Alfisti.cz
zpět
Alfisti.cz
Duetto

1600 Spider /Duetto/ (1966)

Na stránkách amerických fanoušků klasické Alfy Spider (1966-1994) je článek Scotta Johnsona, který podrobně mapuje historii tohoto modelu. Ačkoliv se zabývá Alfou Spider v modifikaci pro trh USA, která se od evropské verze poněkud odlišuje, je natolik zajímavý, že si zaslouží pozornost a překlad do češtiny. Níže tedy tento překlad je, originál je k nalezení na adrese: www. alfaspiderfaq.org/

Při překladu jsem se striktně držel originálu, pokud bylo potřeba něco doplnit nebo zpřesnit, použil jsem poznámky pod čarou.

K článku doplňuji také fotogalerii, videa a dokumenty ke stažení.

Přeji příjemné čtení, Kubas (12/2015)

 

Scott Johnnson: Alfa Romeo Spider

Představení a vývoj

Z mnoha míst již zaznělo, že Alfa Spider je moderní Morgan (pro ty co neví co Morgan je, tak připomeňme, že se jedná o anglický automobil, jež se bez výrazných změn od třicátých let vyrábí dodnes)1. Toto je ale pravda pouze částečně. Je fakt, že Alfa Spider byla vyráběna po velmi dlouhou dobu a se zcela minimálními změnami a toto způsobilo, že na sklonku svého života již vážně působila jako automobilová fosílie. Nicméně, v době svého vzniku byly Spidery typu 105/115 docela pokrokové.

S ohledem na rodokmen, který sahá do doby dávno před narozením designérů Corvett a Mustangů a s reputací designové preciznosti a inovátorství bychom na Alfy Spider měli nahlížet ne jako na dražší Miaty2, ale spíše jako na levnější Ferrari (a ten vztah má svoji hloubku, vždyť Enzo u Alfy začínal….). Pro snažší orientaci přistoupím k trošku necitlivému zaškatulkování různých typů Spiderů 105/115. Členění přibližně odpovídá tomu, jaké můžeme nalézt v britské knize „Alfa Romeo Spider“ od Davida Sparrowa3.

Poznámka: v tomto dokumentu se budu odkazovat k jednotlivým Spiderům 105, 105/115 nebo 115. Jedná se o systém číslování modelů, který Alfa Romeo u svých vozů používala a který také pomáhá jednotlivé modely odlišit (kromě modelů 105 a 115 Alfa vyráběla také řadu jiných modelů číslovaných například 750 a 101. Toto číslo můžete najít pod kapotou vozidla, na destičce přinýtované nahoře uprostřed na požární přepážce).

Možná vás také bude zajímat, co znamená pojem „alfista“. Alfista je člověk, který je beznadějně zamilovaný do automobilů Alfa Romeo, který investuje velkou část svého času a peněz do údržby, pořizování a ježdění v Alfách všech druhů. Alfisti jsou pro Alfu Romeo tím, čím jsou Trekkeři pro Startrek (dokonce se specificky oblékáme a máme své konvence, ale nosit špičaté uši jsem zatím nikoho neviděl).

Pokud v textu nezmíním jinak, budu modely oddělovat výhradně podle typu karoserie (a věřím, že toto členění má smysl, protože karoserie je to, co jsem v průběhu času měnilo nejvíce). Každému vozu bude přiděleno „sériové číslo“, tato čísla jsou následující:

  • 1966-1969: Duetto a další modely s kulatou zádí4 – série 1
  • 1970-1974: první „Kamm verze“5, „Coda Tronca“ – série 2
  • 1975-1981: americké „Kamm verze“ – série 2a
  • 1982-1991: „Aero“ karosérie, „Aerodynamico“… „Kachní ocas“ – série 3
  • 1991-1994: „vyhlazená“ karoserie – série 4



Všem neamerickým čtenářům se musím omluvit za amerikocentrismus tohoto dokumentu. Americké verze jsou ty, se kterými jsem nejlépe seznámen a tak budu nejvíce psát o nich. Když to bude nutné, pokusím se připomenout rozdíly mezi americkými a evropskými verzemi. Můj článek pro vás bude pravděpodobně zajímavý už jen proto, že mnoho Spiderů s americkou specifikací bylo privátními osobami „exportováno“ do Evropy a jiných částí světa.

 

Série 1

Asi je to pro nás dnes překvapivé, ale když byl Spider 105/115 (série 1) poprvé představen, bylo jeho přijetí tiskem docela ubohé. Psalo se, že vypadá „neobvykle“ nebo jako „ocucaný bonbon“ a často ještě mnohem méně lichotivě. S jeho kupé-sourozencem GTV 105 se nezacházelo o nic lépe. Je obtížné vysvětlit čtenáři, který si nepamatuje, jak vypadal automobilový design v 60.tých letech, jak odlišně a avantgardně v té době tyto nově představené Alfy Romeo působily. Pro získání určitého úhlu pohledu na tyto vozy by mělo být zmíněno, že 105 Berlina  (čtyřdveřová sedan-verze série 105, někdy zvaná „Saloon“), jejíž vzhled můžeme dle současných standardů shovívavě hodnotit jako „jednoduchý“, byla v dobovém tisku označována za zdaleka nejatraktivnější karosářské provedení série 105. Móda u automobilů je holt stejně proměnlivá jako u oblečení (nicméně, abych zabránil svému lynčování všemi majiteli Berliny, kteří když už nic jiného své vozy milují snad ještě víc než majitelé Spiderů, tak by mělo být řečeno, že Berlina překonává Spider ve většině aspektů a mnohými je považována za jedinou „pravou“ Alfu série 105).

Teprve čas zhodnotil design Spideru (což se zdá být běžným případem pro všechny Alfy), protože v současnosti nevím o nikom, kdo by se o designu Spideru vyjadřoval nějak nelichotivě. Právě naopak, ačkoliv by to v době jeho představení nikdo nepředpověděl, design Spideru má v sobě stále mnoho prvků, které vídáme na moderních vozech.

Přinejmenším některé z designových prvků karoserie odkazují k vozidlům série Superflow 1 a 2, která byla představena v polovině padesátých let. Finální profil Spideru série 105 velmi zřetelně vychází ze studie „Aerodynamica“, jež byla poprvé představena v ranných šedesátých letech. Na finálním designu se pravděpodobně osobně podílel i Pinin Farina, šéf slavné italské firmy zabývající se automobilovým designem. Pokud Vám toto jméno nic neříká tak vězte, že Pinin Farina je muž (a také název designového studia), který je přímo zodpovědný za vzhled velké části vozů Ferrari z padesátých a šedesátých let a také za mnoho dalších slavných italských automobilů. Pinin Farinou designované vozidlo Cisitalia 202 Gran Sport z roku 1951 je v současnosti trvalým exponátem Musea Moderního umění v New Yorku, jakožto jeden z nejlepších automobilových designů všech dob.

Při premiéře byl Spider designován s tzv. „zádí loďky“ („boat-tail“). Záď byla zakulacená úplně stejně jako příď. Původně se Alfa pokusila vůz pojmenovat názvem „Duetto“, jež vzešel ze soutěže uspořádané po představení vozu. Naneštěstí (nebo naštěstí, záleží na vašem názoru) tento název si již rezervovalo Volvo nebo italský výrobce cukroví (záleží na vás čemu uvěříte) a tak nemohl být název Duetto nikdy oficiálně použit. Italové říkali této první sérii „Osso di Sepia“, tedy sépiová kost, což je přirovnání, jež bude pochopitelné zejména pěstitelům andulek po celém světě. Američané těmto vozům říkali většinou „roundtails“ nebo „boattails“.

Vozy byly vybaveny celohliníkovým DOHC motorem o objemu 1570ccm, což je konstrukce, která Alfu proslavila. Dále do výbavy patří čtyři kotoučové brzdy, pětistupňová převodovka a dva karburátory Weber. Co se komfortních prvků týče tak mezi ty patřily ve své době stále ne běžné stahovací okna, střecha typu „jedenou-natáhni-dvakrát-zacvakni-a je to“, která dokázala výborně ochránit před vnějšími vlivy, opravdové topení a komfortní (i když úzký) posaz pro dva.

Pro srovnání – většina anglických sportovních vozů té doby přicházela s motory odvozenými ze sedanů (v lepším případě) nebo z traktorů (v horším případě), čtyřstupňovou převodovkou, bubnovými brzdami a jedním (nebo v horším případě s více) SU karburátorem. Měly oknénka typu „postranní závěs“ (tzn. okno z jednoduchého plastového dílce), komplikované nasazování střechy a topení, které za chladného dne možná tak dokázalo zahřát pravou nohu… Některé anglické vozy se povznášely nad „detaily“ jako klika dveří nebo pořádné otvírání kufru.

Výkony a propracovanost Alfu Spider opravdu posouvaly nad ligu „klasických“ anglických sportovních výrobců. Alfa byla také o 25% dražší než její konkurence. Ani Němci ani Francouzi v té době otevřený sportovní vůz nedělali a tak se její jedinou konkurencí na dlouhou dobu stal Lotus Elan – malý, inovativní automobil navržený slavným anglickým konstruktérem Collinem Chapmanem. Ačkoliv design Lotusu byl v době představení Alfy již 4 roky starý, bylo to stále jediné auto, které se se Spiderem mohlo měřit. Tato skutečnost se s ohledem na pozdější historii Alfy Spider bude jevit značně ironicky (Fiat také nabízel Spidera, ale ten byl designovaný a naceněný více jako levnější anglické vozy).

Duetto se obrovsky zviditelnilo ve filmu „Absolvent“ („The Graduate“) s Dustinem Hoffmanem. Tento film Alfu zpopularizoval natolik, že automobilka pro americký trh později uvedla stupeň výbavy po filmu přímo pojmenovaný.

S ohledem na výše uvedené a také proto, že původní design karoserie se vyráběl pouze ca 3 roky, jsou Duetta (a jejich následovníci s motorem 1750) těmi nejcennějšími ze všech 105/115 Spiderů. Jsou neuvěřitelně zábavné a mají výjimečné charisma dokonce i ve srovnání s jinými vozy Alfa Romeo. Poznámka: v roce 1968 se Alfy do USA nedovážely kvůli stále přísnějším ekologickým standardům. Toto se bude opakovat ještě v roce 1970, pravděpodobně kvůli problémům se vstřikováním SPICA (jemuž se budeme věnovat později).

Abychom ale jen nechválili, z pohledu dnešních standardů jsou interiéry docela primitivní, s kovovými přístrojovými deskami, gumovými koberečky a bez středové konzoly. Dalším problémem je aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech. Vozy nejsou od výrobce vybaveny stabilizátorem na zadní nápravě, což je činí velmi nedotáčivými.

Ergonomie interiéru Alfy Spider bude vždycky americkým tiskem velmi kritizována, především pro špatnou pozici za volantem. Na americké zvyklosti je volant příliš blízko k pedálům a řidič jej musí „lovit“. Někde jsem četl, že toto rozvržení interiéru bylo navrženo na základě studie, která zjistila, že takto umístěný volant je vhodný pro jízdu s „vystrčeným loktem“, která je údajně méně únavná při delších cestách. Možná to je a možná není pravda. Moje zkušenost je taková, že přestože si na pozici za volantem musíte chvíli zvykat, určitě není o nic méně pohodlná než pozice v autech s konvenčním rozmístěním interiérových prvků a dokonce snad může být skutečně více pohodlná při delších cestách.

V Evropě Alfa přišla s modelem s nižším objemem i pořizovací cenou, který byl dostupný v letech 1968-1972. „Spider Junior“ se odlišoval především nižším objemem motoru. Junior byl vybaven stejným základním motorem jako Giulietta série 750/101 předtím, než přišla nová série 105. S objemem cca 1300ccm disponoval motor výkonem o cca 30 koní nižším než jeho silnější bratr s motorem z Giulie. Vůz byl také trochu ochuzen oproti Spiderům 1750 a 2000, především přišel o oba kryty předních světel, jež byly u evropských Spiderů standardem a také neměl v interiéru středovou konzoli.

Junior vznikl zejména jako reakce na v Evropě velmi různorodé daňové systémy. Vozidla v Evropě a v Itálii především jsou zdaňována dle příkré škály většinou založené na objemu motoru. Ačkoliv nevím, kde přesně hranice jednotlivých pásem leží, zdálo by se, že základní předěly se nacházejí (nebo alespoň nacházely) při 1300 a 2000ccm. Toto zdanění mělo za následek, že ačkoliv by si určitá třída lidí patrně mohla dovolit pořídit Alfu, nemohli by si ji kvůli vysokému pojištění ponechat příliš dlouho. Představení varianty 1300ccm řady 105 umožnilo Alfě využít tuto mezeru na trhu a rozšířit okruh svých zákazníků.

Stejně jako v případě série 2a v Americe je Junior podstatně méně výkonný než jeho bratr s větším motorem, ale pořád je to zřetelná Alfa a pořád je má smysl ji vlastnit a řídit.

S ohledem na odlišnou americkou daňovou strukturu, nižší ceny pohonných hmot a typicky delší trasy, jež Američané se svými vozy jezdí, nebyl Junior do USA nikdy oficiálně dovážen. Někteří si jej přesto dovezli, nicméně kvůli menšímu motoru a výkonu je Junior většinou ceněn podstatně méně než jeho kolega s větším motorem ze stejného roku výroby.

Další díl článku, věnovaný sérii 2 ("fastback") bude časem doplněn....

 

Poznámky

1. Více TADY
2. Mazda MX-5
3. Viz ODKAZ
4. Angl. „roundtails“
5. Wunibald Kamm (1893-1966) – švýcarský expert na aerodynamiku, ODKAZ

Přehled všech karosářských verzí Alfy Spider
07.12.2015
Duetto - evropská verze (plastové kryty světel)
09.12.2015
kupé série
09.12.2015
Americká verze sedanu série 105 - Berlina 1750
09.12.2015
Pininfarina Superflow - designové studie ze kterých Duetto čerpalo
09.12.2015
Pininfarina Superflow - designové studie ze kterých Duetto čerpalo
09.12.2015
Pininfarina Superflow - designové studie ze kterých Duetto čerpalo
09.12.2015
Cisitalia 202 Gran Sport - ceněný Pininfarinův design
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
Americká verze Duetta - chromované rámečky kolem světel místo plastových krytů
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
Duetto ve verzi 1300
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
09.12.2015
Dustin Hoffman ve filmu
09.12.2015
Obligátní
09.12.2015
Lotus Elan
09.12.2015