Alfisti.cz
zpět
Alfisti.cz

26.9.2016 - Alfetta 2.0i QO v dobovém testu

.... elektronické vstřikování, variátor a spousta kontrolek - seznamte se poslední verzi klasického sedanu Alfetta ....

26.09.2016
26.09.2016
26.09.2016
26.09.2016

Test Alfa Romeo Alfetta Quadrifoglio (časopis MOT 1983)

(originál testu si můžete stáhnout TADY)

„Řidič má stále pocit, že v tomto případě ještě tepe pod kapotou motor ze staré školy a ne nějaký bezcharakterní, elektronikou přidušený dodavatel kilowatů“.  Podobné názory jsme si mohli přečíst ve starších testech Alfetty.

Situace se nicméně změnila – ve třetí sérii Alfetty je model nazvaný Quadrifoglio, který elektronikou doslova překypuje. Ačkoliv dvoulitrový čtyřválec je starý známý, nově disponuje systémem Bosch-Motronic, který ovládá vstřikování a zapalování. Na přístrojové desce najdete palubní počítač, který elektronicky měří průměrnou a aktuální spotřebu a dalších pár hodnot. A v neposlední řadě také rychloměr a otáčkoměr dostávají své informace elektronickou formou.

Dvoulitr se systémem Bosch-Motronic doposud neexistoval. Elektronicky řízený motor od Alfy, který stejně jako jeho klasická karburátorová verze disponuje dvěma vačkami v hlavě válců a  výkonem 96kW (130k) při 5.400 ot/min, toho nicméně nabídne ještě více. Je vybaven takzvaným měničem fáze, což je na hydraulickém principu fungující mechanismus, jež mění pozici vačky ovládající sací ventily. Úkolem systému je snižovat spotřebu v nižších otáčkách a od cca. 3000 otáček zase nabídnout maximální možný výkon.

Jak ukázal náš test, rozhodně se nejedná o prázdný slib. Zatímco v předchozích testech Alfetta s karburátorem spotřebovávala 13,4l benzínu na 100km, verze s elektronickým vstřikováním si vystačila s pouhými 10,8 litru. Jezdci mající zkušenost s oběma verzemi měli nicméně pocit, že v nižších otáčkách auto přece jen malinko postrádá výkon. Číselné údaje nicméně toto nijak nedokazují. Měření elasticity přinesla vynikající výsledky a podporují tezi, že dlouhozdvihový alfácký motor patří k těm, které nejsou mrtvé ani „dole“. Dostatek síly je dostupný od 1500 otáček i na pětku a od 2000 už je přísun výkonu opravdu znatelný.

Z kdysi typických Alfa-bolístek zůstal snad už jen rušivý tón výfuku, který vaše uši nenechá v klidu. Každopádně maximálka i zrychlení (0 – 100 za 9,7s) jsou jako ze starých dobrých časů, i v této Alfettě patříte na silnici k těm dobře motorizovaným účastníkům provozu.

Již karburátorovou verzi dvoulitru jsme považovali za velmi kultivovanou, nicméně z pohledu studených startů a kultury chodu přináší její varianta se vstřikováním ještě podstatné vylepšení. Nezáleží na tom, jestli je motor zcela studený nebo doruda rozpálený – svoji práci odvádí italský čtyřválec spontánně a bez protestů.

V tomto směru a i s ohledem na spotřebu Alfa stále drží krok s dobou. Naproti tomu v jiných ohledech se již projevuje, že model je na trhu již jedenáct let a ani dílčí modernizace toto stáří nemohou zakrýt. Karoserie i přes použití nových, plochých odtokových žlábků při vysokých rychlostech způsobuje silný aerodynamický hluk. A také plavnost jízdy nepatří k tomu nejlepšímu. Alfetta má s ohledem na délku karoserie velmi krátký rozvor (251cm) a znatelné sklony k setrvačným předozadním pohybům kolem svislé osy při snaze projet rychle zatáčkovitou trať. A ani v utažených zatáčkách se zkrátka nechová tak, jak byste od sportovního auta očekávali. Nedotáčivost je silnější než by člověk u vozu s koncepcí transaxle (motor vpředu, převodovka vzadu) čekal a náklony karoserie jsou také větší než zdrávo.

Alfetta má podvozek vybavený zadní nápravou De Dion a co se jeho schopností filtrovat nerovnosti týče, nenašli jsme až na hlučnost při přejezdu příčných nerovností žádné podstatné nedostatky. Toto bohužel nemůžeme říci o snadnosti řízení a řazení. Práce s hladkým volantem imitujícím dřevo se podobá posilovně, řadicí páka se pohybuje v tak dlouhých drahách, že například při řazení zpátečky můžete vrazit rukou až do ruční brzdy. Za příliš rychlé zařazení prvního rychlostního stupně vás převodovka odmění hlasitým zaskřípáním.

S cenou začínající na 29.250 DM je Alfetta Quadrifoglio vrcholem této modelové řady. Za 3.000 DM navíc oproti karburátorové verzi 2.0  získáte nejen elektronické vstřikování, ale také rozsáhlejší výbavu vozu. Ve standardu dostanete již zmíněný palubní počítač, elektricky výškově stavitelné sedadlo řidiče, mlhovky, metalický lak, kola z lehkých slitin a elektrické ovládání oken vzadu.

Provedení přístrojového štítu se podstatně liší od toho, jež jsme u Alfetty doposud znali. Namísto dvou kruhových budíků s protiběžnými rafičkami je vše vyvedeno obvyklejším a oba ukazatele se pohybují ve směru hodinových ručiček. Ačkoliv jsou číselníky poněkud přeplácány čísly a linkami, není jejich čitelnosti v principu co vytknout. Vpravo vedle výškově stavitelného volantu se nicméně nachází takový počet varovných a informačních kontrolek, že řidič by měl mít návod k obsluze vozu stále při ruce. Dokonce když se spálí žárovka v osvětlení přístrojové desky, budete o tom informování kontrolkou. Osm z osmnácti kontrolek je sdruženo pod pojmem „check-control“, o jehož spolehlivosti jsme v průběhu testu dosti pochybovali. Často se nám bezdůvodně rozsvítila kontrolka hladiny chladící směsi nebo opotřebení brzdového obložení. Řešením se ukázalo vypnutí a opětovné zapnutí zapalování.

Tlačítka elektrického stahování oken, vnitřního osvětlení a tří čtecích lampiček jsou sdružena na propracované stropní konzole. Ačkoliv jsou v noci podsvícena, je jejich rozvržení tak nevhodné, že si je řidič často plete. Součástí standardní výbavy je také centrální zamykání. To se ale nevztahuje na zavazadlový prostor, jež se odemyká krátkou páčkou umístěnou pod sedačkou řidiče. Jiná možnost jak se dostat do kufru neexistuje – na jeho víku nenajdete ani zámek ani odemykání pomocí nějakého tlačítka. Naproti tomu k odemčení zátky nádrže potřebujete specifický klíček. Pokud jej nemáte samostatně, ale na svazku s dalšími klíči, je manipulace v úzkém prostoru hrdla nádrže mimořádně otravná. Podobně nepraktické jsou i kliky na dveřích, které jsou vybaveny tlačítky. V praxi tak dveře na pravé straně můžete otevřít jen pravou rukou a na levé jen levou (pokud tedy nechcete mít ruce při otvírání dveří zkroucené jako vývrtku).

Přes tyto drobné nedostatky je ale Alfetta vozem, které řidič rád používá. Má velká, pohodlná sedadla s příjemným potahovým materiálem. Prostor pro lokty, nohy a hlavu je dostatečný vpředu i vzadu a do kufru se bez problémů vejdou věci pro rodinu na dovolenou. A když zapomenete na všechno, co jste kdy slyšeli o Alfettě jako o sportovním voze a budete ji vnímat jako zejména prostornou limuzínu, tak i přes své roky dělá stále dobrý dojem. Škoda jen, že se Alfě stále nepodařilo zlepšit řazení a odstranit drobné nedostatky typu klíčů k nádrži.

Jeden z minulých testů Alfetty jsme nadepsali větou „Motor je jedinečný“. To platí i v případě dnes testovaného vozu, pouze bychom před větu doplnili slovíčko „jen“.

 

Plusy:

  • Pružný motor
  • Podstatně úspornější než s karburátory
  • Luxusní výbava
  • Velmi dobré chování motoru zastudena
  • Velký vnitřní prostor

 

Mínusy:

  • Dlouhé dráhy řazení
  • Posilovač řízení ani za příplatek
  • Zmatečné varovné a informační kontrolky
  • Zavazadlový prostor se otvírá pouze z místa řidiče

 

Standardní výbava:

Vnější: halogenové dvojité reflektory, mlhovky vpředu, dvě mlhová světla vzadu, dvě couvací světla, přední spojler, nárazníky s plastovým povrchem, postranní ochranné lišty, bezpečnostní čelní sklo, tónovaná skla, centrální zamykání, uzamykatelný uzávěr nádrže, kola z lehkých slitin, metalický lak

Uvnitř (obslužné prvky): výškově stavitelný tříramenný volant s věncem v provedení imitace dřeva, tachometr do 200kmh, otáčkoměr do 8.000ot/min (oblast s varováním od 5.750ot/min, červené pole od 6.500ot/min), denní počítadlo kilometrů, palivoměr s varovným světlem, teploměr chladící směsi s varovným světlem, ukazatel tlaku oleje s varovným světlem, informační a varovná kontrolka ventilátoru, hladiny brzdové kapaliny, ruční brzdu a dobíjení, check-control s výstražnými kontrolkami pro zavření dveří, parkovací světla, brzdová světla, stav kapaliny v ostřikovači, stav brzdového obložení, stav motorového oleje, stav chladící směsi, kontrola funkčnosti osvětlení přístrojů, palubní počítač se čtyřmi funkcemi a digitální hodiny, pětistupňová převodovka s dřevěnou hlavicí řadící páky.

Uvnitř (detaily karoserie) – elektricky zevnitř ovládaná zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektrické nastavení výšky sedačky řidiče, elektricky stavitelný sklon opěradla sedadla řidiče a spolujezdce, dvě palubní a dvě čtecí lampy ve stropě, třístupňový ventilátor, třístupňové stěrače, zapalovač vpředu a vzadu, bezpečnostní světlo v otevřených dveřích, nastavitelný sklon světlometů, opěrky hlavy a samonavíjecí pásy vpředu a vzadu, loketní opěrka vpředu a vzadu, sklopitelné vnitřní zpětné zrcátko, koberečky na podlaze, osvětlená přihrádka před spolujezdcem, make-up zrcátko, osvětlený zavazadlový prostor, otevřená odkládací plocha pod přístrojovou deskou, látkou čalouněné dveře, otvírání kufru z místa řidiče

 

Výbava na přání:

Klimatizace 2.730 DEM

Kožené čalounění interiéru 2.230 DEM

 

Dobový prospekt ke stažení: TADY