Alfisti.cz
zpět
Alfisti.cz

19.11.2015 - Dobový test Alfetta vs. Giulia Nuova

alfetta_vs_giulia

Moderna vs. klasika - kdo si povede lépe?

19.11.2015
19.11.2015
19.11.2015
19.11.2015

Dirk-Michale Conradt (Auto Motor und Sport 11/1977)

Překlad: Kubas

 

„Lepší koupě“

Alfa Romeo Alfetta 1.6 a Giulia Nuova Super:  která nabídne více?

Když v roce 1975 Alfa Romeo představila Alfettu 1600 jako slabší variantu k Alfettě 1800, začali se mnozí fandové obávat o osud identicky motorizované Giulie Super, klasiky mezi evropskými sportovními sedany. Vždyť je přece běžnou praxí, že nový model vytěsní z produkce ten starší.

Obavy se ukázaly jako zbytečné. Miláňané svoji Giulii vesele vyrábějí ještě dnes (1977), patnáct let po jejím představení. A stále se jí daří. Dr.Michael Hruska, tiskový mluvčí zastoupení automobilky ve Frankfurtu, k tomu říká: “Za posledních 12 měsíců jsme prodali přes 2500 kusů Giulie 1600. To je téměř o 900 exemplářů více než v případě Alfetty 1600.“ A jeho šéf Dr. Giancarlo De Bona zná důvod: “Pravý fanoušek Alfy chce holt Giulii.“

A tak dochází v portfoliu Alfy ke kuriózní situaci: dvě limuzíny podobného formátu se stejným motorem mezi sebou bojují o zákazníka. Oba vozy mají stejný rozvor (2510mm) a Alfetta je jen o 55mm delší než Giulia, jež má za sebou facelift z roku 1975, po kterém se jí začalo říkat „Nuova“ a který rozhodně ne všichni fandové považují za podařený. Alfetta tak může nabídnout pouze nepatrně delší podélný prostor, každopádně obě auta považujeme za kompaktní sedany par-exellence.

Že v modernější ze dvou Alf přecejen převládá lepší pocit z prostoru je dáno zásluhou lepší vnitřní šířky vozu – rozdíl je 50mm. Kontaktu loktů se v Giulii většinou nevyhnete, cestující v Alfettě jich jsou ušetřeni. V nouzovém případě Alfetta převeze 5 dospělých cestujících, Giulia je naproti tomu vozem výhradně pro čtyři pasažéry a od těch vzadu navíc požaduje jisté ústupky v nároku na prostor pro hlavu. Také v případě prostoru pro zavazadla se musí příznivci klasiky poněkud uskrovnit – dle metodiky AMS má kufr Giulie objem 328 litrů, což je téměř o 100 litrů méně než u dobře využitelného kufru Alfetty.

První pohledy alfistů samozřejmě nesměřují do zavazadlového prostoru, nýbrž pod kapotu. A zde připraví oba Italové se svými nákladně konstruovanými dvouvačkovými motory nadprůměrné zážitky jak pro oči, tak pro uši. Krom toho vám motory udělají radost také příjemným průběhem výkonu, k němuž pomáhají dva dvojité karburátory velkého kalibru. Spotřeba paliva odpovídá parametrům motorů.

Nepatrně vyššího výkonu motoru Alfetty je dosaženo díky použití elektrického ventilátoru chladiče, který se na rozdíl od obstarožního, výkon beroucího řešení u Giulie, zapíná jen v případě potřeby. Alfetta je také o 10 kg lehčí než Giulia a přesto nemá lepší zrychlení než Giulia, jejíchž pět rychlostí je o něco kratčeji zpřevodovaných. Alfetta Giulii o malý kousek překoná alespoň při testech elasticity. To řidiče Alfetty potěší, protože řazení v ní nejde tak snadno jako je tomu v případě Giulie. Při řazení v Alfettě platíme daň za nákladnou koncepci, kdy je převodovka umístěna nad zadní nápravou a řazení se tak stává méně přesným.

Na druhou stranu zmíněná náročná koncepce Alfetty přináší rozložení hmotnosti mezi zadní a přední nápravu v poměru téměř 50:50, což se projevuje nejen na lehčím řízení, ale také lepší trakcí za špatného počasí a v prudkých zatáčkách.

Jízdní vlastnosti Giulie jsou bezpečné, vyznačují se dlouhou neutralitou v zatáčkách, ale z pohledu komfortu se dnešní optikou jedná o poněkud neotesané auto. Řidič transaxlové Alfetty v tomto ohledu naopak nemusí dělat žádné kompromisy – drahá zadní náprava DeDion s kotoučovými brzdami u převodovky se podílí na příjemném, lehce nedotáčivém charakteru vozu s uspokojivým komfortem odpružení.

Giulia odpovídá o něco velkoryseji dimenzovanými sedačkami a vnitřním vybavením. Navíc v interiéru navozuje onen dobře známý příjemný pocit, který Alfy dlouhé roky svým řidičům přinášejí. Přispívá k němu například kožená manžeta na řadící páce, dřevěná dýha na palubní desce nebo dřevěný, bezpečnostním trendům se vysmívající volant s kovovými rameny.

Alfetta svoji podstatně vyšší modernitu dokumentuje v interiéru nejen ergonomickým rozmístěním páček a přepínačů a výškově nastavitelným volantem, ale také doslova anonymně působícím vzhledem přístrojové desky, která by klidně mohla být použita v nějaké sportovní Toyotě nebo Fordu.

Také v otázce zpracování interiéru je na tom Giulia lépe – zdaleka sice nedosahuje standardu německé konkurence, avšak Alfettu překonává. Žádný div, však měla na vychytání detailů o deset let více času než její vnitrofiremní sokyně.

Rozhodujícím faktorem v rozhodování kterou ze dvou Alf vybrat mohou být pořizovací náklady – zde má Giulia výhodu 1500 DM (10%). Na druhou stranu u Alfetty můžete zvolit lépe vybavenou verzi „L“, která je již jen o 400DM dražší než verze základní.

Mezi obě znesvářené sestry se navíc bude brzy ještě tlačit Giulietta, která bude cenově někde mezi nimi a nabídne podvozek Alfetty, motor Giulie a novou karoserii. Nová konkurence patrně fandům Giulie přidá další vrásky, ale technický ředitel Alfy Romeo pro Německo Klaus Steinmetz tento stav chlácholivě, byť poněkud dvojsmyslně komentuje: „Giulia se bude vyrábět dál, stejně jako VW dále vyrábí Brouka souběžně s Golfem.

Alfetta nabízí lepší spotřebu paliva, větší kufr a podstatně lepší jízdní komfort. Giulia zase lépe řadí, působí hodnotnějším dojmem a nabízí vám mnohem více typického stylu Alfy Romeo. Alfetta je volba rozumu, Giulii naopak volí srdce.

poznámka: scan testu v originále je ke stažení v sekci "download" na kartě Alfetty.