Alfisti.cz
zpět
Alfisti.cz

Doslov

2016 - Alfa Romeo Giulia - skvělé auto a možná poslední šance značky....
17.04.2017

Pat Braden se s Alfou Romeo ve svém článku rozloučil v roce 1993 plný skepse. Nevěřil, že Fiat bude schopný značku opět postavit na nohy a vrátit ji na takové místo na trhu, které jí náleží. Doba po roce 1993 mu dávala za pravdu, Alfa se pod Fiatem nadále potácela. Byla schopná nabídnout vozy krásné, sportovní i spolehlivé, ale téměř nikdy se tyto vlastnosti nesešly u jednoho konkrétního modelu. I přes občasné úspěchy jakými byla Alfa 156 a 147 tak Alfa zústávala nemocnou značkou, jen ji místo italské vlády finančně dotoval Fiat.

Bradena by asi dost překvapilo, že šanci na záchranu dá Alfě právě americký trh, odkud kdysi velmi neslavně odcházela. Koncern Fiat se do USA vrátil v roce 2009 tím, že se s americkou vládou dohodl na převzetí krachujícího koncernu Chrysler. Tato fúze, která se nejprve jevila jako šílený nápad a která se časem ukázala jako geniální tah Sergia Marchioneho patrně zachránila nejen Fiat, ale dala šanci právě i Alfě. Díky zásadnímu rozšíření portfolia Fiatu o americké značky se Alfa mohla vrátit ke koncepci vozů se zadním náhonem, která by za jiných okolností nebyla ekonomicky možná. Pokud je ale možné novou platformu vyvíjet nejen pro Alfu, ale současně i pro další značky jako Dodge a Jeep, náklady se rozpustí do více vyrobených vozů a automobilka si je může dovolit. Bohužel, Pat Braden se této nové šance pro Alfu nedožil, zemřel ve věku 68 let v roce 2002.

Dnes je tedy Alfa na prahu nové éry, vyrábí jízdně excelentní sedan Giulia, který svým celkovým pojetím hrdě navazuje na Bradenem adorovanou Giulii z šedesátých let a který je rozhodně hoden tohoto ikonického jména. Dále má v nabídce exotický sporťák 4C s karbonovým šasi, který můžeme považovat za nástupce vozů jako Giula TZ a kdyby mělo 4C silnější motor, sneslo by porovnání i s Tipo 33 Stradale. Pravda, s přicházejícím SUV Stelvio by asi Pat Braden byl hotov velmi rychle a neměl by pro takový vůz pozitivních slov, nicméně taková je dnešní doba a přání zákazníků je třeba respektovat. To musely udělat i mnohem úspěšnější značky než současná Alfa.

Budoucnost Alfy je nadále velmi nejistá, stejně jako budoucnost celého odvětví, které směřuje spíše k autonomním vozům s důrazem na ekologičnost a úspornost než k vozům, které prostě dělají radost a je zábavné je řídit. Současná Giulia je tak možná jen labutí písní kdysi slavné značky. Ale ať už se v budoucnu stane cokoliv, je určitě dobře, že Alfa se ještě jednou vzepjala k velkému výkonu a nabídla fandům řidičsky zajímavých vozů pořádný produkt. Jak praví klasik:"Když do pekla, tak na pořádném koni".

 Kubas (2/2017)