Alfisti.cz
zpět
Alfisti.cz

Kapitola 3 - Technologie dvacátých let

DOHC Motor Peugeotu z roku 1912
01.03.2017
detaily DOHC Motoru Peugeot z roku 1912
01.03.2017
Merosiho OHV motor pro sérii RL (1925)
01.03.2017

Zde bych chtěl připomenout, že technické prvky Peugeotu 1912 GP, které se z dnešního pohledu zdají tak zásadní - rozvod DOHC, hemisférické spalovací komory, čtyři ventily na válec, dvě zapalovací svíčky v každém válci (autorství tohoto prvku patří Alfě) – byly v roce 1914 nedostatečně využívány. I když tento design pomohl zvýšit efektivnosti motoru, nebylo možno jeho potenciál řádně využít kvůli nízkým maximálním otáčkám, které tehdejší motory točily. A otáčky motorů zůstávaly nízké kvůli stále nedostatečně kvalitním materiálům a palivům té doby. Toto způsobovalo, že finesy jako DOHC a další měly pouze mírný vliv na zvýšení výkonu.

Takto snad můžeme vysvětlit skutečnost, proč Merosi za celou svoji kariéru u Alfy nepoužil rozvod DOHC u jediného vozu pro silniční provoz. Právě tím se od Merosiho lišil jeho nástupce, Vittorio Jano[1] – podstatou jeho přínosu pro Alfu je právě schopnost využít závodní technologie u produkčních vozů.

Toto hodnocení pro Merosiho vyznívá docela nelichotivě, na jeho obranu můžeme říci, že v době jeho působení u Alfy ještě materiály nebyly na takové technologické úrovni, aby mělo smysl prvky jako DOHC zavádět – když máte motor, který netočí více než 4.000rpm, tak rozvod DOHC nic neřeší. Jako důkaz tohoto tvrzení uveďme, že Merosiho OHV motory ze série RL[2] byly ve své době velmi výkonné a model RLTF byl neskutečně úspěšným závodním autem. Merosiho GP vůz a jím prvně použitý rozvod DOHC tedy musíme chápat spíše jako výjimku než jako zakladatele dlouhé produkční linie vozů s tímto ventilovým rozvodem. Dokud byl Merosi hlavním inženýrem, Alfy používaly rozvod OHV.

Merosiho éra (1910 – 1924) se nesla ve znamení trvalého boje s kvalitou materiálů, zejména kovů. To bylo právě jedním z důvodů, proč motory nebyly schopny vyvinout vyšší otáčky - materiály v nich použité nebyly schopné snést síly, které na ně působily: písty se tavily, vačkové hřídele ohýbaly a klikové hřídele lámaly. Opravdu mě ohromilo zjištění, jak moc pokroky v metalurgii ovlivnily rozvoj automobilového průmyslu.[3]

 

[1] detailněji bude popsán v dalších kapitolách

[2] série „RL“ z doby po první světové válce je detailně popsána v kapitole 5.

[3] v další části autor detailněji popisuje různé technologické vynálezy v metalurgii a petrochemii, často podnícené první světovou válkou. Pro tento text to není nijak zásadní a navíc dost obtížně přeložitelné, takže tuto část přeskakuji