Alfisti.cz
zpět
Alfisti.cz

11.8.2015 - dobový test Alfetty 1600

Alfetta

...německý magazín Auto-Motor-Sport v roce 1975 testoval zbrusu nový sedan z Milána...

1
10.08.2015
2
10.08.2015
srovnání s konkurencí a parametry
10.08.2015

Níže naleznete překlad dobového testu Alfetty 1600 z roku 1975. Test je kompletní včetně tehdejších fotek, kvalitní fotogalerii Alfetty najdete na našich stránkách TADY. Alfetta se na německý trh dostala v letech 1972-1973, původně s motorem 1800ccm. Zde zveřejněný test se týká levnější verze s motorem 1600, který na trh přišel o něco později....

 

AMS 5/1975, Götz Leyrer

„O číslo menší“

Test Alfy Romeo Alfetta 1.6: cenově výhodnější verze Alfetty s motorem 1600ccm

 

Zacelit mezery ve výrobním programu tím oslovit cenově citlivé zákazníky – na současném trhu s auty se jedná o častý přístup. A samozřejmě, doplnění výrobní řady novou variantou stávajícího modelu umožní udržet vývojové náklady na uzdě. Vše co k tomu automobilka potřebuje má většinou přímo u nosu – stačí například vzít pohonnou jednotku z výrobní řady, která je o stupeň níže a po krátkém roubování hned máme novou modelovou variantu.

Pro ukázku aut dělaných tímto stavebnicovým způsobem nemusíme chodit daleko – BMW 518 nebo Mercedes 280 SL – a nově také Alfa Romeo Alfetta 1.6, která přichází se známou karoserií Alfetty kombinovanou s motorem 1.6 z Giulie a nabízí cenu o 1500DM nižší než v případě Alfetty 1.8.

Oba modely od sebe poznáte celkem snadno – levnější varianta má pouze dva čelní světlomety a postrádá plastové ochranné prvky nárazníků. To jsou ale jediné rozdíly. Pohled pod kapotu již nic neprozradí, protože alfácké DOHC motory jsou si podobné jako vejce vejci a je úplně jedno, jestli se jedná o verzi 1300,1600,1800 nebo 2000ccm.

Rozdíl se podstatně projeví až zajízdy, protože motor 1.6 litru, který dává 108 koní při 5600 otáčkách za minutu přirozeně nemůže poskytnout takovou chuť do života a temperament, jakým disponuje jeho variant 1.8 s výkonem 121 koní.

Ale samozřejmě ani Alfetta 1.6 není nikterak pomalé auto, nýbrž také nabízí veskrze sportovní jízdní výkony: testovaný vůz překročil rychlost 100km/h při měření zrychlení již za 11,4 sekundy, po 35,7 sekundách dosáhl rychlosti 160km/h a nakonec dosáhl maximální rychlosti 177,3km/h, což je na limuzínu s motorem 1,6 pozoruhodná hodnota. To nejsou o mnoho horší hodnoty než v případě silnější verze: ta je na stovce o sekundu rychleji, 160kmh jede o 5 sekund dříve a jede maximálně 185km/h.

Je bez debat že, řidič Alfetty 1600 se bude řadit k těm rychlým a dokonce díky neobyčejně ploché křivce točivého momentu nebude nucen neustále pracovat s pětistupňovou převodovkou. Pružné zrychlení ze 40 na 100kmh při zařazeném pátém rychlostním stupni trvá 23,7s (Alfetta 1.8 19,8s), pokud si vezmeme na pomoc čtverku, čas se zredukuje na pouhých 16,9s (1.8 - 15s). Dalším typickým rysem DOHC motorů je ochotné startování i za nízkých teplot, klidný volnoběh za studena, spontánní a důrazná odezva na pohyb plynového pedálu a v neposlední řadě sportovní bručení z výfuku, které příznivci dobrého zvuku uměli odjakživa ocenit a které není otravné ani ve vysokých otáčkách.

Jednoznačnou předností menšího motoru je vyšší hospodárnost. Průměrná spotřeba leží na úrovni 11,8 litru na 100km (Alfetta 1.8: 12,6) což vzhledem k jízdním parametrům můžeme považovat za velmi příznivou hodnotu. K tomu se samozřejmě přidávají úspory na pevných nákladech – pokud se vás nebude týkat úspora 28,8DM na silniční dani, jistě oceníte nižší pojistné, kde můžete ušetřit přibližně 120DM ročně.

Potěšitelné jsou z pohledu financí i prodloužené intervaly výměny oleje: zatímco dříve se mazivo v drážkované olejové vaně z lehkých slitin muselo měnit každých 6.000km, dnes je interval 10.000km.

Pokud odhlédneme od nižšího výkonu, nemusí se kupující Alfetty 1.6 vzdávat vlastně ničeho, protože kromě chybějících dvojitých světel nabyla na karoserii provedena žádná úsporná opatření. Levnější model stále disponuje bohatou základní výbavou, dobře tvarovanými, pohodlnými sedadly, rozsáhlým přístrojovým vybavením, která je přehledně seskupeno přímo v zorném poli řidiče.

Na podvozku k žádným změnám nedošlo. Alfetta díky převodovce umístěné nad zadní nápravou vykazuje rovnoměrné rozložení hmotnosti a je tak z pohledu jízdy příkladně bezpečným vozem, který vyniká dobrým držením přímého směru a neutralitou v zatáčkách, aniž by byly patrné jakékoliv ústupky v oblasti komfortu odpružení.

Negativně se takzvaný transaxle-princip (motor v předu, převodovka vzadu) projevuje pouze z pohledu přesnosti řazení. Kvůli komplikovanému přenosu pohybu řadící páky k převodovce se nedostavuje pocit z precizního řazení, ačkoliv řazení samotné nevyžaduje velkou sílu.

Jistě existují fanoušci Alfetty, kteří by si místo verze 1.6 přáli něco jiného – totiž Alfettu s „dvoulitrem“ z Berliny. Ale ať je tato představa jakkoliv zajímavá, nemůže být pochyb o tom, že doba nahrává spíše modelům orientovaným na úspornost. Alfetta 1.6 je toho nejlepším příkladem.