Alfisti.cz
zpět
Alfisti.cz

22.9.2015 - veteránské značky: aktuální zkušenosti

paragraf

Jezdit youngtimerem je skvělá zábava, což se ovšem nedá říci o jeho zápisu do registru vozidel.

Prozatím žádné obrázky.

Na podzim loňského roku (2014) jsem si z Itálie dovezl další staré auto splňující podmínky na provoz na veteránských číslech. Protože jsem byl pár lidmi požádán o sdělení zkušeností s přihlášením, pokusím se tuto anabázi popsat.

Podstatné je hned na začátku si uvědomit, že na každém úřadě, který se touto agendou zabývá, pracují různí lidé – jejich ochota a výklad pravidel může průběh celé akce dost ovlivnit a zkušenosti, které jsem minulý rok získal já, nemusejí být úplně použitelné na jiných úřadech. Rámcově by to ale snad jako vodítko pro přihlášení mělo stačit.

Prvním zásadním rozhodnutím při dovozu staršího auta je otázka, jestli ho chcete dát na veteránské čísla či nikoliv. Ještě než se dostanu k popisu podmínek přidělení vete-značek, uvedu základní jejich základní výhody a nevýhody.

Výhody:

  • Při přihlášení vozu neplatíte ekologický poplatek
  • Vozidlo nemusí absolvovat klasickou dovozovou technickou prohlídku (stačí pouze protokol o kontrole brzd, podvozku a řízení)
  • Povinné ručení na vozidlo na těchto značkách se počítá jako jedna dvanáctina běžné sazby
  • Nemusíte každé dva roky na technickou prohlídku a měření emisí
  • Teoreticky k přihlášení vozu na vete-značky nepotřebujete kromě kupní smlouvy jakékoliv doklady o vozidle. Stačí kupní smlouva a pak je možno vše další zjistit z dobových prospektů a jiné literatury (tato možnost existuje patrně proto, aby bylo možno postavit na značky i vozidla nalezená ve stodolách a podobně). Ale samozřejmě, pokud doklady máte kompletní, je to lepší.
  • Do budoucna vidím ještě jednu možnou výhodu – v zemích EU je již poměrně běžné že do center větších měst mohou pouze vozy splňující nějakou z modernějších emisních norem. Aut na veteránských značkách by se snad tato omezení týkat nemusela. Naopak u vozů na běžných značkách se stářím 20 let a více je poměrně pravděpodobné, že dříve nebo později budou jejich možnosti vjezdu do větších měst nějak omezeny. Ale toto je čistě moje spekulace.

Nevýhody:

  • Vůz musí absolvovat klubovou a krajskou testaci, kde se ověřuje stav a originálnost vozidla. Technicky to není až taková věda, vyplníte příslušné formuláře, necháte si udělat fotky a je to. Problém je v tom spíš sehnat ty správné lidi, dohodnout se s nimi na termínech atd. Vyřízení rozhodně neodbavíte za 14 dní po dovezení auta.
  • Zatímco ekologický poplatek na dovezený starší vůz činí většinou 10.000 Kč, poplatky za dvě výše uvedené testace jsou cca 5-8.000 Kč, takže zrovna zde až o takovou úsporu nejde
  • Každý rok si musíte vyřídit prodloužení klubové testace, čili ukázat vozidlo testačnímu komisaři a nechat si dát razítko (za cca 200 Kč). Jedná se o kontrolu, jestli na voze nedošlo k nějakým nežádoucím úpravám a jestli je stále v patřičném stavu
  • Vete-značky jsou nepřenosné – čili pokud auto jako veterána otestujete a za dva roky budete chtít prodat, nový kupující buď celou testační anabází projde znovu, nebo auto přihlásí na klasické značky (čili pro kupujícího je levnější kupovat od vás auto na normálních značkách)
  • O žádných dalších nevýhodách nevím. Nemusí se vést kniha jízd, použití vozidla není nijak omezeno (pouze s ním nesmíte podnikat).

Rozhodnutí jestli vete-značky ano či ne je tedy na každém majiteli, je to jeho volba. Jen ještě doplním, že podle aktuální právní úpravy musí být vozidlo starší než 30 let. Zrovna v případě mého auta to vyšlo tak, že bylo poprvé registrováno v roce 1985, takže podmínky pro vete-značky neplnilo. Naštěstí ale existuje literatura kde je možno ověřit rok výroby vozu podle VIN-kódu a zrovna v mém případě VIN určil, že auto bylo vyrobeno o rok dříve. Pokud testačnímu komisaři takovouto skutečnost doložíte, měl by ji akceptovat.

Pak ještě existuje třetí způsob provozu vozidla – máte ho na běžných značkách, ale vyřídíte si klubovou testaci. Toto vás pak opravňuje ke snížené sazbě povinného ručení (10% z původní sazby, takto to má například Česká podnikatelská pojišťovna). Tento způsob jsem si zvolil já, protože jsem jednak chtěl mít značky co nejrychleji (vyřízení vete-značek vždy trvá déle než těch běžných) a za druhé mi někdo z lidí z oboru řekl, že pokud má auto klubovou testaci tak při přihlášení na běžné značky neplatí eko-poplatek. Bohužel toto tvrzení se ukázalo jako nepravdivé, eko-poplatek se platí. Na některých úřadech eko-poplatek odpouštěli autům na běžných číslech s klubovou testací, která měnila majitele vrámci ČR. Tato praxe už ale údajně skončila (viz update pod článkem). Každopádně stále platí, že máte alespoň nižší POV.

Takže abych to shrnul:

  • Pokud dovážíte auto, které splňuje podmínky pro přidělení veteránských značek, vyřiďte si je. Náklady na testační řízení jsou již zmíněných 5-8.000 Kč, povinné ručení je 1/12 z normální sazby
  • Pokud to samé auto budete chtít přihlásit na běžné značky, budete platit následující položky:
  • Eko-poplatek (většinou tedy 10.000 Kč)
  • Dovozová technická kontrola – 1500 Kč (možná už dnes více)
  • Poplatky na úřadě při přihlášení – 2800 Kč (mám na to účty, už přesně nevím za co... asi vystavení TP apod.)
  • Výpis z technických údajů pokud máte auto, které není v nějaké obecné databázi stanic STK – 2.000 Kč, platí se spolu s technickou prohlídkou
  • Možná ještě něco dalšího v řádu stokorun, už si to všechno nepamatuju…. Navíc samozřejmě opakované jednání a dohadování s milými lidmi na českých úřadech…. Pokud auto přihlásíte na běžné značky a zároveň si vyřídíte klubovou testaci, bude Vás to stát o cca 3.000 Kč navíc, ale ty během prvního roku nebou dvou ušetříte na povinném ručení, takže se to určitě vyplatí, pokud chcete mít auto déle
  • Vyřízení klubové testace je zajímavé i pro majitele aut starších 30 let, které jsou aktuálně na běžných značkách. Pokud si testaci vyřídíte, můžete si dojednat nižší povinné ručení a investice do testace se vám velmi rychle vrátí

Toto je tedy má zkušenost, za poslední rok se některé poplatky mohly změnit, každopádně principy jsou snad stejné. Neberte tyto informace jako návod, jsou to jen praktické zkušenosti. Pokud budete přihlášení jakéhokoliv staršího auta řešit, zjistěte si všechno raději na úřadech, kde to budete řešit.

Diskusní vlákno k tomuto tématu je TADY

Kubas

 

doplnění 23.9.2015: v diskusním fóru jeden z uživatelů přihlásil auto starší 30 let na běžné značky a přesto díky klubové testaci eko-poplatek neplatil. Čili má jinou zkušenost než já. Jak už bylo v článku uvedeno, výklad je v kompetenci úřadu.

aktualizace 30.9.2015: z diskního fóra "Zmatky byly, protože některý Registry uznávaly tu klubovou testaci k odpuštění ekopoplatku, ale to bylo špatně, takže už to skončilo." Toto je informace přímo od zkušebního komisaře, v diskusním fóru je na něj kontakt.