v zimě se neohřeje na provozní teplotu (termostat?)
Provoz se studeným motorem (platí pro všechny typy a druhy olejů, včetně syntetických):
Motorový olej má svoje nejlepší mazací a další vlastnosti při teplotě blízké 100° C. Za provozu teplota oleje silně kolísá od cca 40° C do 120 – 130° C, zaleží na zatížení motoru (olejový okruh nemůže mít již z principu žádný termostat). Po nastartování studeného motoru dochází vlivem vzdušné vlhkosti, vody v oleji, spalin a teploty k vytváření různých kyselin na těch částech motorů, kde jsou pro to podmínky nejpříznivější, a to je spodní část válce. Začnou se vytvářet různé kyseliny, nejvíce kyselina sírová (obsah síry v oleji a palivu je vždy nějaký), pohybem pístu tam a zpět se tyto kyseliny roztírají po povrchu válce, kyseliny znehodnocují olejový film, který se začne trhat a kromě přímého působení kyselin na povrch kovů dochází také k nadměrnému opotřebení z nedostatečného mazání. Tento stav je nejvýraznější do teploty stěny válce 60° C (ve spodní části válce teplota většinou odpovídá teplotě chladící kapaliny, vzduchem chlazené motory jsou na tom z důvodu vyšší teploty válců a rychlejšího prohřátí motoru o něco lépe). Pokud se motor prohřívá pomalu, nepříznivý stav trvá o to déle a motor se opotřebuje více, než odpovídá najetým kilometrům. Kyseliny znehodnocují celou olejovou náplň, která se musí také dříve vyměnit. Další z důvodů, proč je nutné v městském provozu měnit olej dříve. Podle výše uvedeného si již můžeme odvodit, proč se udává až 8x vyšší opotřebení při provozu se studeným motorem.
________________________________________________
Čech - Motor - teorie 3/4
Motorový olej má svoje nejlepší mazací a další vlastnosti při teplotě blízké 100° C. Za provozu teplota oleje silně kolísá od cca 40° C do 120 – 130° C, zaleží na zatížení motoru (olejový okruh nemůže mít již z principu žádný termostat). Po nastartování studeného motoru dochází vlivem vzdušné vlhkosti, vody v oleji, spalin a teploty k vytváření různých kyselin na těch částech motorů, kde jsou pro to podmínky nejpříznivější, a to je spodní část válce. Začnou se vytvářet různé kyseliny, nejvíce kyselina sírová (obsah síry v oleji a palivu je vždy nějaký), pohybem pístu tam a zpět se tyto kyseliny roztírají po povrchu válce, kyseliny znehodnocují olejový film, který se začne trhat a kromě přímého působení kyselin na povrch kovů dochází také k nadměrnému opotřebení z nedostatečného mazání. Tento stav je nejvýraznější do teploty stěny válce 60° C (ve spodní části válce teplota většinou odpovídá teplotě chladící kapaliny, vzduchem chlazené motory jsou na tom z důvodu vyšší teploty válců a rychlejšího prohřátí motoru o něco lépe). Pokud se motor prohřívá pomalu, nepříznivý stav trvá o to déle a motor se opotřebuje více, než odpovídá najetým kilometrům. Kyseliny znehodnocují celou olejovou náplň, která se musí také dříve vyměnit. Další z důvodů, proč je nutné v městském provozu měnit olej dříve. Podle výše uvedeného si již můžeme odvodit, proč se udává až 8x vyšší opotřebení při provozu se studeným motorem.
________________________________________________
Čech - Motor - teorie 3/4
Alfa Romeo 156 1.9JTD
Chtěl jsem vyměnit termostat, ale po testu u mechanika mi doporučil nechat ho tam a odclonit proud vzduchu ke chladiči.Já totiž hned najedu na dálnici a tak se to prý moc chladí.Je fakt že to na devadesát dostanu jen když mu dám fest na prdel, ale ventilátor se nechytne, to jen v parnu v létě někde v zácpě.
Takže budu ucpávat přívody vzduchu k chladiči.
Takže budu ucpávat přívody vzduchu k chladiči.
BMW 730d, Superb TDI
- coyote
- SemTuFurt
- Příspěvky: 3584
- Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
- Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou
Jenže za studena jedeš na malý okruh a tím pádem ti nejde voda do chladiče. Tedy ohřát by se měl tak jako takmodenaboy píše:Chtěl jsem vyměnit termostat, ale po testu u mechanika mi doporučil nechat ho tam a odclonit proud vzduchu ke chladiči.Já totiž hned najedu na dálnici a tak se to prý moc chladí.Je fakt že to na devadesát dostanu jen když mu dám fest na prdel, ale ventilátor se nechytne, to jen v parnu v létě někde v zácpě.
Takže budu ucpávat přívody vzduchu k chladiči.
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej
To je fakt, ale prý jsem moc náročný, že ten pětiválec v naftě se prý dřív nemůže ohřát, zvlášt když najedu na dálnici a udržuju 2000 otáček.coyote píše:Jenže za studena jedeš na malý okruh a tím pádem ti nejde voda do chladiče. Tedy ohřát by se měl tak jako takmodenaboy píše:Chtěl jsem vyměnit termostat, ale po testu u mechanika mi doporučil nechat ho tam a odclonit proud vzduchu ke chladiči.Já totiž hned najedu na dálnici a tak se to prý moc chladí.Je fakt že to na devadesát dostanu jen když mu dám fest na prdel, ale ventilátor se nechytne, to jen v parnu v létě někde v zácpě.
Takže budu ucpávat přívody vzduchu k chladiči.
Novější modely mají prý topnou spirálu v topení, ale já mám veterána.
BMW 730d, Superb TDI
Asi v eperu podle modelu a roku, ale to nevím přesně.Ronsoc píše:A podla coho sa to da zistit? Lebo co som ho dnes nastartoval ,tak som myslel ze nevymrzne . :smt073
To musí poradit někdo, kdo s tím má zkušenosti.Já se o tom doslechl od svého mechanika.
Kluci jak to je s tou přídavnou spirálou.Byla všude od nějakýho roku nebo třeba jen ve Winter packetu?
BMW 730d, Superb TDI
Tak jsem byl dnes po ránu mírně v šoku.Ta Italka mě nepřestává překvapovat.
Naskočil jsem do ní v 5 ráno a při mínus 11 jsem čekal problémy se startem, přece jen má baterka už nevoní novotou.
Ale naštěstí ještě slušně funguje, roztočila motor a ten ochotně naskočil.
Rozhodl jsem se pro delší prohřátí na místě, přece jen první pořádný mráz.Ovšem nevšiml jsem si, že jsem na klimě otočil do polohy AUTO na ventilátoru a hlavně nastavení větrání na okno a to na ten červený symbol.
Po pěti minutách strávených mimo auto jsem byl hotovej z toho, že okno je odmražený, uvnitř dávno nemrzne a na okno fouká vlažný vzduch.Samozřejmě byla zapnutá klima, která na to nemá vliv, ale díky tomu režimu se zřejmě probudila ta topná spirála, o které jsem si myslel že ji nemám.Nedokážu si totiž jinak vysvětlit, že normálně začne takhle hřát po deseti minutách jízdy a teď je teplo za poloviční dobu a to na místě na volnoběh.
Takže další potlesk pro Italku. Asi si přečtu nějaký návod k použití, abych zjistil co kde ještě mám a nevím o tom.
Naskočil jsem do ní v 5 ráno a při mínus 11 jsem čekal problémy se startem, přece jen má baterka už nevoní novotou.
Ale naštěstí ještě slušně funguje, roztočila motor a ten ochotně naskočil.
Rozhodl jsem se pro delší prohřátí na místě, přece jen první pořádný mráz.Ovšem nevšiml jsem si, že jsem na klimě otočil do polohy AUTO na ventilátoru a hlavně nastavení větrání na okno a to na ten červený symbol.
Po pěti minutách strávených mimo auto jsem byl hotovej z toho, že okno je odmražený, uvnitř dávno nemrzne a na okno fouká vlažný vzduch.Samozřejmě byla zapnutá klima, která na to nemá vliv, ale díky tomu režimu se zřejmě probudila ta topná spirála, o které jsem si myslel že ji nemám.Nedokážu si totiž jinak vysvětlit, že normálně začne takhle hřát po deseti minutách jízdy a teď je teplo za poloviční dobu a to na místě na volnoběh.
Takže další potlesk pro Italku. Asi si přečtu nějaký návod k použití, abych zjistil co kde ještě mám a nevím o tom.
BMW 730d, Superb TDI
- Franik
- SemTuFurt
- Příspěvky: 3810
- Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
- Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
- Kontaktovat uživatele:
Při přepnutí na to max odmlžení jak píšeš se opravdu zapíná klima a to zcela automaticky kvůli tomu jsi měl odpocený okna jelikož klima odebírá ze vzduchu vlhkost, takže klima na to má hodně velký vliv. jinak v tomto režimu se ještě zapíná odmlžení zrcátek a zadního okna.
Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts
To zalezi co si pod pojmem klima predstavujes. Auto samozrejme topi, ale pri teplotach pod nulou nesepne kompresor klimatizace.
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´
Klima:
Podnebí neboli klima je dlouhodobý charakteristický režim počasí, podmíněný energetickou bilancí, cirkulací atmosféry, charakterem aktivního povrchu a dnes i člověkem. Podle měřítka rozsahu, v němž se podnebí uplatňuje, se rozeznává makroklima, mezoklima, místní klima a mikroklima. Mikroklima uzavřených prostor se označuje jako kryptoklima.
V autě se tedy můžeme bavit o kryptoklimě.
Klimatizace:
Klimatizace je zařízení pro úpravu vzduchu v celých budovách či jednotlivých místnostech a v dopravních prostředcích (auta, lodě, letadla). Pracuje tak, že nasává venkovní vzduch (minimálně musí přivádět 10% čerstvého vzduchu), který filtruje, upravuje teplotu, vlhkost na požadované hodnoty a pomocí ventilátorů je dopravuje na příslušná místa.
Tudíž klimatizace i když primitivní je i normální ohřev vzduchu v autě. Jde ale jen o slovíčkaření. Pod pojmem klimatizace v autě si představíme zařízení vybavené i kompresorem s výměníkem, které mi dovoluje i chlazení v létě.
Systém plně automatické klimatizace je navíc řízen velkým množstvím čidel počítačem a pochopit ho zcela nebude snadné. Myslím že stačí pochopit ovládání v návodu. BTW, nechce mi někdo poskytnout návod na 156 po faceliftu (Giugiaro) v češtině? Mám pouze německý a bohužel nejsem Skopčák, takže ty jejich 30 písmenné slovní spojení mi nic neříkají.
Podnebí neboli klima je dlouhodobý charakteristický režim počasí, podmíněný energetickou bilancí, cirkulací atmosféry, charakterem aktivního povrchu a dnes i člověkem. Podle měřítka rozsahu, v němž se podnebí uplatňuje, se rozeznává makroklima, mezoklima, místní klima a mikroklima. Mikroklima uzavřených prostor se označuje jako kryptoklima.
V autě se tedy můžeme bavit o kryptoklimě.
Klimatizace:
Klimatizace je zařízení pro úpravu vzduchu v celých budovách či jednotlivých místnostech a v dopravních prostředcích (auta, lodě, letadla). Pracuje tak, že nasává venkovní vzduch (minimálně musí přivádět 10% čerstvého vzduchu), který filtruje, upravuje teplotu, vlhkost na požadované hodnoty a pomocí ventilátorů je dopravuje na příslušná místa.
Tudíž klimatizace i když primitivní je i normální ohřev vzduchu v autě. Jde ale jen o slovíčkaření. Pod pojmem klimatizace v autě si představíme zařízení vybavené i kompresorem s výměníkem, které mi dovoluje i chlazení v létě.
Systém plně automatické klimatizace je navíc řízen velkým množstvím čidel počítačem a pochopit ho zcela nebude snadné. Myslím že stačí pochopit ovládání v návodu. BTW, nechce mi někdo poskytnout návod na 156 po faceliftu (Giugiaro) v češtině? Mám pouze německý a bohužel nejsem Skopčák, takže ty jejich 30 písmenné slovní spojení mi nic neříkají.
VW (zkřížené motyky) Golf Plus 1,4 TSI "Adolf"
"Obrněnce nesnáším, radši bych vzal Alfu. Mám pocit jistoty."
Gonzales. La Piovra 4
"Obrněnce nesnáším, radši bych vzal Alfu. Mám pocit jistoty."
Gonzales. La Piovra 4
Okna se mi naštěstí nepotí, ale při tom režimu max. ta klima vypnout nejde, narozdíl od vyhřívání zrcátek, sedaček a zadního okna.Ale ta spirála v topení se opravdu chytá jen na režim MAX. Dobrá věc.Franik píše:Při přepnutí na to max odmlžení jak píšeš se opravdu zapíná klima a to zcela automaticky kvůli tomu jsi měl odpocený okna jelikož klima odebírá ze vzduchu vlhkost, takže klima na to má hodně velký vliv. jinak v tomto režimu se ještě zapíná odmlžení zrcátek a zadního okna.
BMW 730d, Superb TDI
- coyote
- SemTuFurt
- Příspěvky: 3584
- Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
- Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou
To v podstatě spirála není, ale to je jedno Zkoušel jsem jet na max def a žádný rozdíl jsem nezaznamenal. A to tam tuhle "fíčuru" mám. Dokonce kvůli ní byla i moje 147ma v minulosti na stahovací akci...modenaboy píše: Okna se mi naštěstí nepotí, ale při tom režimu max. ta klima vypnout nejde, narozdíl od vyhřívání zrcátek, sedaček a zadního okna.Ale ta spirála v topení se opravdu chytá jen na režim MAX. Dobrá věc.
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej
...zpet k termostatu. Term. mam novy, jeste ze jsem si to nedelal sám pác na muj typ motoru 103kw(932B1B0042) je dost komplikovanej. Je osazeny 4pinovym jednim cidlem a ma o jednu spojovaci trubku navic...dealeruje ho pouze jedna firma v CR : cena 2900,- czk (coz je docela na ventil pálka). Ted funguje bajecne!
156 Sportwagon 2.4 JTD (Jede To Dobře)
Ieri, oggi, domani......Ti amo Alfa Romeo per sempre !!!
Ieri, oggi, domani......Ti amo Alfa Romeo per sempre !!!
Re: v zimě se neohřeje na provozní teplotu (termostat?)
Začal jsem pozorovat od včera kdy bylo už pod nulou dlouhodobe nedostatečnou teplotu. Dokud bylo teplo voda se držela mezi 80 a 90 dle stylu jízdy. Teď v mrazech dosahuje teplota v klidné jízdě pouze 50-60°, při agresivní jízdě se dostávám maximálně k 70 ale jak povolim jde celkem rychle dolů. Když stojím teplota se dostane na 80, jak pustím klimu ihned to padne na 75. Jedná se o špatný termostat? Nebo je chyba někde jinde. Pokud je to termostat jde vyměnit nějak lehce bez nutnosti rozebirani auta?
Alfa Romeo 159 SW 1.9JTD 85KW 2006
Opel Corsa 1.4T 74KW 2018
Opel Corsa 1.4T 74KW 2018
- pedro m
- SemTuFurt
- Příspěvky: 1424
- Registrován: 5.3.2013, úte 10:26
- Bydliště: karpaty
- Kontaktovat uživatele:
Re: v zimě se neohřeje na provozní teplotu (termostat?)
mas na vode 70° a davas tomu nalozit ?romanc píše:při agresivní jízdě se dostávám maximálně k 70
to asi nemas v kebuli v poradku ne ?
slysels neco nekdy o provozni teplote?
jako kdybych te vyhnal v trenyrkach do mrazu na stadion a tam te nutil sprintovat, taky bajo ne?
samoze je to termostat
omg
Subaru WRX STi 2019
EX : Hyundai i30n DCT performance sport
EX : Alfa Romeo 159 SW Q4 2.4JTDm, 1-2-4-5-3
...Není čas ztrácet čas...
EX : Hyundai i30n DCT performance sport
EX : Alfa Romeo 159 SW Q4 2.4JTDm, 1-2-4-5-3
...Není čas ztrácet čas...
- MikeC
- SemTuFurt
- Příspěvky: 1571
- Registrován: 23.5.2015, sob 22:31
- Bydliště: Polsko - někde u Katovic
Re: v zimě se neohřeje na provozní teplotu (termostat?)
Tak tak, a asi ti propouští dost hodně, mně se držela teplota vždy alespoň na 80° (před výměnou, teď krásných 90°).
Vyměnit to sice jde, ale pokud to budeš dělat poprvné a nemáš už něco málo za sebou, tak bych to spíš nedoporučoval.
Každopádně musíš vyndat baterku + její držák a povolit takovou kovovou rouru (dole drží na gumové hadici, takže se s ní dá trochu manipulovat).
Pak se k němu dostaneš, je pod vakuovou pumpou. Drží na 2 šroubech (aspoň už 2.4, 1.9tka by to měla mít podobně).
Nezapoměň pak odvzdušnit! (já po výměně postupně dolil 2.75l - dával jsem čistě Paraflu UP)
Vyměnit to sice jde, ale pokud to budeš dělat poprvné a nemáš už něco málo za sebou, tak bych to spíš nedoporučoval.
Každopádně musíš vyndat baterku + její držák a povolit takovou kovovou rouru (dole drží na gumové hadici, takže se s ní dá trochu manipulovat).
Pak se k němu dostaneš, je pod vakuovou pumpou. Drží na 2 šroubech (aspoň už 2.4, 1.9tka by to měla mít podobně).
Nezapoměň pak odvzdušnit! (já po výměně postupně dolil 2.75l - dával jsem čistě Paraflu UP)
Toyota Corolla TS 1.8 2023, Rover Mini 1275cc 1991
Ex: Alfa Romeo Giulietta 2.0JTDm 2011, Alfa Romeo 164 2.0 V6TB 1995, Honda Civic 8G 1.8 2010, Seat Leon 1.4 FR ST 2017, Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 2007 berlina, Fiat Stilo 1.4 MW 2007
Ex: Alfa Romeo Giulietta 2.0JTDm 2011, Alfa Romeo 164 2.0 V6TB 1995, Honda Civic 8G 1.8 2010, Seat Leon 1.4 FR ST 2017, Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 2007 berlina, Fiat Stilo 1.4 MW 2007
Re: v zimě se neohřeje na provozní teplotu (termostat?)
Tak samozrejme ze jsem s tim nelital 150+. Blbe jsem to napsal, myslel jsem to tak ze jsem auto mirne popohnal s tim jestli se to nevzpamatuje.
Byl mi doporucen termostat od Wahler s tim ze jsou celkem kvalitni.
Akorat netusim co tam mam za kapalinu. vim jen ze ma ruzovou barvu. Kdyz jsem auto kupoval tak byla dolita na max a od ty doby se nehla (5tis km) tak jsem ji neresil.
Byl mi doporucen termostat od Wahler s tim ze jsou celkem kvalitni.
Akorat netusim co tam mam za kapalinu. vim jen ze ma ruzovou barvu. Kdyz jsem auto kupoval tak byla dolita na max a od ty doby se nehla (5tis km) tak jsem ji neresil.
Alfa Romeo 159 SW 1.9JTD 85KW 2006
Opel Corsa 1.4T 74KW 2018
Opel Corsa 1.4T 74KW 2018
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 hostů