v zimě se neohřeje na provozní teplotu (termostat?)

JiVi
Nováček

Příspěvky: 134
Registrován: 8.1.2007, pon 14:16

Příspěvek od JiVi » 31.12.2008, stř 09:32

Provoz se studeným motorem (platí pro všechny typy a druhy olejů, včetně syntetických):

Motorový olej má svoje nejlepší mazací a další vlastnosti při teplotě blízké 100° C. Za provozu teplota oleje silně kolísá od cca 40° C do 120 – 130° C, zaleží na zatížení motoru (olejový okruh nemůže mít již z principu žádný termostat). Po nastartování studeného motoru dochází vlivem vzdušné vlhkosti, vody v oleji, spalin a teploty k vytváření různých kyselin na těch částech motorů, kde jsou pro to podmínky nejpříznivější, a to je spodní část válce. Začnou se vytvářet různé kyseliny, nejvíce kyselina sírová (obsah síry v oleji a palivu je vždy nějaký), pohybem pístu tam a zpět se tyto kyseliny roztírají po povrchu válce, kyseliny znehodnocují olejový film, který se začne trhat a kromě přímého působení kyselin na povrch kovů dochází také k nadměrnému opotřebení z nedostatečného mazání. Tento stav je nejvýraznější do teploty stěny válce 60° C (ve spodní části válce teplota většinou odpovídá teplotě chladící kapaliny, vzduchem chlazené motory jsou na tom z důvodu vyšší teploty válců a rychlejšího prohřátí motoru o něco lépe). Pokud se motor prohřívá pomalu, nepříznivý stav trvá o to déle a motor se opotřebuje více, než odpovídá najetým kilometrům. Kyseliny znehodnocují celou olejovou náplň, která se musí také dříve vyměnit. Další z důvodů, proč je nutné v městském provozu měnit olej dříve. Podle výše uvedeného si již můžeme odvodit, proč se udává až 8x vyšší opotřebení při provozu se studeným motorem.
________________________________________________
Čech - Motor - teorie 3/4
Alfa Romeo 156 1.9JTD

modenaboy
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 817
Registrován: 25.1.2008, pát 16:06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od modenaboy » 31.12.2008, stř 10:39

to JiVi: Není nad to, když někdo ví o čem mluví.

:smt023
BMW 730d, Superb TDI

Zip166JTD
SemTuFurt

Příspěvky: 1596
Registrován: 22.12.2007, sob 10:17
Bydliště: Zlín

Příspěvek od Zip166JTD » 31.12.2008, stř 12:08

Jivi : zní to docela rozumě to jsem opravdu nevěděl co dokáže studený olej.Osobně myslím že ten kryt pod motorem asi nebude jen na bláto. Nebo si myslíte že proud vzduchu kolem olejové vany v zimě nestěžuje oleji se zahřát?

modenaboy
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 817
Registrován: 25.1.2008, pát 16:06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od modenaboy » 31.12.2008, stř 12:13

Chtěl jsem vyměnit termostat, ale po testu u mechanika mi doporučil nechat ho tam a odclonit proud vzduchu ke chladiči.Já totiž hned najedu na dálnici a tak se to prý moc chladí.Je fakt že to na devadesát dostanu jen když mu dám fest na prdel, ale ventilátor se nechytne, to jen v parnu v létě někde v zácpě.
Takže budu ucpávat přívody vzduchu k chladiči.
BMW 730d, Superb TDI

coyote
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3584
Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou

Příspěvek od coyote » 31.12.2008, stř 12:21

modenaboy píše:Chtěl jsem vyměnit termostat, ale po testu u mechanika mi doporučil nechat ho tam a odclonit proud vzduchu ke chladiči.Já totiž hned najedu na dálnici a tak se to prý moc chladí.Je fakt že to na devadesát dostanu jen když mu dám fest na prdel, ale ventilátor se nechytne, to jen v parnu v létě někde v zácpě.
Takže budu ucpávat přívody vzduchu k chladiči.
Jenže za studena jedeš na malý okruh a tím pádem ti nejde voda do chladiče. Tedy ohřát by se měl tak jako tak :-k
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej

modenaboy
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 817
Registrován: 25.1.2008, pát 16:06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od modenaboy » 31.12.2008, stř 12:31

coyote píše:
modenaboy píše:Chtěl jsem vyměnit termostat, ale po testu u mechanika mi doporučil nechat ho tam a odclonit proud vzduchu ke chladiči.Já totiž hned najedu na dálnici a tak se to prý moc chladí.Je fakt že to na devadesát dostanu jen když mu dám fest na prdel, ale ventilátor se nechytne, to jen v parnu v létě někde v zácpě.
Takže budu ucpávat přívody vzduchu k chladiči.
Jenže za studena jedeš na malý okruh a tím pádem ti nejde voda do chladiče. Tedy ohřát by se měl tak jako tak :-k
To je fakt, ale prý jsem moc náročný, že ten pětiválec v naftě se prý dřív nemůže ohřát, zvlášt když najedu na dálnici a udržuju 2000 otáček.
Novější modely mají prý topnou spirálu v topení, ale já mám veterána.
BMW 730d, Superb TDI

Zip166JTD
SemTuFurt

Příspěvky: 1596
Registrován: 22.12.2007, sob 10:17
Bydliště: Zlín

Příspěvek od Zip166JTD » 31.12.2008, stř 16:44

před výměnou termostatu my to na 90 vylezlo jen když sem jí dal na prdel a jakmile jsem povolil tak teplota zase spadla pod 80 ale ted asi dva měsíce po výměně pokud se teplota dostane na 90 (i když teda v zimě jí to trvá déle) tak už z devadesáti nespadne.

Ronsoc

Příspěvky: 38
Registrován: 25.12.2008, čtv 20:20
Bydliště: Kolarovo /Slovakia
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ronsoc » 31.12.2008, stř 18:43

O ktore modely sa jedna ,stou topnou spiralov?
ALFA 156SW 2005 cierna . 1,9JTD 85Kw .

modenaboy
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 817
Registrován: 25.1.2008, pát 16:06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od modenaboy » 31.12.2008, stř 18:50

Ronsoc píše:O ktore modely sa jedna ,stou topnou spiralov?
Nejsem si jistý, ale tvá 05 by to už měla mít.
BMW 730d, Superb TDI

Ronsoc

Příspěvky: 38
Registrován: 25.12.2008, čtv 20:20
Bydliště: Kolarovo /Slovakia
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ronsoc » 1.1.2009, čtv 19:39

A podla coho sa to da zistit? Lebo co som ho dnes nastartoval ,tak som myslel ze nevymrzne . :smt073
ALFA 156SW 2005 cierna . 1,9JTD 85Kw .

modenaboy
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 817
Registrován: 25.1.2008, pát 16:06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od modenaboy » 1.1.2009, čtv 20:17

Ronsoc píše:A podla coho sa to da zistit? Lebo co som ho dnes nastartoval ,tak som myslel ze nevymrzne . :smt073
Asi v eperu podle modelu a roku, ale to nevím přesně.
To musí poradit někdo, kdo s tím má zkušenosti.Já se o tom doslechl od svého mechanika.
Kluci jak to je s tou přídavnou spirálou.Byla všude od nějakýho roku nebo třeba jen ve Winter packetu?
BMW 730d, Superb TDI

modenaboy
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 817
Registrován: 25.1.2008, pát 16:06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od modenaboy » 3.1.2009, sob 14:22

Tak jsem byl dnes po ránu mírně v šoku.Ta Italka mě nepřestává překvapovat.
Naskočil jsem do ní v 5 ráno a při mínus 11 jsem čekal problémy se startem, přece jen má baterka už nevoní novotou.
Ale naštěstí ještě slušně funguje, roztočila motor a ten ochotně naskočil.
Rozhodl jsem se pro delší prohřátí na místě, přece jen první pořádný mráz.Ovšem nevšiml jsem si, že jsem na klimě otočil do polohy AUTO na ventilátoru a hlavně nastavení větrání na okno a to na ten červený symbol.
Po pěti minutách strávených mimo auto jsem byl hotovej z toho, že okno je odmražený, uvnitř dávno nemrzne a na okno fouká vlažný vzduch.Samozřejmě byla zapnutá klima, která na to nemá vliv, ale díky tomu režimu se zřejmě probudila ta topná spirála, o které jsem si myslel že ji nemám.Nedokážu si totiž jinak vysvětlit, že normálně začne takhle hřát po deseti minutách jízdy a teď je teplo za poloviční dobu a to na místě na volnoběh.
Takže další potlesk pro Italku. :smt055 Asi si přečtu nějaký návod k použití, abych zjistil co kde ještě mám a nevím o tom.
BMW 730d, Superb TDI

Franik
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3810
Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Franik » 3.1.2009, sob 19:18

Při přepnutí na to max odmlžení jak píšeš se opravdu zapíná klima a to zcela automaticky kvůli tomu jsi měl odpocený okna jelikož klima odebírá ze vzduchu vlhkost, takže klima na to má hodně velký vliv. jinak v tomto režimu se ještě zapíná odmlžení zrcátek a zadního okna.
Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8484
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 3.1.2009, sob 19:24

Na to aby se zapla klima musi byt vic nez cca 4 stupne. Jinak se nezapina.
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

cuhan
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2148
Registrován: 28.9.2007, pát 15:58
Bydliště: Zlaté Hory

Příspěvek od cuhan » 3.1.2009, sob 22:13

Klima má tu vlastnost že umí nejen chladit ale i topit a to při i -stupních tak to je u 166ky
Volvo S60R 2.5T AWD 255kw 500Nm +3"downpipe
Toyota celica T20 1.8i 85kw
Smart Fortwo 0.8cdi 30kw

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8484
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 3.1.2009, sob 23:33

To zalezi co si pod pojmem klima predstavujes. Auto samozrejme topi, ale pri teplotach pod nulou nesepne kompresor klimatizace.
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

Radar
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 452
Registrován: 18.9.2008, čtv 16:21
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od Radar » 4.1.2009, ned 12:26

Klima:
Podnebí neboli klima je dlouhodobý charakteristický režim počasí, podmíněný energetickou bilancí, cirkulací atmosféry, charakterem aktivního povrchu a dnes i člověkem. Podle měřítka rozsahu, v němž se podnebí uplatňuje, se rozeznává makroklima, mezoklima, místní klima a mikroklima. Mikroklima uzavřených prostor se označuje jako kryptoklima.

V autě se tedy můžeme bavit o kryptoklimě.

Klimatizace:

Klimatizace je zařízení pro úpravu vzduchu v celých budovách či jednotlivých místnostech a v dopravních prostředcích (auta, lodě, letadla). Pracuje tak, že nasává venkovní vzduch (minimálně musí přivádět 10% čerstvého vzduchu), který filtruje, upravuje teplotu, vlhkost na požadované hodnoty a pomocí ventilátorů je dopravuje na příslušná místa.

Tudíž klimatizace i když primitivní je i normální ohřev vzduchu v autě. Jde ale jen o slovíčkaření. Pod pojmem klimatizace v autě si představíme zařízení vybavené i kompresorem s výměníkem, které mi dovoluje i chlazení v létě.

Systém plně automatické klimatizace je navíc řízen velkým množstvím čidel počítačem a pochopit ho zcela nebude snadné. Myslím že stačí pochopit ovládání v návodu. BTW, nechce mi někdo poskytnout návod na 156 po faceliftu (Giugiaro) v češtině? Mám pouze německý a bohužel nejsem Skopčák, takže ty jejich 30 písmenné slovní spojení mi nic neříkají.
VW (zkřížené motyky) Golf Plus 1,4 TSI "Adolf"
"Obrněnce nesnáším, radši bych vzal Alfu. Mám pocit jistoty."
Gonzales. La Piovra 4

modenaboy
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 817
Registrován: 25.1.2008, pát 16:06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od modenaboy » 4.1.2009, ned 22:09

Franik píše:Při přepnutí na to max odmlžení jak píšeš se opravdu zapíná klima a to zcela automaticky kvůli tomu jsi měl odpocený okna jelikož klima odebírá ze vzduchu vlhkost, takže klima na to má hodně velký vliv. jinak v tomto režimu se ještě zapíná odmlžení zrcátek a zadního okna.
Okna se mi naštěstí nepotí, ale při tom režimu max. ta klima vypnout nejde, narozdíl od vyhřívání zrcátek, sedaček a zadního okna.Ale ta spirála v topení se opravdu chytá jen na režim MAX. Dobrá věc.
BMW 730d, Superb TDI

coyote
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3584
Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou

Příspěvek od coyote » 4.1.2009, ned 23:32

modenaboy píše: Okna se mi naštěstí nepotí, ale při tom režimu max. ta klima vypnout nejde, narozdíl od vyhřívání zrcátek, sedaček a zadního okna.Ale ta spirála v topení se opravdu chytá jen na režim MAX. Dobrá věc.
To v podstatě spirála není, ale to je jedno :) Zkoušel jsem jet na max def a žádný rozdíl jsem nezaznamenal. A to tam tuhle "fíčuru" mám. Dokonce kvůli ní byla i moje 147ma v minulosti na stahovací akci...
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej

modenaboy
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 817
Registrován: 25.1.2008, pát 16:06
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od modenaboy » 5.1.2009, pon 22:05

A co tam je?Já si jako přídavný topení představuju nějakou topnou spirálu.
Jinak u mé 156 je opravdu markantní rozdíl mezi topením na plno a reřimem MAX.
BMW 730d, Superb TDI

folik
Uživatelský avatar

Příspěvky: 36
Registrován: 15.7.2008, úte 17:14
Bydliště: PHA 11
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od folik » 7.1.2009, stř 01:21

...zpet k termostatu. Term. mam novy, jeste ze jsem si to nedelal sám pác na muj typ motoru 103kw(932B1B0042) je dost komplikovanej. Je osazeny 4pinovym jednim cidlem a ma o jednu spojovaci trubku navic...dealeruje ho pouze jedna firma v CR : cena 2900,- czk (coz je docela na ventil pálka). Ted funguje bajecne! :smt041
156 Sportwagon 2.4 JTD (Jede To Dobře)

Ieri, oggi, domani......Ti amo Alfa Romeo per sempre !!!

romanc
Štamgast

Příspěvky: 967
Registrován: 22.7.2015, stř 18:40
Bydliště: Vlašim

Re: v zimě se neohřeje na provozní teplotu (termostat?)

Příspěvek od romanc » 24.11.2015, úte 07:01

Začal jsem pozorovat od včera kdy bylo už pod nulou dlouhodobe nedostatečnou teplotu. Dokud bylo teplo voda se držela mezi 80 a 90 dle stylu jízdy. Teď v mrazech dosahuje teplota v klidné jízdě pouze 50-60°, při agresivní jízdě se dostávám maximálně k 70 ale jak povolim jde celkem rychle dolů. Když stojím teplota se dostane na 80, jak pustím klimu ihned to padne na 75. Jedná se o špatný termostat? Nebo je chyba někde jinde. Pokud je to termostat jde vyměnit nějak lehce bez nutnosti rozebirani auta?
Alfa Romeo 159 SW 1.9JTD 85KW 2006
Opel Corsa 1.4T 74KW 2018

pedro m
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1424
Registrován: 5.3.2013, úte 10:26
Bydliště: karpaty
Kontaktovat uživatele:

Re: v zimě se neohřeje na provozní teplotu (termostat?)

Příspěvek od pedro m » 24.11.2015, úte 07:08

romanc píše:při agresivní jízdě se dostávám maximálně k 70
mas na vode 70° a davas tomu nalozit ?
to asi nemas v kebuli v poradku ne ? :roll:
slysels neco nekdy o provozni teplote?
jako kdybych te vyhnal v trenyrkach do mrazu na stadion a tam te nutil sprintovat, taky bajo ne?

samoze je to termostat

omg
Subaru WRX STi 2019
EX : Hyundai i30n DCT performance sport
EX : Alfa Romeo 159 SW Q4 2.4JTDm, 1-2-4-5-3
...Není čas ztrácet čas...

MikeC
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1568
Registrován: 23.5.2015, sob 22:31
Bydliště: Polsko - někde u Katovic

Re: v zimě se neohřeje na provozní teplotu (termostat?)

Příspěvek od MikeC » 24.11.2015, úte 13:41

Tak tak, a asi ti propouští dost hodně, mně se držela teplota vždy alespoň na 80° (před výměnou, teď krásných 90°).
Vyměnit to sice jde, ale pokud to budeš dělat poprvné a nemáš už něco málo za sebou, tak bych to spíš nedoporučoval.
Každopádně musíš vyndat baterku + její držák a povolit takovou kovovou rouru (dole drží na gumové hadici, takže se s ní dá trochu manipulovat).
Pak se k němu dostaneš, je pod vakuovou pumpou. Drží na 2 šroubech (aspoň už 2.4, 1.9tka by to měla mít podobně).
Nezapoměň pak odvzdušnit! (já po výměně postupně dolil 2.75l - dával jsem čistě Paraflu UP)
Toyota Corolla TS 1.8 2023, Rover Mini 1275cc 1991
Ex: Alfa Romeo Giulietta 2.0JTDm 2011, Alfa Romeo 164 2.0 V6TB 1995, Honda Civic 8G 1.8 2010, Seat Leon 1.4 FR ST 2017, Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 2007 berlina, Fiat Stilo 1.4 MW 2007

romanc
Štamgast

Příspěvky: 967
Registrován: 22.7.2015, stř 18:40
Bydliště: Vlašim

Re: v zimě se neohřeje na provozní teplotu (termostat?)

Příspěvek od romanc » 24.11.2015, úte 16:21

Tak samozrejme ze jsem s tim nelital 150+. Blbe jsem to napsal, myslel jsem to tak ze jsem auto mirne popohnal s tim jestli se to nevzpamatuje.

Byl mi doporucen termostat od Wahler s tim ze jsou celkem kvalitni.

Akorat netusim co tam mam za kapalinu. vim jen ze ma ruzovou barvu. Kdyz jsem auto kupoval tak byla dolita na max a od ty doby se nehla (5tis km) tak jsem ji neresil.
Alfa Romeo 159 SW 1.9JTD 85KW 2006
Opel Corsa 1.4T 74KW 2018

Odpovědět

Zpět na „TD, JTD & JTDm“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 7 hostů