Vadný termostat?

Odpovědět
ryb
Nováček
Uživatelský avatar

Příspěvky: 132
Registrován: 30.5.2011, pon 22:25
Bydliště: Brno

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od ryb » 12.2.2012, ned 14:20

A ještě něco, co mi poslal kamarád ohledně motorů TDI a jejich funkci, zahřívání... Je to z nějaké diskuze. Kdo to vydrží až do konce, tak se možná dozví i něco nového.

"Tak tu máš niečo...
Umíte jezdit s TDI motory?
TDI - právě motory s tímto označením patří u českých motoristů k oblíbeným. Vynikají nízkou spotřebou, slušným výkonem a na druhou stranu vyšší pořizovací cenou. Bohužel mnoho řidičů, kteří mají pod kapotou přeplňovaný vznětový motor neví, jak s ním správně jezdit. Pro ně je určen dnešní článek, kdy vyvrátíme nepravdivé mýty.
Jak funguje TDI?
U běžných vznětových motorů s nepřímým vstřikováním paliva dochází ke vstřikování do oddělené předkomůrky a odtud se směs teprve dostává do válce. Ovšem u přeplňovaného vznětového motoru s přímým vstřikováním paliva, tryska vstřikovače rozprašuje palivo přímo do spalovacího prostoru.
TDI motory se vyznačují elektronickým řízením vstřikovacího systému, což přináší vyšší výkon, menší spotřebu, méně hluku a kouře. Elektronicky je řízeno množství paliva i počátek vstřiku, na rozdíl od starších motorů, kde toto bylo řešeno mechanicky (táhlem pro studený start).
Navíc se u novějších TDI používají turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek, což umožňuje rychlejší odezvu při sešlápnutí plynu (zkracuje se tím prodleva mezi sešlápnutím plynu a reakcí turba, reakční doba je cca 0,25 s). Dále je k využití maximální plnící tlak již při nízkých otáčkách. Ten nepolevuje ani ve vyšších otáčkách a navíc nízký zpětný odpor působí na proudící výfukové plyny, což příznivě ovlivňuje emise.
Jak startovat?
S motory TDI nemusíte startovat několik minut před odjezdem, aby jste je zahřáli na provozní teplotu. Nemá to prostě smysl. TDI jsou účinnější než klasické vznětové motory, a tím pádem neprodukují tolik tepla a při volnoběžných otáčkách nedosáhnete provozní teploty. Prostě nastartujte a jeďte.
Dokud se teplota nedostane do rozsahu běžných hodnot zahřátého motoru, jezděte citlivě. Motorům TDI nesvědčí nízké otáčky za studena. Budete-li po nastartování stát např. v koloně vozidel, doporučujeme vytvořit motoru co největší zátěž (např. puštěním cirkulace vzduchu, vyhřívání sedadel, mlhovek atd.).
Motory TDI od VW nemají žádný ohřívač bloku motoru, jak tomu je u starších vznětových motorů. Palivo se zapaluje okamžitě po vstřiku vysokou teplotou vzduchu stlačeného ve válci, čemuž nízké teploty brání. Proto se používají žhavící svíčky, které zahřívají nasávaný vzduch natolik, že po stlačení dosahuje požadované teploty k vznícení paliva. Žhavící svíčky se spínají, když teplota chladící kapaliny klesne pod 9° Celsia. Při teplotě mínus 10°C probíhá žhavení cca 10 sekund.
Jak tedy jezdit?
Především motoru nesvědčí běžet delší dobu ve volnoběžných otáčkách, což ničí ventilový rozvod (kvůli nižšímu tlaku oleje nedochází ke správnému mazání vačky). To samé platí i o turbodmychadlu, které vyžaduje zvýšený tlak.
Další dobrou radou je nevypínat motor ihned po dlouhé jízdě v rozmezí vyšších otáček (dálnice), čímž zabráníme zničení turbodmychadla. Motor je dobré před vypnutím ochladit jízdou pomalejší jízdou při nižších otáčkách, nebo alespoň ho nechat chvíli pracovat ve volnoběžných otáčkách.
Optimální je řadit při 2500 ot./min. a otáčky udržovat mezi 1500-2000 ot./m., při kterých se motor cítí nejlépe. Turbo začíná spínat kolem 1500 ot./m. a naplno „tlačí“ kolem 2000 ot./m.
Oproti benzínovým motorům je mnohem níže položen vrchol točivého momentu, což znamená, že například při stokilometrové rychlosti (2000-2200 ot./m.) máte k dispozici veškerý výkon, například k předjíždění, a nejste nuceni podřazovat o stupeň níže jako u benzíňáků.
Kdy se TDI vyplatí?
Motory TDi mají spotřebu přibližně o 35% nižší než srovnatelné zážehové motory o stejném objemu, což je další výhoda. Avšak pořizovací náklady jsou ve většině případů mnohem vyšší, než u benzínových motorů. Zde návratnost vložených pořizovacích prostředků závisí na počtu ročně najetých kilometrů. Návratnost nastává v momentě, kdy najedete kolem 40.000 km, což se týká především služebních vozidel. Občas se objeví výhodná nabídka na koupi vozu se vznětovým motorem za cenu zážehového. Zde již nastává úspora při prvních kilometrech, avšak do doby, než se objeví závada komplikovanějšího charakteru.
TDI motory vyžadují pravidelnou výměnu rozvodového řemene a napínací kladky (cca po 90.000 km, u novějších bude interval delší), výměnu palivového filtru (50.000 km), vzduchového filtru a pravidelnou výměnu kvalitního oleje. Podrobné údaje pravidelných výměn naleznete v manuálu vozidla.

Jak správně jezdit s turbem TDI
Turbodmychadlo není žádný strašák, při správném zacházení vydrží často i 300 tisíc km a poté, zachytíte-li projevy jeho opotřebení včas, jej lze již za 7000 Kč opravit.
Co dělat pro dlouhý život turbodmychadla:
Nevytáčejte studený motor
Zatížení turbodmychadla nezávisí přímo na otáčkách motoru, ale na množství výfukových plynů. Proto by se dalo napsat: Dokud není motor zahřátý, nešlapejte příliš na plynový pedál. Pokud vůz delší dobu stál, nechte motor tak 20 s (ne déle) pracovat ve volnoběžných otáčkách, aby se do pánví rotoru zpět dostal olej, který mohl stéct. Ve snaze o šetrné zacházení s turbodmychadlem však nepropadejte druhému extrému – zahřívání motoru na volnoběh a velmi pomalé jízdě po startu. Motory TDI pracující při velmi nízkém zatížení se totiž takřka nezahřívají a prodlužováním doby chodu studeného motoru zvyšujete i jeho opotřebení. Proto nastartujte, zapněte si pásy, nalaďte autorádio (to je tak těch 10 až 20 s) a ihned se rozjeďte. První kilometry jeďte klidnějším tempem. Toť vše.
Nevypínejte motor bezprostředně po jízdě naplno
Při jízdě na plný plyn se turbodmychadlo rozžhaví do červena a chlazeno je u většiny vznětových motorů pouze olejem mazajícím jeho ložiska. Pokud v tu chvíli dojde k vypnutí motoru a tlak oleje klesne na nulu, tak nejen-že teplo není z turbodmychadla odváděno, ale olej, který přestane proudit, se vlivem vysoké teploty speče. Takto vzniklý karbon působí pak po dalším startu na ložiska turba jako brusná pasta. Nebezpečné z tohoto pohledu jsou zejména čerpací stanice na dálnicích, u kterých zastavujeme bezprostředně po jízdě vysokou rychlostí. Tam je dobré nechat motor ještě tak 30 sekund běžet na volnoběh. Celkem bez starostí jsou lidé bydlící ve městech, zde vypínáme motor obvykle po pomalé jízdě. Často slýchám nepochopitelnou věc: Jak někdo před vypnutím motoru ještě prošlápne plyn a vypíná roztočený agregát. Lidé to asi okoukali od řidičů starých Liazů MTZ, kteří si tak natahovali naftu pro další start. U moderních dieselů nejen že to žádný smysl nemá, ale navíc je to i škodlivé. Turbodmychadlo roztočené až na 60 tisíc otáček totiž dobíhá bez jakéhokoliv mazání.

Důležitý je olej
Ten správný olej pro motor s turbodmychadlem nesmí být ani příliš řídký (to pak nemá pevný olejový film a nechrání dobře ložiska turba), ani příliš hustý (tomu dlouho trvá, než v mrazech po startu turbo namaže). Důležitá je také tepelná zatížitelnost, ta by měla být alespoň 40 (ne 30 ani 20). Pro normální octavii TDI (66, 81 kW) je tak optimální olej 10W-40. Problém nastává u motorů TDI-PD, kde plunžry sdružených vstřikovačů vyžadují velmi řídké oleje 0W-30 (dle normy VW 506). Právě ty jsou příčinou stavu, kdy každý passat či superb 1,9 TDI-PD se do sto tisíc km typického pískání opotřebeného turbodmychadla dočkají. Proti dlouhodobému přežití turba působí také móda dlouhých výměnných lhůt. Kdo nechce riskovat problémy, měl by olej měnit po 15-ti tisících km, při delším proběhu již v něm bývá hodně karbonu který dmychadlu nesvědčí.
Projevy závad a opotřebení
- Pískání, turbodmychadlo může svištět, ne pískat. Nápadně hlasité pískání přehlušující zvuk motoru je jasným a nejčastějším projevem opotřebení. Pokud budete závadu neprodleně řešit, postačí obvykle vyměnit pánve turbodmychadla, což se vejde do sedmi tisíc Kč. Když budete s takto „načatým“ turbem dále jezdit, začne rotor brousit o skříň dmychadla a obojí se zničí. Pak budete muset turbo vyměnit za cenu od 20 tisíc Kč výše.
- Spotřeba oleje je též projevem opotřebených pánví a projevuje se současně s pískáním. Modrý kouř z výfuku bývá u dieselu často způsobem právě turbodmychadlem. Propuštěný olej se často hromadí v mezichladiči, jeho hladina stoupá, až je pak jednou prudce nasán do motoru. V něm začne hořet a motor se nekontrolovatelně rozbíhá do vysokých otáček, může dojít i k jeho přetočení a totální škodě (v tu chvíli nepomůže vypnutí klíčkem, jedině ponechání zařazeného převodu a zdušení splašeného motoru brzdou).
- Závady regulace by vydaly na samostatné téma. Častěji zlobí turbodmychadla regulovaná naklápěcími lopatkami (VNT, VGT – octavia TDI/81 kW) než ta, regulovaná obtokem (TDI/66 kW). Nejčastějším projevem je kolísání tahu, auto občas nechce vůbec jet, po dalším startu zase jede normální, projevuje turboefekty v nezvyklých otáčkách atd. Regulaci VNT se obvykle podaří tak dvakrát rozhýbat, pak bývá nutná výměna celého turba z důvodu tepelné deformace a porušení geometrie skříně. Důvodem nesprávně pracující regulace může být také netěsné podtlakové vedení jejího ovládání (typicky Opel 2,2 DTI). Tato závada se může projevovat náhle a před svým příchodem je takřka nediagnostikovatelná. Zatímco samotné opotřebení se více projevuje dynamicky jezdícím řidičům, tak regulace obvykle zlobí „nedělňáky“ jezdící s důrazem na spotřebu paliva stále v nízkých otáčkách. Těm se totiž lopatky málo hýbou a zanášejí nespáleným karbonem."
159SW 2.0JTDm Distinctive Rubino
155 1.8ST Sport

jim

Příspěvky: 6
Registrován: 11.2.2012, sob 18:28

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od jim » 12.2.2012, ned 21:37

Tak -27°C.......to je fakt síla. V takových extrémech se samozřejmě auto nechová normálně. Tak mě napadá, když jsi psal, že někteří nenastartovali. Nedávno, jak začlo hodně přituhovat, jsem jedno ráno startoval na kabely další dvě auta. Alfa chytla na škrtnutí. Pravda, mám novou baterku, ale to nemění nic na tom, že krásně chytá. Takže Alfa nezradí ani v extrému. Jen jí musí člověk dát co potřebuje, trochu pečovat a naslouchat.....není to traktor. :wink:
147 TS 1,6 77kW, r.v.2003

Danni
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3288
Registrován: 18.5.2011, stř 20:53
Bydliště: KE

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od Danni » 12.2.2012, ned 21:56

inak by som adminovi nariadil aby si dal kazdy povinne do popisu motorizaciu!!!
166 2.5 V6 rv.00 Q2, lpg
166 2.5 V6 rv.98(ženin presúvač)
ex:Spider 1.8 TS, 156 1.6 TS

Petan147
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 298
Registrován: 18.2.2008, pon 08:50
Bydliště: kousek za Hlučínem
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od Petan147 » 20.4.2012, pát 08:56

Ahoj,
sice se tu všude píše, že termostat musí držet na 90st, ale nikde jsem se nedočetl, za jak dlouho se na 90 dostane. Mám pocit, že mi to trvá teď nějak šíleně dlouho. Než mi dnes teplota dolezla na íé, kde pak krásně držela, tak to trvalo cca 15-18km, př venkovní teplotě 10st
Nemůže to být něco jiného než termostat?
Alfa Romeo Gulietta 1.4T 170cv
ex Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 147kW High rv.2006
ex Alfa Romeo 147 1.6 TS 77kW Progression rv.2001

speedy
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6956
Registrován: 11.10.2009, ned 17:24
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od speedy » 20.4.2012, pát 09:03

asi ne, při 10 stupních by to mělo vylézt fakt celkem rychle. Já jsem na provozní teplotě po 4km.
AR Tonale Speciale 1.5 VGT 118Kw
AR Giulietta 1.4 T-Jet 88kw Sportiva
EX AR Giulia 2.2JTD Super 8AT 110kw
EX AR 159 SW 1.9JTDm 110kw - to je vražda, napsala
EX AR 159 SW 2.4JTDm 154kw Ti
EX AR 156 SW 2.4JTDm 129kw
EX AR 147 1.6 TS 88kw

mcernoch
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2223
Registrován: 20.8.2010, pát 19:18
Bydliště: Blansko
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od mcernoch » 20.4.2012, pát 09:22

Pozor, 4km nemusí stačit.
Pokud pojedeš do kopce, tak stačí cca 4 až 6 km na dosažení teploty na 90 stupňů.
Pokud pojedeš stejnou trasu z kopce a nebudeš nijak točit motor tak se na provozní teplotu 90 stupňů nedostaneš.
Záleží na stylu jízdy, podle toho se i zahřívá motor a na základě teploty pak reaguje i termostat.
Takže určit přesně za kolik km se má dostat na 90 stupňů nejde .

Důležitý je aby držela teplota na 90 stupních a nekolísala.
Alfa Romeo Stelvio 280HP
Alfa Romeo 159 2,4JTD
Alfa Romeo 156 1,6TS
Ford Escort xr3i
Volkswagen Scirocco II 1,8i

ryb
Nováček
Uživatelský avatar

Příspěvky: 132
Registrován: 30.5.2011, pon 22:25
Bydliště: Brno

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od ryb » 20.4.2012, pát 09:33

Souhlas s mcernoch.
159SW 2.0JTDm Distinctive Rubino
155 1.8ST Sport

jim

Příspěvky: 6
Registrován: 11.2.2012, sob 18:28

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od jim » 20.4.2012, pát 09:56

Zdravím, jak vyplývá z výše uvedeného, tak nemá cenu se bavit o tom kdy má být teplota na 90°C. Jediné co je 100% je to, že jak běží motor, tak se nutně musí hřát a pak záleží na okolní teplotě a na zatížení motoru. Já osobně (už jsem to výše psal) nerad jezdím se studeným motorem a tak než vyrazím, tak nechám motor chvíli na volnoběh. Chvilku trvá než se ručička odlepí od 50°C (cca 3-5 mi) pak vyrazim a nijak to neženu a ono se to za chvíli dostane na 90°C. Je dobrý si uvědomit, že termostat (resp. čidlo teploty) snímá teplotu chladící kapaliny a pokud nastartuješ a bude ti to ukazovat 60°C věř tomu, že motor je teplejší. Jinak pokud se ti dostane ručička na 90°C opravdu až tak pozdě při těchto venkovních teplotách, tak by mohl být dosluhující termostat. Může začínat propouštět. Ráno nastartuj studený auto a až se začne ohřívat tak měj ruku na horní černý hadici do chladiče. Ta se nesmí ořát dokud neotevře termostat (to je při 88°C). Pokud termostat propouští, tak bys mohl cítit, že je hadice teplejší než byla před nastartováním. Termostat není žádná elektronika....prostě je uvnitř pružina a při určitý teplotě (88°C) se smrští a otevře. Časem se může unavit a netěsní to. Pak je to na novej termostat.
Snad jsem trochu poradil a nedopustil jsem se nějakýho pochybení.

Zatim čau *varim varim
147 TS 1,6 77kW, r.v.2003

mcernoch
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2223
Registrován: 20.8.2010, pát 19:18
Bydliště: Blansko
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od mcernoch » 20.4.2012, pát 10:05

Jim naprostý souhlas.

Termostat buď otevře nebo zavře okruh.
A propouštět může taky - tam už se projeví delší zahřátí auta než vyleze na 90stupňů.
Alfa Romeo Stelvio 280HP
Alfa Romeo 159 2,4JTD
Alfa Romeo 156 1,6TS
Ford Escort xr3i
Volkswagen Scirocco II 1,8i

Petan147
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 298
Registrován: 18.2.2008, pon 08:50
Bydliště: kousek za Hlučínem
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od Petan147 » 20.4.2012, pát 11:51

tak to to ho asi vyměním. Zmákne to laik, nebo je to vice sofistikovaná práce?
Alfa Romeo Gulietta 1.4T 170cv
ex Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 147kW High rv.2006
ex Alfa Romeo 147 1.6 TS 77kW Progression rv.2001

speedy
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6956
Registrován: 11.10.2009, ned 17:24
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od speedy » 20.4.2012, pát 12:04

to je jasné, že záležína konfiguraci terénu, ve kterém se vozidlo pohybuje za studena. Já jsem to usoudil podle svýho auta, se kterým projedu plynule město po rovině a dostannu se na silnici první třídy. Překonám krátké plynulé stoupání (žádná stěna) a točím motor 2000 - 2500ot/ min. míň ne :wink:
AR Tonale Speciale 1.5 VGT 118Kw
AR Giulietta 1.4 T-Jet 88kw Sportiva
EX AR Giulia 2.2JTD Super 8AT 110kw
EX AR 159 SW 1.9JTDm 110kw - to je vražda, napsala
EX AR 159 SW 2.4JTDm 154kw Ti
EX AR 156 SW 2.4JTDm 129kw
EX AR 147 1.6 TS 88kw

jim

Příspěvky: 6
Registrován: 11.2.2012, sob 18:28

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od jim » 20.4.2012, pát 12:22

Návod na výměnu termostatu:
Nářadí:
- čistá nádoba a hadička (vysál bych chladící kapalinu z nádobky ať to všechno nevyteče)
- šroubovák na povolení plechových škrtících objímek hadic
- stranový klíč na čidlo teploty (nepamatuju rozměr cca 17)
- stranový klíč na matky příruby na motoru (opět nepamatuju rozměr cca 22)
- nějakou nádobku trychtýř s hadičkou na pochytání kapaliny co vyteče z motoru a ostatních hadic, můžeš to i něčim rychle ucpat, ale do motoru bych rydši nic necpal

Materiál:
- nový termostat (mě stál originál asi 1500 s poštovným)
- rezervní plechové stahovací objímky na hadice (radši dej nový, moc to nevydrží, tak ať ti to neteče)
- chladící kapalina (nevim co tam liješ v létě)

Postup:
- vyndej baterii (budeš mít víc místa)
- povol objímku od boxu na vzduchový filtr a oddělej od něj hadici sání.....tu odkloň i s váhou vzduchu nastranu ať se nemotá. Když to odděláš u vzduchovýho filtru jak říkám, tak tam to jde nejsnáz
- odčerpej chladící kapalinu z nádobky (pak jí tam dáš zpět, tak měj čistou nádobu)
- odpoj kabel čidla teploty a vyšroubuj čidlo ven (případně očistit, ale radši ne žádným benzínem,zanechává po vypaření povlak - existuje čistič na el.ektro spoje)
- povol objímky a odpoj hadice co jdou z termostatu
- povol matice na motoru a vyndej termostat ven
- taková malá zkouška – foukni do hrdla termostatu, kam byla napojena ta horní hadice od chladiče……pokud profoukneš, tak nedovírá
- pochytej kapalinu co vyteče ven z motoru (ať trochu ušetříš a nemáš tam bordel)
- očisti dosedací plochu pro termostat na motoru a dej tam novej – ujisti se, že je tam nové těsnění a že není skřípnuté – pak dotahni (nervat)
- připoj hadice, dej nové objímky
- vrať čidlo, zapoj ho
- nasaď sání
- vrať baterii
- dolij kapalinu a odvzdušni potrubí
- zkontroluj hladinu a případně dorovnej

Pozor: je možné, že budeš mít na palubovce chybovou hlášku „motor control system failure“, pravděpodobně to bude odpojením baterie na delší dobu. Chybu si budeš muset smazat. Najdi někoho kdo má kabel. V servise za to chtěl 500 Kč.

Já sem si termostat taky měnil, takže buď v klidu….neni to nic strašného.
Snad jsem v krocích na nic nezapomněl…..případně mě upozorni.

Měj se
147 TS 1,6 77kW, r.v.2003

Petan147
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 298
Registrován: 18.2.2008, pon 08:50
Bydliště: kousek za Hlučínem
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od Petan147 » 20.4.2012, pát 12:35

díky moc
Alfa Romeo Gulietta 1.4T 170cv
ex Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 147kW High rv.2006
ex Alfa Romeo 147 1.6 TS 77kW Progression rv.2001

Kolbik
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 979
Registrován: 21.8.2008, čtv 11:32
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od Kolbik » 28.12.2012, pát 21:54

Dnes probehla vymena termostatu na moji 2.4. Postup hruba nasledujici: motor dekl pryc, odpojit baterku, sudnat drzak ecu, sundat drzak baterie. Pote uz jen povolit drzak hlinikove trubky sani na prevodovce, hadici u klapky odsroubovat a odehnout aby bylo misto. Pak uz je k termostatu dobry pristup. Dale odpojit postupne vsechny potrebne hadice, odpojit konektor a termostat odsroubovat. Pri zpetne montazi z vlastni zkusenosti doporuciji sroubovat termostat s jiz zapojenym snimacem - hrozi, ze ho tam pak uz nedostanete kvuli jednomu bazmeku nad nim. Zalezi jak vyjde zavit na cidlo. Dale sem vsechny sundane spony vymenil za nove sroubovaci, neb si nedokazu predstavit jak bych je tam v tom microspacu daval zpet. Pak uz zbyva jen vse zapojit zpet, vratit baterku, nalit kapalinu, odvzdusnit vse krom chladice, projizdka aby se to ohralo a pak odvzdusnit jeste chladic a je hotovo. :wink:
You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig.

159 2.4 JTDm, 19" Cannes, Ti prahy, Öhlins TTX36, Eibach ProKit & ARB kit, Bose audio + vytlumeni, atd...

slavo

Příspěvky: 38
Registrován: 11.10.2012, čtv 19:58
Bydliště: Sereď, SR

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od slavo » 5.2.2013, úte 18:32

Dobry vecer. Vie mi sem prosim Vas niekto hodit obrazok chladiacej sustavy pre 1,9 110kW z eLearnu?? Chystam sa menit termostat lebo mi rucicka teploty skace ako tlak turba :smt026 . Keby sa to niekomu sem chcelo dat, bol by som vdacny :smt023 . A jedna otazocka: je dobre vymenit hned aj snimac teploty na termostate? alebo sa na nom nema co pokazit a moze tam zostat povodny?
Alfa 159 SW 1,9 JTDm 16V

pedro m
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1424
Registrován: 5.3.2013, úte 10:26
Bydliště: karpaty
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od pedro m » 8.10.2013, úte 10:50

Cau chlapi,
je normalni ze ikdyz jeste nemam na termostatu ani 70 stupnu je znazornena hadice vlazna/tepla?
Nebo mam zrovna objednat novy termostat?
Btw. cenovou nabidku na orig ricambi mam za 1900Kc.
Je to koser?
Diky za rady panove.

Petr
Přílohy
2005-Alfa-Romeo-159-Engine.jpg
Subaru WRX STi 2019
EX : Hyundai i30n DCT performance sport
EX : Alfa Romeo 159 SW Q4 2.4JTDm, 1-2-4-5-3
...Není čas ztrácet čas...

lukee
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1133
Registrován: 18.3.2012, ned 10:38
Bydliště: Moravia del Nord

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od lukee » 8.10.2013, úte 12:02

Nez vyleze na 90st. tak se voda toci jen pres motor, takze jestli ta hadice vede do chladice, tak je to mozny. Ale pokud se ti teplota vysplha na 90st a drzi to, tak mas termostat OK.

Petr147
SemTuFurt

Příspěvky: 9988
Registrován: 30.9.2009, stř 22:52

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od Petr147 » 8.10.2013, úte 12:04

Pod ní máš turbo a svody, takže vlažná klidně může být

pedro m
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1424
Registrován: 5.3.2013, úte 10:26
Bydliště: karpaty
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od pedro m » 8.10.2013, úte 12:06

teplota se mi na 90 stupnu dostane ale kdyz je venku treba 6 stupnu tak mi to trva 10km (rovina),
pri dlouhem klesani (kilometr) treba v 10 stupnuch mi normalka teplota z 90 stupnu sleze na 80... vim ze pri chladnem pocasi muze klesat ale pri 10 stupnich mi to prijde jako utopie... :smt102
Subaru WRX STi 2019
EX : Hyundai i30n DCT performance sport
EX : Alfa Romeo 159 SW Q4 2.4JTDm, 1-2-4-5-3
...Není čas ztrácet čas...

jim

Příspěvky: 6
Registrován: 11.2.2012, sob 18:28

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od jim » 8.10.2013, úte 12:36

Čau,
teploty v pracujícím zahřátém motoru jsou úplně jinde než je hranice 100°C. Termostat je vyroben tak aby při teplotě necelých 90°C otevřel a hnal chladící kapalinu přes chladič. Díky vysokým teplotám motoru je podle mě prakticky nemožné, aby se chladící kapalina v průběhu jízdy ochlazovala. Dokonce i motor je konstruován na nějako pracovní teplotu, kterou je třeba udržovat chlazením. Pokud se ti kapalina ochlazuje, tak ti s největší pravděpodobností termostat trochu propouští. Rozhodni se, jestli to před zimou nevyměnit. Pokud se rád hrabeš v autě, tak ho můžeš vyndat a když do něj zastudena naliješ vodu nebo ho budeš chtít pusou profouknout, tak nesmí pustit nic! Pokud něco projde, tak propouští a věř že v okruhu pod větším tlakem propustí ještě trochu víc. Jinak termostat není žádná věda. Prostě je tam péro, který se při teplotě necelých 90°C začne smršťovat a propouštět vodu do systému. Čím větší teplo, tím větší průtok a chlazení. Péro se časem unaví a je potřeba to vyměnit.

Toť můj názor. Jistě s tím ještě chvíli pojezdíš, ale v zimě to bude dělat větší neplechu.

Přeju hodně zdaru. :)
147 TS 1,6 77kW, r.v.2003

Petr147
SemTuFurt

Příspěvky: 9988
Registrován: 30.9.2009, stř 22:52

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od Petr147 » 8.10.2013, úte 12:54

pedro m píše:teplota se mi na 90 stupnu dostane ale kdyz je venku treba 6 stupnu tak mi to trva 10km (rovina),
pri dlouhem klesani (kilometr) treba v 10 stupnuch mi normalka teplota z 90 stupnu sleze na 80... vim ze pri chladnem pocasi muze klesat ale pri 10 stupnich mi to prijde jako utopie... :smt102
U 2.4 v 156 je to úplně normální a po 10km se to nema šanci zahřát

pedro m
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1424
Registrován: 5.3.2013, úte 10:26
Bydliště: karpaty
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od pedro m » 8.10.2013, úte 13:20

Petr147:
to ze se zahriva dlouho to chapu, je to JTD,
jen me zarazilo ze ta teplota mi fakt pada ikdyz je venku 12 stupnu.
Kdyby bylo -12stupnu, chapal bych ale takhle mi to prijde dost ujete.
Nicmene zatim teda asi budu sledovat a termostat necham jak je. :smt102
Subaru WRX STi 2019
EX : Hyundai i30n DCT performance sport
EX : Alfa Romeo 159 SW Q4 2.4JTDm, 1-2-4-5-3
...Není čas ztrácet čas...

Martas 01
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 586
Registrován: 15.11.2009, ned 16:27
Bydliště: Kousek od Brna.

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od Martas 01 » 8.10.2013, úte 13:36

Kdyz budes potrebovat termostat mam doma jeden navic muzes to vyzkouset mnel by byt ok pokud pojedes pres Brno dam ti ho Martin.
EX:Alfa romeo 159 SW 2,4 JTD ti
EX: 2x 147 1,6 .

pedro m
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1424
Registrován: 5.3.2013, úte 10:26
Bydliště: karpaty
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od pedro m » 8.10.2013, úte 14:47

Martas 01:
diky moc Marto, to mas novy nebo stary co je ok?
Do brna jezdim malo ale nejak bych to vymyslel :)
Subaru WRX STi 2019
EX : Hyundai i30n DCT performance sport
EX : Alfa Romeo 159 SW Q4 2.4JTDm, 1-2-4-5-3
...Není čas ztrácet čas...

Martas 01
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 586
Registrován: 15.11.2009, ned 16:27
Bydliště: Kousek od Brna.

Re: Vadný termostat?

Příspěvek od Martas 01 » 8.10.2013, úte 16:47

Je asi pul roku pouzivany vymenil jsem kvuli prehrivani jak jsme se bavily akorat to nebyl termostat ale hlava takze si myslim ze je ok kdyztak muzu poslat postou.Ja jsem s nim problem nemel vzdy mi drzel presne 90 i na volnobeh nebo jizda z kopce leto zima za vyzkouseni nic nedas jen ho namontujes. :)
EX:Alfa romeo 159 SW 2,4 JTD ti
EX: 2x 147 1,6 .

Odpovědět

Zpět na „159“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 hostů