Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Tanguero
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1045
Registrován: 27.2.2010, sob 11:41
Bydliště: Veselí n.M.

Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Tanguero » 19.11.2011, sob 22:10

Při výměně zimních pneu jsem zjistil vůli v pravém zadním kole. Při bližším zkoumání jsem odhalil problém v dolním zadním uchycení těhlice.
Pochopitelně jsem chtěl vyměnit pouze silenblok, ale jako ND se nedá sehnat, pouze celé těhlice za 4600,- bez DPH. Proto jsem zajel do Polska a asi 60km od Ceského Těšína našel kluky, co prodávají ND na AR159 za velice dobrou cenu. Za 2400,- jsem si dovezl dvě zánovní těhlice z Brery. Kdo chce kontakt, pište si SZ, nechci to sem tahat.
A tehdy jsem zjistil, že vzadu dole NEMÁ AR159 silenblok, ale dutý KULOVÝ ČEP, neboli uniball. Ten trpí podobně, jako jeho kamarádi vepředu. Zbytek spojů na těhlici a ramenech zajištují normální silentbloky, s kterými není problém.
Jak čep odejde? Dojde k zareznutí šroubu, kterým prochází čepem. Jenže tímto šroubem se přes excentrické podložky nastavuje i sbíhavost zadních kol. Pokud si po koupi necháte nastavit sbíhavost, nic netušící mechanik točí nejen se šroubem, ale protočí i čep a tím rozškubne gumové těsnění.
Já měl na pravé straně šroub tak zarostlý, že jsem ho musel odbrousit flexou z obou stran. Levou stranu jsem vyrazil, ale byla to morda, než povolil. Levá strana ani neměla znatelnou vůli, až po vymontování jsem zjistil, že čep má také vůli. Vůli má i přesto, že prachovka je nepoškozená.
No a teď jak poznáte, jak jste na tom? Vadný čep v těhlici se neprojevuje žádným boucháním, ani hlukem. Pokud už to není opravdu špatné, ani lomcováním s kolem nic neprozradí. Můj problém bylo hlavně rychlé sjetí zadních pneu. Jestli to opravdu způsobovat vadný čep, poznám až časem.
Taky jsem měl pocit, že po přejetí nerovnosti zadek auta nereaguje jen propružením nahoru a dolů, ale jakoby i zavlněním do stran. Ale bral jsem to tak, že tohle multilink dělá asi normálně.
Naposledy upravil(a) Tanguero dne 21.11.2011, pon 11:48, celkem upraveno 4 x.

Tanguero
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1045
Registrován: 27.2.2010, sob 11:41
Bydliště: Veselí n.M.

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Tanguero » 20.11.2011, ned 08:17

tady jsou fotky
Přílohy
2.jpg
1.jpg

Kolbik
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 979
Registrován: 21.8.2008, čtv 11:32
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Kolbik » 20.11.2011, ned 13:24

Parádní příspěvek. :smt023 Tak snad to tvuj problem vyresi. Jinak parada, ze se musi menit celá tehlice, to cloveka potesi.

Pro lepsi predstavu ostatnich prikladam schema zadni napravy:
Přílohy
Rear suspension 2.PNG
Rear suspension 1.PNG
You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig.

159 2.4 JTDm, 19" Cannes, Ti prahy, Öhlins TTX36, Eibach ProKit & ARB kit, Bose audio + vytlumeni, atd...

Skippy
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 362
Registrován: 25.11.2010, čtv 23:58

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Skippy » 20.11.2011, ned 20:02

a nějaký kontakt na ty klučiny co s tím operujou? popřípadě kde od těšína?
(_)(_)(_)====\*/====(_)(_)(_)
Dělat blbce je šílená fuška, konkurence je totiž strašně vysoká

Alfa Romeo 159 Exclusive 2.4 JTDm, DPF a EGR OFF, soft 176kW 500NM
ex-Renault Clio 1.2 RL 43kW
ex-Škoda Octavia 1.6 GLXi 74kW
ex-Škoda Favorit 1.3 LX 43kW

Vlado
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 760
Registrován: 10.9.2010, pát 13:08
Bydliště: Trnava

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Vlado » 21.11.2011, pon 09:51

pani podla foto capu vyzera ze by mohol by podobny tomu co sa pouziva na 166 do zadnej napravy a ide zohnat ...
Tanguero skus ten stary nechat vylisovat a pomerat a porovname rozmery ...
http://www.znackoveoleje.cz/znackoveole ... Alfa-Romeo
Alfa Romeo 164 QV
Mazda 5 GTA LF

Kolbik
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 979
Registrován: 21.8.2008, čtv 11:32
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Kolbik » 21.11.2011, pon 10:06

Jj, ten by měl jít taky ven. Nebude to nic speciálního. Jen prostě sehnat odpovídající náhradu. Tzn. vylisovat ho a zmerit. Ze by dobrovolny ukol za malé významné + pro Monsieur Gulash? :-D
You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig.

159 2.4 JTDm, 19" Cannes, Ti prahy, Öhlins TTX36, Eibach ProKit & ARB kit, Bose audio + vytlumeni, atd...

Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2875
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Radim » 21.11.2011, pon 10:14

zadní náprava je z 166, tak snad to k sehnání bude za slušný peníz.
Alfetta GTV L

Tanguero
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1045
Registrován: 27.2.2010, sob 11:41
Bydliště: Veselí n.M.

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Tanguero » 21.11.2011, pon 10:54

Páni, o tom žádná, že se pokusím o repas! Hned jak ho vylisuju, dám vědět.

Tanguero
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1045
Registrován: 27.2.2010, sob 11:41
Bydliště: Veselí n.M.

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Tanguero » 25.11.2011, pát 11:59

Tak pomocí stahováku se mi zatím unibal vyndat nepovedlo, bude to chtít velký svěrák, nahřát plynovým hořákem a hrubou sílu..
Včera jsem nastavil geometrii (podle hodnot vz obrázku). Jako drobný škudlil (co si budem povídat, před vánocema je Alfička až někde vzadu na seznamu), jsem pohrdl moderní 3D technologií a laserem.
Místo toho mám 4m dlouhý jekl profilu 7x4cm. Ten jsme přiložili při srovnaném řízení na střed obou kol. Sbíhavost vzadu by měla být +1.7mm, takže na přední straně zadního kola by mezi pneu a jeklem měla být mezírka kolem 2mm. Případné prohnutí jeklu je nutno eliminovat jeho protočením o 180stupnu a přeměřením. Pokud sbíhavost nesedí, povolí se matice unibalu a otočí se šroubem.
To samé na druhé straně auta.
Pro nastavení odklonu je dobré mít nějaký svařenec, kterým můžete ve svislém směru opřít o ráfek cca metrovou tyč, ke které přiložíte olovnici. Odklon je stanoven na -40úhlových minut, takže vrch kola má být malinko dovnitř (příklon). Použitím Kozinovy věty si spočtete, že poměr protilehlé přepony k odvěsně je 1.2%, neboli 1.1mm na jednom metru. O tolik by se měla olovnice odchýlit od trubky, pokud špagát držíte na horním okraji.
Pro nastavování sbíhavosti vepředu mám svařenec tvaru širokého plytkého U se stavitelnými šrouby na koncích (upraveno z nářadí původně na Wartburg 353 :-D ). Měří se nejprve na zadní hraně disků, šrouby se zafixují kontramatkama a pak se měří mezera na předním okraji, sbíhavost mám momentálně cca 5mm a nevím co to je sjíždění vnitřních okrajů pneu.

Jen dodám, že měření probíhá v garáži, vodorovné stání, sucho, teplo, světlo a jeden pre-pubertální jedinec jako asistent, jsou preciznímu nastavení ku prospěchu.
Tak a teď mi můžete vysvětlit v čem je pan LASER lepší. :-D
Přílohy
geometrie.jpg

Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2875
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Radim » 25.11.2011, pát 12:22

koukal jsem ted na svý zimáky a i přes novou geometrii se ojíždějí vnějšky vzadu více než vnitřky vepředu,což je blbý. budu rád když najdete řešení,aby se nemusela kupovat celá těhlice..

jina Tanguero,takhle doma..respekt! :smt033
Alfetta GTV L

Envel
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1591
Registrován: 15.3.2011, úte 20:52
Bydliště: Frýdek-Místek

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Envel » 25.11.2011, pát 13:25

Tanguero - tak to je na mě moc, ztratil jsem se v první třetině tvého návodu, psaného pro mě nerozšifrovatelným jazykem domácího kutila atomového věku, fakt respekt :smt023
Až se mi začnou sjíždět gumy, tak se k tobě objednám na guláš a totok chci vidět na vlastní oči :shock:
Infiniti FX37
ex: AR 159 SW 2,4 JTDm - zlaté časy
ex: VW Passat 1,9 TDI

Tanguero
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1045
Registrován: 27.2.2010, sob 11:41
Bydliště: Veselí n.M.

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Tanguero » 4.12.2011, ned 10:13

Tak máme podezření na nejmíň další dvě auta, která mají vůli v uniballu vpravo vzadu.
Pokud máte hever (z Lidlu :-D ), hoďte ho vzadu za kolem tak, aby zvedl rameno přesně v místě, kde je přišroubována těhlice. Zvědněte auto tak, aby se kolo točilo a pak vemte oběma rukama za kolo v rovině středu a vyzkoušejte zda má vůli. Chvilku trvá najít správný grif jak s tím lomcovat a by se ta vůle ukázala.
Osobně si myslím, že všechna auta se 150kkm ježděná v DE a CZ budou mít s unibally problém, auta z IT by mohli vydržet dýl, je menší šance, že se slaná voda dostala dovnitř.
Spolu s Braynshee se pracuje na vylisování, změření, vyhledání náhrady a následné repasi těhlic.

kejzi1
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1207
Registrován: 1.10.2011, sob 17:26
Bydliště: Jihlava

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od kejzi1 » 4.12.2011, ned 11:27

Jelikož jedno z těch aut o kterém Tanguero píše bude moje,tak to tu musím sledovat.Sice tam ta vůle zatím není nějak extra velká,ale začíná tam být a proto budu čekat jak toto dopadne.Zatím budu sledovat pneu jak se budou sjíždět ;-)
Alfa Romeo 159 Sportwagon 9/2006 88kw High (DPF off,EGR off,Chip on - Díky Autoscan.cz)
EX: Seat Ibiza 1,5 system Porsche r.v.1990
Škoda Felicia 1,3MPI,r.v.1999

Tanguero
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1045
Registrován: 27.2.2010, sob 11:41
Bydliště: Veselí n.M.

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Tanguero » 7.12.2011, stř 18:49

Unibally jsou venku, rozměry jsou:
Velký průměr Fv=49mm
Malý průměr (díry) Fm=14mm
Délka pevné části Lv=24.5mm
Délka pohyblivé části (čepu) Lm=50mm

Tak jestli někdo najdete zdroj, kde se tohle dá koupit, tak odkaz sem. Díky.

Kolbik
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 979
Registrován: 21.8.2008, čtv 11:32
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Kolbik » 7.12.2011, stř 20:57

Tak zatim sem jen zjistil, ze stejny jako ze 166 asi nebude. Jak sem nekdo daval link na vymenu uniballu u 166, tak je tam seznam vyrobcu a rozmery nesedí...resp. vnejsi prumer je mensi.

http://www.auto-pilot.cz/pro-1456764.html?tree=1&path=
You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig.

159 2.4 JTDm, 19" Cannes, Ti prahy, Öhlins TTX36, Eibach ProKit & ARB kit, Bose audio + vytlumeni, atd...

Vlado
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 760
Registrován: 10.9.2010, pát 13:08
Bydliště: Trnava

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Vlado » 8.12.2011, čtv 07:28

to som bol ja :D
ale keby sa nepodari zohnat unibal s presnymi rozmermi tie zo 166 sa daju tiez pouzit len sikovny sustruznik musi vyrobit vlozku aby sa s nim dostal na ten rozmer co je treba...
Alfa Romeo 164 QV
Mazda 5 GTA LF

Tanguero
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1045
Registrován: 27.2.2010, sob 11:41
Bydliště: Veselí n.M.

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Tanguero » 8.12.2011, čtv 07:46

Pokud uniball nebude mít díru 14mm, tak se pouzit nedá. Musíte totiž použít originální šroub, jinak vám to bude lítat v uložení a ani geometrie nepůjde seřídit.
Někdo to pro AR dělat musí, chce to jen mít kliku a najít ten správný katalog.

Zatím nejblíž k tomu má uniball na Vectru:

http://www.automedik.cz/autodily.html?path[]=5042&path[]=104692&path[]=104717&path[]=231734&path[]=231735&path[]=252945&product=88298

vnitřní průměr [mm]: 14, vnější průměr [mm]: 47,3, tloušťka [mm]: 53,85

AND1
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 462
Registrován: 14.5.2011, sob 15:16
Bydliště: Kyjov, Brno

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od AND1 » 26.1.2012, čtv 09:34

Ahoj,
vím, že se tady baví o zadní nápravě, ale v autokelly jsem narazil na toto:
http://autokelly.cz/#|Y33buV4cvEnkJxvjh ... R0yga4ZCo=
Uložení nápravy?? Nebudou to ty silentbloky v ramenech co tady řešíme??
Dlouhodobý pronájem :-) AR 159 Sportwagon TI 2.0 Jtdm 170hp, 8C lak :-)
Ford Mondeo Turnier IV Titanium X 2.2 TDCi 147kW/200hp
Ex: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9Jtdm 16V 150hp~DPF off~EGR off
Ex: Ford Focus 3dv. 1.6 16V 100hp

AND1
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 462
Registrován: 14.5.2011, sob 15:16
Bydliště: Kyjov, Brno

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od AND1 » 27.1.2012, pát 07:01

Tak co chlapy?Nejsou to ty silentbloky na ramenech to co teď mají nově v nabídce? Sice to nemají skladem, ale asi budou mít...Proč by to tam jinak dávali, že?
Dlouhodobý pronájem :-) AR 159 Sportwagon TI 2.0 Jtdm 170hp, 8C lak :-)
Ford Mondeo Turnier IV Titanium X 2.2 TDCi 147kW/200hp
Ex: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9Jtdm 16V 150hp~DPF off~EGR off
Ex: Ford Focus 3dv. 1.6 16V 100hp

AND1
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 462
Registrován: 14.5.2011, sob 15:16
Bydliště: Kyjov, Brno

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od AND1 » 27.1.2012, pát 07:50

U 1. když na to klikneš, tak je v popisu přední i zadní...
Myslím, že by ty silentbloky by měly být jak na přední, tak na zadní stejné...
Dlouhodobý pronájem :-) AR 159 Sportwagon TI 2.0 Jtdm 170hp, 8C lak :-)
Ford Mondeo Turnier IV Titanium X 2.2 TDCi 147kW/200hp
Ex: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9Jtdm 16V 150hp~DPF off~EGR off
Ex: Ford Focus 3dv. 1.6 16V 100hp

kejzi1
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1207
Registrován: 1.10.2011, sob 17:26
Bydliště: Jihlava

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od kejzi1 » 27.1.2012, pát 09:42

To pozname az tam budou napsany rozmery,takhle tezko.Ale koukam ze pujdou teda uz i v prednich ramenech menit jen ty silentbloky,coz by nebylo spatny a co mam zkusenosti tak moog dela dobry dily.Tak treba ty napravy uz budou trosku levnejsi.Jinak pokud je vepredu i vzadu stejnej prumer,tak by pouzit sli asi

Tam bude mysleno na tom rameni ze je to predni i zadni silentblok si myslim,ale pokud by to rozmerove sedelo na zadni tak by to slo,ale nevidel jsem ani predni ani zadni tak nevim
Alfa Romeo 159 Sportwagon 9/2006 88kw High (DPF off,EGR off,Chip on - Díky Autoscan.cz)
EX: Seat Ibiza 1,5 system Porsche r.v.1990
Škoda Felicia 1,3MPI,r.v.1999

dufulus
Nováček
Uživatelský avatar

Příspěvky: 241
Registrován: 30.5.2012, stř 09:59
Bydliště: Topoľčany

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od dufulus » 27.3.2013, stř 13:48

čaute borci, na mojej alfičke som nedávno spozoroval že keď vzadu niekto sedí alebo mám naložený kufur dosť, tak pri zabočení vľavo mi od ľavého kolesa/nápravy ide taký piskľavý zvuk - ale iba keď sa zabáča prudšie vľavo, keď idem rovno, doprava alebo sedím sám v aute tak nič takéto nepociťujem - čo by tam mohlo pískať, nemáte niekto podobné skúsenosti?
inak aj mám pocit že mi zadok pri prejazde trošku lieta, tak asi tam bude tiež tehlica, len sa v tom nevyznám vôbec, viem akurát tak doliať vodu do ostrekovačov a vymeniť disky :D a aj ste prišli na to či sa tam dá použiť nejaký iný diel alebo treba kúpiť celú časť nápravy (tehlicu)? lebo idem dať vymeniť vrchné ramená predné tento víkend a potom zadná náprava by sa načakala na ďalšiu investíciu :(
AR_159sw_1,9_JTDm_110KW__2006_dpfOFFegrOFFswirlOFF___powered_by_ALFATUNING.sk
(moje prvé)

Kůrkyn
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 4913
Registrován: 13.5.2007, ned 23:56
Bydliště: Pacov
Kontaktovat uživatele:

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Kůrkyn » 27.3.2013, stř 20:58

to nejde takhle říct, může pískat jen brzda, je potřeba zvednout a zkontrolovat.

Tanguero
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1045
Registrován: 27.2.2010, sob 11:41
Bydliště: Veselí n.M.

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Tanguero » 29.3.2013, pát 19:10

Zadní těhlice jdou lehce zkontrolovat, stačí dát hever (ten pumpovací z Lidlu) pod spodní příčné rameno a zvednout kolo. Pak uchopit kolo nahoře a dole a zahrkat, vlevo a vpravo a zahrkat. Pokud je citelná vůle, je unibal KO. Pokud není, tak by to mohlo být cajk. Ale úplnou jistotu budeš mít jen pokud to rozebereš a zkusíš přímo osu unibalu.

Kolbik
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 979
Registrován: 21.8.2008, čtv 11:32
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Těhlice zadní nápravy, nastavování geometrie

Příspěvek od Kolbik » 3.5.2013, pát 16:00

Tak sem dnes pri prezouvani narazil na vuli na PZ kole v ulozeni horniho ramene na napravnici. Setkal uz se nekdo tady s necim podobnym?
You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig.

159 2.4 JTDm, 19" Cannes, Ti prahy, Öhlins TTX36, Eibach ProKit & ARB kit, Bose audio + vytlumeni, atd...

Odpovědět

Zpět na „159“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů