Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

dalidrask

Příspěvky: 5
Registrován: 1.10.2010, pát 08:13

Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od dalidrask » 12.10.2010, úte 14:42

AR 159SW 1,9JTDM 110kW, r.v. 2006, 170000km.

V poslednom čase som si začal viac všímať hladinu chladiacej kvapaliny v nádržke a zistil som, že hladina pri prevádzke je až pod hranicou minima. Kúpil som chladiacu kvapalinu na doliatie a keď som otvoril zátku tak vyfučal vzduch a hladina sa vrátila na maximum. Opäť so jazdil a opäť to isté. V "autorizovanom servise" tvrdia, že je to buď tesnením pod hlavou, prasknutou hlavou alebo chybným termostatom, čomu celkom neverím, pretože auto sa neprehrieva, kvapalina z chladiča sa netratí (len sa niekde schováva). Ako je to u vašich áut? Riešil niekto podobný problém?
PS: Hadica od termostatu do chladiča je po dlhšej prevádzke tvrdšia, ako je to u vás.
Ďakujem za postrehy.
Alfa Romeo 159SW 1,9JTDm 110kW
Skoda Octavia 1,9TDI
Hyundai Getz 1,4i
Skoda Favorit 135L
Fiat 850

ReznikCZ
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1902
Registrován: 21.12.2009, pon 19:22
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od ReznikCZ » 12.10.2010, úte 16:30

mě se teda chladící kapalina hýbe jen dle ohřevu motoru . .za studena je u minima (spíše nad) a po zahřátí je mezi půlkou a maximem . .
jinak nevím
p.s 2,4JTDm
Mercedes-Benz S500 4Matic
.......ale srdcem stále Alfista

Ladis
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3718
Registrován: 6.5.2009, stř 12:13
Bydliště: okr. Zlín

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od Ladis » 12.10.2010, úte 21:41

To je snad normální stav,že když při zahřátém motoru povolíš víčko od nádržky,tak Ti ta hladina stoupne :-k .
Alfa romeo 156 2,4 JTDm 129 Kw 2004
Mazda MX-5 NBfl 1.8 16V, 6kvalt + torsen - milášek na víkendy
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998

cendler
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3425
Registrován: 12.7.2009, ned 07:11
Bydliště: Sokolov, CR
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od cendler » 12.10.2010, úte 22:07

taky bych řekl že normální, je tam míň protože je to uzavřený okruh a je tam tlak a jakmile povolíš zátáku tak se tlak vypaří a dostane se tam vzduch, tak obvykle vyjede o něco nahoru
Alfa Romeo 159sw 1,9JTDm 16v automat
víkendovka : Alfa Romeo Spider916 3,2 V6 24v
ženy : Fiat Bravo 1,4 16V-babycar
ex - Alfa Romeo 159sw 2,4JTDm DPF OFF, EGR OFF
Odstraňování DPF, EGR - KILLER of DPF, pořadatel akce Morava
Tel:777@904@438

Kůrkyn
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 4913
Registrován: 13.5.2007, ned 23:56
Bydliště: Pacov
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od Kůrkyn » 12.10.2010, úte 23:41

to je normální je tam tlak cca 1-1,5 bar

JardaS
Nováček
Uživatelský avatar

Příspěvky: 177
Registrován: 19.9.2010, ned 14:30
Bydliště: Plzeň

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od JardaS » 13.10.2010, stř 08:19

Tak kapalina se zvýšením teploty rozpíná a je NESTLAČITELNÁ, takže by hladina při zahřívání měla stoupat. Vzduchový polštář co je v nádržce tyto výkyvy objemu kompenzuje a při zahřívání se stlačuje (zvyšuje se tlak v soustavě). Při zvýšení tlaku můžou trochu nabopnat hadice (zvětšit vnitřní průměr a tím i objem) a část objemu vody se tam může uložit čímž by mohlo dojít k poklesu hladiny v nádržce.
Na autech co jsem kdy měl a bylo vše OK to fungovalo tak, že při zahřívání motoru mi hladina vody v nádobce stoupala.
Pokud však výrazně tvrdnou hadice a to brzo po nastartování je s největší pravděpodobností prasklé těsnění, nebo hlava - tlak ze spalování jde do chladícího okruhu. Pokud tlak opatrně vypustíš a po utažení zátky se tam hned zase udělá je to prasklé, dost často auto taky přestává topit neb dochází k zavzdušňování radiátoru. S touto závadou mám bohužel osobní zkušenost, u předchozích aut Fiat Ritmo 1,9TDS mi prasko těsnění pod hlavou a u Cromy 2,5TD mi praskla hlava v komůrce.
Alfa Romeo 159SW 2,4 JTDm, 147 kW, černá metalíza (černý oceán), černá kůže, plná výbava, 235/45 R18 NeroZero
Alfa Romeo 156SW 1,9 JTD, tažné zařízení

dalidrask

Příspěvky: 5
Registrován: 1.10.2010, pát 08:13

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od dalidrask » 13.10.2010, stř 10:35

Tak dnes ráno som spozoroval opäť jednu zmenu. Po jazde asi 11km auto nekúrilo, rúčka na teplomeri sa zdvihla as na 110 stupňov, auto som hneď zastavil, ešte pri zastavovaní to kleslo na asi 50 stupňou, hladina vody niečo pod minimom po asi 2 km teplota 90 stupňou a auto kúri.
Myslím, že to bude chybný termostat, ktorý otvára o čosi neskôr alebo sa zasekuje.
Objednal som nový. Uvidíme čo to bude robiť.
Alfa Romeo 159SW 1,9JTDm 110kW
Skoda Octavia 1,9TDI
Hyundai Getz 1,4i
Skoda Favorit 135L
Fiat 850

JardaS
Nováček
Uživatelský avatar

Příspěvky: 177
Registrován: 19.9.2010, ned 14:30
Bydliště: Plzeň

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od JardaS » 13.10.2010, stř 15:38

No nechci malovat čerta, ale podle toho co popisuješ to vypadá na prasklé těsnění nebo hlavu. Kdyby termostat otvíral pozdě tak to bude topit.
Alfa Romeo 159SW 2,4 JTDm, 147 kW, černá metalíza (černý oceán), černá kůže, plná výbava, 235/45 R18 NeroZero
Alfa Romeo 156SW 1,9 JTD, tažné zařízení

wenca89
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 699
Registrován: 31.5.2010, pon 17:20
Bydliště: Vrchlabí - Prachatice
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od wenca89 » 13.10.2010, stř 15:51

Minulej rok se mi přihodilo to samý. Alfuška se začala přehřívat, když jsem spomalil, tak teplota hned klesla. Zezačátku mi auto i normálně topilo, ale po pár ujetých km mi i přestalo topit. Nechal jsem to prohlídnout ve více servisech a všichni říkali, že je něco s hlavou, nebo těsněním. Ale naštěstí jsem natrefil na jednoho šikovného chlapíka který přišel nato, že se mi "jenom" rozlítla vodní pumpa. Pumpa se vyměnila a je klid. Takže zkus, jestli nemůže být chyba podobná, jako byla u mně.
AR 159 SW 1,9JTDm

Hampice
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8637
Registrován: 7.11.2009, sob 05:48
Bydliště: Jesenice (Praha-západ)

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od Hampice » 15.10.2010, pát 12:26

To se dá celkem lehce diagnostikovat pohledem na nádržku. Pokud vodní pumpa běží, musí být vidět tekoucí kapalina ne?
Alfa Romeo 164 QV (1992)
Alfa Romeo Giulia 2.0T Super (2018)

dalidrask

Příspěvky: 5
Registrován: 1.10.2010, pát 08:13

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od dalidrask » 15.10.2010, pát 17:36

Tak termostat je vymenený. Zatiaľ najazdených 60km bez problému. Úbytok kvapaliny pri jazde od MAX po MIN. Uvidíme časom či to bolo v termostate.
Alfa Romeo 159SW 1,9JTDm 110kW
Skoda Octavia 1,9TDI
Hyundai Getz 1,4i
Skoda Favorit 135L
Fiat 850

HReiter

Příspěvky: 31
Registrován: 7.6.2011, úte 10:05

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od HReiter » 9.2.2015, pon 08:48

Zdravím Alfisti.

Chtěl bych Vás poprosit o radu. Mám problém s chladící kapalinou, kterou když doliju tak po čase mě ubývá a nevím čím to.
Jakmile už je tam málo kapaliny auto se přehřívá. Když povolím víčko tak se vypouští vzduch, když to povolím hodně tak to dokonce vyprskne nahoru. Auto jede normálně, jen je problém pokud tam kapalina není tak se auto přehřívá a pak už ani netopí. Pokud tam chladící kapalina je tak topí a vše je OK. Hadice jsou tvrdší ale né úplně, kamarád má taky alfu a říkal že má taky tvrdší hadice, ale nevím.

Auto nekouří, ale podle těch příspěvků co čtu by to mohlo být prasklé těsnění pod hlavou, nebo termostat ( tohle mě řekl i kamos v servise ). Napadá někoho co by to mohlo být, případně jak bych poznal závadu?

Díky všem za komentář...

riprex
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2905
Registrován: 25.4.2012, stř 22:07

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od riprex » 9.2.2015, pon 09:30

Nechci strašit, ale mohla by to být prasklá hlava. Co máš za motor? Jinak si pročti tohle vlákno:http://www.alfisti.cz/forum/viewtopic.p ... 4&start=75

HReiter

Příspěvky: 31
Registrován: 7.6.2011, úte 10:05

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od HReiter » 9.2.2015, pon 09:31

Motor mám 2,4 JTD - 147 kw, právě nevím, myslel sjem že by se to nějak projevilo, nebo to na 100% nějak zjistil...

riprex
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2905
Registrován: 25.4.2012, stř 22:07

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od riprex » 9.2.2015, pon 09:39

Tak úplně nejjednodušší je možnost nětěsnosti a úniku. Nicméně voda z chladiče se dá otestovat a podle toho se fouklé těsnění/prasklá hlava dá potvrdit nebo vyvrátit.

HReiter

Příspěvky: 31
Registrován: 7.6.2011, úte 10:05

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od HReiter » 9.2.2015, pon 09:45

Jo díky, a jak to teda tu netěsnost zjistím? Třeba od auta se mě nekouří, auto táhne normálně, spíš mě štvě jak ty hadice jsou tvrdší a že chladící kapalina v nádobce bublá... :(

Ladis
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3718
Registrován: 6.5.2009, stř 12:13
Bydliště: okr. Zlín

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od Ladis » 9.2.2015, pon 17:48

Tak jestli Ti jdou bubliny do nádržky tak není co řešit, v lepším případě těsnění, v horším hlava.... Ještě mě napadá netěsnost na výměníku EGR :-k
Alfa romeo 156 2,4 JTDm 129 Kw 2004
Mazda MX-5 NBfl 1.8 16V, 6kvalt + torsen - milášek na víkendy
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998

riprex
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2905
Registrován: 25.4.2012, stř 22:07

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od riprex » 9.2.2015, pon 18:10

To by nejspíš nebyly bubliny. Nerad to říkám, ale bude to hlava. A to jsem žil v iluzi, že 2.4ku to potkat nemůže. Další čeho se budu odteď bát. Každopádně pro potvrzení přeměřit komprese a nechat si u někoho kdo má sondu zkontrolovat tu vodu.

rakonek
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 499
Registrován: 12.10.2012, pát 13:03
Bydliště: Linde

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od rakonek » 9.2.2015, pon 20:04

HReiter: první co bych udělal tak pořádně odvzdušnil komplet celou soustavu na všech místech a to v řádném postupu.Taky jsem měl problém s vodou,bylo to zavzdušněné po opravě,voda za jízdy vytekla přepadem aníž bych si toho všiml expanzní nádoba při 90st.C se naplnila a voda šla ven-kapalo to pod auto.Po odvzdušnění klid \:D/ kde jsou odvzdušňováky:jeden na hadici k topení,druhý na hliníkovém vedení vody na předku motoru před krycím deklem,třetí na boku chladiče kdyby to bylo jinak tak mě někdo opravte :smt024
AR 159 sw 2,4 jtdm 147 kw

Kocour666
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 581
Registrován: 7.1.2007, ned 09:50
Bydliště: Ostrava-Svinov
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od Kocour666 » 9.2.2015, pon 21:49

Kdyz povolis vicko voda trosku stoupne i kdyz se teplem roztahuje.Nad vyrovnaci nadrzkou je vzduch a ten se ohrivanim vody ohriva taky a rozpina se a zveda se tlak v okruhu.Tim ze je voda (skoro)nestlacitelna klesne hladina proto asi ze se natlaci do hadic a chladicu a vymeniku v topeni...si myslim.Delalo mi to kazde auto.. :wink:
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm
BMW 320D E90

glassonion
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 338
Registrován: 7.12.2013, sob 22:11
Bydliště: sokolovsko

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od glassonion » 10.2.2015, úte 09:01

riprex píše:To by nejspíš nebyly bubliny. Nerad to říkám, ale bude to hlava. A to jsem žil v iluzi, že 2.4ku to potkat nemůže. Další čeho se budu odteď bát. Každopádně pro potvrzení přeměřit komprese a nechat si u někoho kdo má sondu zkontrolovat tu vodu.
Proč by to nemělo 2.4 potkat?. Stačí když bude studenej motor vytáčet a je to tu dřív než bys čekal.
Jinak taky jsem s tim trochu laboroval, teď to mám na min. asi půl roku a porad se to tam drží.
A pokud by měl prdlou hlavu, měl by, teoreticky, stracet trochu vykon. Pokud by bylo tesneni pryc měla by se ta voda ukazat v oleji, jestli se pletu at mne nekdo opravi. Tanguero, sice ma 1.9, by možná rekl víc, on už tu hlavu menil. Např. jakým způsobem se to projevovalo. Neni treba hned strašit tím nejhorším moznym.
AR 145 1.4TS Juniorka

riprex
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2905
Registrován: 25.4.2012, stř 22:07

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od riprex » 10.2.2015, úte 11:07

Tak třeba 2.5 TD s prasklou hlavou se skoro neprojevovala. Startovalo to na brnk, táhlo to jak zběsilý, jen to trochu víc kouřilo a když jsi tomu dal za uši, tak to vybublalo a neviděl jsi na cestu :-D Ohledně 2.4/1.9 jsem měl trochu diskuzi, protože jsem měl za to, že to praskání je hlavně problém 1.9. Tanquero už má myslim třetí hlavu, jestli se nemýlím. A bylo tu víc prasklých 1.9 16V. O 2.4ce jsem zatím moc neslyšel, jen pokud to někdo vyloženě týral.

Každopádně nechat si zkontrolovat sondou tu vodu a hned víš na čem seš ;)

Envel
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1591
Registrován: 15.3.2011, úte 20:52
Bydliště: Frýdek-Místek

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od Envel » 10.2.2015, úte 14:51

Ale jo, min. jeden 5-ti hrnek s popraskanou hlavou mezi ventily zde určitě už byl, jen si nepamatuji kdo byl ten šťastný. Podle mě na to bude 2,4 trpět podobně jak 1,9, proč taky ne, když jsou to konstrukčně naprosto stejné motory. Rozdíl je jen v tom, u kolika kusů se na to přijde, protože 1,9-tek je mnohem víc, tak se o tom i častěji píše.
Infiniti FX37
ex: AR 159 SW 2,4 JTDm - zlaté časy
ex: VW Passat 1,9 TDI

Tanguero
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1045
Registrován: 27.2.2010, sob 11:41
Bydliště: Veselí n.M.

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od Tanguero » 10.2.2015, úte 15:10

Čau borci, můžu potvrdit, že aktuálně je na motoru třetí hlava, páč ta, co sem sundal měla na sobě napsáno IMOFA :-D
Já tam dal hlavu původem ze 156, a zatím se voda drží. Mám takové tušení že se opět pošetřilo na špatném místě..
A teď už rada pro HRaiter. Nemyslím si, že bude netěsnost ve výměníku EGR, v tomto případě to brutálně vodu vyháže ven během chvilky. Spíš zkus sledovat jakým tempem ubývá. V každém přpadě NIKDY nenechej vodu klesnout natolik, aby ti Alfa přestala topit. V tom případě je hladina tak nízko, že voda neteče do výměníku topení, ale navíc nejsou vodou zaplavené ani kanálky v hlavě a to smrdí průserem! Takže dolej vodu na MAX a odvzdušni, zahřej a zase dolej na MAX. Do nádobky ti potom nesmí jít žádné bublinky.
Je možné, že máš prasklinky mezi ventilovými sedly, ale to není smrtelné, pokud nejsou moc velké. Pokud ti tudy motor tlakuje hadice, babská rada zní - nech povolené víčko. Přetlak vzduchu pak může pomalu utíkat, ale nikdy se ti chlazení nenatlakuje tak, aby to vytlačilo ven i vodu. Diesel není benzín-sporťák, v pohodě ho uchladíš i při otevřené chladicí soustavě, není potřeba to mít přetlakované, kvůli zvýšení bodu varu. Alespoň nebudeš řešit tvrdé hadice.
Zkus takhle pojezdit a sledovat kolik vody ubude na 100km. Podle toho se dá odhadnout kde je chyba.

Brouczech

Příspěvky: 37
Registrován: 25.4.2008, pát 18:39
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Chladiaca sústava - tlak, výška hladiny

Příspěvek od Brouczech » 30.8.2015, ned 23:17

Kluci, nevi nekdo pri kolika stupnich vody se spousti vetrak na chladici? Vcera se mi stalo, ze pri pomale jizde do tahleho kopce mi vylezla rucicka teploty vody skoro na 110 stupnu!! To asi neni normalni ne? Po kopci jsem jel hned dolu,tak jsem vyradil a jen na nautral a behem 10 vterin byla teplota opet zase na 90stupnich. Dnes jsem chtel zkusit vetrak, po prijezdu dom jsem stal asi 15 min a motor bezel ale ani za tuto dobu se vetrak nepustil Dle FES byla teplota vody asi 107 stupnu. Jsem z toho na svestku. Koukal jsem i na pojistky a ta je ok. Jen u diry T6 je FAN 1 a neni tam zadne relatko? Je to takhle ok? Diky
Přílohy
image.jpg
image.jpg
AR 159 SW 1.9 JTD 110kW 2009

Odpovědět

Zpět na „159“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot] a 4 hosti