Kvalita nafty a aditiva

Odpovědět
Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2875
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Kvalita nafty a aditiva

Příspěvek od Radim » 17.5.2007, čtv 16:44

Většinou prospěšná, někdy skoro povinná

ROLE ADITIV DO NAFTY VZRŮSTÁ. ZA POSLEDNÍCH DESET LET SE NAPŘÍKLAD TŘIKRÁT ZVĚTŠILY PRACOVNÍ TLAKY VSTŘIKOVACÍCH ZAŘÍZENÍ, KTERÉ NAFTU DO SPALOVACÍCH PROSTOR NAVÍC ŽENOU MNOHEM JEMNĚJŠÍMI TRYSKAMI A S DALEKO PŘESNĚJŠÍM DÁVKOVÁNÍM. SAMOTNÁ NAFTA JE VŠAK STÁLE TÉMĚŘ STEJNÁ A VE SVÉM ZÁKLADNÍM SLOŽENÍ PRO SOUČASNÝ STAV TECHNIKY STĚŽÍ VYHOVUJÍCÍ.

Dokonce lze říci, že pro samotná vstřikovací a vysokotlaká čerpadla (systému CR) bývala nafta dříve dokonce lepší. Mívala totiž v sobě daleko více síry a vysokovroucích podílů olejovitého charakteru, čemuž později učinily přítrž ekologické tlaky. Když nafta přestala být dostatečně mazivá sama o sobě, byla normována procedura pro měření mazivosti a požadavek na její minimální hodnotu zaveden do normy EN 590. No a ten je s hodnotou HFRR 460 microm stejný od roku 1996 do současnosti. V roce 1996 přitom ještě neexistovala žádná moderní vysokotlaká vstřikovací zařízení, radiální čerpadlo padlo
Bosch VP44 a první Common Rail (Bosch CP1) přišly v roce 1997, systém pumpa-tryska pro motory od Volkswagenu pak o rok později. Konstruktéři mnohých vysokotlakých zařízení přitom doufali, že se při novelizaci normy podaří prosadit lepší mazivost, alespoň HFRR 400. Jelikož se tak nestalo, je dnes uživatel moderního dieselu nucen starat se sám. Mazivost přitom není jediná vlastnost nafty, která si zaslouží vylepšení.

Individuální aditivace dává jistotu

Nafta z rafinérie svými základními vlastnostmi obvykle více či méně těsně vyhovuje požadavkům normy. Je to dáno jednak její základní jakostí, vytvářené technologií zpracování ropy, jednak zušlechťujícími chemickými přípravky, které do ní pro zlepšení jednotlivých vlastností přidává sama rafinérie. Přípravků, říkejme klidně aditiv, tam však dávají vždy jen nezbytné minimum, české i zahraniční rafinérie totiž sledují pouze splnění normy a ekonomiku výroby, nic jiného.
Některé petrolejářské značky, neboli řetězce čerpacích stanic, se chlubí nadstandardní kvalitou paliv, pro což zavádějí různé obchodní značky -třeba V-Power Diesel, Diesel TOP Q nebo Alpin Diesel. Vlastní kvalitnější naftu si samozřejmě nevaří, do té „normální“ z rafinérií však přidávají vlastní aditiva. Na českém trhu tuto takzvanou povýrobní aditivaci pohonných hmot prokazatelně provádějí značky Benzina, Čepro (sítě čerpacích stanic Euro Oil) Shell a OMV. Jejich pohonné hmoty poskytují lepší ochranu vstřikovacího systému a díky zvýšenému cetanovému číslu i vyšší výkon a tišší chod motoru. Ani u nich však nemáte jistotu, že vám a vašemu motoru poskytnou maximum možného. Z hlediska ekonomiky je totiž dávkování aditiv nastaveno tak, aby při průměrné jakosti nafty nakupované z rafinérie vedlo k dosažení požadovaných vlastností. Rozptyl důležitých parametrů nafty mezi jednotlivými šaržemi může přitom být celkem značný, velkou roli hraje také původ a jemu odpovídající kvalita zpracovávané ropy. Přitom je běžné, že rafinérie nezpracovává pouze jediný druh ropy, už proto, aby nebyla závislá jen na jednom dodavateli.
I do českých rafinérií proudí ropa z Ruska a ropa z Ingolstadtu. Někdy se proto podaří „uvařit“ naftu třeba s mazivostí 300 microm, jindy je na samé hranici normy (460 microm). Podobné je to i se zimními vlastnostmi: jedna šarže má třeba hranici filtrovatelnosti -26 °C, zatímco jiná sotva plní zákonný požadavek -20 °C. Pokud se jednotná dávka aditiv musí poprat se základní naftou horší jakosti, pak samozřejmě i výsledné parametry paliva jsou oproti očekávání slabší. Uživatel, který si aditivum dávkuje přímo do nádrže a chce pro svůj motor to nejlepší, je v případě pochybností o jakosti paliva může klidně i dvojnásobně předávkovat. Psychologickým aspektem individuální aditivace pak je, že jen u toho, co si do nádrže sami nalijete, máte jistotu, že to tam skutečně je.

Aditiv se nebojte

Na trhu dostupná aditiva jsou obvykle multifunkční, což znamená, že kromě lepší ochrany palivového systému nabízejí také tišší chod a vyšší výkon díky zvýšení cetanového čísla, zabraňují korozi a tak dále. Soupis všech přínosů dobrého multifunkčního aditiva najdete na další straně. Kvalitní aditiva poznáme také podle toho, že se dělí na zimní a letní. V létě je totiž potřeba více detergentních (čisticích) složek, zatímco v zimě oceníte depresant snižující teplotu, při níž dochází k ucpání palivového filtru. Mnozí se individuální indiaditivaci brání s tím, že ji v návodu k obsluze zakazuje výrobce automobilu. Třeba takové BMW má nápis „no additives“ přímo na víčku palivové nádrže. Tento stav je však dán pouze tím, že neexistují žádné normy stanovující parametry aditiv - nikde není řečeno, co to vlastně aditivum do nafty je. Proto si výrobce automobilu nemůže vzít zodpovědnost za různé „kouzelné vodičky“, jež by také mohli různí podnikavci bez potřebného výzkumného zázemí chtít do nafty přidávat.
Absurdnost zákazu kvalitních aditiv si však uvědomíme nejlépe tehdy, zjistíme-li, že v maloodběratelských baleních se často nacházejí tytéž základní komponenty, které jí od daných výrobců odebírají rafinérie či řetězce čerpacích stanic pro povýrobní aditivaci pohonných hmot. Kdo by tak chtěl brát zákazy v návodech k obsluze vážně, musel by se vyhnout i všem lepším prodejcům pohonných hmot, určitě Benzině, Shellu a OMV.
V případě poruchy vstřikovacího zařízení v záruční době je často prováděn rozbor paliva v nádrži automobilu, aby se posoudila oprávněnost garančního nároku.
A pokud nafta není v pořádku, nese náklady zákazník. Může je vymáhat z prodejce nekvalitních pohonných hmot, jehož však nejdříve musí usvědčit odběr nevyhovující nafty u jeho stojanů. To se často vinou obměny paliva v tancích nepodaří, a i kdyby ano, soudní spor bývá vleklý a svých peněz se jen tak nedočkáte. Zkušenosti s kvalitními aditivy napovídají, že byste museli natankovat opravdu hodně špatnou naftu, aby její sledované parametry přídavek aditiva neupravil do normou vyžadovaných mezí.

Zachrání před průšvihem

Nejčastější vadou nekvalitních naft prodávaných různými neznačkovými bývá čerpacími stanicemi nedostatečná mazivost (často nejde o naftu, ale o jiný ropný produkt s podobným koncem destilace) a volná voda v ní obsažená.
Zajímavé je, že nejlepší aditiva dokáží zcela zásadně omezit rezivění v přítomnosti vody a umožní tak vstřikovacímu zařízení přestát i to, co jinak znamená jeho jistou a okamžitou smrt. Motoristé, kteří se na svých cestách nedokáží vyhnout tankování u neznačkových malých čerpacích stanic, by měli kvalitní aditivum používat takřka povinně.
Další skupinou motoristů, kterým používání aditiv ušetří hodně starostí a peněz, jsou uživatelé vozů se systémem Common Rail od značky Delphi. Jejich seznam je uveden níže. Ta totiž požívá velmi choulostivou konstrukci vysokotlakého čerpadla s vačkovým kroužkem, která je pravidelným čtenářům AutoDieselu dobře známá. Každé zlepšení mazivosti nafty citelně oddálí konec životnosti, kdy se čerpadlo začne zadírat a takto vzniklé kovové špony obvykle znehodnotí i vstřikovače.
Zatímco třeba u Fordu Mondeo TDCi jezdícího na naftu základní jakosti k této závadě dojde zhruba po 80 tisících km, tak vozy jezdící na naftu nadstandardní jakosti (nejlépe individuálně aditivovanou) často přežijí 200 tisíc km bez investic do vstřikovacího zařízení.

O aditivech pravidelně

Používání aditiv lze doporučit i majitelům starších jednodušších dieselů, u nichž je další prodloužení životnosti žádoucí z důvodu značné porce najetých kilometrů a také u nich bývá velmi citelné snížení hlučnosti zásluhou zvýšení cetanového čísla. Již v samotné normě ČSN EN 590 se praví, že přísady do nafty jsou povoleny. My bychom řekli, že přímo doporučeny.
doporuJe škoda, že většina motoristů o nějakém přídavku do nafty uvažuje pouze s příchodem mrazů k zachování mobility vozidla.
Toto myšlení je potřeba změnit, proto se problematice dieselových aditiv budeme od nynějška pravidelně věnovat. Do příštího čísla chytáme test vybraných multifunkčních dieselových aditiv dostupných na českém trhu, který pro nás ve svých laboratořích provede Ústav paliv a maziv.

KOMU ADITIVA ROZHODNĚ PROSPĚJÍ Ford Mondeo/Transit 2,0, 2,2 a 2,4 TDCi, Jaguar X-Type 2,0 a 2,2d, Renault/Nissan 1,5 dCi, Kia Carnival a Hyundai Teracan 2,9 CRDi, Ssang Yong Rexton/Rhodius 2,7 XDi, Kiron/Action 2,0 XDi.

CO NABÍZEJÍ NEJLEPŠÍ ADITIVA

* Zvýšení cetanového čísla až o pět jednotek
Čím vyšší cetanové číslo, tím ochotněji a rychleji se vstříknutá nafta vznítí. Výsledkem je snazší startování studeného motoru, nižší hlučnost, ochotnější vytáčení, vyšší výkon, následně často také nižší spotřeba paliva. Norma udává minimální cetanové číslo 51, konstruktéři moderních dieslů by se přitom vůbec nezlobili, kdyby bylo vyšší. Tento parametr aditivované nafty je tím, co motorista nejvíce pocítí.

* Udržení čistoty vstřikovacího systému i trysek
Detergenty v aditivech fungují na principu snížení smáčivosti kovových povrchů. Tím na nich nemohou ulpívat úsady a čerpadla i trysky zůstávají čisté. Více detergentů je potřeba přidávat v průběhu letního provozu, kdy je nafta více tepelně namáhána, a má proto větší sklon k tvorbě úsad.

* Ochranu palivového systému před korozí
Ke korozi v palivovém systému dochází za přítomnosti volné vody. Často to znamená okamžitou havárii vstřikovacího zařízení. Moderní aditiva překvapivě dobře dokáží zabránit korozi kovových povrchů v přítomnosti vody, takže její malé množství může vstřikovacím zařízením projít, aniž by nadělalo větší škodu.

* Snížení pěnivosti
Omezení pěnění nafty usnadňuje tankování, ale má i význam v ochraně vstřikovacího systému. U mnoha dnešních automobilů se totiž poměrně hodně paliva vrací do nádrže, navíc při relativně vysoké teplotě - i kolem 120°C. Následkem toho také dochází k pěnění a provzdušnění nafty. A taková, světe, div se, citelně hůře maže.

* Zlepšení mazivosti nafty
Tento důležitý parametr zlepšují špičková aditiva skutečně citelně. Byl naměřen i případ, kdy po přídavku aditiva došlo ke zlepšení mazivosti měřené metodou HFRR z 460 microm na 225 microm, což je snem každého vstřikovacího zařízení.

* Snížení teploty filtrovatelnosti
Zimní aditiva obvykle obsahují depresanty, což jsou modifikátory krystalické struktury parafínů. Někdy jsou používány také přísady zabraňující usazování vysráženého parafinu na dně palivové nádrže. Dlouhou dobu platila překvapivá věc, že kvalitní a funkční depresanty při teplotách pod nulou samy tuhly. Až nyní se podařilo vyvinout některá aditiva, jež ani při vlekých mrazech "nezamrznou" a jsou použitelná, i když je necháte přes noc v autě.

* Stabilizace nafty, prodloužení skladovatelnosti
Tato vlastnost moderních aditiv bude zejména důležitá až bude povinný dvou-, postupně pěti- a možná až desetiprocentní rostlinný podíl v naftě. MEŘO totiž trpí oxidací i vlivy ultrafialového záření.
Alfetta GTV L

Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2875
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Re: Kvalita nafty a aditiva

Příspěvek od Radim » 17.5.2007, čtv 16:46

tak co vy na to? jake mate prakticke zkusenosti?
Alfetta GTV L

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8484
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 17.5.2007, čtv 17:19

Ja na to, ze je to dlouhy jako krava... :-D
Ale obecne si myslim, ze kvalita paliv u nas neni nic moc... Zajimavy je, ze u nas bere Magicova Q4 okolo 10 a kdyz je s ni v italii, tak jezdi za 7.5. A konkretne na ty italii uz jsem to zaznamenal od vice lidi. Nerikam ze je to jen benzinem, ale asi to bude jeden z hlavnich faktoru.
A kdyz uz COI udela nejakou hlubsi kontrolu, vysledky jsou opravdu na hranici normy... Docela by me zajimalo jak by dopadnul test (chemicky rozbor) benzinu a nafty z ruznych evropskych statu. Vubec bych se nedivil, kdyby jsme na tom byli dost bidne.
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

coyote
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3584
Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou

Příspěvek od coyote » 15.9.2007, sob 21:37

Raddiku: Odkud jsi to převzal? Píšou tam o pokračování a o testu samotných aditiv. To bych uvítal, protože po přečtení tohoto článku jsem dospěl k tomu, že jimi motoru jen pomůžu. Proto by mě zajímala konkrétní značka, která bude asi nej.
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej

Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2875
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Příspěvek od Radim » 16.9.2007, ned 11:47

je to z AutoDiesel, ale cislo ti nereknu, ja to fyzicky neprohlizel. mame v praci elektronicky medialni archiv, takze se obcas nahodou dostanu i k takovymhle clankum. napadlo me proc to sem nedat.. :)
Alfetta GTV L

coyote
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3584
Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou

Příspěvek od coyote » 16.9.2007, ned 12:10

Raddik: A nemohl bys tam najít i to pokračování?
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej

Richie
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7023
Registrován: 5.1.2007, pát 08:14

Příspěvek od Richie » 17.9.2007, pon 08:16

ja poizivam do nafty aditivum Castrol TDA ..myslim ze motor jde lepe...hlavne si myslim ze je takovej tizsi... a pry to i cisti motor :)

http://www.cartechgroup.cz/?detail&did= ... astrol_215

Obrázek
Zakladatel webu a fóra Alfisti.cz...

coyote
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3584
Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou

Příspěvek od coyote » 17.9.2007, pon 10:34

Paráda, díky moc. Koukám, že se to ředí v poměru 1:1000, takže to docela dlouho vydrží :)

Každopádně sháním a kupuji...
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej

Richie
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7023
Registrován: 5.1.2007, pát 08:14

Příspěvek od Richie » 17.9.2007, pon 11:42

a bacha hrozne to smrdi :) nejlepsi brat plnou ..tak tech 50 litru a nalejt tam 50 ml a j eto...ma to z boku rysky...50 ml se dobre odhadne...
Zakladatel webu a fóra Alfisti.cz...

coyote
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3584
Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou

Příspěvek od coyote » 17.9.2007, pon 14:51

Plnou beru vždy :) Sice jdu do kolen když vidím tu cenu, ale zase se to nestává tak často jako kdybych tankoval obden jako jiní. A ti si nedaj říct, že když natankujou plnou, tak maj klid...
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8484
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 17.9.2007, pon 14:55

coyote píše:Plnou beru vždy :) Sice jdu do kolen když vidím tu cenu, ale zase se to nestává tak často jako kdybych tankoval obden jako jiní. A ti si nedaj říct, že když natankujou plnou, tak maj klid...
Tak to ja nemuzu brat plnou. Ciste z psychologickyho hlediska. Ja totiz kdyz mam dost benzinu, tak porad jezdim ackoliv nemusim. To se zastavim tamhle a pak to vezmu tudy a vecer pojedu tamhle a za chvili zase sviti to zatraceny hladovy voko... :-D
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

coyote
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3584
Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou

Příspěvek od coyote » 17.9.2007, pon 15:00

Harous píše:
coyote píše:Plnou beru vždy :) Sice jdu do kolen když vidím tu cenu, ale zase se to nestává tak často jako kdybych tankoval obden jako jiní. A ti si nedaj říct, že když natankujou plnou, tak maj klid...
Tak to ja nemuzu brat plnou. Ciste z psychologickyho hlediska. Ja totiz kdyz mam dost benzinu, tak porad jezdim ackoliv nemusim. To se zastavim tamhle a pak to vezmu tudy a vecer pojedu tamhle a za chvili zase sviti to zatraceny hladovy voko... :-D
Tak ber plnou, ale na ručičce si udělej brzdu, aby se zasekla v půlce :D
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8484
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 17.9.2007, pon 15:14

To jedine... :-D
Jinak zpatky k tematu - mam pocit, ze nez cokoliv jinyho jde ze strany EU o nemistnou podporu zemedelcu... Ekologii se tim nepomuze, cena dolu nepujde a zavislost na rope se tim taky nesnizi...
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

Zamin
Uživatelský avatar

Příspěvky: 99
Registrován: 3.7.2007, úte 20:58
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Zamin » 17.9.2007, pon 15:47

To Harous: Ale je to krok nekam dal a na zaklade toho se budou dit dalsi veci - vyzkumy apod. nejde to takhle bagatelizovat, je v tom "vyssi politika".
EX AR 146 1.4 TS 16V Junior, AR 33 1.7 IE, ještě předtím AR 33 1.7 16V - jednou se k ní vrátím...

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8484
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 17.9.2007, pon 15:59

Zamin píše:To Harous: Ale je to krok nekam dal a na zaklade toho se budou dit dalsi veci - vyzkumy apod. nejde to takhle bagatelizovat, je v tom "vyssi politika".
To se prave bojim ze to dal nepujde. Za x let se sejde komise EU a vyda novy narizeni aby se podil biopaliva zvysil o 1%... A za par let zase... Mnohem rozumnejsi bych videl podporu vyvoje a prodeje aut s hybridnim pohonem... Vyssim poctem vyrobenych kusu by se totiz dostala cena na prijatelnou uroven. Tady cela Evropa silne zaostava treba za Japoncema. Staci se podivat kde je treba Toyota a Lexus... :roll:
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

Hadislav
Uživatelský avatar

Příspěvky: 89
Registrován: 6.6.2007, stř 06:59
Bydliště: Brno

Příspěvek od Hadislav » 20.9.2007, čtv 07:21

Zamin píše:To Harous: Ale je to krok nekam dal a na zaklade toho se budou dit dalsi veci - vyzkumy apod. nejde to takhle bagatelizovat, je v tom "vyssi politika".
No právě že je v tom vyšší politika tak se mi to nelíbí. Je to zásah do svobody. Nemůžu natankovat co chci, ale jenom to co uznala vláda že je pro mě nejlepší a ještě za to zaplatím víc. Je to uměle vyvolaná alternativa. Nevzešlo to z poptávky lidí nebo dokonce výzkumem různých automobilek, ale vzešlo z vyšší politky. Není to nic jinýho než lobby zemědělcu. A co se výzkumu týče, tak ty probíhají neustále i bez řepkovýho oleje v naftě. Už se prodávají auta s hybridními motory, prodávejíse auta na biolíh, jezdí se na vodík, LPG, ... Stačí si najít kolik shrábne stát z jednoho litru benzínu nebo nafty. Těch 40hal by je nezabilo kdyby si strhli, stejně to do oprav silnic nejde... Já když slyším slovní spojení EU, tak su nepříčetnej :smt013 :smt021
EX 146 1,6TS, Nyní 156SW 2,4JTD

Kubas
Administrátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 18496
Registrován: 9.6.2007, sob 09:43
Bydliště: Zlín

Příspěvek od Kubas » 21.9.2007, pát 23:07

jestli mě osobně něco dělá starost tak je to ten řepkový olej v naftě... často třeba s autem týden i dýl vůbec nejedu a to pak prý může být problémek... Tak nevím, mám tam lít jen Shell-V power diesel (teď jezdím na jejich normální diesel) nebo tam mám lít normální naftu a nějaké aditivum (třeba to co má Richie?). Prase aby se v tom vyznalo, ze mě ještě EU udělá chemika... :roll:
Spider 2000 (1975), 90 V6 QO (1984), Giulia Super 2000 Track car project (1975) + nějaké ty Giulie v rodině :-)

kejml
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 998
Registrován: 18.8.2007, sob 14:43
Bydliště: Prahá
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kejml » 22.9.2007, sob 00:08

2% řepky jsou zanedbatelná oproti tomu, co se do nafty dostane nevypláchnutou cisternou při přepravě, netěsnými nádržemi, apod. Byl bych (a jsem) úplně klidný. Větší škodu na motoru napácháš tím, že s ním nebudeš přes zimu jezdit. Týden nehraje roli.
Ve starých zemích EU se řepka přidávala už dříve a když si dobře přečteš odborné diskuse (třeba alfa156.cz), tak zjistíš, že na německou naftu to jede líp a tráva je tam zelenější.

A pokud je zde někdo, kdo věří nejdůvěryhodnějšímu portálu na českém internetu, má možnost:
http://auto.idnes.cz/nafta-je-jina-mame ... tomoto_fdv
0.125 carburatore

www.Zlatnické řemeslo.cz - Zakázková výroba zlatých šperků
Výhody pro Alfisti.cz

Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2875
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Příspěvek od Radim » 23.10.2007, úte 14:31

přidáváte tedy někdo aditiva nebo ne? ja beru diesel extra a občas v power disel, obe na frekventovanych pumpach na Praze 9. bojim se ze nalitim nejakeho aditiva to muzu taky pekne podelat.. kdyz je nafta uz aditivovana.. nebo ne?? zacina zima tak se chci sichrovat..
Alfetta GTV L

Kubas
Administrátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 18496
Registrován: 9.6.2007, sob 09:43
Bydliště: Zlín

Příspěvek od Kubas » 23.10.2007, úte 14:39

Raddik píše:přidáváte tedy někdo aditiva nebo ne? ja beru diesel extra a občas v power disel, obe na frekventovanych pumpach na Praze 9. bojim se ze nalitim nejakeho aditiva to muzu taky pekne podelat.. kdyz je nafta uz aditivovana.. nebo ne?? zacina zima tak se chci sichrovat..
Beru pořád u Shellu diesel extra.... všechno mi zatím funguje tak nechci nic měnit... Nevím, ke každému názoru "pro" aditiva jsem četl x názorů, že je to zbytečné, takže to zatím nebudu řešit a nebudu zasahovat do fungujícího celku... Kdyby něco, tak se v této sekci můžeme dělit o nové zážitky...
Spider 2000 (1975), 90 V6 QO (1984), Giulia Super 2000 Track car project (1975) + nějaké ty Giulie v rodině :-)

Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2875
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Příspěvek od Radim » 23.10.2007, úte 14:42

vim, ze Shell a asi i OMV (mozna i Benzina) aditivuji naftu, tak je to o tom aby se ty "zazracne vodicky" jaksi netloukly, ze ano. stejne jako ty mam zatim doboru zkusenost a nemenim nic, protoze erudovaneho a zasveceneho nazoru jsem se dosud nikde nedockal..
Alfetta GTV L

soft147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1122
Registrován: 8.1.2007, pon 21:13
Bydliště: Brno

Příspěvek od soft147 » 23.10.2007, úte 19:27

Do Alfy beru vzdy znackovou naftu, bez dalsich aditiv, do Scuda sice taky napr. ESSO, ale do ni pridavam zimni znackove aditivum pro jistotu ranniho startu pokud nahle pres noc klesne teplota treba az k -25. Navic mam najezd cca 50,000,- km a lip proplachnu nadrz. Aditiva do urcite miry vazou i vodu.
Fiat Scudo II 130 Multijet 2015
Ford Kuga 1.5 turbo 2017
Ford Mustang 2016 V8 5.0 421k
www.rcfunrace.cz www.prcars.cz
www.dmcstyle.cz

kejml
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 998
Registrován: 18.8.2007, sob 14:43
Bydliště: Prahá
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kejml » 24.10.2007, stř 11:21

Již delší dobu (cca 2 roky) jezdím na naftu z Makro, Tesco, Globus, apod., protože je tam nejlevnější. Nejezdím do JZD, zas tak bohatý nejsem.
Za celou dobu žádné problémy, na zimu vždycky naleju nějakou zázračnou vodičku a tím to hasne.
Protože mě to živí, tak marketingovým trikům o zázračných aditivech, vyšším výkonu, nižší spotřebě a podobným kecům, nevěřím.
0.125 carburatore

www.Zlatnické řemeslo.cz - Zakázková výroba zlatých šperků
Výhody pro Alfisti.cz

Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2875
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Příspěvek od Radim » 30.10.2007, úte 10:57

autorevue píše:Povýrobní aditivaci nafty provádějí jen Tyto společnosti:OMV,BENZINA,SHELL,EUROOIL(čepro)
Jen tak pro upřesnění,aby si někdo nemyslel,že V-Power je obyč aditivovaná nafta,jako ostatní.
Citatace z Autodiesel srpen-září 2007 str.138 1.článek odst 3:
Jiným příkladem nadstandardní nafty je Shell-V-Power Diesel,který nevzniká pouze přídavkem aditivů,ale hlavně dvacetiprocentní příměsí syntetické nafty vyráběné v Malajsii technologií gas-to-liquid ze zemního plynu.Syntetická nafta má cetanové číslo 80 a neobsahuje žádné nežádoucí látky,třeba síru.Její směs s 80% běžné nafty má cetanové číslo kolem 60. Přídavkem aditivů do základní nafty(obvykle CČ kolem 51) lze dosáhnout cetanového čísla nanejvýše kolem 56,takže V-Power Diesel je logicky ještě lepší než povýrobně aditivované nafty.Je však také dražší.Zatímco náklady na povýrobní aditivaci pro prodejce pohonné hmoty jsou pod 10 haléřů na 1l a zákazník je proto ani nemusí pocítit,tak syntetická nafta a její doprava vyjdou hodně draho a V-Power Diesel je přibližně o 2kč/l dražší než standardní nafta.
Alfetta GTV L

Richie
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7023
Registrován: 5.1.2007, pát 08:14

Příspěvek od Richie » 30.10.2007, úte 10:59

wow..to jsem vubec netusil s tim DieselePowerem :) :shock:
Zakladatel webu a fóra Alfisti.cz...

Odpovědět

Zpět na „Paliva (běžná i alternativní)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti