Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Odpovědět
vavrusam
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 282
Registrován: 30.12.2010, čtv 12:42
Bydliště: Pariz
Kontaktovat uživatele:

Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od vavrusam » 16.8.2011, úte 17:21

Nevím kam to jinam dát, snad to někomu pomůže... spojkový pedál mi šel docela ztuha a co jsem četl, tak každý s vyměněnou spojkou si pochvaloval jak jde krásně lehce. Zároveň byla spojka taková kousavá na nižších rychlostních stupních. Protože se mi nezdálo, že by přítlačný talíř měl vliv na tuhost, zkoušel jsem mazat kloub pedálu (částečne odstranilo vrzání), WDčkem prostříknout vypínací rameno spojky a nastalo mírné zlepšení. Tak jsem zkusil celý mechanismus rozebrat a promazat a voilá, příjemně měkká spojka, vrzání zmizelo. Na závěr jsem ještě spojku odvzdušnil přes ventil a má krásný plynulý záběr a bod záběru se vycentroval. :smt041

Jak na to?
Pohled na vypínací rameno spojky a pomocný spojkový válec. (obrázek pochází z http://www.alfaowner.com/Forum/attachments/alfa-147-156-and-gt/96285d1279269978-another-heavy-stiff-clutch-question-dsc_0233.jpg)
Pohled na vypínací rameno spojky a pomocný spojkový válec. (obrázek pochází z http://www.alfaowner.com/Forum/attachments/alfa-147-156-and-gt/96285d1279269978-another-heavy-stiff-clutch-question-dsc_0233.jpg)
DSC_0233.jpg (75.88 KiB) Zobrazeno 10264 x
  • Sundat kryt pojistkové skříně, kladného pólu baterie a odšroubovat připojení baterie.
  • Odstranit baterii, její spodní kryt a odšroubovat kovové uchycení baterie.
    Měl by teď být volný přístup k převodovce, na jejím vrchu je hned vidět vypínací rameno spojky, které ovládá pomocný spojkový válec. (obr. 1)
    Pomocný spojkový válec je uchycen třemi šestihrany, ale není třeba jej demontovat pokud pístek není přirezlý nebo něco takového.
  • Odstranit svorku (označená šipkami na obr. 1) z uchycení ramena.
  • Zatlačit pístek pomocného válce a rameno tažením nahoru uvolnit.
  • Pod ramenem je plastové těsnění tisícihranu, které se jednoduše nadzdvihne vzpříčením šroubováku v prolisu pod ním a pak už jde vyviklad lehce rukou.
  • Těsnění, rameno i tisícihran očistit, styčné body naolejovat a kápnout i olej po tisícihranu a stěně otvoru (ale zase nepřehánět, ať vám to nezamastí spojku, ani WD40 bych tam nestříkal [-X ).
  • Nasadit těsnění na tisícihran, naolejovat, nasadit rameno a svorku.
  • Zatlačit pístek pomocného válce a vrátit do kloubu ramena.
Na olejování jsem použil 5W40 (asi by šel i hustší), na uvolňování/čištění WD40.

Odvzdušnení spojky

Jistě banální, ale já na to amatérsky zapomněl - pedál se nebude vracet a nebo bude bod záběru nízko a pedál bude mít vůli. Jde to udělat i přes uchycení baterie, ale když to je rozebrané, je lepší to udělat rovnou :)
Potřebujete druhého člověka co vám bude sešlapávat spojku nebo nějaký systém pro jednoho a také odšroubovat nádobu s brzdovou kapalinou.
Na obrázku na zadní straně (obr 1., napravo) pomocného válce je ventil, ten jde povolit 7čkou klíčem.

Pomocná osoba sešlápne pedál, ventil pomalu trošku povolíte, vyprskne vzduch s kapalinou.
Potom ventil utáhnete a pomocná osoba vyšlápne spojku (bude si ji muset přitáhnout).
Zase povolit, sešlápnout, utáhnout a vyšlápnout a tak několikrát dokola, dokud z ventilu nebude nic prskat,
jen poteče kapalina. Nezapomeňte sundat gumovou krytku ventilku, ať vám nevystřelí a nehledáte ji :wink:

Práce je to celkem asi na hodinu a něco, pokud nevíte co a jak.
Za případné technické chyby jako "otvor u tisícihranu" se omlouvám, příp. budu rád když mě opravíte :)
Alfa Romeo 166 3.2V6 24V
ex: Alfa Romeo 147 1.9 JTD Distinctive

yan.ko
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1204
Registrován: 7.1.2007, ned 02:44
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od yan.ko » 16.8.2011, úte 17:59

pekne :smt023
Alfa Romeo Perfection

il ciuffo
Štamgast

Příspěvky: 522
Registrován: 10.4.2009, pát 19:04

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od il ciuffo » 17.8.2011, stř 09:12

:smt023 Za chvíli k tobě budou lidi jezdit do servisu :-D

-BoarD-
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 258
Registrován: 24.4.2011, ned 10:55
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od -BoarD- » 17.8.2011, stř 15:56

Mohlo by se to dát do pracovních postupů na webu :wink:
Alfa Romeo 147, r.v. 2003, 1.9JTD 85kw, černá metal.

Richie
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7023
Registrován: 5.1.2007, pát 08:14

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Richie » 17.8.2011, stř 16:20

-BoarD- píše:Mohlo by se to dát do pracovních postupů na webu :wink:
gůd ajdea... :smt023 :smt024 :diky
jen skoda ze neni vice fotek...
Zakladatel webu a fóra Alfisti.cz...

vavrusam
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 282
Registrován: 30.12.2010, čtv 12:42
Bydliště: Pariz
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od vavrusam » 17.8.2011, stř 19:24

Tam není moc co fotit :) No jedině až budu zase vyndávat baterku, tak můžu vyfotit jak se tam leze...
Jinak díky, všiml jsem si, že si na to stěžuje víc lidí, tak snad to někomu přijde k užitku. *varim varim
Alfa Romeo 166 3.2V6 24V
ex: Alfa Romeo 147 1.9 JTD Distinctive

tuta146
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 4051
Registrován: 16.3.2009, pon 22:56
Bydliště: Kladno

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od tuta146 » 17.8.2011, stř 20:20

Já bych potřeboval vyzkoušet nějaké jiné JTS, jak jde ztuha spojka, jestli se mám pouštět do nějakých větších akcí :-D Proti OII a Fóbii mi jde určitě ztuha, ale zabírá plynule bez cukání :smt102
Alfa Romeo 159 2,2 ti
Alfa Romeo 156 2.0 JTS
ex Alfa Romeo 146 1.4 TS

-BoarD-
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 258
Registrován: 24.4.2011, ned 10:55
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od -BoarD- » 18.8.2011, čtv 03:34

Mě to určitě pomůže, taky jí mám poměrně tuhou. Zajímavé je pokud na to pořádně šlápnu, tak na chvilku o něco změkne. Mám v plánu se do toho tento týden pustit :wink:
Alfa Romeo 147, r.v. 2003, 1.9JTD 85kw, černá metal.

vavrusam
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 282
Registrován: 30.12.2010, čtv 12:42
Bydliště: Pariz
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od vavrusam » 18.8.2011, čtv 10:45

No spojka je od výroby trochu tužší, ale nemělo by to určitě být nepohodlné :) O II jsem nejel, tak nevím.
-BoarD-: Tak to by ti mohlo pomoct, ještě je další možnost hlavní spojkový válec :-k
Alfa Romeo 166 3.2V6 24V
ex: Alfa Romeo 147 1.9 JTD Distinctive

yan.ko
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1204
Registrován: 7.1.2007, ned 02:44
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od yan.ko » 2.9.2011, pát 00:51

Mimochodem, nemate nekdo nejakou fintu, jak vytahnout pracovni spojkovy valec z toho pouzdra? Sundal jsem tu pojistku, prostrikal oba kraje odrezovacem, ale valec se ne a ne hnout ;-( Nerad bych mu ublizil.
Alfa Romeo Perfection

Lazo
Nováček
Uživatelský avatar

Příspěvky: 122
Registrován: 11.11.2010, čtv 18:55
Bydliště: Miletín
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Lazo » 15.11.2011, úte 14:19

Dneska přijdu k auto a u levýho předníkola černá louže,a po chvíli bádání sem přišel na to že jak je ta manžeta u pomocnýho spojkovýho válce,tak v ní mám ze spod díru a protejká mí tam brzdovka...tak mě zajímá jestli se ta manžetka dá sehnat samotná nová nebo musim koupit novej pomocnej válec??
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2,4 JTD 103KW
ex: Škoda Favorit 136L 46kw

Petan
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1407
Registrován: 5.7.2007, čtv 18:11
Bydliště: Hrušovany nad Jevišovkou

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Petan » 15.11.2011, úte 14:35

A.R. 266 2,4 JTD první verze. Stalo se Vám někomu to, že při nižších teplotách se spojka jakoby zavzdušňuje, pedál je měkký, zabírá až někde za druhou polovinou, nelze řadit... toto se opakuje i po odvzdušnění, nejprve jde spojka tak jak má, ale po delší odstávce v mrazech je problém zpět. Po zahřátí auta se problém mírně napraví. Únik nikde nezjištěn.
Mám v plánu vyměnit hlavní spojkový válec, napadla mě vlhkost v kapalině ?! Dík
1 Alfisti.cz
Alfa Romeo 156 2,5 V6 1998 SP 2 ex
Alfa Romeo 156 2,5 V6 2004ex
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America r.v. 1987
FIAT Punto, 1.1 i 1995 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 1998 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 2006 ex
Alfa Romeo 166 3.0 V6 1998

Peet147

Příspěvky: 11
Registrován: 4.10.2011, úte 16:10

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Peet147 » 15.11.2011, úte 22:25

Mám naprosto stejný problém. Vyměním nejdřív hlavní a pak kdyžtak pomocnej.. Napíšu jak to dopadlo.
AR 147 1,9JTD 103kW+soft GTA look
(123kW/364Nm na brzdě - Diesel Power + H&R podvozek + Pioneer audiosys.)

Dresik
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 577
Registrován: 5.1.2007, pát 16:19
Bydliště: Praha-východ
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Dresik » 15.11.2011, úte 23:07

Jojo, bere to vzduch. Takze vymenit. Pokud netece, je to loterie, jestli valec u pedalu, nebo na skrini, ale vetsinou ten pomocny odchazi driv. Vlhkost tam muze hrat svou roli, ale je to brzdovka, takze to by byl problem i s brzdama
Alfa Romeo MiTO 1.6 JTDm
Alfa Romeo 75 1.6carb
Lancia Delta HPE HF16v Turbo
Lancia Delta HFIntegrale 8v
Lancia Beta 1300
Fiat Punto Cabrio
IVECO DAILY I odtahový speciál
Ex-156 GTA,JTDm,...
ITALMOTORI servis

Bavoraczech
Nováček
Uživatelský avatar

Příspěvky: 121
Registrován: 21.7.2011, čtv 13:10
Bydliště: Vimperk

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Bavoraczech » 21.11.2011, pon 22:34

Teda to jsem z toho jelen. Nějak by mě vůbec nenapadlo že může být něco špatně, ale jak pořád pročítám forum a přemýšlím jestli nemám ještě něco špatně. Pedál mi nějak extra tuhej nepřijde. Malinko tužší než v Opelu Astra, ale nic problematickýho... Když ale se spojkou nepracuju tolik s citem (taky celekm subjektivní názor) tak auto při přeřazení škubne a škubne víc než zmíněný Opel... Je to normální stav nebo mi pomůže zmíněný návod k plynulejšímu řazení hlavně 2. a 3. stupně a nebo mám blbě něco jiného? Díky.
2004 Alfa Romeo 166 2.4 JTDm Sportronic - koráb
2000 Fiat Palio Weekend 1.2 FIRE 54 kW - pracant
2004 Alfa Romeo 156 1.9 JTD Sportwagon (ex)
1999 Alfa Romeo 156 1.9 JTD - nejlepší auto, které jsem kdy měl (ex)
1999 Opel Astra G, 1996 Corsa B TD (ex)

Petan
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1407
Registrován: 5.7.2007, čtv 18:11
Bydliště: Hrušovany nad Jevišovkou

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Petan » 8.2.2012, stř 18:21

Petan píše:A.R. 266 2,4 JTD první verze. Stalo se Vám někomu to, že při nižších teplotách se spojka jakoby zavzdušňuje, pedál je měkký, zabírá až někde za druhou polovinou, nelze řadit... toto se opakuje i po odvzdušnění, nejprve jde spojka tak jak má, ale po delší odstávce v mrazech je problém zpět. Po zahřátí auta se problém mírně napraví. Únik nikde nezjištěn.
Mám v plánu vyměnit hlavní spojkový válec, napadla mě vlhkost v kapalině ?! Dík
Řešení: výměna hlavního spojkového pedálu.
1 Alfisti.cz
Alfa Romeo 156 2,5 V6 1998 SP 2 ex
Alfa Romeo 156 2,5 V6 2004ex
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America r.v. 1987
FIAT Punto, 1.1 i 1995 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 1998 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 2006 ex
Alfa Romeo 166 3.0 V6 1998

masha

Příspěvky: 21
Registrován: 28.1.2014, úte 20:37
Bydliště: Klatovy (Plzeňský kraj)

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od masha » 25.2.2014, úte 08:21

Tak si dnes ráno jedu v pohodě z práce a najednou z ničeho nic při přeřazení spojka zatuhla a sotva jsem dojel domů... Vzal jsem to rovnou do servisu jsou tam od devíti tak tam za chvilku vyrážím aby zjistili co s tím je. Předpokládám že to bude jeden z válečků zřejmě... Auto normálně řadilo spojka podle mě šla jak má jen si občas jakoby vrzla ale nějak jsem na to nebral ohled. Teď uplně zatuhla skoro ani vrátit nohou nejde :-/. Vypadá to na váleček zkušenější alfisti? :smt100

masha

Příspěvky: 21
Registrován: 28.1.2014, úte 20:37
Bydliště: Klatovy (Plzeňský kraj)

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od masha » 6.3.2014, čtv 13:11

Tak nakonec váleček OK... Bylo zadřené to jehlové ložisko v pedálu... Prý se to moc často nestává..Dostal jsem jiný z bourané alfy a jezdím vesele dál...Oprava za 800,- i s pedálem :-)... Alespoň že tak bál jsem se válečku nebo spojky... Možná to někomu pomůže kdyby měl podobný problém...

v.mira

Příspěvky: 4
Registrován: 20.1.2013, ned 21:36

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od v.mira » 20.3.2015, pát 17:45

mam problem na 1,9jtd , meni se chod pedalu spojky, za studena ok, kdyz je auto zahrate tak obcas pedal o neco ztvrdne, poslednich par cm u podlahy v tom zlehka lupe a hodne ztezka se slape az do konce, zabira vice u podlahy... je to neco v ovladani pedalu nebo spojkovy valec , hlavni, pomocny ?

vypozoroval jsem ze to ma mozna souvislost s vytocenim motoru - pote jde obcas pedal tak jak ma .. ale neni to pravidlem, mozna uz to jen moc zkoumam a je to nahoda ..

diky

macko64

Příspěvky: 4
Registrován: 2.12.2013, pon 21:54

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od macko64 » 26.4.2015, ned 19:30

Ahojte mal som problém s únikom brzdovej kvapaliny. Uniknutá kvapalina bola priblizne v strede motora až trochu na vodičovej strane. Mal som podozrenie na pomocný spojkový valec. Keď som demontoval akumulátor tak som zistil ze je to naozaj on. Takže ak niekomu pomôže prikladám obrázkový videonávod ako treba vymeniť pomocný spojkový valec na Alfe 156 2,4JTD. link

Kód: Vybrat vše

https://www.youtube.com/watch?v=e95wbOk3JkM

Honza_UH
Uživatelský avatar

Příspěvky: 4
Registrován: 28.3.2016, pon 23:20

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Honza_UH » 28.3.2016, pon 23:25

Ahoj, u své Alfy GT 1,9 JTD mám velice podobný problém se spojkou. Chtěl bych se zeptat, co s tím tehdy bylo? Neřešil někdo další podobný problém? Díky.
v.mira píše:mam problem na 1,9jtd , meni se chod pedalu spojky, za studena ok, kdyz je auto zahrate tak obcas pedal o neco ztvrdne, poslednich par cm u podlahy v tom zlehka lupe a hodne ztezka se slape az do konce, zabira vice u podlahy... je to neco v ovladani pedalu nebo spojkovy valec , hlavni, pomocny ?

vypozoroval jsem ze to ma mozna souvislost s vytocenim motoru - pote jde obcas pedal tak jak ma .. ale neni to pravidlem, mozna uz to jen moc zkoumam a je to nahoda ..

diky

Termit23

Příspěvky: 2
Registrován: 2.12.2019, pon 19:02

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Termit23 » 2.12.2019, pon 20:03

Ahoj, jak jsi problem nakonec vyresil? Mam stejnou zavadu. Dokonce je to totozne i s tim zlepsenim stavu po vytoceni motoru. Vse zacalo vymenou spojky a pomocneho valce v Alfa servisu. Mel jsem si to udelat sam s kamaradem;(. Takle to stalo raketu, auto dva tydny v servisu a vysledek stoji za prd. Spojka mi po vymene od zacatku klouzala pri zatezi auta. Reklamace, ovzdusnili to (chybejici brzdovku nedolili) a trosku se to zlepsilo. Pedal jde nekdy lehce, nekdy je tvrdy jako brzda a jindy je to pocit, jako kdybych tahal zrezle lanko z bovdenu. Spojka obcas klouzla pri rozjezdu do prudkeho kopce. Vymenil jsem doma hlavni spojkovy valec, dat na nej matky strasna piplacka. Sok byl, ze pri ovzdusneni tekl z pomocneho valce hnedej blato sajrajt, lajdarna servisu. Nicmene stav je stejny. Nechce se mi to rozdelavat, na reklamaci kaslu, rekli mi, ze je to nohou. Jaka to byla u tebe zavada?

Temp
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 729
Registrován: 21.7.2013, ned 07:54

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Temp » 22.12.2019, ned 20:55

Jestli ti z toho teče hnědej sajrajt, tak výměna kapaliny. Určitě to zlepší chod. To měli udělat při té výměně pomocného válce automaticky. Věřím, že ti to taky naúčtovali. Prošel bych si fakturu jestli tam ta položka není a šel si tam aspoň pro ten olej.
Koukni se na mechaniku pedálu z místa řidiče. Je to trochu gymnastika se zrcátkem a baterkou, nebo mobil a fotky s bleskem. V pedálu je takový plastový domeček ve kterém chodí hlavní spojkový pedál. Ten domeček bývá rozskočený a pak to tak divně zabírá.
No a když budeš mít stejně vytaženou baterku i s krytem, tak vytáhni rameno na které tlačí pomocný spojkový válec a které jde do spojky (drží to myslím segrovka). Celé to běhá v takovém plastovém pouzdře které doporučuji vyčistit, nějkým jemným smirkem (800) trochu vyhladit, znovu vyčistit, máznout vazelínou a celé to zase složit.
Taky jsem měl takovou divokou spojku. Udělal jsem to co jsem ti teď popsal, vyměnil oba ty válce a bylo to o dost lepší. Už je to ale tři roky a celé to kolečko (snad bez výmněny válců) si asi zase zopakuji.
Alfa Romeo 147 JTDm 16v FL

Termit23

Příspěvky: 2
Registrován: 2.12.2019, pon 19:02

Re: Jak na: tuhý spojkový pedál, kousavá spojka

Příspěvek od Termit23 » 20.1.2020, pon 08:07

Díky moc za rady. Todle mi neporadili ani v tom servise. Byl jsem vytočenej, tak jsem jim volal a posílal fotky, co jsem z toho vypustil. Odpověď byla, ze jsou brzdy pod spojkou a dokud si neodpustím i je, sajrajt tam dál bude. To chci samozřejmě udělat také. Mám takovou teorii, že je tam nějaká nečistota a když dupnu na plyn, uvolní se a spojka funguje. Naopak pedál častěji tvrdne do kopce. V tom servise chybu ve spojce odmítají a chtěli mi vyměnit všechny trubičky, ve kterých to teče. Třeba by to nakonec byla ta reklamovaná spojka, ale platil bych trubičky. Zaměřím se na to, co jsi psal a dám vědět, zda zafungovalo.Ještě jednou díky za rady.

Odpovědět

Zpět na „TD, JTD & JTDm“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti