Jaký olej pro JTD?
Re: Jaký olej pro JTD?
to: Lukyman:
Po zkusenostech bych to radeji odsal, aby hladina byla mezi ryskami.
No a co se tyce toho, jak to udelat: Zvolil bych asi uzkou ohebnou hadicku (dostatecne dlouhou a tuhou), kterou bych protlacil pres svod merky oleje. Dale bych si poridil nejakou "KONSKOU" injekcni strikacku (odsavacku) a tou to jednoduse pres hadicku odsal.
Po zkusenostech bych to radeji odsal, aby hladina byla mezi ryskami.
No a co se tyce toho, jak to udelat: Zvolil bych asi uzkou ohebnou hadicku (dostatecne dlouhou a tuhou), kterou bych protlacil pres svod merky oleje. Dale bych si poridil nejakou "KONSKOU" injekcni strikacku (odsavacku) a tou to jednoduse pres hadicku odsal.
Fiat Tipo 1.7D - nezapomenu na jedno z nej. auticek.
Ruzny zvuky, smrady ze me vychazi a uhlikovou stopu vytvari.
Vagonka, Nuninka, Bestie, Mastodont
Ruzny zvuky, smrady ze me vychazi a uhlikovou stopu vytvari.
Vagonka, Nuninka, Bestie, Mastodont
Re: Jaký olej pro JTD?
Modelářská palivová hadice a stříkačka 20ml by to pořešila v pohodě, ale proč tak složitě
vždyť povolit trochu výpušťák a pustit tomu žilou--čili nechat odtýct do čistý plastový "vaničky z Tesca" odhadem 0,5 litru je práce na 3 minuty a s gumovou rukavicí a karimatkou a heverem + pro sichr kozou to zvládne na každým rovným parkovišti..
vždyť povolit trochu výpušťák a pustit tomu žilou--čili nechat odtýct do čistý plastový "vaničky z Tesca" odhadem 0,5 litru je práce na 3 minuty a s gumovou rukavicí a karimatkou a heverem + pro sichr kozou to zvládne na každým rovným parkovišti..
Re: Jaký olej pro JTD?
Historka AGIP -ENI-- pro ty kdo tuto anabázi zaznamenali-není o ničem jiném než o komerčním tlaku na cenu a rentabilitu..
prostě tlak na low SAPS ze strany EU je neúprosný a zatím myslím není oficiální náhrada
AGIP racing 10W-60 ester+Pao--u tohohle oleje prostě plnit nízké popelové zbytky
/Sulfátového popela, fosforu, síry/ asi nejde..
prostě tlak na low SAPS ze strany EU je neúprosný a zatím myslím není oficiální náhrada
AGIP racing 10W-60 ester+Pao--u tohohle oleje prostě plnit nízké popelové zbytky
/Sulfátového popela, fosforu, síry/ asi nejde..
Re: Jaký olej pro JTD?
Čili převodní tabulka pro novou řadu ENI, která aktuálně nahrazuje řadu AGIP..
Je zajímavé že nové emulze mají patrně značně široký rozsah zvolené aditivace--otázka jestli je to možné odolávat tlaku EU+ komerčnímu lisování ze strany levných olejů má patrně jisté konkrétní /otázka na kolik optimální /východisko..
Cenová politika do budoucna a vývoj materiálového složení jednotlivých emulzí je
tak trochu zatím otevřená věc..
Je zajímavé že nové emulze mají patrně značně široký rozsah zvolené aditivace--otázka jestli je to možné odolávat tlaku EU+ komerčnímu lisování ze strany levných olejů má patrně jisté konkrétní /otázka na kolik optimální /východisko..
Cenová politika do budoucna a vývoj materiálového složení jednotlivých emulzí je
tak trochu zatím otevřená věc..
Re: Jaký olej pro JTD?
čili příklad jakou alternativu k Selenii nabízí ENI /AGIP/ v nové řadě
pro motor třeba 156 1.9 JTD
Best -------ENI I-SINT MS 5W-40 (b) /4.2litru/
Better -------ENI I-SINT 5W-40
Good -------ENI I-SINT 10W-40
ENI I-SINT MS 5W-40
Popis: -
Specifikace, schválení, Kompatibilita: VW 505,00 | 502,00 VW | API CF | VW 505,01 | BMW LONGLIFE 04 | API SM | 229,51 MB | ACEA C3 | PORSCHE A40 | ACEA A3/B4-04
fiat norma ?
ENI i-Sint 5W-40
Gradient: SAE 5W-40
Popis: -
Specifikace, schválení, Kompatibilita: VW 500,00 | VW 505,00 | 229,1 MB | VW 502,00 | API CF | Daimler Benz | 229,3 MB | GM LL-B-025 | FIAT 9.55535-M2 | API SM | ACEA A3/B4 | FIAT 9.55535-N2 | BMW LL01 | RENAULT RN0700 | RENAULT RN0710 | PORSCHE A40 | FIAT 9.55535-H2 | FIAT 9.55535-H3
ENI i-Sint 10W-40
Gradient: SAE 10W-40
Popis: -
Specifikace, schválení, Kompatibilita: VW 500,00 | 501,01 VW | VW 505,00 | 229,1 MB | API CF | 229,3 MB | API SL | ACEA A3/B3 | ACEA A3/B4 | FIAT 9.55535-G2 | FIAT 9.55535-D2
Takže zatím to není úplně dopilovaný, no je vidět celková tendence nových emulzí...
pro motor třeba 156 1.9 JTD
Best -------ENI I-SINT MS 5W-40 (b) /4.2litru/
Better -------ENI I-SINT 5W-40
Good -------ENI I-SINT 10W-40
ENI I-SINT MS 5W-40
Popis: -
Specifikace, schválení, Kompatibilita: VW 505,00 | 502,00 VW | API CF | VW 505,01 | BMW LONGLIFE 04 | API SM | 229,51 MB | ACEA C3 | PORSCHE A40 | ACEA A3/B4-04
fiat norma ?
ENI i-Sint 5W-40
Gradient: SAE 5W-40
Popis: -
Specifikace, schválení, Kompatibilita: VW 500,00 | VW 505,00 | 229,1 MB | VW 502,00 | API CF | Daimler Benz | 229,3 MB | GM LL-B-025 | FIAT 9.55535-M2 | API SM | ACEA A3/B4 | FIAT 9.55535-N2 | BMW LL01 | RENAULT RN0700 | RENAULT RN0710 | PORSCHE A40 | FIAT 9.55535-H2 | FIAT 9.55535-H3
ENI i-Sint 10W-40
Gradient: SAE 10W-40
Popis: -
Specifikace, schválení, Kompatibilita: VW 500,00 | 501,01 VW | VW 505,00 | 229,1 MB | API CF | 229,3 MB | API SL | ACEA A3/B3 | ACEA A3/B4 | FIAT 9.55535-G2 | FIAT 9.55535-D2
Takže zatím to není úplně dopilovaný, no je vidět celková tendence nových emulzí...
Naposledy upravil(a) HonzaR dne 6.8.2011, sob 23:57, celkem upraveno 2 x.
Re: Jaký olej pro JTD?
příklad 2
159 1.9 JTDM /2007-2009/
Best -----ENI I-SINT MS 5W-40 4.6
Better----ENI I-SINT 5W-40
Eni I-SINT 10W 40 není doporučená vůbec...
159 1.9 JTDM /2007-2009/
Best -----ENI I-SINT MS 5W-40 4.6
Better----ENI I-SINT 5W-40
Eni I-SINT 10W 40 není doporučená vůbec...
Naposledy upravil(a) HonzaR dne 7.8.2011, ned 00:04, celkem upraveno 1 x.
Re: Jaký olej pro JTD?
Alfa 159 1.9 JTDM 16V ECO DPF Sportwagon (110kW)
/2009-- /
Best ------ENI I-SINT FE 5W-30 4.6litru
Better ------ENI I-SINT 5W-30
Good ------ENI I-SINT MS 5W-30
ENI i-Sint FE 5W-30
Gradient: SAE 5W-30
Popis: -
Specifikace, schválení, Kompatibilita: API CF | API SM | ACEA C2 | ILSAC GF-4 | FIAT 9.55535-S1 | ACEA A5/B5-04
ENI i-Sint 5W-30
Gradient: SAE 5W-30
Popis: -
Specifikace, schválení, Kompatibilita: VW 505,00 | 229,1 MB | VW 502,00 | VW 503,01 | 229,3 MB | BMW LONGLIFE 01 | BMW LONGLIFE 04 | VW 504,00 | VW 507,00 | 229,51 MB | ACEA C3 | PORSCHE C30 | ACEA A3/B4-04
fiat ?
ENI i-Sint MS 5W-30
Gradazione: SAE 5W-30
Descrizione: MB BMW GM Eco Friendly Spotřeba paliva syntetický
Specifiche, approvazione, omologazioni: VW 505,00 | 502,00 VW | API CF | BMW LONGLIFE 04 | API SM | 229,51 MB | ACEA C3 | GM DEXOS 2 | ACEA A3/B4-04
fiat?
Aspoň že toto je doporučení výrobce olejů a ne "Franty Nováka"
Bude to třeba ještě dopilovat ,,to je jistý :-)
/2009-- /
Best ------ENI I-SINT FE 5W-30 4.6litru
Better ------ENI I-SINT 5W-30
Good ------ENI I-SINT MS 5W-30
ENI i-Sint FE 5W-30
Gradient: SAE 5W-30
Popis: -
Specifikace, schválení, Kompatibilita: API CF | API SM | ACEA C2 | ILSAC GF-4 | FIAT 9.55535-S1 | ACEA A5/B5-04
ENI i-Sint 5W-30
Gradient: SAE 5W-30
Popis: -
Specifikace, schválení, Kompatibilita: VW 505,00 | 229,1 MB | VW 502,00 | VW 503,01 | 229,3 MB | BMW LONGLIFE 01 | BMW LONGLIFE 04 | VW 504,00 | VW 507,00 | 229,51 MB | ACEA C3 | PORSCHE C30 | ACEA A3/B4-04
fiat ?
ENI i-Sint MS 5W-30
Gradazione: SAE 5W-30
Descrizione: MB BMW GM Eco Friendly Spotřeba paliva syntetický
Specifiche, approvazione, omologazioni: VW 505,00 | 502,00 VW | API CF | BMW LONGLIFE 04 | API SM | 229,51 MB | ACEA C3 | GM DEXOS 2 | ACEA A3/B4-04
fiat?
Aspoň že toto je doporučení výrobce olejů a ne "Franty Nováka"

Bude to třeba ještě dopilovat ,,to je jistý :-)
Naposledy upravil(a) HonzaR dne 6.8.2011, sob 23:46, celkem upraveno 2 x.
Re: Jaký olej pro JTD?
S ohledem na vývoj u AGIPU se stává aktuálním připomenout stávající trend
při výrobě a formulaci nových emulzí --které jsou limitovány pravidly
vyplývajícími z legislativy EU
Představa, že je to cesta k "zářným zítřkům naprosto dokonalých emulzí" není bez kazů..
JE POTŘEBA ŘíCT, že nové emulze JSOU ČASTO NEVYHNUTELNÝM VYNUCENÝM KOMPROMISEM--protože hledisko ideálního maziva je limitováno EKOLOGICKÝMI LIMITY
Jsou asi tři nebo čtyři hlediska jak k oleji přikročit....
1. tuhle zpropadenou kapalinu mi čert byl dlužnej a nechápu, proč už konečně někdo nevyrobí motor, kterej bude dokonalej a olej nebude potřebovat.
2. naleju tam viskozitní třídu kterou výrobce žádá a kecy o "kvalitě a výkonosti" nechám
slabším povahám, který se nechají oblbovat.
3. Hledám optimální emulzi, protože mám radost, když motor přede, a vnímám olej stejně jako krevní skupiny--taky si jako majitel 0 Rh- nenechám dát AB
4. Zajímá mě jak to celý funguje ..
Pro ty kteří patří do skupiny 4 je následující část článku Ing.Černého
Určitě nikdo ho nemůže podezírat že "slyší trávu růst", protože to je celkem
konzervativní pán, kterej to s akcentem na "výkonnost" zas tak nepřehání
.................................
LIMITNÍ HODNOTY KRITICKÝCH PRVKŮ V OLEJÍCH
Motorové oleje, jejich výkonnost a kvalita podléhají systému klasifikace. Během několika let bylo vyvinuto několik klasifikačních systémů. Podívejme se nyní, jak se požadavky na oleje nové generace promítly do požadavků jednotlivých specifikací. Stručný přehled je uveden v tab. 2 pro dvě nejběžnější klasifikace Z tab. 1 je vidět, že dochází k omezení obsahu síry, jejíž obsah dříve nebyl nijak limitován a pohyboval se od přibližně 0,5 % hm. do 1 % hm. a více v závislosti na typu použitého základového oleje.
Závažné je snížení obsahu fosforu a množství sulfátového popela. Fosfor a popelotvorné látky jsou obsaženy v aditivaci motorových olejů, snížení jejich obsahu proto zasahuje přímo do formulace motorových olejů, tj. do složení a množství použitých aditiv.
V následujícím textu jsou probírány otázky týkající se složení motorových olejů nové generace, kritických prvků s limitovaným obsahem, změn ve formulaci olejů a důsledky používání motorových tzv. low SAPS olejů.
SLOŽENÍ MOTOROVÝCH OLEJŮ
Motorový olej je složen ze základového oleje a aditiv. Základový olej je většinou vyroben mícháním různých destilačních olejových řezů s cílem dosažení požadované viskozity základového oleje. Protože v nových motorových olejích je limitován obsah síry, pro jejich výrobu nepřipadají v úvahu tradiční rozpouštědlové rafináty, které obsahují 0,5-1,0 %hm. síry. Základový olej musí být vyroben z hydrokrakových olejů nejméně skupiny II nebo ze syntetických polyalfaolefinů, v nichž je obsah síry pod 300 ppm nebo dokonce nulový. V základovém oleji jsou při výrobě rozpouštěny modifikátory viskozity a aditivační balík výkonových přísad (obr. 2). Aditivační balík obsahuje všechny přísady nutné ke správné funkci oleje v motoru a zaručují také dostatečnou životnost oleje. Na obr. 2 je uvedeno také přibližné složení aditivačního balíku. Přibližně 60 % všech aditiv tvoří dispersanty, přibližně 25 % aditivace tvoří detergenty. Tyto dva typy přísad pomáhají udržovat motor v náležité čistotě. Zbylých asi 15 % aditivace tvoří všechny ostatní typy přísad - protioděrové přísady, modifikátory tření, antioxidanty, depresanty, antikorodanty, protipěnivostní přísady a další. Na obr. 3 je uvedena bilance kritických prvků a jejich přítomnost v konkrétních aditivech. Z obr. 3 vyplývá, že pokud je třeba snížit obsah sledovaných prvků v olejích, musí se snížit obsah antioxidantů, protioděrových přísad a detergentů. Všechno jsou to aditiva důležitá pro každý motorový olej. Sledované prvky, tedy fosfor, síry a organokovy, zajišťují výkon motorového oleje, délku výměnného intervalu a životnost oleje. Pokud je jejich obsah snížen až na polovinu, nutně dochází ke zhoršení užitných vlastností nových motorových olejů. Obsah síry vyplývající pouze z běžné aditivace je přibližně 0,35 - 0,40 % hm. Pro splnění limitního obsahu síry v low SAPS olejích je proto kromě použití hydrokrakových základových olejů nutné změnit i obsah či kvalitu aditiv, které obsahují síru. Kvalitu olejů je ale nutné udržet alespoň na dosavadní úrovni, a proto je potřeba chybějící množství kritických aditiv nahradit jinými typy aditiv, které neobsahují sledované prvky. Problém ale je, že nové, stejně účinné přísady nejsou k dispozici. Běžné antioxidanty a protioděrově působící dithiofosfáty zinku lze nahradit dithiokarbamáty, které neobsahují fosfor, ale obsahují síru a popelotvorný kov. Vysokoteplotní antioxidační účinky dithiofosfátů lze do určité míry nahradit nízkoteplotními antioxidanty fenolového a aminového typu. S náhradou protioděrových a mazivostních vlastností je to už horší, uvažuje se o použití bezpopelného glycerol monooleátu. Náhrada organokovových detergentů zatím není. Detergenty jsou nositeli alkalické rezervy motorového oleje, která neutralizuje kyselé zplodiny spalování paliva a produkty oxidace oleje. Chrání tím motor proti korozívnímu opotřebení. Důsledkem snížení obsahu detergentů jsou nižší hodnoty alkalické rezervy (TBN) nové generace olejů, což pravděpodobně negativně ovlivní životnost low SAPS olejů. Hodnoty TBN současných motorových olejů se pohybují v rozmezí 8-12 mg KOH/g, průměrně kolem 10 mg KOH/g. TBN olejů nové generace se pohybuje kolem 6 mg KOH/g. Tato hodnota TBN je evidentně příliš nízká na to, aby efektivně chránila motor před účinky kyselých látek po celou dobu předpokládané životnosti oleje.
V současné době probíhá intenzivní výzkum v oblasti aditiv motorových olejů. Zatím známé náhrady aditiv s kritickými prvky nedosahují účinnosti tradičních aditiv.
Naděje se vkládají do výzkumu vzájemné kombinace různých aditiv a jejich synergického působení. V poslední době tak bylo nalezeno, že kombinace fenolických a aminových antioxidantů je mnohem účinnější než efekt jednotlivých složek. Podobné efekty se hledají i mezi dalšími aditivy.
DŮSLEDKY PRO PROVOZ OLEJŮ
Současný evropský trend automobilismu spočívá ve snaze:
- zvyšovat jednotkové výkony současných motorů
- prodlužovat servisní intervaly, a s tím i výměnné intervaly motorových olejů
- snižovat emisní zatížení ovzduší
- současně se pomalu mění charakter provozu, průměrná délka ujetá na jedno nastartování motoru se zkracuje.
Je zcela evidentní, že tyto trendy nejsou navzájem kompatibilní a mají zásadní vliv na kvalitu motorových olejů.
Měnící se charakter provozu, zvyšování výkonu motorů a prodlužování servisních intervalů olejů vyžadují zvýšenou kvalitu motorových olejů a tedy také zvýšenou koncentraci výkonových aditiv.
Ekologické aspekty vyžadují změnu složení motorových olejů ve smyslu snižování kritických prvků - sulfátového popela, fosforu a síry. Snížení koncentrace těchto prvků naopak vede ke snižování úrovně koncentrace aditiv a neslučuje se tak s většími nároky na motorový olej popsanými výše.
Požadavky na motorový olej jsou tak navzájem neslučitelné a bude pravděpodobně nutné zvážit další vývoj v oblasti výměnných intervalů motorových olejů. V současné době se např. nedoporučuje používání nových low SAPS olejů tam, kde to není výslovně nařízeno.
Použití low SAPS olejů by tedy mělo být omezeno pouze na případy, kde je dieselový motor vybaven filtrem pevných částic. Pokud výrobce motoru nabízí volbu mezi low SAPS olejem a běžným olejem, je z hlediska životnosti motoru žádoucí použití běžných motorových olejů.
Ing. Jaroslav Černý, CSc., Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
---------------------------------------------
Tímhle článkem si u mě Ing.Černý napravil reputaci jinak pokaženou filozofií kterou hlásá alibisticky na oleje.cz, která by se dala shrnout do lakonického--všechno v regálu dobrý..a je v kontextu trhu a stavu v oblasti vývoje v kontrastu ke komerčním zájmům
výrobců pomalu projevem osobní "statečnosti " :-)
takhle bez obalu to napsat..
Skoro by se chtělo připsat ----Kdo máš uši slyš-

při výrobě a formulaci nových emulzí --které jsou limitovány pravidly
vyplývajícími z legislativy EU
Představa, že je to cesta k "zářným zítřkům naprosto dokonalých emulzí" není bez kazů..
JE POTŘEBA ŘíCT, že nové emulze JSOU ČASTO NEVYHNUTELNÝM VYNUCENÝM KOMPROMISEM--protože hledisko ideálního maziva je limitováno EKOLOGICKÝMI LIMITY
Jsou asi tři nebo čtyři hlediska jak k oleji přikročit....
1. tuhle zpropadenou kapalinu mi čert byl dlužnej a nechápu, proč už konečně někdo nevyrobí motor, kterej bude dokonalej a olej nebude potřebovat.
2. naleju tam viskozitní třídu kterou výrobce žádá a kecy o "kvalitě a výkonosti" nechám
slabším povahám, který se nechají oblbovat.
3. Hledám optimální emulzi, protože mám radost, když motor přede, a vnímám olej stejně jako krevní skupiny--taky si jako majitel 0 Rh- nenechám dát AB
4. Zajímá mě jak to celý funguje ..
Pro ty kteří patří do skupiny 4 je následující část článku Ing.Černého
Určitě nikdo ho nemůže podezírat že "slyší trávu růst", protože to je celkem
konzervativní pán, kterej to s akcentem na "výkonnost" zas tak nepřehání
.................................
LIMITNÍ HODNOTY KRITICKÝCH PRVKŮ V OLEJÍCH
Motorové oleje, jejich výkonnost a kvalita podléhají systému klasifikace. Během několika let bylo vyvinuto několik klasifikačních systémů. Podívejme se nyní, jak se požadavky na oleje nové generace promítly do požadavků jednotlivých specifikací. Stručný přehled je uveden v tab. 2 pro dvě nejběžnější klasifikace Z tab. 1 je vidět, že dochází k omezení obsahu síry, jejíž obsah dříve nebyl nijak limitován a pohyboval se od přibližně 0,5 % hm. do 1 % hm. a více v závislosti na typu použitého základového oleje.
Závažné je snížení obsahu fosforu a množství sulfátového popela. Fosfor a popelotvorné látky jsou obsaženy v aditivaci motorových olejů, snížení jejich obsahu proto zasahuje přímo do formulace motorových olejů, tj. do složení a množství použitých aditiv.
V následujícím textu jsou probírány otázky týkající se složení motorových olejů nové generace, kritických prvků s limitovaným obsahem, změn ve formulaci olejů a důsledky používání motorových tzv. low SAPS olejů.
SLOŽENÍ MOTOROVÝCH OLEJŮ
Motorový olej je složen ze základového oleje a aditiv. Základový olej je většinou vyroben mícháním různých destilačních olejových řezů s cílem dosažení požadované viskozity základového oleje. Protože v nových motorových olejích je limitován obsah síry, pro jejich výrobu nepřipadají v úvahu tradiční rozpouštědlové rafináty, které obsahují 0,5-1,0 %hm. síry. Základový olej musí být vyroben z hydrokrakových olejů nejméně skupiny II nebo ze syntetických polyalfaolefinů, v nichž je obsah síry pod 300 ppm nebo dokonce nulový. V základovém oleji jsou při výrobě rozpouštěny modifikátory viskozity a aditivační balík výkonových přísad (obr. 2). Aditivační balík obsahuje všechny přísady nutné ke správné funkci oleje v motoru a zaručují také dostatečnou životnost oleje. Na obr. 2 je uvedeno také přibližné složení aditivačního balíku. Přibližně 60 % všech aditiv tvoří dispersanty, přibližně 25 % aditivace tvoří detergenty. Tyto dva typy přísad pomáhají udržovat motor v náležité čistotě. Zbylých asi 15 % aditivace tvoří všechny ostatní typy přísad - protioděrové přísady, modifikátory tření, antioxidanty, depresanty, antikorodanty, protipěnivostní přísady a další. Na obr. 3 je uvedena bilance kritických prvků a jejich přítomnost v konkrétních aditivech. Z obr. 3 vyplývá, že pokud je třeba snížit obsah sledovaných prvků v olejích, musí se snížit obsah antioxidantů, protioděrových přísad a detergentů. Všechno jsou to aditiva důležitá pro každý motorový olej. Sledované prvky, tedy fosfor, síry a organokovy, zajišťují výkon motorového oleje, délku výměnného intervalu a životnost oleje. Pokud je jejich obsah snížen až na polovinu, nutně dochází ke zhoršení užitných vlastností nových motorových olejů. Obsah síry vyplývající pouze z běžné aditivace je přibližně 0,35 - 0,40 % hm. Pro splnění limitního obsahu síry v low SAPS olejích je proto kromě použití hydrokrakových základových olejů nutné změnit i obsah či kvalitu aditiv, které obsahují síru. Kvalitu olejů je ale nutné udržet alespoň na dosavadní úrovni, a proto je potřeba chybějící množství kritických aditiv nahradit jinými typy aditiv, které neobsahují sledované prvky. Problém ale je, že nové, stejně účinné přísady nejsou k dispozici. Běžné antioxidanty a protioděrově působící dithiofosfáty zinku lze nahradit dithiokarbamáty, které neobsahují fosfor, ale obsahují síru a popelotvorný kov. Vysokoteplotní antioxidační účinky dithiofosfátů lze do určité míry nahradit nízkoteplotními antioxidanty fenolového a aminového typu. S náhradou protioděrových a mazivostních vlastností je to už horší, uvažuje se o použití bezpopelného glycerol monooleátu. Náhrada organokovových detergentů zatím není. Detergenty jsou nositeli alkalické rezervy motorového oleje, která neutralizuje kyselé zplodiny spalování paliva a produkty oxidace oleje. Chrání tím motor proti korozívnímu opotřebení. Důsledkem snížení obsahu detergentů jsou nižší hodnoty alkalické rezervy (TBN) nové generace olejů, což pravděpodobně negativně ovlivní životnost low SAPS olejů. Hodnoty TBN současných motorových olejů se pohybují v rozmezí 8-12 mg KOH/g, průměrně kolem 10 mg KOH/g. TBN olejů nové generace se pohybuje kolem 6 mg KOH/g. Tato hodnota TBN je evidentně příliš nízká na to, aby efektivně chránila motor před účinky kyselých látek po celou dobu předpokládané životnosti oleje.
V současné době probíhá intenzivní výzkum v oblasti aditiv motorových olejů. Zatím známé náhrady aditiv s kritickými prvky nedosahují účinnosti tradičních aditiv.
Naděje se vkládají do výzkumu vzájemné kombinace různých aditiv a jejich synergického působení. V poslední době tak bylo nalezeno, že kombinace fenolických a aminových antioxidantů je mnohem účinnější než efekt jednotlivých složek. Podobné efekty se hledají i mezi dalšími aditivy.
DŮSLEDKY PRO PROVOZ OLEJŮ
Současný evropský trend automobilismu spočívá ve snaze:
- zvyšovat jednotkové výkony současných motorů
- prodlužovat servisní intervaly, a s tím i výměnné intervaly motorových olejů
- snižovat emisní zatížení ovzduší
- současně se pomalu mění charakter provozu, průměrná délka ujetá na jedno nastartování motoru se zkracuje.
Je zcela evidentní, že tyto trendy nejsou navzájem kompatibilní a mají zásadní vliv na kvalitu motorových olejů.
Měnící se charakter provozu, zvyšování výkonu motorů a prodlužování servisních intervalů olejů vyžadují zvýšenou kvalitu motorových olejů a tedy také zvýšenou koncentraci výkonových aditiv.
Ekologické aspekty vyžadují změnu složení motorových olejů ve smyslu snižování kritických prvků - sulfátového popela, fosforu a síry. Snížení koncentrace těchto prvků naopak vede ke snižování úrovně koncentrace aditiv a neslučuje se tak s většími nároky na motorový olej popsanými výše.
Požadavky na motorový olej jsou tak navzájem neslučitelné a bude pravděpodobně nutné zvážit další vývoj v oblasti výměnných intervalů motorových olejů. V současné době se např. nedoporučuje používání nových low SAPS olejů tam, kde to není výslovně nařízeno.
Použití low SAPS olejů by tedy mělo být omezeno pouze na případy, kde je dieselový motor vybaven filtrem pevných částic. Pokud výrobce motoru nabízí volbu mezi low SAPS olejem a běžným olejem, je z hlediska životnosti motoru žádoucí použití běžných motorových olejů.
Ing. Jaroslav Černý, CSc., Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
---------------------------------------------



Tímhle článkem si u mě Ing.Černý napravil reputaci jinak pokaženou filozofií kterou hlásá alibisticky na oleje.cz, která by se dala shrnout do lakonického--všechno v regálu dobrý..a je v kontextu trhu a stavu v oblasti vývoje v kontrastu ke komerčním zájmům
výrobců pomalu projevem osobní "statečnosti " :-)
takhle bez obalu to napsat..
Skoro by se chtělo připsat ----Kdo máš uši slyš-


Re: Jaký olej pro JTD?
Ano s tou hadickou cca 3 a vice minut. Prizvedavat auto, odhazovat susplech a lehat si pod motor (nevim zda ma susplech a kde to ma vypousteci sroub) neni prace (pro me!) na 3 minuty, ale na 3/4 hodiny a vic :-)HonzaR píše:... práce na 3 minuty...
Fiat Tipo 1.7D - nezapomenu na jedno z nej. auticek.
Ruzny zvuky, smrady ze me vychazi a uhlikovou stopu vytvari.
Vagonka, Nuninka, Bestie, Mastodont
Ruzny zvuky, smrady ze me vychazi a uhlikovou stopu vytvari.
Vagonka, Nuninka, Bestie, Mastodont
Re: Jaký olej pro JTD?
Ono třeba na 145 TD stačilo povolit filtr klasickým klíčem na filtry a odšroubovat skoro celej, pak to začne kultivovaně čůrat což trvalo asi 30vteřin..a přizvednutí heverem necelou minutu--plastová krabička a zpátky dotáhnout filtr a sundat rukavice..
Kde je tam ta 3/4 hodina fakt nechápu.. :-(
Výpušťák na vaně určitě nepřehlídne..
Naposled jsem před tejdnem přelil Z3,lil jsem to z velkýho kanystru..
tak otočit volantem hodně doleva, a dál jak píšu--dvě minuty navíc, u báva hol je fitr nahoře, tak gola a skoro celej výpušťák povolit ale problém žádnej..
Stává se mi to dost často, protože kupuju oleje po 20 litrech a víc a jsem línej to odměřovat do litrovek..
Ale cvičit s hadičkou do trubičky měrky a odsávat to a bejt celej zastříkanej na to fakt čas nemám..:-) tohle říct nějakýmu mechanikovi--tak sebou šlehne, na vypouštění oleje je na vaně VÝPUŠŤÁK..a sosat to přes měrku je opravdu nouzovka, když nebudu mít hever..

Ale když potřebuju zvednout na zimu koncetraci chladicí kapaliny, tak tu modelářskou silikonku a starou flašku od jaru co se dá zmačknout a nasaje používám, ale aby to netrvalo tejden, musí být ta kapalina ohřátá, pak to odsejpá..ale hustej olej takhle nejde
a stříkačkou to je na dvacetkrát..a ta hadice dlouhá půl metru bude jako živá a špinavá jak prase... než skončí, bude od oleje upatlanej jako ču.ně..

Kde je tam ta 3/4 hodina fakt nechápu.. :-(

Výpušťák na vaně určitě nepřehlídne..
Naposled jsem před tejdnem přelil Z3,lil jsem to z velkýho kanystru..
tak otočit volantem hodně doleva, a dál jak píšu--dvě minuty navíc, u báva hol je fitr nahoře, tak gola a skoro celej výpušťák povolit ale problém žádnej..
Stává se mi to dost často, protože kupuju oleje po 20 litrech a víc a jsem línej to odměřovat do litrovek..
Ale cvičit s hadičkou do trubičky měrky a odsávat to a bejt celej zastříkanej na to fakt čas nemám..:-) tohle říct nějakýmu mechanikovi--tak sebou šlehne, na vypouštění oleje je na vaně VÝPUŠŤÁK..a sosat to přes měrku je opravdu nouzovka, když nebudu mít hever..

Ale když potřebuju zvednout na zimu koncetraci chladicí kapaliny, tak tu modelářskou silikonku a starou flašku od jaru co se dá zmačknout a nasaje používám, ale aby to netrvalo tejden, musí být ta kapalina ohřátá, pak to odsejpá..ale hustej olej takhle nejde
a stříkačkou to je na dvacetkrát..a ta hadice dlouhá půl metru bude jako živá a špinavá jak prase... než skončí, bude od oleje upatlanej jako ču.ně..

Re: Jaký olej pro JTD?
Taky jsem měl o fous více po výměně, v servisu odsávačkou trošku vysosli a za 5 min bylo hotovo.
Alfa romeo 156 2,4 JTDm 129 Kw 2004
Mazda MX-5 NBfl 1.8 16V, 6kvalt + torsen - milášek na víkendy
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998
Mazda MX-5 NBfl 1.8 16V, 6kvalt + torsen - milášek na víkendy
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998
Re: Jaký olej pro JTD?
Jj--není nad osobní zkušenost...pak takováhle banalita přestane bejt mystika...
A nebo zajet do toho servisu ..když ohnout se ,nasadit hever a kozu a povolit
jeden šroub působí psychický odpor a černou můru...

A nebo zajet do toho servisu ..když ohnout se ,nasadit hever a kozu a povolit
jeden šroub působí psychický odpor a černou můru...

Re: Jaký olej pro JTD?
HonzaR píše:Ono třeba na 145 TD stačilo povolit... + hafo kecu.

Fiat Tipo 1.7D - nezapomenu na jedno z nej. auticek.
Ruzny zvuky, smrady ze me vychazi a uhlikovou stopu vytvari.
Vagonka, Nuninka, Bestie, Mastodont
Ruzny zvuky, smrady ze me vychazi a uhlikovou stopu vytvari.
Vagonka, Nuninka, Bestie, Mastodont
Re: Jaký olej pro JTD?
Jj--no aspoň píšu co sám dělám..
U GTV 3,0V6 nedělám jinak, u 2x 164 3,0 V6 nedělám jinak, u 156 2.5 V6 nedělám jinak,u 145 1.4 TS nedělám jinak.u 145 TD nedělám jinak..omlouvám se, víc Alf doma zatím nemám
Stopku si dávej kam chceš , a případně mluv k věci...teda to, co jsi sám opravdu zkusil...pokud to je pro tebe "spodem"na 3/4 hodiny,tak to snad opravdu radši jeď do servisu..
Pokud si myslíš, že diesel auta mají zásadně jinou vanu než benzíny, zklamu tě..
Chce to se podívat..
Pokud nevíš, jak vypadá zespoda Croma, mrkni, vana tam ale natuty určitě bude..
U GTV 3,0V6 nedělám jinak, u 2x 164 3,0 V6 nedělám jinak, u 156 2.5 V6 nedělám jinak,u 145 1.4 TS nedělám jinak.u 145 TD nedělám jinak..omlouvám se, víc Alf doma zatím nemám

Stopku si dávej kam chceš , a případně mluv k věci...teda to, co jsi sám opravdu zkusil...pokud to je pro tebe "spodem"na 3/4 hodiny,tak to snad opravdu radši jeď do servisu..
Pokud si myslíš, že diesel auta mají zásadně jinou vanu než benzíny, zklamu tě..
Chce to se podívat..

Pokud nevíš, jak vypadá zespoda Croma, mrkni, vana tam ale natuty určitě bude..

Re: Jaký olej pro JTD?
Zase ze mě Honzo nedělej šampónka co si nechce ušpinit ruce, na fávu a felině si olej dělám sám, ale na alfonzovi se mi do toho prostě nechtělo,když za rohem má kamarád servis a měl to rychleji, než bych to auto vůbec doma vyheveroval 

Alfa romeo 156 2,4 JTDm 129 Kw 2004
Mazda MX-5 NBfl 1.8 16V, 6kvalt + torsen - milášek na víkendy
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998
Mazda MX-5 NBfl 1.8 16V, 6kvalt + torsen - milášek na víkendy
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998
Re: Jaký olej pro JTD?
Ladis: ale to vůbec není směrem k Tobě..
Ono odsát to improvizovaně jde, ale ta běžná silikonová hadička je mrcha a velká stříkačka taky neleží doma na kuchyňský lince ..takže kolega swoop01 sice poradil dobře, jen realizace na koleně s tím co má většina lidí po ruce bude stát za ho.no.
a když už nakrásně bude doma mít náhodou 20ml stříkačku a silikonovou hadičkou i tak ho.no.. no..blbě se s tím vytahuje i modelářská nádrž, natož hustej olej--zvlášť pokud to vedení měrky bude trochu deformovaný. nemusí bez problémů jít zasunout až dolů .ta mrcha je měkká a zbývá v takovém případě jen tužší gumová hadička třeba běžná palivová gumová pro benzín, se světlostí 2mm by se tam možná vešla, ale i tu bude muset dojít koupit do Kellyny, protože doma se mu určitě neválí a větší průměry tam prostě strčit nepůjdou, maj dost silnou gumovou stěnu.. To hever a šroub výpušťáku prostě dělá z tohohle úkonu banalitu a bez záludnosti..na několik minut, bez tý cesty do Kellyny.přes půlku města. ...
asi tak

Ono odsát to improvizovaně jde, ale ta běžná silikonová hadička je mrcha a velká stříkačka taky neleží doma na kuchyňský lince ..takže kolega swoop01 sice poradil dobře, jen realizace na koleně s tím co má většina lidí po ruce bude stát za ho.no.

a když už nakrásně bude doma mít náhodou 20ml stříkačku a silikonovou hadičkou i tak ho.no.. no..blbě se s tím vytahuje i modelářská nádrž, natož hustej olej--zvlášť pokud to vedení měrky bude trochu deformovaný. nemusí bez problémů jít zasunout až dolů .ta mrcha je měkká a zbývá v takovém případě jen tužší gumová hadička třeba běžná palivová gumová pro benzín, se světlostí 2mm by se tam možná vešla, ale i tu bude muset dojít koupit do Kellyny, protože doma se mu určitě neválí a větší průměry tam prostě strčit nepůjdou, maj dost silnou gumovou stěnu.. To hever a šroub výpušťáku prostě dělá z tohohle úkonu banalitu a bez záludnosti..na několik minut, bez tý cesty do Kellyny.přes půlku města. ...
asi tak

Re: Jaký olej pro JTD?
Já vím Bohumile,já vím... 

Alfa romeo 156 2,4 JTDm 129 Kw 2004
Mazda MX-5 NBfl 1.8 16V, 6kvalt + torsen - milášek na víkendy
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998
Mazda MX-5 NBfl 1.8 16V, 6kvalt + torsen - milášek na víkendy
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998
- kurenadvore
- Nováček
- Příspěvky: 122
- Registrován: 26.6.2011, ned 11:49
- Bydliště: žilina
Re: Jaký olej pro JTD?
alternatíva v podobe MOTUL 10w40 je rozumná pre 1.9JTD 85kW? ďakujem 

Alfa Romeo 159 sw 2.0 JTDm2 125kw, 6/2010
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 85kw, 8/2002
EX: Citrón Saxo VTS 1.6 16V
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 85kw, 8/2002
EX: Citrón Saxo VTS 1.6 16V
Re: Jaký olej pro JTD?
V éhle vizkozitní třídě vyrábí Motul celou řadu emulzí...kterou konkrétně máš na mysli..
/přesné označení../
/přesné označení../
Re: Jaký olej pro JTD?
mám takovej problém, musím koupit do 2.4JTDm olej, ale nevím, jakej tam ted je, jediné co vím, tak nějaký LongLife Castrol patok...
takže co tam dát ted? longlife je pravdepodobne 5W-30, co se koukam na netu... a koukam, ze by tam mel byt spravne 5W-40... auto ma pres 200tis... nový olej bude pravdepodobne od Agipu, ted bych jenom potreboval poradit, jak tam dat
takže co tam dát ted? longlife je pravdepodobne 5W-30, co se koukam na netu... a koukam, ze by tam mel byt spravne 5W-40... auto ma pres 200tis... nový olej bude pravdepodobne od Agipu, ted bych jenom potreboval poradit, jak tam dat

Re: Jaký olej pro JTD?
Tak ono je to celkem těžké v 5W-40 je jen tento http://www.znackoveoleje.cz/znackoveole ... 4-5W-40-5l ,ale píšou, že se hodí hlavně pro TDI-PD, tak nevím no
. Já mám asi taky namotáno kolem 200 tis. ,před tím 3 štítky (předchozí majitel) s výměnou oleje 0W-30 a 5W-30. Já leju selenii (nekamenovat
) WR 5W-40, motor si jen chrochtá a spotřeba oleje 0
. Jinak nikeho do Selenie netlačím, ale proč na 5 litrech chceš ušetřit 180 kaček (za předpokladu, že vezmeš ten agip), to je přece nic co ty děvky z nás jinak tahaj 




Alfa romeo 156 2,4 JTDm 129 Kw 2004
Mazda MX-5 NBfl 1.8 16V, 6kvalt + torsen - milášek na víkendy
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998
Mazda MX-5 NBfl 1.8 16V, 6kvalt + torsen - milášek na víkendy
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998
Re: Jaký olej pro JTD?
tak jestli ještě bude, tak budu brát Agip Extra HTS 5W 40, proti Selenii je skoro o 1000kc levnejsi 

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 2 hosti