Cesta k němu byla dlouhá a trnitá. Po několika marných pokusech o koupi 159 jsem už byl krůček od zakoupení/operáku nového Fiatu Tipo, ale nakonec se našla. Vynechám veškeré předchozí pokusy a začnu rovnou tím, jak jsem na ni narazil. Koncem června 2016, po další neuspokojivé návštěvě autobazaru, jsem znechucen otevřel inzerci a najednou tam byla - pěkná pohádka, pro bazarníky jako vyšitá.
Inzerát zněl následovně:
Nabízím k prodeji, původem CZ, Alfa Romeo 159 1.9JTDm, 110kw, r.v. 10.2005, do provozu 7.2006. Najeto 77000 km. Vozidlo bylo v autosalonu vystavené a předváděcí, poté koupeno starší paní a pak mnou. Alfa používána jako druhé auto, převážně o víkendu, manuální převodovka, 6 rychlostních stupňů, xenony, ABS, ASR, ESP, el. okna a zrcátka, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant, parkovací senzory vzadu i vpředu, ALU sada 17" zimních pneu, letní na foto, ve výbavě je vše běžné kromě vyhřívaných a kožených sedaček. Prohlídka mechanikem a připojení na pc vítáno. Předváděcí jízda samozřejmostí a v dostatečné délce. Nyní po výměně oleje a filtrů. Dálniční známka 2016.
Jako těžký pesimista jsem příběh ihned odsoudil, ale prověření VIN v záznamech STK km potvrzovalo a na fotkách vypadala opravdu pěkně. No nakonec mi to nedalo a hned jsem volal. Auto bylo v Ústí, takže z Liberce poměrně dobře dostupné. Domluvila se prohlídka hned na druhý den a ráno jsme vyrazili.
Hned při příjezdu přeskočila jiskra. Naleštěná zlatošedá Alfa v ranním slunku vypadala luxusně. Bylo vidět, že majitel si auta opravdu hledí. Naleštěno jako z linky a uvnitř ani smítko. Hezky byla vidět majitelova nervozita, když můj roční prcek cupital kolem auta a hrozilo, že obtiskne packu na naleštěné vozidlo


Následovala zkušební jízda po okolí, zahrnující dálnice, okresky i město. Ani projížďka nezkazila celkový dojem a po krátkém zvažování jsem "to" odklepnul. Sice jsem původně koukal spíš po vozech kolem roku 2009 a hlavně verzi SW, ale s přihlédnutím k celkovému stavu jsem nakonec vzal zavděk tímto kusem, který je dost možná jedním z prvních (10/2005), které opustily linku. Před podpisem smlouvy jsem ještě byl v kontaktu s předchozím majitelem, který původ vozu odsouhlasil.
Historie v bodech:
2005 - vyrobeno
2006 - přihlášeno k provozu u Srba Servis
2009 - prodej ze Srba Servis do Vrbna pod Pradědem, cca 30 000 km najeto, originál faktura zachována (prodáno za 400 000,-)
2014 - prodej z Vrbna do Ústí, 65 000 km (přes VIN info dokonce nalezen inzerát z roku 2014 včetně fotografií)
2016 - kupuji já, najeto 76 000 km
K vozidlu je i sada zimních 17" kol včetně ALU ráfků, což mi samo o sobě ušetřilo nemalou investici. Za auto jsem vyskládal téměř 200 Palackých, což se může zdát jako dost peněz, ale po zkušenostech co lze nalézt v bazarech (v jakém stavu a za kolik) se mi ta cena nějak přehnaná nezdála. Zatím koupě nelituji a dobrý technický stav se mi zatím vrací v nulových investicích do servisu. Nechal jsem pouze udělat rozvody, protože už měly 2x přežitý věk. To, že se jedná zřejmě o původní a i to, že km jsou dle všeho pravdivé mi potvrdil i servisák. V budoucnu mě možná čeká nějaké uložení tlumičů na předku a uložení motoru, které už není tak pevné jako za mlada a je znát, že motor tam trochu tancuje při přechodu zátah/brzdění motorem nebo při necitlivém řazení.
Bohužel díky mé hlouposti, jsem týden po koupi lehce orazítkoval zadní nárazník a výsledkem je popraskaná barva na levém zadním rohu. Říkám tomu punc moji hanby

Další malá nepříjemnost se mi stala u rodičů na šikmém nájezdu do garáže. Vždy tam auto jistíme špalkem pod kolo. Nicméně ráno jsem couval nahoru a najednou slyším nějaké prasknutí. Hlava mi nebere co to je a protože to nedává smysl, tak couvám dál. Prasknutí se opakuje už nepříjemnějším tónem. Lezu ven a koukám, že špalek se nalepil na gumu a vletěl do podběhu, který trochu pomlátil. S žádným autem se mi toto nestalo a s takovou voňavkou už druhé faux pas. Někdo mi to zjevně nepřál!
Tak toť ve zkratce příběh mojí Alfetty. Nyní, leden 2017 mám s ní najeto asi 8000 km. Kromě toho, že mě auto vytáčí řadou nedostatků (od nula úložného prostoru vpředu, dle mě nelogické signalizace tempomatu a nesmysl v tom, že ho lze použít až od 4. kvaltu po opačné ovládání steraču než má většina světa) se na něj pak podívám a vše je odpuštěno

A na závěr nějaký fotomateriál:











Větší foto lze naklikat zde: http://www.jiranek.org/alfa-159