Alfa 75-převodovka

všechny transaxle od Alfetty až po 75...
Odpovědět
RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Alfa 75-převodovka

Příspěvek od RV147 » 9.4.2008, stř 19:12

Časem bych snad připravil postup jak rozebrat popř. opravit špatně řadící převodovku. Práce právě probíhají a zvolij jsem trošku radikálnější postupy. Zatím nemám hotovo, takže celá věc může skončit fiaskem. Byl by tady o to zájem ? Na obrázku je malá ochutnávka: Elektroerozí odlehčená kola.
Obrázek
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8484
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 9.4.2008, stř 19:21

Urcite by byl zajem... :smt023
Dobre radicich petasedem u nas bude jak safranu... :)
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

diLucca
Nováček
Uživatelský avatar

Příspěvky: 237
Registrován: 28.9.2007, pát 18:15
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od diLucca » 9.4.2008, stř 19:49

jj, zaujem ucite je...

:smt023 len tak dalej
Alfa Romeo 33 1.4.i.e.
EX:Alfa Romeo 75 V6, 2xAR 75 TS a TD, Alfa Romeo 146ti, Fiat 127 1050CL

Majkll
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1056
Registrován: 9.9.2007, ned 11:07
Bydliště: Poličsko

Příspěvek od Majkll » 9.4.2008, stř 21:32

S chutí do toho :smt023 u sedmy mě převodovka jde pěkně horší je to u Giulietty :(
ALFA ROMEO 75 2,0 T.Spark (1989)
ALFA ROMEO 166 2,5 V6 (2001)


ex:Alfa Romeo 155 1,8 T.Spark 8V (1994)
Alfa Romeo 75 2,0 T. Spark S (1988)
Alfa Romeo Giulietta 1600 (1985)

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 26.4.2008, sob 20:28

Takže začnu to sem sázet. Předesílám, že hlavním zdrojem informací(a dílů) pro mě byl Rossogtv, Strawberry 156 a weby www.alfabb.com a www.alfagtv6.com. Takže díky :diky
Začíná to klasicky. Po koupi 75-ky mi jde mizerně řadit dvojka a to jak nahoru, tak dolů. Všude se píše, že jsou KO synchrony. K tomu abych převodovku sám rozdělal mě svým příspěvkem přiměl Strawberry 156 s tím, že poradil jak poskládat řadící objímky a synchrony. Takže jsem sehnal starší převodovku s tím, že se do ní podívám, popř. poskládám jednu slušnou. Rozebírat jde převodovka velmi dobře, je vidět, že ideově vznikla v době kdy se počítalo s tím, že ji musí rozebrat i neškolený personál bez přípravků. Takže se sundá spojka se setrvákem, krytka gufera,generátor pulzů pro rychloměr. Základ je ze tří dílů.Po vyšroubování několika šroubů a matic odělíte ty tři časti od sebe (vypadne při tom kolečko zpátečky) a máte prostřední díl s hřídelema,řadícíma táhlama. Nic se samo nerozpadne. Asi tohle :
Obrázek
Jednotlivý páry kol jsou označeny. Jak objímky řadí rychlosti je žlutě. Z obrázku je patrno, že v záběru je trojka.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 26.4.2008, sob 20:35

Demontáž pokračuje.Žluté a černé šipky. Vytáhnou se řadící hřídele. Je dobré si pamatovat jak tam byly. Když se rozdělají tři čtyřhrané šrouby(černé šipky) je pod nima pružinka a kulička. Pod dvouma je ještě z druhý strany kolíček (pozor vypadne v nejmíň vhodnej okamžik)
Obrázek
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 26.4.2008, sob 20:55

Dále se upraveným sekáčkem podebere zajištění matic na koncíh hřídelů a matice se povolí a sejmou,pak se hřídele vyjmou a dál se budem zabejvat jenom hlavní hřídelí kde jsou přesuvný objímky.
Obrázek
Všechno se sudná,až nám zůstanou jenom kola s čelníma ozubama (synchrony a brzdící kaménky jsou zajištěny ségrovkou) a přesuvné objímky s vnitřním ozubem. Řazení probíhá tak, že přesuvná objímka se dotkne synchronu, rozepře brzdící kamýnky a roztočí popř. brzdí celý kolo. Samotná synchronizace (vyrovnání rychlosti) probíhá mezi objímkou a synchronem. Následně čelní ozub v objímce zajede do čelního ozubu v kole a tím je zařazeno. Pokud rychlosti objímky a kola nejsou stejné je šlyšet známej zvuk a nejen to. Náběhy co usnadňují řazení se vzájemně opotřebovávají a stav se dále zhoršuje. Foto součástek synchronizace jedničky.

Obrázek
Ostatní rychlosti. Synchron je rozříznutej kroužek

Obrázek
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 26.4.2008, sob 21:30

Špatné řazení tudíž způsobuje nejen synchron, ale i opotřebená přesuvná objímka a čelní ozub nalisovaný na kole. Nejvíce namáhané součástky má dvojka, trojka. Naopak čtyřka a pětka bývají OK. Je to proto, že čtyřka a pětka má velmi podobné otáčky jako motor a tudíž synchron nemusí tolik brzdit, popř. roztáčet. Navíc kola čtyřky a pětky jsou malá a tudíž lehká a mají malou setrvačnost.
Opotřebený synchron v místě brzdícího kaménku (dvojka)

Obrázek
Pokud není o kamýnek ojetej jde ještě otočit. Na tomle obrázku je vidět jak je synchron opotřebej od objímky.
Obrázek
Pokud nemá vyjetou drážku uvnitř (na obrázku výše) jde otočit a znovu použít. Já měl použitelný pouze z čtyřky a pětky.
Novej synchron


Obrázek
Teď objímky. Opotřebená :

Obrázek

Obrázek
Objímka co řadila pětku a zpátečku má jednu stranu nevyužitou. Tudíž je jako nová.

Obrázek

Obrázek
Teď čelní ozuby na kolech. Ozub jak pravil rossogtv krásným slovem hin.

Obrázek

Obrázek
Ozuby OK.

Obrázek
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 26.4.2008, sob 21:37

Čelní zuby jsou na všech kolech kromě jedničky stejné. Jsou na kole nalisované a sundání je trošku oříšek. Postup je sundat ségrovku, vyjmout kamýnky a synchron a znova ségrovku nasadit, Pak se použije kulatina průměr 45 a třípackovej stahovák. Viz. obrázek.

Obrázek

Obrázek
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 26.4.2008, sob 21:56

Teď nouzový řešení když nejsou díly. Přesuvná objímka co řadila 1-2 prohodit za objímku co řadila 5-ku a zpátečku. Stranou co řadila zpátečku dát na stranu dvojky tou co řadila pětku na jedničku. Objímku 1-2 dát stranou co řadila jedničku na stranu co bude řadit pětku. Objímku 3-4 pouze otočit. Tudíž co řadilo trojku bude řadit čtyřku. Čelní ozuby nechat tak jak jsou jinak rošádou dosáhneme toho, že bude škrtat i pětka.
Synchrony:
5 na 2
2 na 5
3 na 1
1 na 4
4 na 3
Samozřejmost je synchrony otočit. Tudíž tou stranou co na něj najížděla objímka a je odrbanej přijde potom k čelnímu ozubu kola.
Starší převodovka se hodí, bo jde požít většinou objímka 5/Z, čelní ozub z čtyřky a pětky a synchrony ze čtyřky a pětky. Takže hodně štěstí.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 26.4.2008, sob 22:03

Foto elektroerozí odlehčenejch kol je v úvodu. Má to za úkol redukovat rotující hmoty a tudíž ulehčit práci synchronu. Inspirace na www.alfabb.com, trošku upraveno. Není se čeho bát jelikož všechnu sílu přenáší čelní ozub a ten je mnohem subtilnější než kolo. Kola mají na povrchu tvrdost až 60 HRC tudíž nejdou vrtat. Cena za odjiskření je bohužel šílená a pro "normální" smrtelníky to nemá smysl. Možná by šlo vrchní zušlechtěnou vrstvu odsoustružit plátkem na kalený mat. a potom to vyvrtat.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

Petan
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1407
Registrován: 5.7.2007, čtv 18:11
Bydliště: Hrušovany nad Jevišovkou

Příspěvek od Petan » 26.4.2008, sob 22:16

Supr práce RV ... , takže jsi další adept na repase?
1 Alfisti.cz
Alfa Romeo 156 2,5 V6 1998 SP 2 ex
Alfa Romeo 156 2,5 V6 2004ex
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America r.v. 1987
FIAT Punto, 1.1 i 1995 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 1998 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 2006 ex
Alfa Romeo 166 3.0 V6 1998

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 26.4.2008, sob 22:36

Petan píše:Supr práce RV ... , takže jsi další adept na repase?
Dík za poklonu. Jak adept na repase ? Jako pro někoho. Klidně, ale počkal bych, až jak mi převodovka bude řadit. Navíc, když nebude z čeho skládat.. Na Rossovi jsem vyloudil poslední tři synchrony . Zkoušel jsem je sice vyrábět, ale chybí mi odvaha je použít. Rosso je asi zkusí. Uvidíme.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

Petan
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1407
Registrován: 5.7.2007, čtv 18:11
Bydliště: Hrušovany nad Jevišovkou

Příspěvek od Petan » 27.4.2008, ned 10:33

Ano tak jsem to myslel... a jak je to s novýma dílama do převodovky? dá se něco sehnat ...
1 Alfisti.cz
Alfa Romeo 156 2,5 V6 1998 SP 2 ex
Alfa Romeo 156 2,5 V6 2004ex
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America r.v. 1987
FIAT Punto, 1.1 i 1995 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 1998 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 2006 ex
Alfa Romeo 166 3.0 V6 1998

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8484
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 27.4.2008, ned 13:16

Super clanek, vsechna cest. Nechal bych to tady a zaroven z toho udelame manual do techniky... :smt023
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 27.4.2008, ned 16:48

No s dílama se to má tak, že nejde sehnat skoro nic. Gufera,jdou sehnat podobný,ložiska do hřídelů ke kolům jsou standart. Tím to s dílama končí. Řadící objímky a synchrony snad někde v zahraničí, tam kde se specializujou na starý Alfy. Čelní ozuby ke kolům nešly sehnat nikdy, Alfa prodávala jenom celý kolo. Pokud narazíte na starší převodovku,kde nikdo nedělal podobný rošády, jde většinou použít jedna objímka,čelní ozub z 4-ky a 5-ky a synchrony taky.Jinak objímka i ozub by vyrobit šly, ale za šílený peníze. Synchron jde vyrobit poměrně snadno,problémem je materiál(nějaká litina potažená molybdenem nebo co to je). Važte si svých funkčních převodovek a nejezděte moc dlouho s KO synchronama, protože potom půjde většina dílů už jenom do šrotu.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

Petan
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1407
Registrován: 5.7.2007, čtv 18:11
Bydliště: Hrušovany nad Jevišovkou

Příspěvek od Petan » 30.4.2008, stř 12:31

http://www.haeckner-shop.com/
abych se nechlubil cizím peřím, tak tohle jsou odkazy, které poskytl Raddik...
a když se mrknete do katalogu dílů na "Getriebe", tak tam jsou synchrony i na ty naše káry, což je super, takže RV mohl by jsi to spočítat a hodit sem předběžnou cenu...pak bychom si to mohli objednat po dohodě všichni a uhrát ještě slevu ...

další linky na kterých jsem zatím nebyl

http://www.classicalfa.com/
http://www.haeckner-shop.com/
http://www.highwoodalfa.com
http://www.ebspares.co.uk/giulia_gt.htm
1 Alfisti.cz
Alfa Romeo 156 2,5 V6 1998 SP 2 ex
Alfa Romeo 156 2,5 V6 2004ex
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America r.v. 1987
FIAT Punto, 1.1 i 1995 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 1998 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 2006 ex
Alfa Romeo 166 3.0 V6 1998

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 29.8.2008, pát 19:41

Takže dneska jsem Alfu poprvé projel s repasovanou převodovkou a zadníma brzdama, opravenou palivovou nádrží. :smt026 všechno funguje jak má, nikde nic neteče apod. Takže hurá na prahy. Návod na repas převodovky výše popsaný je tudíž funkční.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

Kůrkyn
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 4913
Registrován: 13.5.2007, ned 23:56
Bydliště: Pacov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kůrkyn » 30.8.2008, sob 00:42

To je nádhera :smt023

Sejny
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 451
Registrován: 25.5.2008, ned 01:40
Bydliště: Tišnov

Příspěvek od Sejny » 31.12.2008, stř 08:11

Hele RV147, vymezoval jsi i vůle anebo nebylo třeba? Teďka jak mám auto rozblitý na kusy mě docela láká vzít jedním vrzem i tu převodovku, ale má to cenu pokud nemám žádné náhradní díly? Prvně asi budu muset sehnat jednu, dvě převodovky na kanibalizaci dílů...
AR 155 1.8TS 8V
ex AR 75 2.0TS
LADA Niva 1.7 i.e. Praktik 1997

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 31.12.2008, stř 10:47

No, je potřeba si před rozebráním co nejpřesněji změřit polohu hřídele kde je hruška co leze do talíře. To by mělo bejt zhruba stejný jako před rozebráním a to jsem dělal, možná jsem to dal o 0.1mm víc do záběru jako kompenzaci opotřebení. Dál je potřeba vystředit řadící vidlice,což by asi na funkci nemělo mít až takovej vliv, ale pak by třeba trojka byla z neutrálu kousek a čtyřka půl kilometru. Jinak Ti vřele dporučuju alespoň částečnou repasi udělat, protože když to necháš, budou na vyhození řadící objímky a už nepůjdou dát ani na 5-ku. Další věcí je v jakým stavu jsou kluzný futra v kolech a hřídele. U rossagtv jsem viděl i tohle v dezolátním stavu. Jinak nezoufej Kůrkyn mi psal, že synchrony dokáže sehnat. Jejich kat. číslo jsem sem někde dával. Když Ti cokoli nebude jasný ptej se.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

Sejny
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 451
Registrován: 25.5.2008, ned 01:40
Bydliště: Tišnov

Příspěvek od Sejny » 31.12.2008, stř 16:54

To by bylo fajn, tak já tu převodovku nakonec kuchnu na Nový rok, vlastně pokud jsou ozuby a objímky OK tak stačí poměnit jen ty synchrony že. Radši se ptám protože převodovka z auta je poněkud jiná adventure než na MZ150 a Simsonovi... Ustavení vydliček znám z eMZety... pokud se to udělá špatně žerou se kola a vydličky a mohou i padat kvalty.
AR 155 1.8TS 8V
ex AR 75 2.0TS
LADA Niva 1.7 i.e. Praktik 1997

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 31.12.2008, stř 17:17

Oproti MZ 150 apod. mi to snad přijde i jednodužší. Tak se to po demontáži rozpadne, tady dokud nerozděláš matice hřídele drží po kupě. No nepočítej, že budou objímky OK, budou se muset alespoň proházet. Určitě ale i ozuby na dvojce a trojce. Ty se musí stáhnout stahovákem a já měl dva jiný z pětky a čtyřky. Pokud je jenom prohážíš bude Ti to hůř řadit čtyřku a pětku. Ty špičky ozubů se totiž odrbou jako první a pak i když tam dáš novej synchron bude to škvrčet. Až to rozděláš dojeď si s kolama za Rossemgtv on Ti poví co je hin. Nebo nafoť detaily podobný jako výše a já Ti řeknu taky co je hin. :-D
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

Sejny
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 451
Registrován: 25.5.2008, ned 01:40
Bydliště: Tišnov

Příspěvek od Sejny » 31.12.2008, stř 18:04

Podívám se a vidím :) Těm ozubům rozumím... pokud mají smetené náběhy tak do sebe nemůžou tak snadno zapadnout jak by měly. Tož vezmu flexku a nabrusím je :-D
AR 155 1.8TS 8V
ex AR 75 2.0TS
LADA Niva 1.7 i.e. Praktik 1997

RV147
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2137
Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od RV147 » 31.12.2008, stř 18:25

To beru jako sivestrovkej ftip. :D
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6

Odpovědět

Zpět na „Tipo 116...“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host