Životnost turba

Sgt.
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1482
Registrován: 5.5.2009, úte 12:06
Bydliště: Beroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Sgt. » 19.1.2016, úte 08:22

než měnit turbo za jiné bych se zaměřil na výměnu přívodní olejové hadice k turbu musí tam být ta modifikovaná opletená + šroubu se sítkem. Hadici bych vyměnil po tom nájezdu preventivně a šroub je doporučené měnit s každým olejem
BMW e39 525i M-paket -Herman
BMW e36 320i@141kw cabrio - Hans
R.I.P. AR 159 SW Ti 2,4 JTD-M 154kw - skurvená srno
R.I.P AR 159 SW 2,4 JTD-M 147kw - Matyldo dobře si je ochránila! EX AR 156 SW 1,9 JTD-M 110kw

Franik
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3803
Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Franik » 19.1.2016, úte 12:59

Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts

Jarouš01
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 512
Registrován: 10.12.2015, čtv 15:52
Bydliště: Ostrava

Re: Životnost turba

Příspěvek od Jarouš01 » 19.1.2016, úte 18:57

Na alfaholicy.org jsou toho o problematice oleje, turba, hadic, šroubů a dalších věcí kolem výměn oleje v multiaru popsány stohy. Mísí se tam x názorových směrů, od klíčového intervalu výměny oleje, přes výměnu šroubů se sítkem v okruhu mazání turba až po výzkum rozličných značek olejů a jejich parametrů. Já obecně razím zásadu výměny oleje po 10 tkm, sítka ze šroubů v okruhu mazání turba jsem po zralé úvaze vyhodil a jednou za 30 tkm vyměním filtr na přívodu do modulu multiairu, o kterém málokdo ví a jako jediný má smysl. Ty plastové sítka ve šroubech se stejně za chvilku rozpadnou (někteří uvádějí max životnost 10 tisíc) a navíc může dojít k omezení průtočnosti dutého šroubu zbytky sítka a tím pádem zakuká turbo za chvilku.
AR Giulietta 1.4 16V Multiair Turbo 170 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV (aby te první nebylo smutno:-) )
Fiat Stilo Abarth 2.4 20V 170 CV

Kubas
Administrátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 13481
Registrován: 9.6.2007, sob 09:43
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Kubas » 19.1.2016, úte 20:06

každopádně to Alfa/Fiat asi konstrukčně nezvládli.... T-jety prostě fungují a stačí v nich měnit olej.... OK, T-jet 150k má o 20% nižší litrový výkon než TBi 240, ale stejně.... prostě na poměry Fiatu je to špatný, protože Fiat umí dělat motory, které najedou 200tkm bez oprav.... (nevím jak jsou na tom jiní, u TSi by se nikdo asi nevzrušoval, tam jsou zvyklí.... :wink: )
Spider 2000 (1975), 90 V6 QO (1984), + občas Giulia 2.0T 200CV

Jarouš01
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 512
Registrován: 10.12.2015, čtv 15:52
Bydliště: Ostrava

Re: Životnost turba

Příspěvek od Jarouš01 » 19.1.2016, úte 20:16

Myslím, že nové foukané benzíny od fiatu nějakými pdobnými neduhy jako TSi rozhodně netrpí. Jediný jejich zabiják je longlife interval výměny oleje. Základ foukané 1.4 Fiat je od T-jet až po multiair více méně stejný a s ohledem na vysoké litrové výkony je prostě ten motor náročnější na olej. Totéž platí o 1,75 v Giu QV.

Člověk by řekl, že majitelé budou poučení z minulosti, kdy se jim nechtělo hlídat hladinu oleje v TS :D
AR Giulietta 1.4 16V Multiair Turbo 170 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV (aby te první nebylo smutno:-) )
Fiat Stilo Abarth 2.4 20V 170 CV

Kubas
Administrátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 13481
Registrován: 9.6.2007, sob 09:43
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Kubas » 19.1.2016, úte 20:18

obecně souhlasím, ale myslíš si že lidi s T-jetama si víc hlídají výměny oleje než lidi s TBi? nevim nevim, smysl to nedává.... TBi je výkonnější a asi s tím lidi i víc prasí, tak možná proto to odcházejí častěji než T-jety.... ale takhle při zjednodušeném pohledu mi vychází že T-jety jsou prostě spolehlivější....
Spider 2000 (1975), 90 V6 QO (1984), + občas Giulia 2.0T 200CV

Jarouš01
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 512
Registrován: 10.12.2015, čtv 15:52
Bydliště: Ostrava

Re: Životnost turba

Příspěvek od Jarouš01 » 19.1.2016, úte 20:23

Tak určitě ty koně pod zadkem budou mít částečný vliv na chování majitele. Možná v neprospěch QV mluví přímovstřik, který zbytek zmiňovaných benzínových turbín nemá.
AR Giulietta 1.4 16V Multiair Turbo 170 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV (aby te první nebylo smutno:-) )
Fiat Stilo Abarth 2.4 20V 170 CV

Sgt.
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1482
Registrován: 5.5.2009, úte 12:06
Bydliště: Beroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Sgt. » 19.1.2016, úte 20:35

TBi má konstrukční problém v tom že hadice která přivádí olej do turba je blízko výfuku a před inovací neměla žádnou tepelnou izolaci...
Další konstrukční problém je v tom že první TBi jezdila na špatný olej který se dodatečně měnil...
No a pak je tu marketingový problém s intervalem


K šroubu se sítkem: po 60tisících jsem v šroubu našel kovové sítko celkem zakarbonované, tedy s menším průtokem.
BMW e39 525i M-paket -Herman
BMW e36 320i@141kw cabrio - Hans
R.I.P. AR 159 SW Ti 2,4 JTD-M 154kw - skurvená srno
R.I.P AR 159 SW 2,4 JTD-M 147kw - Matyldo dobře si je ochránila! EX AR 156 SW 1,9 JTD-M 110kw

Jarouš01
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 512
Registrován: 10.12.2015, čtv 15:52
Bydliště: Ostrava

Re: Životnost turba

Příspěvek od Jarouš01 » 19.1.2016, úte 20:54

No a v multiairu a T-jetech je sítko plastové, s pochybnou filtrační schopností oproti olejovému filtru (přes který to do něj ostatně teče) a tak je lepší jezdit bez něj. Pro zachování tlakového spádu má přívodní šroub olejové hadice větší dírku a odvodní menší, takže sítko je tam asi kurvítko navíc. :evil: Kdyby ty šrouby se sítkem prodávali za normální cenu a hlavně po jednom, tak je klidně po 30 tisících budu měnit za nové. Ale ve Fiatu za jeden chtějí 3 kila, ovšem prodej pouze po 10-ti v balení a to tam jsou 3 různé šrouby se sítkem....nas..t.

Ke změně typu oleje v průběhu výroby - další marketingová blamáž, která se snaží zamaskovat předlouhý interval výměny. Ten olej už fabrika měnila několikrát, asi podle toho, co selenia zrovna uvaří nového :-)
AR Giulietta 1.4 16V Multiair Turbo 170 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV (aby te první nebylo smutno:-) )
Fiat Stilo Abarth 2.4 20V 170 CV

Franik
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3803
Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Franik » 20.1.2016, stř 09:39

Ten šroub jsem koupil po 1ks a cena byla něco přes 100kč. Je pravda že jsem nevzal ty jejich těsnící kroužky ocelové něco okolo 150kč/ks ale vzal jsem stejné rozměry v mědi s cenou 14kč ty vyžíhal a dal tam měď.
Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts

Jarouš01
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 512
Registrován: 10.12.2015, čtv 15:52
Bydliště: Ostrava

Re: Životnost turba

Příspěvek od Jarouš01 » 20.1.2016, stř 19:05

Tak nenapínej, a napiš kde? :D
AR Giulietta 1.4 16V Multiair Turbo 170 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV (aby te první nebylo smutno:-) )
Fiat Stilo Abarth 2.4 20V 170 CV

Franik
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3803
Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Franik » 20.1.2016, stř 23:08

Sroub normalne v ofiku v HK a podlozky z Kelly.
Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts

Jarouš01
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 512
Registrován: 10.12.2015, čtv 15:52
Bydliště: Ostrava

Re: Životnost turba

Příspěvek od Jarouš01 » 21.1.2016, čtv 19:09

Děkuji za odpověď. Dneska jsem byl v AF Ostrava a mám objednané všechny 3 šrouby se sítky a k tomu filtr modulu multiair. Nakonec pohoda, prodejce říkal, že když ta věc stojí nad 50,- , tak není problém objednat jeden kus i přes údaj v eperu o počtu kusův balení 10. \:D/
AR Giulietta 1.4 16V Multiair Turbo 170 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV (aby te první nebylo smutno:-) )
Fiat Stilo Abarth 2.4 20V 170 CV

Kubas
Administrátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 13481
Registrován: 9.6.2007, sob 09:43
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Kubas » 21.1.2016, čtv 19:19

pánové kdyby se někomu chtělo tohle téma shrnout (teorie, zkušenosti) a pak dát seznam dílů co je třeba koupit a co stojí (ideálně s e-per čísly) tak to hodím jako článek na homepage.... v diskusi to zanikne a to by byla škoda....
Spider 2000 (1975), 90 V6 QO (1984), + občas Giulia 2.0T 200CV

Franik
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3803
Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Franik » 21.1.2016, čtv 20:41

Cislo dilu toho sroubu napisu z faktury.. Jde o to ze jarous atd. Pisou o turbu ale na multiairu ne jak je napsano v nazvu vlakna TBI. Tam je sroub jinej jak jsem pochopil s plastovim sitkem.
Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts

Jarouš01
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 512
Registrován: 10.12.2015, čtv 15:52
Bydliště: Ostrava

Re: Životnost turba

Příspěvek od Jarouš01 » 21.1.2016, čtv 20:45

Je to tak, měli by jsme tu v tom udělat trošku pořádek. Už jsem psal Kubasovi, že časem vytvořím nějaký ucelený elaborát na téma motor 1.4 multiair
AR Giulietta 1.4 16V Multiair Turbo 170 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV
Fiat Barchetta 1.8 16V 130 CV (aby te první nebylo smutno:-) )
Fiat Stilo Abarth 2.4 20V 170 CV

Franik
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3803
Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Franik » 21.1.2016, čtv 20:50

Ono jde taky o to ze jak nazev napovida jedna se o turbo na TBI motorech. Ale turbo je u 159 a Giulietty jine. U 4C nevim.. Dale na 159 se nejak zavady techto turb nevyskytuji a 4C jich je jak safranu.
Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts

krtmoj
Štamgast
Uživatelský avatar

Příspěvky: 630
Registrován: 18.2.2010, čtv 12:27
Bydliště: Mol, B

Re: Životnost turba

Příspěvek od krtmoj » 21.1.2016, čtv 21:04

Nevim jak u 159, ale u Giulietty QV neni pevně stanovenej interval na výměnu oleje.
1750 ATB => JSEM JEŠTĚ MLADÝ NA ŠESTIVÁLEC :D

El_companero

Příspěvky: 35
Registrován: 11.1.2007, čtv 14:57

Re: Životnost turba

Příspěvek od El_companero » 22.1.2016, pát 20:09

Taq bohužiaľ to nebolo len zvýšenie hlučnosti, turbo je po smrti... :???:
Hadam sa ale nestalo nist horšie... no v každom prípade idem meniť (resp repasovať)... zatiaľ som nenašil nikde info že by sa to dalo toto turbo vymeniť za niečo iné...
chcem sa Vás ale spýtať... žiaden šrób so sitkom som nikdy nemenil (a pochybujem, že to v origoš servise robia) viete niekto poslať nákres kde to?
No a ešte jedna otázka, kde si dávate repasovať turbo?
Alfa 164 2.5 TD
Alfa 166 2.0 V6 TB
Alfa 166 2.4 JTDm TI
Alfa 159 TBI

Ladis
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3419
Registrován: 6.5.2009, stř 12:13
Bydliště: okr. Zlín

Re: Životnost turba

Příspěvek od Ladis » 22.1.2016, pát 20:29

Já to poslal sem a zatím drží :-D http://www.rematurbo.cz/firemni-profil/o-nas
Alfa romeo 156 2,4 JTDm 129 Kw 2004
Favorit GLXI solitaire 1.3 LPG 50 Kw 1994 ex
Felicia LXi 1,3 50 Kw 1998

Sgt.
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1482
Registrován: 5.5.2009, úte 12:06
Bydliště: Beroun
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Sgt. » 22.1.2016, pát 21:44

šroub č. 2 - je psaný jako objímka con filtro.
Tohle je na Lancii deltě 1,8TBi myslím že je to stejné jako na 159. Zaměřil bych se i na hadici od šroubu do turba.
lancia.JPG
BMW e39 525i M-paket -Herman
BMW e36 320i@141kw cabrio - Hans
R.I.P. AR 159 SW Ti 2,4 JTD-M 154kw - skurvená srno
R.I.P AR 159 SW 2,4 JTD-M 147kw - Matyldo dobře si je ochránila! EX AR 156 SW 1,9 JTD-M 110kw

Láďa C

Příspěvky: 1
Registrován: 3.1.2018, stř 13:40

Re: Životnost turba

Příspěvek od Láďa C » 16.1.2018, úte 14:06

Tepelná izolace přívodu oleje do turbodmychadla u motoru 1,75 TBi u modelu Alfa Romeo Giulietta

Ve 12/2017 jsem dovezl vozidlo Alfa Romeo Giulietta 1,75 Tbi. Jako nové bylo prodáno a zaevidováno v Rakousku dne 28.12.2012. Když jsem jej kupoval, mělo najeto 37300 km. Dle údajů v servisní knížce byla první výměna oleje provedena při nájezdu 4000 km, druhá výměna při nájezdu 22000 km. Obojí u autorizovaného prodejce Alfy Romeo ve Freistadtu, kde bylo toto vozidlo zakoupeno a také vzato zpět na protiúčet při nákupu vozidla nového. Z tohoto důvodu nemám pochybnost o správnosti těchto údajů uvedených v servisní knížce.

Okamžitě po dovozu jsem vyměnil olej (SELENIA Sport Power 5W40) a olejový filtr (MAN). K tomu jsem došel po pročtení diskuze na severu http://www.alfisti.cz, která je pro mne velice podnětná. Poukazovalo se zde na problémy výdrže turba způsobené dlouhými intervaly mezi výměnami oleje, použití nevhodného oleje atd. Také jsem provedl tepelnou izolaci přívodní trubky oleje k turbodmychadlu, protože výměna původní trubky za novou originální trubku s tepelnou izolací se mi zdála zbytečně komplikovaná. Použil jsem proto tepelnou izolaci (SHILTEK LG - OCHRANNÝ OHNIVZDORNÝ NÁVLEK NA HADICE A TRUBKY – https://www.gumex.cz/shiltek-lg-ochrann ... 51289.html). Předpokládám, že tato izolace bude trvanlivá a proti sálavému teplu efektivní. To posoudím při další výměně oleje. Tuto izolaci jsem postupně nasunul na volný konec přívodní trubky po odšroubování průtočného šroubu z olejového kanálu na bloku motoru. Pouze jsem musel drobně upravit ustavovací plech na počátku trubky aby nebránil v nasouvání izolace – viz foto. Nechtěl jsem odpojovat trubku na straně turba, protože tento spoj je obtížně přístupný.

Již ve více diskuzích jsem zaznamenal také pochybnosti o vlivu a účelnosti sítka umístěného v průtočném šroubu na na olejovém kanálu bloku motoru, odkud je zásobováno ložisko turba čerstvým olejem. Proto jsem si provedl jednoduchý propočet průtočných průřezů sítka, vstupu do šroubu a výstupních otvorů ze šroubu. Do šroubu je vstupní průměr 6 mm,
4 výstupní otvory o průměru 3 mm. Plochy těchto otvorů na vstupu i výstupu jsou cca 28,3 mm2 a jsou stejné. Sítko má velikost 18x 18,8 mm – tj. cca 340 mm2 . Sítko je sice husté ale předpokládám že užitečná průtočná plocha sítka bude více než 28,3 mm2. Čili z pohledu průtočného průřezu se zdá, že sítko má tento průřez mnohem větší než vstupní a výstupní průřez otvorů průtočného šroubu. Neznámou ale je velikost tlakové ztráty při proudění oleje sítkem. Je zde otázka, zda jeho odstraněním nesnížím nepatřičně odpor v průtoku oleje, který je také tvořen jak sítkem tak i otvory průtočného šroubu. Odstraněním sítka nechci výrazně změnit tlakové poměry v hlavním olejovém kanále. Po úvaze jsem zatím sítko z průtočného šroubu neodstranil, i když se domnívám , že olej je dostatečně filtrován plnoprůtokovým filtrem, který zachytí nečistoty větší než 3 mikrony. Zatím jsem pouze šroub se sítkem vymyl v ultrazvukové myčce a již je opět vidět světlo skrz sítko. Dále si myslím, že pokud by došlo k poruše filtrační vložky, tak se sítko v průtočném šroubu velice rychle ucpe a přívod oleje do turba selže. Je otázka, co je pro motor a turbo škodlivější. Vyřazením sítka poklesne odpor proti průtoku oleje a tak průtok bude větší. Tím se dostane více oleje do ložiska turba a zlepší se odvod tepla z tohoto uzlu. Předpokládám, že olejové čerpadlo je dostatečně dimenzováno, aby tento zvýšený průtok turbem pokrylo a olejem byl dostatečně zásobován i motor. Toto by mělo být jasné po namontování šroubu bez sítka. To by neměla svítit kontrolka tlaku oleje při zahřátém oleji a volnoběžných otáčkách. Také předpokládám, že odpadní potrubí z turba nemá nikde menší průřez než otvor na vstupním průtočném šroubu. Mohlo by určitě hrozit pronikání oleje ložiskem rotoru na stranu sání i výfuku ve větším množství než dosud. Zatím chci ještě zkusit porovnat průtok kapaliny podobné viskozity jako olej 100st. C šroubem se sítkem a bez sítka a podle toho se rozhodnu dále.
Láďa C
Přílohy
P1070604.JPG
P1070603.JPG
P1070602.JPG
P1070601.JPG

A.J.Michal
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 4548
Registrován: 10.12.2008, stř 19:06
Bydliště: Tlumačov, je to kousek od Zlína
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od A.J.Michal » 17.1.2018, stř 07:46

normalne bych tam dal sroub bez sitka a neresil bych to :) ...beztak se mi zda, ze pocitali s tim, ze se olej meni co 20 000 Km a ten olej uz je hodne zakarbonizovanej a tim padem jde bordel do turba. Takze menit olej co 10 000 Km a sítko dat do pryč.
BMW E38 735i V8 - Vládní vůz na rohlíky :)
Giulietta 2.0 TD - renovace
75 3.0 V6 QV RSR - celoživotní projekt
75 3.0 V6 - skladovka
75 2.4 TD - Kamna

Franik
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3803
Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Re: Životnost turba

Příspěvek od Franik » 17.1.2018, stř 21:39

Zrovna bych vyhodil i vzduchový filtr, je tam defakto taky jen jako odpor. Ono jakej je problém, u každé druhé výměny dát ten šroub se sítkem novej? Já jsem to neřešil a vždy dal novej a byl klid. Proč u takové věci laborovat? Jakej je důvod? Uspora 150kč po 20000km?
Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts

Hampice
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7495
Registrován: 7.11.2009, sob 05:48
Bydliště: Jesenice (Praha-západ)

Re: Životnost turba

Příspěvek od Hampice » 18.1.2018, čtv 09:30

Imho po 10.000km a kvalitním oleji tomu sítku nemůže vůbec nic být. Starší (nakonec i novější) motory to sítko vůbec nemají a fungují normálně. Jediný k čemu je to tam dobrý je, aby to při zanedbaných výměnách oleje dělalo problémy navíc. Když se v oleji octne nějaká nečistota, která projde klasickým filtrem, je imho mnohem lepší když projde i turbem, kde může (ale spíš k tomu vůbec nedojde) spáchat nějakou drobnou škodu, než že přicpe tohle debilní sítko a odstaví turbo od oleje úplně...
Alfa Romeo 164 QV (1992)
Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16V Sport (2008)
Fiat Punto SX (2001)

Odpovědět

Zpět na „TBi“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host