emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Odpovědět
HonzaR
SemTuFurt

Příspěvky: 1916
Registrován: 20.1.2008, ned 20:31
Bydliště: Praha

emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Příspěvek od HonzaR » 19.2.2013, úte 18:47

Přesné znění zákona o ochraně ovzduší 201/2012 SB má pro provoz motorových vozidel návaznost v přímém tlaku na vytvoření emisních zon dle
par.14

plné znění zákona 201/2012 Sb viz třeba tady:
http://www.tzb-info.cz/pravni-predpisy/ ... ne-ovzdusi

par.14
§ 14

Nízkoemisní zóny

(1) Ve zvláště chráněných územích^7), lázeňských místech^8), nebo pokud
došlo k překročení některého z imisních limitů uvedených v bodech 1 až
3 přílohy č. 1 k tomuto zákonu, může obec na svém území, nebo jeho
části, stanovit vyhláškou zónu s omezením provozu motorových silničních
vozidel (dále jen #nízkoemisní zóna#) postupem podle tohoto zákona a
prováděcích právních předpisů.

(2) Obec ve vyhlášce vymezí území nízkoemisní zóny a emisní kategorie
vozidel, které mají dovolen vjezd do této zóny. Obec může dále
vyhláškou stanovit, že se omezení vjezdu do nízkoemisní zóny nevztahuje
na osoby s trvalým pobytem na území nízkoemisní zóny. Pro případy
vzniku smogové situace podle § 10 odst. 1 může obec stanovit zvláštní
podmínky provozu nízkoemisní zóny, zejména zpřísnit emisní kategorie
vozidel, která mohou vjíždět do nízkoemisní zóny po dobu trvání smogové
situace. Na průjezdním úseku dálnice nebo silnice^9) lze nízkoemisní
zónu stanovit pouze v případě, že na území obce mimo nízkoemisní zónu
anebo mimo zastavěné území téže nebo sousední obce existuje jiná
dálnice nebo silnice stejné nebo vyšší třídy^9), po které je možné
zajistit obdobné dopravní spojení.

(3) Účinnost vyhlášky o vyhlášení nízkoemisní zóny lze stanovit
nejdříve 12 měsíců ode dne jejího vyhlášení. Obec informuje
ministerstvo o přijetí vyhlášky nejpozději 1 měsíc ode dne jejího
vyhlášení. Ministerstvo vede seznam vyhlášených nízkoemisních zón
způsobem umožňujícím dálkový přístup.

(4) Místní úpravu provozu na pozemních komunikacích v nízkoemisní zóně
stanoví příslušný úřad postupem podle jiného zákona^10). Začátek a
konec nízkoemisní zóny je označen svislou dopravní značkou podle jiného
zákona^10), která kromě příslušného omezení vymezí vozidla s emisními
kategoriemi, kterým je vjezd do nízkoemisní zóny dovolen. Vjezd do
nízkoemisní zóny je dovolen pouze pro silniční motorová vozidla
označená emisní plaketou s uvedením příslušné emisní kategorie podle
prováděcího právního předpisu a v souladu s podmínkami stanovenými
příslušnou dopravní značkou a dále pro vozidla uvedená v příloze č. 8 k
tomuto zákonu. Výrobu emisních plaket zajišťuje Státní fond životního
prostředí. Distribuci emisních plaket zajišťují obecní úřady obcí s
rozšířenou působností a ministerstvo. Emisní plaketa se vydává za
úplatu, jejíž výši stanoví prováděcí právní předpis. Polovina z této
úplaty je příjmem Státního fondu životního prostředí a polovina je
příjmem osoby, která plaketu distribuuje.

(5) Obecní úřad obce, která stanovila svou vyhláškou nízkoemisní zónu,
může v samostatné působnosti na základě žádosti provozovatele vozidla
povolit dočasnou nebo trvalou individuální výjimku pro vozidla

a) se speciálním vybavením, například nákladní dopravníky, zábavní
zařízení, vozidla užívaná jako pracoviště,

b) určená k přepravě věcí na kulturní a společenské akce, včetně akcí
rekreačních, vzdělávacích a výchovných, například dětské tábory, nebo

c) určená k přepravě tuhých, tekutých a plynných paliv pro zajištění
provozu nemocnic, sociálních ústavů a školských zařízení.

(6) Obecní úřad podle odstavce 5 může dále na základě žádosti povolit
dočasnou nebo trvalou individuální výjimku z důvodu

a) nemoci, bezmoci nebo jiného postižení osoby, která nesplňuje
podmínky pro přiznání označení pro osobu těžce zdravotně postiženou,

b) pracovní doby žadatele o výjimku neumožňující přepravovat se
hromadnou dopravou, nebo

c) zásadního významu pro podnikání, kde by omezení provozu v
nízkoemisní zóně mohlo výrazně ohrozit nebo znemožnit podnikání.

(7) Pro získání emisní plakety je provozovatel silničního motorového
vozidla povinen předložit technický průkaz silničního motorového
vozidla. U vozidel registrovaných v zahraničí se emisní plaketa
přiděluje podle data první registrace motorového vozidla, pokud nelze
prokázat jeho emisní třídu.

(8) Vláda nařízením stanoví způsob zařazení motorových silničních
vozidel do emisních kategorií, pravidla pro označení vozidel příslušnou
emisní plaketou, vzory emisních plaket, bližší podmínky jejich
distribuce a jejich cenu, která nesmí být vyšší než 200 Kč.
Naposledy upravil(a) HonzaR dne 19.2.2013, úte 18:53, celkem upraveno 1 x.

HonzaR
SemTuFurt

Příspěvky: 1916
Registrován: 20.1.2008, ned 20:31
Bydliště: Praha

Re: emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Příspěvek od HonzaR » 19.2.2013, úte 18:52

KOnečně po připomínkování existuje prováděcí "Nařízení vlády" k par.14 ze dne 6.2.2013..
bohužel--přesné znění se mi doposud nepodařilo najít otištěné.., dělají se s tím nečekané drahoty--všichni se odkazují, nikdo zatím neotiskl.. :-)

název příslušného předpisu :
Nařízení vlády o stanovení pravidel pro zařazení vozidel do emisních kategorií a o emisních plaketách.. únor 2013


rozbor obsahu tohoto nařízení viz autoklub.cz
http://www.autoklub.cz/dokument/1963-ni ... -v-cr.html

HonzaR
SemTuFurt

Příspěvky: 1916
Registrován: 20.1.2008, ned 20:31
Bydliště: Praha

Re: emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Příspěvek od HonzaR » 19.2.2013, úte 19:02

Němci umožňují dodatečnou montáž filtru pevných částic na diesely--a to mají zcela jinou průměrnou kupní sílu--u nás jako vždy "represivní přístup"--truto úpravu zatím aktuální nařízení vlády neumožňuje..

HonzaR
SemTuFurt

Příspěvky: 1916
Registrován: 20.1.2008, ned 20:31
Bydliště: Praha

Re: emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Příspěvek od HonzaR » 19.2.2013, úte 19:05

ze stanoviska Autoclubu.cz


...
Lze získat výjimku pro vjezd do nízkoemisní zóny pro nevyhovující vozidla?
Zákon o ochraně ovzduší připouští udělení výjimky, ale pouze z taxativně stanovených důvodů.
Obecní úřad obce, která stanovila svou vyhláškou nízkoemisní zónu, může v samostatné působnosti na
základě žádosti povolit dočasnou nebo trvalou individuální výjimku pro vozidla:
a) se speciálním vybavením, například nákladní dopravníky, zábavní zařízení, vozidla užívaná jako
pracoviště,
b) určená k přepravě věcí na kulturní a společenské akce, včetně akcí rekreačních, vzdělávacích a
výchovných, například dětské tábory, nebo
c) určená k přepravě tuhých, tekutých a plynných paliv pro zajištění provozu nemocnic, sociálních
ústavů a školských zařízení.
d) nemoci, bezmoci nebo jiného postižení osoby, která nesplňuje podmínky pro přiznání označení pro
osobu těžce zdravotně postiženou,
e) pracovní doby žadatele o výjimku neumožňující přepravovat se hromadnou dopravou, nebo
f) zásadního významu pro podnikání, kde by omezení provozu v nízkoemisní zóně mohlo výrazně
ohrozit nebo znemožnit podnikání.
Jaké budou sankce za nerespektování nízkoemisních zón?
Nerespektování nízkoemisní zóny bude přestupkem. Bohužel v praxi zřejmě bude díky
nejasnosti zákona docházet k nejednotnosti a aplikačním problémům, zda se má jednat o přestupek
podle § 46 odst. 1 zákona o přestupcích spočívající v nerespektování nařízení obce, jímž byla
nízkoemisní zóna stanovena (s pokutou do 30 000 Kč, resp. v blokovém řízení do 1 000 Kč), nebo o
přestupek podle § 125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu spočívající v nerespektování
dopravní značky, kterou je nízkoemisní zóna označena (s pokutou 1 500 – 2 500, resp. v blokovém
řízení do 2 000 Kč) .
Autoklub ČR se jednoznačně přiklání k druhé z variant, tj. k postihu přestupku podle zákona o
silničním provozu, neboť v praxi půjde o nerespektování dopravní značky zakazující vjezd.6
Proč je nová úprava přísnější ve vztahu k autům s naftovými motory?
Z věcného hlediska jsou návrhem motorová vozidla se spalovacím motorem rozdělena podle
toho, zda mají zážehový či vznětový motor. Důvodem tohoto rozlišení je, že navržená úprava má,
podobně jako obdobná úprava platná již několik let v SRN, vést zejména ke snížení množství pevných
částic (sazí) v ovzduší, které se výrazným způsobem podílejí na vzniku smogových situací a které jsou
principielně ve výrazně větším množství produkovány právě (zejména staršími) vznětovými motory.
Zvítězí při stanovování nízkoemisních zón zdravý rozum?
Když se nízkoemisní zóny před několika lety zaváděly v Německu, omezení pro vjezd starších
vozidel byla, respektive nadále jsou zaváděna postupně. Nejprve byla tato omezení vztažena na
nejstarší vozidla, která jsou zcela bez emisní plakety, teprve posléze na vozidla s červenou plaketou. Až
v současné době některá města začínají omezovat vjezd vozidel se žlutou emisní plaketou. Nelze
nepřipomenout, že v době zavádění nízkoemisních zón v Německu, jehož obyvatelé jsou přeci jen o
poznání majetnější než Češi, pomáhal majitelům starších aut institut šrotovného.
Je ovšem třeba konstatovat, že v Německu emisní zóny nesplnily očekávaný cíl –
zlepšení kvality ovzduší. Měření německého autoklubu ADAC ukázalo, že snížení množství
škodlivých částic je po zavedení emisní zóny minimální. To dokazuje, že doprava má na
koncentraci prachových částic ve vzduchu jen malý vliv. Mnohem větší vliv má počasí, hlavně
vítr a déšť. Jako řešení ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech ADAC doporučuje takzvanou
zelenou vlnu, tedy synchronizování zelené na křižovatkách.


POzn.
/jo zdravej rozum ty objemy prodaných aut ale nezvedne-že :smt044 :smt023 /


Nezbývá než doufat, že v České republice zvítězí racionální a sociálně přiměřený přístup k
zavádění nízkoemisních zón a že přitom budou zváženy i zkušenosti ze zahraničí – viz výše. Autoklub
ČR v tomto ohledu apeluje především na zdravý rozum, mj. protože ne každý má doma pod podlahou
ukryté peníze na nové auto a průměrný věk českých aut se stále pohybuje kolem patnácti let (!). Obecní
politici by tyto skutečnosti měli respektovat.
Ruku v ruce s pouze postupným a sociálně přiměřeným zaváděním nízkoemisních zón by pak
mělo jít zpřísnění dohledu nad činností stanic měření emisí, včetně využívání institutu silničních
technických kontrol podle § 6a zákona o silničním provozu
2

.

HonzaR
SemTuFurt

Příspěvky: 1916
Registrován: 20.1.2008, ned 20:31
Bydliště: Praha

Re: emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Příspěvek od HonzaR » 19.2.2013, úte 19:08

Je nutno poznamenat, že stanovisko Svazu průmyslu a obchodu v připomínkovém řízení kopírovalo
podmínky v Německu--čili možnost dodatečné montáže filtru pev. částic na diesel požadoval
do nařízení vlády zařadit...bohužel nic..

HonzaR
SemTuFurt

Příspěvky: 1916
Registrován: 20.1.2008, ned 20:31
Bydliště: Praha

Re: emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Příspěvek od HonzaR » 19.2.2013, úte 20:21

JAN MACEK (63)
Prof. Ing. Jan Macek, DrSc., absolvoval fakultu strojní ČVUT v Praze v roce 1972. V roce 1986 zde získal titul docenta a o sedm let později i titul profesora.
...
Od roku 1991 vede Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel. V letech 1997 až 2000 byl děkanem fakulty strojní ČVUT, od roku 2006 je proděkanem pro vědu a výzkum. V roce 2007 se stal vedoucím Výzkumného centra Josefa Božka.





..............................


U turbodieselů se snižuje kompresní poměr. Kam až?
Kompresní poměr ovlivňuje teplotu spalování a tím i tvorbu oxidů dusíku. Už dlouhá léta se ví, že hodnota kolem 16 je optimální kompromis mezi mechanickou a tepelnou účinností.

Mohou ještě u dieselů růst vstřikovací tlaky?
Mohou. Dnes už se mluví o tlacích kolem 2500 barů, dokonce se projektují věci na 3000 barů. Jenže to už se dostáváme na hranice únavových pevností ocelí, ze kterých jsou vstřikovače a potrubí vyráběny.

Neustále se zpřísňují emisní normy. Kam až to půjde?
Dnes už je obecně problém tak nízké emise vůbec změřit. Velké potíže jsou především s přípravou a stabilizací spalin pro měření toho, co případně dýcháme, tedy imisí. Ty se totiž musí zchladit zředěním se vzduchem a při tak nízkých koncentracích už opravdu může docházet k chybám i k ovlivnění měření plyny a částicemi nasávanými s okolním vzduchem.

Promiňte, že vám skáču do řeči. Proč se tedy normy stále zpřísňují? Vždyť to stojí spoustu peněz, které nakonec zaplatí koncový zákazník, a přínos je už hodně malý?
Když se ptají jednoho mého kolegy na emisích, co vlastně dělá, tak říká, že zmenšuje bod. Když se totiž vynesou dřívější a současné emisní limity, tak to již nelze udělat bez logaritmické stupnice. Skutečně už je to jenom bod. Požadavky se stále zvyšují, neboť se nacházejí stále nová – někdy spíše tušená – zdravotní rizika. Pokud to ale vezmu cynicky z hlediska statistiky, tak průměrný věk lidí se i s ohledem na „nezdravý“ životní styl neustále zvyšuje. Takže se zas až tak špatně nemáme, jen musíme hledat rozumný kompromis mezi touhou po pohodlí a jeho následcích.

Tak proč?

Ukazuje se, že problémy mohou být s nanočásticemi, jež se dostávají hluboko do těla a mohou ovlivňovat i genetickou informaci. Podle některých katastrofických scénářů mohou mít zhoubný vliv nejen nanočástice ze vznětových motorů, stejný dopad prý mohou mít všechny nanotechnologie obecně. Nikdo totiž neví, co budou dělat dlouhodobě. Problémy s nanočásticemi se ale týkají i zážehových motorů s přímým vstřikem.

Norma Euro 6 dramaticky snižuje množství sazí u zážehových motorů. Budou tedy muset být doplněné filtry pevných částic jako diesely?
Ano, filtr se ale bude kombinovat s úpravou spalovacího procesu. O problému s tvorbou sazí u zážehových motorů se ví dávno a při vývoji spalovacího procesu se jejich tvorba minimalizuje. Netvoří vzhledem ke své velikosti viditelný kouř jako u naftových motorů. Dokud nebyly požadavky na počet malých částic v normě, nikdo z výrobců si netroufl zvyšovat cenu auta zařazením drahého částicového filtru pro benzinový motor.
---------------------------------------



Myslíte si, že by se měla změnit metodika měření spotřeby, která vůbec neodpovídá skutečnému provozu?
Tahle otázka je teď hodně v kurzu. Všeobecně se má za to, že by se mohl používat daleko dynamičtější cyklus Artemis. Tato záležitost má však zčásti politický a zčásti ekonomický rozměr. Jenom přeprogramovat všechny autopiloty pro ježdění evropského testu nebude laciná záležitost. Samozřejmě již všichni výrobci dlouho zkoušejí, co to bude znamenat. Pak je zde ale ještě jedna, tak trochu marketingová nepříjemnost. Lidé si zvykli na nějakou deklarovanou spotřebu a ta by najednou šla „papírově“ nahoru. Navíc Evropská unie si dala určitý cíl emisí CO2 pro pokutování, a také ten by se najednou změnil.
Naposledy upravil(a) HonzaR dne 19.2.2013, úte 20:38, celkem upraveno 1 x.

A.J.Michal
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 4869
Registrován: 10.12.2008, stř 19:06
Bydliště: Tlumačov, je to kousek od Zlína
Kontaktovat uživatele:

Re: emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Příspěvek od A.J.Michal » 19.2.2013, úte 20:31

když se tak podívám do datasheetu tak můj předkomůrkáč by měl mít kompresní tlak 21,5 barů otvirací tlak na vstřikovačích je 1800 barů :)

co si budem povídat, když je ten motor dobře seřízen, tak po zahřátí se mi i u 25 let starého motoru z výfuku nezakouří.

Ono je stejně pěkné , že v německu tyto zóny zavedly, ale že by se zlepšilo ovzduší to se říci nedá, ale zase tím oživily automobilový průmysl, to samé chtějí vlastně i u nás....... průmysl stagnuje( propadá), tak je to potřeba zase trochu rozběhnout :roll:
Alfa Romeo Spider Graduate US 1986
Giulietta 2.0 TD
75 3.0 V6 QV RSR
75 2.4 TD
159 SW 2.4 JTDm 154kw Q4
Mercedes ML 270CDI
Transporter T5 + autopřepravník 2600 Kg
Jawa 50/23 Mustang, Piaggio Ciao, Royal Enfield bullet 500

Hampice
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8674
Registrován: 7.11.2009, sob 05:48
Bydliště: Jesenice (Praha-západ)

Re: emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Příspěvek od Hampice » 19.2.2013, úte 20:33

No zeptal bych se Franika jak u nás automobilový průmysl stagnuje (možná jo, protože výrobní kapacita je na hranici svých možností)...
Alfa Romeo 164 QV (1992)
Alfa Romeo Giulia 2.0T Super (2018)

HonzaR
SemTuFurt

Příspěvky: 1916
Registrován: 20.1.2008, ned 20:31
Bydliště: Praha

Re: emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Příspěvek od HonzaR » 19.2.2013, úte 20:49

Existují konstrukce, staré skoro 70let někdy i starší, které pracovaly se spotřebou
200mil/galon v V8 starý americe bez elektroniky ...nebyl a není zájem jít tímto směrem, jaký emise má motor v tomhle režimu -- o něčem takovém z hlediska emisí si norma EURO VI může nechat zdát
.....pro šťouraly--bavím se o konkrétních US patentech--
/nejde o nějaký řeči jedna paní povídala, nebo nějaký konspirační teorie/
Bez jednotky a milionu čidel a katu..

Je potřeba uvážit, že spalovací motor má účinnost v současném uspořádání nějakých 25%
--v benálovám režimu chodu víc ne..
.

Franik
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3810
Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Re: emisní zony a zákon 201/2012 SB+ prováděcí předpis

Příspěvek od Franik » 20.2.2013, stř 16:56

Hampi máš SZ :(
Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts

Odpovědět

Zpět na „Tlachání o všem možném co se netýká Alfy Romeo...“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 hostů