3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Dobrý den všem,
pohrávám si s myšlenkou koupě ojeté Alfy 159 s benzínovým motorem. Doporučili byste spíše V6 3.2 Q4 nebo novější turbomotor 1.8 TBi? Říkal jsem si, že pod V6 nepůjdu, ale poměrně vysoká hmotnost i spotřeba mě přeci jen nahlodala. S Alfou Romeo mám nulové zkušenosti, takže výhody a nevýhody moc nevím. Zatím jsem se bavil pouze se zdejším uživatelem Balantou (díky za užitečné tipy), který má 3.2 Q4 a v podstatě ji pochvaluje.
Díky za případné tipy,
Petr
pohrávám si s myšlenkou koupě ojeté Alfy 159 s benzínovým motorem. Doporučili byste spíše V6 3.2 Q4 nebo novější turbomotor 1.8 TBi? Říkal jsem si, že pod V6 nepůjdu, ale poměrně vysoká hmotnost i spotřeba mě přeci jen nahlodala. S Alfou Romeo mám nulové zkušenosti, takže výhody a nevýhody moc nevím. Zatím jsem se bavil pouze se zdejším uživatelem Balantou (díky za užitečné tipy), který má 3.2 Q4 a v podstatě ji pochvaluje.
Díky za případné tipy,
Petr
159 1750 TBi
- xjohny
- Štamgast
- Příspěvky: 984
- Registrován: 10.8.2009, pon 22:19
- Bydliště: Litoměřicko
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Já bych spíš volil 1.8 TBi. 159 je těžší kalibr a lehčí motorizace jí jen prospěje. Q4 se v téhle kombinaci nedělá?
Chevy Tahoe, 2001, 5.3 V8
Chevy Avalanche, 2002, 5.3 V8
Chevy Blazer, 1999, 4.3 V6
Chevy Camaro, 1979, 5.0 V8 @ chevroletcamaro.cz
ex Alfa Romeo 159, 1.9 JTD
Chevy Avalanche, 2002, 5.3 V8
Chevy Blazer, 1999, 4.3 V6
Chevy Camaro, 1979, 5.0 V8 @ chevroletcamaro.cz
ex Alfa Romeo 159, 1.9 JTD
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
fakta:
TBI - 1430kg, zrychlení 7,7 s, váha-výkon 137.76 bhp/ton, spotřeba 8-9/100
JTS - 1740kg, zrychlení 7,0 s, váha-výkon 147.13 bhp/ton, spotřeba 12-14/100
dle mě je jednoznačná volba TBi. lehčí, jen o fous pomalejší, výrazně úspornější, a troufám si tvrdit, že i výrazně zajímavější na řízení (kvůli méně kilům).
TBI - 1430kg, zrychlení 7,7 s, váha-výkon 137.76 bhp/ton, spotřeba 8-9/100
JTS - 1740kg, zrychlení 7,0 s, váha-výkon 147.13 bhp/ton, spotřeba 12-14/100
dle mě je jednoznačná volba TBi. lehčí, jen o fous pomalejší, výrazně úspornější, a troufám si tvrdit, že i výrazně zajímavější na řízení (kvůli méně kilům).
Alfetta GTV L
- Balanta
- SemTuFurt
- Příspěvky: 1129
- Registrován: 16.8.2007, čtv 10:02
- Bydliště: Prostřední Bečva
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
poradil jsem co jsem mohl
spíš bych se rozhodoval kde stím budeš jezdit a jak dlouhé trasy
spíš bych se rozhodoval kde stím budeš jezdit a jak dlouhé trasy
Alfa Romeo Stelvio 2.9 QV
www.cyklobarbecva.cz
www.cyklobarbecva.cz
- Balanta
- SemTuFurt
- Příspěvky: 1129
- Registrován: 16.8.2007, čtv 10:02
- Bydliště: Prostřední Bečva
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
nedělá jen 3,2 JTS a 2,4 JTDmxjohny píše:Já bych spíš volil 1.8 TBi. 159 je těžší kalibr a lehčí motorizace jí jen prospěje. Q4 se v téhle kombinaci nedělá?
Alfa Romeo Stelvio 2.9 QV
www.cyklobarbecva.cz
www.cyklobarbecva.cz
- Davie
- Nováček
- Příspěvky: 173
- Registrován: 18.11.2010, čtv 20:34
- Bydliště: Buštěhrad
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Pokud můžu tak taky přispěju svou troškou do mlýna . Já teda mám Breru 3.2 Q4 (takže sražená 159) a motor je silný a dává takový solidní pocit. Není to žádný divoch, ale táhne to jak se říká vodspodu a hlavně táhne celou dobu. Q4 je obzvlášť v tuto chvíli naprosto exkluzivní. Jediná menší výtka je asi spotřeba, která je u mě +-13 litrů. Ale je to tím, že jezdím kratší vzdálenosti a taky zimou, protože se nestačí pořádně ohřát.
ALFA ROMEO BRERA 3.2JTS Q4
- Hory
- SemTuFurt
- Příspěvky: 1050
- Registrován: 13.1.2010, stř 20:52
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Napiš členovi RezníkCZ. Ten měl 3,2V6tku a může ti říct taky své zkušenosti a i zkušenosti s Q4
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Motor 3.2 v Breře je ten samý jako v 159? Nevím, zda jsem pochopil správně, ale motor 3.2 v 159 je jiný než V6 3.2 ve starších modelech AR?Davie píše:Já teda mám Breru 3.2 Q4 (takže sražená 159) a motor je silný a dává takový solidní pocit. Není to žádný divoch, ale táhne to jak se říká vodspodu a hlavně táhne celou dobu. Q4 je obzvlášť v tuto chvíli naprosto exkluzivní. Jediná menší výtka je asi spotřeba, která je u mě +-13 litrů. Ale je to tím, že jezdím kratší vzdálenosti a taky zimou, protože se nestačí pořádně ohřát.
Jo a díky chlapi za všechny reakce, jak se v tom člověk neorientuje, tak je každá informace dobrá.
159 1750 TBi
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Ještě snad jeden dotaz, verze s motorem 3.2 Q4 se dělala vždy v plné výbavě nebo je třeba ještě sledovat zvlášť i výbavu, příplatkové položky atd? Zatím jsem to nikde nenašel.
159 1750 TBi
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Jo správně,motory 159ky a Brery jsou jiné,ti na srazech neotvírají kapoty aby se ostatní pokochali nádherou klasické v6ky
Takhle vypadá Busso V6 Societa
Takhle vypadá Busso V6 Societa
Volvo S60R 2.5T AWD 255kw 500Nm +3"downpipe
Toyota celica T20 1.8i 85kw
Smart Fortwo 0.8cdi 30kw
Toyota celica T20 1.8i 85kw
Smart Fortwo 0.8cdi 30kw
- ReznikCZ
- SemTuFurt
- Příspěvky: 1902
- Registrován: 21.12.2009, pon 19:22
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
3,2 Q4 bych bral pouze kvuli hlubokemu bublani a na Q4 jsem tak zvykl ze pohrdam prednim nahonem . . 2,4 nema ten zvuk ale diky vysokemu kroutaku ti pomuze v lepsi zrychleni (pocitove). 1,8 TBI se chova trochu jako naftak ovsem je lehci a diky tomu ma i lehci rizeni. Ovsem bez Ti paketu je 1,8 tak spatne odpruzena (jinak zadek jinak predek) a diky kroutaku me osobne na 17" stale hrabe a kdyz se jedno kolo odlehci vice nez druhy. . 1,8 moc taha za volant je to vyborny motor ale do 159 s odpruzenim jaky ma se opravdu nehodi ale sam osobe je vyborny. Ber Q4 bude te moc bavit ovsem trosku vice zere(pro dalnicnich rychlostech vic zere, nelze ji odpojit) proti je ppuze spotreba zatimco pro je vsechno ostatni, rizeni, pohon, odpruzeni, lepsi vyvazenost ale pozor v kombinaci s paketem Ti budes bricho tahat po zemi u nas na silnocich a jeste mimochodem . ten zvuk hmm jeste by jsi mohl uvazovat o prevrtani v imofe znam cloveka ktery prevrtava 3,2 na 3,6 lepsi vykon a spotreba bezezmeny ;) hodne stesti na dobry kus
Naposledy upravil(a) ReznikCZ dne 21.12.2010, úte 09:20, celkem upraveno 1 x.
Mercedes-Benz S500 4Matic
.......ale srdcem stále Alfista
.......ale srdcem stále Alfista
- Davie
- Nováček
- Příspěvky: 173
- Registrován: 18.11.2010, čtv 20:34
- Bydliště: Buštěhrad
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Tak to jsem rád, že jsem poučen, ale přišlo mi, že 159 a Brera mají stejný motor. Teda bral jsem to alespoň podle toho, že oba mají 260 koníků a 322Nm a i fotky těch motorů vypadají stejně, když se člověk štrachá na internetu. Pořád je to stejnej plasťák a žádný chromovaný svody a nic. Ale asi to tak tedy není
ALFA ROMEO BRERA 3.2JTS Q4
- ReznikCZ
- SemTuFurt
- Příspěvky: 1902
- Registrován: 21.12.2009, pon 19:22
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Cuhan: to je proste nadhera
Mercedes-Benz S500 4Matic
.......ale srdcem stále Alfista
.......ale srdcem stále Alfista
- ReznikCZ
- SemTuFurt
- Příspěvky: 1902
- Registrován: 21.12.2009, pon 19:22
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Davie: vsechny motory ve 159, Brera a spider jsou totozny rozdil nikde neni jen to ze u Brery a Spidera tahaji lehci vahu a jsou uplne jinak odpruzeny
Mercedes-Benz S500 4Matic
.......ale srdcem stále Alfista
.......ale srdcem stále Alfista
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Jasně že v Breře a 159tce jsou stejný motory. Cuhan myslel, že jsou jiný oproti předchozím modelům Alfy, myslím 156 a 147. V těch byl motor ještě Alfáckej, ve 159 a Breře jsou benzínový motory bohužel Oply, proto i ten rozdíl v "kráse" samotnýho motoru. Vím o čem mluvím, 2,5 V6 jsem měl předtím 5 let ve 156tce
Ups, tak jsi mně Řezníku předběhl..
Ups, tak jsi mně Řezníku předběhl..
Alfa Giulietta 1.4T MA 125kW TCT rv. 2016
ex. Alfa 159SW 1.9 JTDm 110kW Q-Tronic rv. 2006
ex. Alfa 156SW 2.5 V6 140kW rv. 2000
ex. Alfa 159SW 1.9 JTDm 110kW Q-Tronic rv. 2006
ex. Alfa 156SW 2.5 V6 140kW rv. 2000
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Co psal jeden majitel Brery, co přecházel ze 130i, tak ta australská 3,2 doce dost žere proti BMW, ve městě klIdně okolo 20l a 160+ začíná být už "líná"
Osobně nevím, nejel jsem s tím, jen píšu, co povídal
Osobně nevím, nejel jsem s tím, jen píšu, co povídal
- Davie
- Nováček
- Příspěvky: 173
- Registrován: 18.11.2010, čtv 20:34
- Bydliště: Buštěhrad
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
No já na Breru přešel z Mustanga 4.0 V6 a Brera žere o 4l/100km víc a pocitově je línější, ale myslím, že je to hlavně tím, že jsou poháněný všechny 4 kola, zatímco Mustang měl pohon na zadek.
ALFA ROMEO BRERA 3.2JTS Q4
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Cituji:
Negativní stránky zahrnují
- Brutální, brutální spotřeba, není problém po městě jezdit za 20-25 litrů na sto
- Motor jede asi jako kdyby to byl 2.0 s 200hp, ochota zrychlovat na 160 je nulová, do 130ti to ještě jede ale potom konec. Zároveň to při 130-150 bere cca 13 litrů na sto, budu muset zjistit jestli to není rozbité
No kdybych to stálo nákupní cenu (1.4 v té době), tak bych jim asi vjel do showroomu zpátky výlohou a nechal to tam
Ale samozřejmě to má i pozitivní věci - podvozek je poholdný (pohodlnější), motor má hezký zvuk, stereo pěkně hraje...
Teď jsem jel s 130i přes centrum, následně po okruhu, a pak stál 10 minut v koloně, výsledek byl lehce pod 10. Ráno jsem jel s Alfou, stál 15 minut v koloně, pak okruh, dálnice 130, kolona domu a výsledek byl 17
Negativní stránky zahrnují
- Brutální, brutální spotřeba, není problém po městě jezdit za 20-25 litrů na sto
- Motor jede asi jako kdyby to byl 2.0 s 200hp, ochota zrychlovat na 160 je nulová, do 130ti to ještě jede ale potom konec. Zároveň to při 130-150 bere cca 13 litrů na sto, budu muset zjistit jestli to není rozbité
No kdybych to stálo nákupní cenu (1.4 v té době), tak bych jim asi vjel do showroomu zpátky výlohou a nechal to tam
Ale samozřejmě to má i pozitivní věci - podvozek je poholdný (pohodlnější), motor má hezký zvuk, stereo pěkně hraje...
Teď jsem jel s 130i přes centrum, následně po okruhu, a pak stál 10 minut v koloně, výsledek byl lehce pod 10. Ráno jsem jel s Alfou, stál 15 minut v koloně, pak okruh, dálnice 130, kolona domu a výsledek byl 17
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Tak on to je dokonce Holden, jo? Jsem nevěděl..
Alfa Giulietta 1.4T MA 125kW TCT rv. 2016
ex. Alfa 159SW 1.9 JTDm 110kW Q-Tronic rv. 2006
ex. Alfa 156SW 2.5 V6 140kW rv. 2000
ex. Alfa 159SW 1.9 JTDm 110kW Q-Tronic rv. 2006
ex. Alfa 156SW 2.5 V6 140kW rv. 2000
- Hory
- SemTuFurt
- Příspěvky: 1050
- Registrován: 13.1.2010, stř 20:52
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
2Cuhan: O kráse už dneska motory nejsou jako dřív. Dyť ten motor vypadá takhle :-(
P.S.: Kdo si vzpomene koho to bylo auto
P.S.: Kdo si vzpomene koho to bylo auto
- Davie
- Nováček
- Příspěvky: 173
- Registrován: 18.11.2010, čtv 20:34
- Bydliště: Buštěhrad
- Kontaktovat uživatele:
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
No tak ono je to GM ty motory. Takovýhle motory měla faceliftová Omega pak Vectra a Signum.
ALFA ROMEO BRERA 3.2JTS Q4
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
No ale furt je hezčí než moje 1,9JTDm
Alfa Giulietta 1.4T MA 125kW TCT rv. 2016
ex. Alfa 159SW 1.9 JTDm 110kW Q-Tronic rv. 2006
ex. Alfa 156SW 2.5 V6 140kW rv. 2000
ex. Alfa 159SW 1.9 JTDm 110kW Q-Tronic rv. 2006
ex. Alfa 156SW 2.5 V6 140kW rv. 2000
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
poznatky člověka, kterýho respektuju, má toho najeto dost na zajímavách autech-Magic:
159 1750TBI: podle mého názoru je to návrat Alfy Romeo. Osobně bych řekl, že až s tímto motorem začíná být to auto torchu zajímavý. je to dáno oprostěním se od GM a je to sakra znát.
První věc je, že se zdá, že těch změn je na autě mnohem víc, i když fabrika to tak neprezentuje. Možná to bylo TI paketem, ale i podvozek reagoval jinak (mnohem lépe) než u předchozí generace 159. Auto je jakoby mnohem komunikativnější a veselejší.
Blok se původně mel konat s hliníku, pak se ale převzal prastarý litinový, známý již z modelu 155 1.7 TwinSpark a 1.8 TwinSpark a 1.8 TwinSpark 16v (ozn. 1.7 TwinSpark se používalo jen marketingově pro eko verzi bez variátoru, byť blok byl s 1.8 úplně shodný). je to tedy překvapivě krátkozdvihový motor, což je poněkud zvláštní; právě podle Fiatu a jejího legendárního motoru 831B5 se totiž dodnes podobné motory řeší většinou jako dlouhozdvihové (kvůli maximalizaci výkonu ve spodním pásmu otáček). U Alfy to ale vyřešili po svém - došli k přesvědčení, že alfu a omegou průběhu výkonu je plnicí přetlak a nikoli poměr vrtání a zdvihu. Turbodmychadlo KKK K-03 (dnes značeno spíš jako Borg-Warner K-03) je nechvalně známé z motorů Audi 1.8 20v turbo, jeho předností je poměrně slušný tok na nízkých otáčkách (malá komora kompresoru, prakticky obdobná s A/R kompresoru), malý moment hybnosti, nevýhodou pak rychlý úbytek toku při vyšších otáčkách (ve vysokých otáčkách je prakticky nepoužitelné). V kombinaci s poměrně vysokým kompresním poměrem (9,5:1) a variabilnímu časování sacích i ventilových vaček došlo k výraznému "přetlaku" na spodních otáčkách s tím, že v ptáčkách nad 5000/min motor již funguje téměř jako atmosférický. Proto je nastaven omezovač otáček již na 5500/min. - účelem je zabránit velkému tepelnému namáhání turba (takže tuneři, kteří budou čistě oblbovat regulaci bohatosti a zvyšovat otáčky bez dalších úprav turbo zničí). Fiat u těchto motorů překvapil například ocelovým sběrným výfukovým potrubím místo litinového, čímž by měla být jednak výrazně eliminována snaha praskat a druhak by měl být lepší tepelný tok do komoroy turbíny.
Popsané platí pro verzi 200 koní, která je nyní v prodeji v modelu 159 za celkem i přijatelnou cenu kolem 850 000 Kč (je potřeba vzít do úvahy, že samotná výroba motoru je celkem drahá, včetně dražší elektroniky Marelli).
Verze GTA by pak měla být vybavena větším a kvalitnějším turbodmychadlem (pravděpodobbně Garrett GT2860RS), takže výkon do 2500/min se pravděpodobně poněkud zhorší, zato se výrazně zvýší v oblasti nad 4500/min. k tomu musí ale dostat i jiné vstřiky a další úpravy.
Hlavním nezvykem u 159 1750 TBi je pak právě "ropácké" chování motoru. Většina řidičů zbytečně motor vytáčí, přičemž pak si stěžují na spotřebu paliva. Je to blbina, protože motor je stavěn na optimalizaci režimu kolem 2500-4500/min a víc prakticky nemá smysl. Pokud se skutečně používá tak, že řidič v běžných situacích řadí do 4000/min., dá se spotřeba v pohodě udržet pod 9 l/100 km, aniž by nějak výrazně utrpěla dynamika jízdy. Smyslem vývoje bylo v podstatě spojit výhody moderního turbodieselu (vysoký výkon v nízkých a středních otáčkách) a benzinového motoru (kultivovanost chodu, širší výkonové pásmo, bezproblémovost)
Na praktické zkušenosti v otázce spolehlivosti si budeme muset ještě chvíli počkat.
---------
159 Q4 je celkově velmi nedotáčivá - v akceleraci i deceleraci. Systém Q4 odpovídá modelům 156 - tedy žádná oslnivá technika, ale jen volné diferenciály a středový "tupý" TorSen. Jeho uzavřením se pouze zvýší nedotáčivost auta, je nutno sundat nohu z plynu, případně lehce ťuknout do brzdy, aby se auto přestalo hrnout přes vnější přední kolo. Ani tak ale nedojde k nějakému velkému efektu stočení dovnitř oblouku, ale jen ke zmenšení poloměru vnější šroubovice. Samozřejmě je potřeba počítat se zásahy stabilizačního systému, který má snahu auto navíc ještě rovnat, čímž nedotáčivost ještě zvyšuje. Ale to je prostě normální chování většiny dnešních evropských aut. Výhodou 159 je slušné řízení a první výchylka směrem do oblouku je relativně razantnější než u konkurence, takže auto jde do oblouku celkem ochotně, ale asi uprostřed podklouzne vnější přední kolo a auto jde nekompromisně ven. Řekl bych, že průjezd rychlou zatáčkou je velmi srovnatelný s BMW M5 V8 (ale v hodně pomalý zatáčce se samozřejmě projeví zadní pohon a samosvor u M5). 156 je v oblouku samozřejmě mnohem rychlejší a naprosto ovladatelná (akcelerací z nedotáčivosti do decelarace a přetáčivosti), ale chybí ji alespoň přední samosvor na výjezdu.
Největším trumfem 159 Q4 proti konkurenci jsou asi brzdy, které sice nejsou nijak jedovaté, ale rozjezdy z kopce na "full" není pro ně likvidační a přehřívají se podstatně později než u konkurence.
159 je auto spíš pro dálnice, ale dá se s ní jet celkem obstojně i na silnicích 1. a ještě tak 2. třídy. Na úzkých silničkách v serpentinách je prostě neohrabaná. Ale je samozřejmě jasné, že na závodění v serpentinách to auto prostě není postavený. Žádné Cuore Sportivo se nekoná, spíš je to pohodlný sedan dnešní střední třídy (u zařazení do tříd se bude muset uvádět rok, protože ještě "nedávno" byla sedanem střední třídy AR 75), který je v nějaké lajně s konkurencí, proti níž nabízí lepší brzdy, trochu lepší jízdní vlastnosti a celkem solidní záruky.
Ke konstrukci 159: jde o společnou plošinu s GM, ale nedá se říci, že to je jen přejatá. Prostě kompromis několika řešení - osobně si myslím, že to není špatný kompromis, i když moje představy stavby auta jsou trochu jinde, než je současný trend. Co považuji za katastrofu je hmotnost a celkové ladění auta. Tady vůbec nejde o bezpečnost - např. bezpečnostní klec do soutěžních aut váží 20-30 kg a dokáže tuhost zvýšit cca 7x (je jasné, že tyto počty nelze použít u luxusní limuzíny, ale toho železa přibylo jen poměrně málo). Čeho ale přibylo moc jsou izolace, hmotnost skel a plastů. Zkrátka největší vliv na hmotnost má komfort a myslím si, že pouze snížením komfortu v některých oblastech se dá snížit hmotnost. Další fakt, který mi vadil už u 156 je využití obestavěného prostoru - 155 byla zvnějšku poloviční, ale poskytuje nesrovnatelně více prostoru než 159. To je zase obecný trend - auta jsou zvenku čím dál tím větší, ale vnitřní prostory se stále změnšují. je to přesně to, co jsem leta vyčítal německým autům - dneska krom Japonců to přejala celá Evriopa. Navíc je potřeba si uvědomit, že fakticky není 159 nástupcem 156, ale 166. Takže musíme změnit i měřítka z hlediska jízdních vlastností i dynamiky.
A tím se dostáváme k celkovému dojmu z AR 159. Je to úplně obyčejný a nezajímavý auto, který je zařaditelný mezi Audi, BMW, MB, Jaguar, Volvo, Saab, atd. Každý z nich má nějaké pro a proti, ale 159 se nijak zásadně těmto manažerským limuzínám nevymyká a z jízdy s ní nemá člověk ta "svítící očička", jako tomu bývalo dříve. Uvidíme časem, zda to automobilce přinese finanční stabilitu, nebo naopak úpadek. Důsledkem trendu, který začal uř počátkem 90. let je totiž ztáta tradičních zákazníků, kteří dnes už AR nekupují a naopak postupný zisk teritorií nových (část zákazníků jmenované konkurence). Prostě Cuore Sportivo dostalo infarkt řídící jednotky a tak po dvojitém bypassu už je to vyrovnaná důchodkyně, jakých jsou kolem nás spousty...
159 1750TBI: podle mého názoru je to návrat Alfy Romeo. Osobně bych řekl, že až s tímto motorem začíná být to auto torchu zajímavý. je to dáno oprostěním se od GM a je to sakra znát.
První věc je, že se zdá, že těch změn je na autě mnohem víc, i když fabrika to tak neprezentuje. Možná to bylo TI paketem, ale i podvozek reagoval jinak (mnohem lépe) než u předchozí generace 159. Auto je jakoby mnohem komunikativnější a veselejší.
Blok se původně mel konat s hliníku, pak se ale převzal prastarý litinový, známý již z modelu 155 1.7 TwinSpark a 1.8 TwinSpark a 1.8 TwinSpark 16v (ozn. 1.7 TwinSpark se používalo jen marketingově pro eko verzi bez variátoru, byť blok byl s 1.8 úplně shodný). je to tedy překvapivě krátkozdvihový motor, což je poněkud zvláštní; právě podle Fiatu a jejího legendárního motoru 831B5 se totiž dodnes podobné motory řeší většinou jako dlouhozdvihové (kvůli maximalizaci výkonu ve spodním pásmu otáček). U Alfy to ale vyřešili po svém - došli k přesvědčení, že alfu a omegou průběhu výkonu je plnicí přetlak a nikoli poměr vrtání a zdvihu. Turbodmychadlo KKK K-03 (dnes značeno spíš jako Borg-Warner K-03) je nechvalně známé z motorů Audi 1.8 20v turbo, jeho předností je poměrně slušný tok na nízkých otáčkách (malá komora kompresoru, prakticky obdobná s A/R kompresoru), malý moment hybnosti, nevýhodou pak rychlý úbytek toku při vyšších otáčkách (ve vysokých otáčkách je prakticky nepoužitelné). V kombinaci s poměrně vysokým kompresním poměrem (9,5:1) a variabilnímu časování sacích i ventilových vaček došlo k výraznému "přetlaku" na spodních otáčkách s tím, že v ptáčkách nad 5000/min motor již funguje téměř jako atmosférický. Proto je nastaven omezovač otáček již na 5500/min. - účelem je zabránit velkému tepelnému namáhání turba (takže tuneři, kteří budou čistě oblbovat regulaci bohatosti a zvyšovat otáčky bez dalších úprav turbo zničí). Fiat u těchto motorů překvapil například ocelovým sběrným výfukovým potrubím místo litinového, čímž by měla být jednak výrazně eliminována snaha praskat a druhak by měl být lepší tepelný tok do komoroy turbíny.
Popsané platí pro verzi 200 koní, která je nyní v prodeji v modelu 159 za celkem i přijatelnou cenu kolem 850 000 Kč (je potřeba vzít do úvahy, že samotná výroba motoru je celkem drahá, včetně dražší elektroniky Marelli).
Verze GTA by pak měla být vybavena větším a kvalitnějším turbodmychadlem (pravděpodobbně Garrett GT2860RS), takže výkon do 2500/min se pravděpodobně poněkud zhorší, zato se výrazně zvýší v oblasti nad 4500/min. k tomu musí ale dostat i jiné vstřiky a další úpravy.
Hlavním nezvykem u 159 1750 TBi je pak právě "ropácké" chování motoru. Většina řidičů zbytečně motor vytáčí, přičemž pak si stěžují na spotřebu paliva. Je to blbina, protože motor je stavěn na optimalizaci režimu kolem 2500-4500/min a víc prakticky nemá smysl. Pokud se skutečně používá tak, že řidič v běžných situacích řadí do 4000/min., dá se spotřeba v pohodě udržet pod 9 l/100 km, aniž by nějak výrazně utrpěla dynamika jízdy. Smyslem vývoje bylo v podstatě spojit výhody moderního turbodieselu (vysoký výkon v nízkých a středních otáčkách) a benzinového motoru (kultivovanost chodu, širší výkonové pásmo, bezproblémovost)
Na praktické zkušenosti v otázce spolehlivosti si budeme muset ještě chvíli počkat.
---------
159 Q4 je celkově velmi nedotáčivá - v akceleraci i deceleraci. Systém Q4 odpovídá modelům 156 - tedy žádná oslnivá technika, ale jen volné diferenciály a středový "tupý" TorSen. Jeho uzavřením se pouze zvýší nedotáčivost auta, je nutno sundat nohu z plynu, případně lehce ťuknout do brzdy, aby se auto přestalo hrnout přes vnější přední kolo. Ani tak ale nedojde k nějakému velkému efektu stočení dovnitř oblouku, ale jen ke zmenšení poloměru vnější šroubovice. Samozřejmě je potřeba počítat se zásahy stabilizačního systému, který má snahu auto navíc ještě rovnat, čímž nedotáčivost ještě zvyšuje. Ale to je prostě normální chování většiny dnešních evropských aut. Výhodou 159 je slušné řízení a první výchylka směrem do oblouku je relativně razantnější než u konkurence, takže auto jde do oblouku celkem ochotně, ale asi uprostřed podklouzne vnější přední kolo a auto jde nekompromisně ven. Řekl bych, že průjezd rychlou zatáčkou je velmi srovnatelný s BMW M5 V8 (ale v hodně pomalý zatáčce se samozřejmě projeví zadní pohon a samosvor u M5). 156 je v oblouku samozřejmě mnohem rychlejší a naprosto ovladatelná (akcelerací z nedotáčivosti do decelarace a přetáčivosti), ale chybí ji alespoň přední samosvor na výjezdu.
Největším trumfem 159 Q4 proti konkurenci jsou asi brzdy, které sice nejsou nijak jedovaté, ale rozjezdy z kopce na "full" není pro ně likvidační a přehřívají se podstatně později než u konkurence.
159 je auto spíš pro dálnice, ale dá se s ní jet celkem obstojně i na silnicích 1. a ještě tak 2. třídy. Na úzkých silničkách v serpentinách je prostě neohrabaná. Ale je samozřejmě jasné, že na závodění v serpentinách to auto prostě není postavený. Žádné Cuore Sportivo se nekoná, spíš je to pohodlný sedan dnešní střední třídy (u zařazení do tříd se bude muset uvádět rok, protože ještě "nedávno" byla sedanem střední třídy AR 75), který je v nějaké lajně s konkurencí, proti níž nabízí lepší brzdy, trochu lepší jízdní vlastnosti a celkem solidní záruky.
Ke konstrukci 159: jde o společnou plošinu s GM, ale nedá se říci, že to je jen přejatá. Prostě kompromis několika řešení - osobně si myslím, že to není špatný kompromis, i když moje představy stavby auta jsou trochu jinde, než je současný trend. Co považuji za katastrofu je hmotnost a celkové ladění auta. Tady vůbec nejde o bezpečnost - např. bezpečnostní klec do soutěžních aut váží 20-30 kg a dokáže tuhost zvýšit cca 7x (je jasné, že tyto počty nelze použít u luxusní limuzíny, ale toho železa přibylo jen poměrně málo). Čeho ale přibylo moc jsou izolace, hmotnost skel a plastů. Zkrátka největší vliv na hmotnost má komfort a myslím si, že pouze snížením komfortu v některých oblastech se dá snížit hmotnost. Další fakt, který mi vadil už u 156 je využití obestavěného prostoru - 155 byla zvnějšku poloviční, ale poskytuje nesrovnatelně více prostoru než 159. To je zase obecný trend - auta jsou zvenku čím dál tím větší, ale vnitřní prostory se stále změnšují. je to přesně to, co jsem leta vyčítal německým autům - dneska krom Japonců to přejala celá Evriopa. Navíc je potřeba si uvědomit, že fakticky není 159 nástupcem 156, ale 166. Takže musíme změnit i měřítka z hlediska jízdních vlastností i dynamiky.
A tím se dostáváme k celkovému dojmu z AR 159. Je to úplně obyčejný a nezajímavý auto, který je zařaditelný mezi Audi, BMW, MB, Jaguar, Volvo, Saab, atd. Každý z nich má nějaké pro a proti, ale 159 se nijak zásadně těmto manažerským limuzínám nevymyká a z jízdy s ní nemá člověk ta "svítící očička", jako tomu bývalo dříve. Uvidíme časem, zda to automobilce přinese finanční stabilitu, nebo naopak úpadek. Důsledkem trendu, který začal uř počátkem 90. let je totiž ztáta tradičních zákazníků, kteří dnes už AR nekupují a naopak postupný zisk teritorií nových (část zákazníků jmenované konkurence). Prostě Cuore Sportivo dostalo infarkt řídící jednotky a tak po dvojitém bypassu už je to vyrovnaná důchodkyně, jakých jsou kolem nás spousty...
Alfetta GTV L
Re: 3.2 Q4 nebo 1.8 TBi ?
Osobně bych ani chvilku neváhal a bral 1.8TBi.... (samozřejmě jestli někdo bazíruje na 4x4 tak je to něco jiného....). Už přes dva roky hrkám s 1.4T 110kW a ten motor je skvělý...
Spider 2000 (1975), 90 V6 QO (1984), Giulia Super 2000 Track car project (1975) + nějaké ty Giulie v rodině :-)
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Amazon [Bot], Google [Bot] a 29 hostů