Kvalita nafty a aditiva
- kejml
- Štamgast
- Příspěvky: 998
- Registrován: 18.8.2007, sob 14:43
- Bydliště: Prahá
- Kontaktovat uživatele:
Na tohodle špeka nesednu.
Za 1 litr Diesel Extra (30.50 Kč) je 1 bod.
Sleva 2 Kč / litr je za 8 bodů.
Takže abys mohl koupit jeden litr za 28.50 musíš koupit 8 dalších za 30.50. Ať počítám, jak počítám, vychází mi litr za 30,28. Sleva 0,7339%.
Pro názornost výpočtu nezohledňuji možnost výhodně získat další body tankováním o víkendu (protože tankuju, když mi svítí kontrolka), nákupem čerstvých baget a dalšího sortimentu ze shopu (protože tam nemají nic, co by mě k tomu motivovalo).
Mě nedostanou. A když, tak určitě ne takhle levně.
Za 1 litr Diesel Extra (30.50 Kč) je 1 bod.
Sleva 2 Kč / litr je za 8 bodů.
Takže abys mohl koupit jeden litr za 28.50 musíš koupit 8 dalších za 30.50. Ať počítám, jak počítám, vychází mi litr za 30,28. Sleva 0,7339%.
Pro názornost výpočtu nezohledňuji možnost výhodně získat další body tankováním o víkendu (protože tankuju, když mi svítí kontrolka), nákupem čerstvých baget a dalšího sortimentu ze shopu (protože tam nemají nic, co by mě k tomu motivovalo).
Mě nedostanou. A když, tak určitě ne takhle levně.
0.125 carburatore
www.Zlatnické řemeslo.cz - Zakázková výroba zlatých šperků
Výhody pro Alfisti.cz
www.Zlatnické řemeslo.cz - Zakázková výroba zlatých šperků
Výhody pro Alfisti.cz
Já mám s Shell následující zkušenost: když jsem poprvé do JTD vzal V-power, tak se motor zklidnil a žral o půl litru méně (pro rejpaly dlouhodobě). Tak jsem ho bral pořád a jak už to bývá, zvykl jsem si na něj. Pak jsme byli na dovolené ve Francii, kde jsem bral Total Excellium, obdobu Diesel Extra. Žádnou velkou změnu jsem nepozoroval, jen jsem jezdil zase o půl litru víc, což jsem připočítával tomu nekonečnýmu stání v pařížských kolonách a neúsporné jízdě přes Německo. Zpět na hranice s ČR jsem dojížděl už skoro na výpary, na první shellce na Rozvadově jsem vzal 60,5 ( do šedesátilitrové nádrže
) plnou V-poweru nestačil jsem se divit. Auto jelo opravdu výrazně lépe, lépe reagovalo na plyn a výrazně se ztišilo. A spotřeba v Brně byla o 2 deci nižší než na hranicích (měřeno z 2500km) a to jsem jel pořád 170-180. Od té doby jsem bral jen V-power.
Taky malé počty: V-power je o 2 Kč dražší oproti běžnému dieslu od Shellu a o 3 Kč od Makra - to je 7, resp 10 procent vyšší cena. Pokud mi sníží spotřebu o 0,5 litru (pominu-li další pozitivní efekty), tak je to při spotřebě 6 litrů úspora nějakých 9 procent. Když se k tomu připočtě těch Kejmlových 0,7cosi procenta za následné slevové akce, tak je rozdíl 0,3 procenta, tedy asi 8,5 haléře na jeden litr, tedy asi 50 haléřů na 100 kilometrů. A pročpak to Makro je asi tak levné...
Nejsem člověk, co by žral reklamu a myslel si, že když budu brát V-power, tak budu jezdit jak Schumacher s formulí. Jenže ono to kupodivu s tou naftou fakt fungovalo.

Taky malé počty: V-power je o 2 Kč dražší oproti běžnému dieslu od Shellu a o 3 Kč od Makra - to je 7, resp 10 procent vyšší cena. Pokud mi sníží spotřebu o 0,5 litru (pominu-li další pozitivní efekty), tak je to při spotřebě 6 litrů úspora nějakých 9 procent. Když se k tomu připočtě těch Kejmlových 0,7cosi procenta za následné slevové akce, tak je rozdíl 0,3 procenta, tedy asi 8,5 haléře na jeden litr, tedy asi 50 haléřů na 100 kilometrů. A pročpak to Makro je asi tak levné...

Nejsem člověk, co by žral reklamu a myslel si, že když budu brát V-power, tak budu jezdit jak Schumacher s formulí. Jenže ono to kupodivu s tou naftou fakt fungovalo.
Alfa 2600 Sprint * Alfa 2000 Spider * Alfetta GT * 75 1.6 IE * 164 2.0 V6 TB * projekt AR51 Matta *Giulia Veloce
ex: 147 JTD, 147 2.0TS, 147 GTA, 156 2.4 MJET a hromada fiatů, jedna Lancia a jeden trabant
ex: 147 JTD, 147 2.0TS, 147 GTA, 156 2.4 MJET a hromada fiatů, jedna Lancia a jeden trabant
- kejml
- Štamgast
- Příspěvky: 998
- Registrován: 18.8.2007, sob 14:43
- Bydliště: Prahá
- Kontaktovat uživatele:
Nic nemá takovou sílu, jako placeboKleofáš píše:...tak se motor zklidnil...
...Auto jelo opravdu výrazně lépe, lépe reagovalo na plyn a výrazně se ztišilo...
...a spotřeba v Brně byla o 2 deci nižší než na hranicích...
...Jenže ono to kupodivu s tou naftou fakt fungovalo...

Ale vážně. Nepovažuji za výhodné si kupovat za tuto cenu prokazatelně kvalitnější PHM. Výše popsané zvýšení kvality jízdě mi za tuto cenu nepřijde dostatečné.
0.125 carburatore
www.Zlatnické řemeslo.cz - Zakázková výroba zlatých šperků
Výhody pro Alfisti.cz
www.Zlatnické řemeslo.cz - Zakázková výroba zlatých šperků
Výhody pro Alfisti.cz
ja jsem ty body sbiral uz davno ....i s druhym autem...mam bodui hafo...a shell diesel extra bych bral i kdybych slevu nemel....vetsinu bodu mam za benzin ....drive zadna sleva nebyla....takze pro me je to proste sleva 2kc...kejml píše:Na tohodle špeka nesednu.
Za 1 litr Diesel Extra (30.50 Kč) je 1 bod.
Sleva 2 Kč / litr je za 8 bodů.
Takže abys mohl koupit jeden litr za 28.50 musíš koupit 8 dalších za 30.50. Ať počítám, jak počítám, vychází mi litr za 30,28. Sleva 0,7339%.
Pro názornost výpočtu nezohledňuji možnost výhodně získat další body tankováním o víkendu (protože tankuju, když mi svítí kontrolka), nákupem čerstvých baget a dalšího sortimentu ze shopu (protože tam nemají nic, co by mě k tomu motivovalo).
Mě nedostanou. A když, tak určitě ne takhle levně.
Zakladatel webu a fóra Alfisti.cz...
Tvojí optikou by vůbec na trhu nemusely existovat dva výrobky plnící stejný účel. Takovej blbej příklad: za kolik si kupuješ toaletní papír? Můžeš mít za dvě korunu ruli, co se ti protrhne, za 4 kačky, co ti odře zadek a za osm, se kterou je radost trůnit. Já beru tu za osm, protože si vážím svýho zadku. Co kupuješ svým dětem na jídlo? Jedí šunku nebo gothaj? A přitom je to oboje legálně prodávaný salám.kejml píše:Nic nemá takovou sílu, jako placeboKleofáš píše:...tak se motor zklidnil...
...Auto jelo opravdu výrazně lépe, lépe reagovalo na plyn a výrazně se ztišilo...
...a spotřeba v Brně byla o 2 deci nižší než na hranicích...
...Jenže ono to kupodivu s tou naftou fakt fungovalo...Za ty prachy to přece musí fungovat, jinak by si na to posvítila hlídací šméčka (sorry smečka) demogracyje.
Ale vážně. Nepovažuji za výhodné si kupovat za tuto cenu prokazatelně kvalitnější PHM. Výše popsané zvýšení kvality jízdě mi za tuto cenu nepřijde dostatečné.
Pokud jsi přesvědčený, že "za ty prachy to musí fungovat", proč nebereš v JZD za dvacku? Tam je to taky dle norem a státních orgánů nezávadné a tudíž pro tvé JTD dobré, přesto jezdíš do Makra, kde je to o sedm korun dražší?
V téhle debatě nemá cenu pokračovat. Vzhledem k tomu, že jsi to, o čem tu zasvěceně mluvíš, nevyzkoušel osobně, ani nemáš v rukou jediný objektivní argument, je bezpředmětná. Zaráží mě, že můžeš něco tvrdit, aniž bys s tím měl nějaké zkušenosti.
Alfa 2600 Sprint * Alfa 2000 Spider * Alfetta GT * 75 1.6 IE * 164 2.0 V6 TB * projekt AR51 Matta *Giulia Veloce
ex: 147 JTD, 147 2.0TS, 147 GTA, 156 2.4 MJET a hromada fiatů, jedna Lancia a jeden trabant
ex: 147 JTD, 147 2.0TS, 147 GTA, 156 2.4 MJET a hromada fiatů, jedna Lancia a jeden trabant
- coyote
- SemTuFurt
- Příspěvky: 3585
- Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
- Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou
V Power Diesel jsem zkoušel a podle mě to žádný vliv na chod motoru a spotřebu aspoň u mě nemělo. Totéž jsem pociťoval se svým původním autem na benzínu... Ale naše marea si libuje v dieselu extra. Na ten jezdí moc dobře. S ní jsem ještě V power nezkoušel...
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej
- kejml
- Štamgast
- Příspěvky: 998
- Registrován: 18.8.2007, sob 14:43
- Bydliště: Prahá
- Kontaktovat uživatele:
Kleo: příště použiju víc smajlíků
:smt009
aby bylo jasné, co myslím vážně.
S V-Power Diesel zkušenosti mám, stejně tak s Diesel Extra. Stejně tak s Aralem (také Diesel Extra?). Právě proto jsem napsal, že mi ta zvýšená cena nic nekompenzuje.
Používat argumenty "tankuj v JZD" hraničí s demagogií a tímto tónem také nehodlám pokračovat.














S V-Power Diesel zkušenosti mám, stejně tak s Diesel Extra. Stejně tak s Aralem (také Diesel Extra?). Právě proto jsem napsal, že mi ta zvýšená cena nic nekompenzuje.
Používat argumenty "tankuj v JZD" hraničí s demagogií a tímto tónem také nehodlám pokračovat.
0.125 carburatore
www.Zlatnické řemeslo.cz - Zakázková výroba zlatých šperků
Výhody pro Alfisti.cz
www.Zlatnické řemeslo.cz - Zakázková výroba zlatých šperků
Výhody pro Alfisti.cz
já se na tyhle témata nikdy nic pořádného nedověděl. co vím ale jistě (protože už to bylo zmíněno mnohokrát na různých zdrojích) je to, že společnosti Shell,OMV a Benzina sice tankují do cisteren to samé, co ostatní, ale jako jediní provádějí tzv. "povýrobní aditivaci". proto beru jen Diesel Extra, ale zajímalo mě, zda existuje i jiná, lepší (ne nutně levnější) možnost. osobně jsem se několikrát bavil s prodejci u pumpy a říkali, že V-Power se bere pomalu víc, než obyčejný Diesel Extra. Aspoň v Praze
..

Alfetta GTV 2.0 L
156 2.5 V6 ("baby GTA" projekt pro syna)
156 2.5 V6 ("baby GTA" projekt pro syna)
Kupil jsem na obyc. pumpe, stalo to asi 250.- a mam z lonska jeste pres polovinu i kdyz rocne najedu asi 40,0000,- ono se toho leje fakt malo, jen neviresili nalevani, je to skoro na trychtyr 

Fiat Scudo II 130 Multijet 2015
Ford Kuga 1.5 turbo 2017
Ford Mustang 2016 V8 5.0 421k
www.rcfunrace.cz www.prcars.cz
www.dmcstyle.cz
Ford Kuga 1.5 turbo 2017
Ford Mustang 2016 V8 5.0 421k
www.rcfunrace.cz www.prcars.cz
www.dmcstyle.cz
-
michal pcolinsky
- Příspěvky: 3
- Registrován: 10.12.2007, pon 20:54
- Bydliště: trebisov sr
..z diskuse zda používat V Power diesel nebo ne.autorevu píše:Hlavním důvodem proč používat bezsirnatá paliva jsou nyní emise, kdy pomocí těchto paliv a následné neutralizace v katalizátorech a filtrech dochází až k 90% snižení emisí. Další co se týče motoru samotného, tak síra degraduje kvalitu oleje a olej tedy degraduje rychleji. Nedojde-li totiž v průběhu spalovacího procesu k navázání síry na vhodné typy látek (aditiva proto třeba Bluetec u EURO5), oxiduje síra v palivu na SO2 a to tak, že z jednoho kilogramu palivové síry vzniknou 2 kg SO2. Vedlejším účinkem vzniku SO2 při spalování je výrazný růst teploty rosného bodu spalin oproti hodnotě rosného bodu vztaženého pouze k parciálnímu objemu vodní páry ve spalinách a kyselý kondenzát (H2SO4) na chladných výhřevných plochách, který způsobuje jejich rychlou korozi, pokud nejsou ze speciálních antikorozních materiálů. Což laicky řečeno znamená, že sirnaté palivo zabraňuje co nejlepšímu spálení směsy, vzniká větší množství pevných částic, které jsou pak zátěží jak ekologickou, tak i na motor, protože znečišťuje spalovací prostory, již jmenovaný olej a též zbytečně nadměrně zatěžují filtr pevných částic dnes už tak hojně využivaný. Takže ano můžete lít do moderního common railu cokoliv co vám přijde pod ruku, ale nemůže čekat, že vám vstřiky vydrží 200 tis a motor nebude brát olej a filtr pevných částic nebude periodicky házet errory hlavně při jízdnách ve městě kdy ten nadbytek částic nedokáže vyčistit ani kontrolovaným spálením
Alfetta GTV 2.0 L
156 2.5 V6 ("baby GTA" projekt pro syna)
156 2.5 V6 ("baby GTA" projekt pro syna)
zajímavý článek pro JTDčkáře..
Nafta z České rafinérské je zaručeně bezvadná, ale není na trhu jediná
CO CHVÍLI SE PŘI SVÉ PRÁCI SETKÁVÁM SE VSTŘIKOVACÍMI ZAŘÍZENÍMI I CELÝMI MOTORY POŠKOZENÝMI NEKVALITNÍ NAFTOU. TEDY NAFTOU NEODPOVÍDAJÍCÍ NORMĚ ČSN EN590. S OTÁZKOU, JAK MŮŽE VZNIKNOUT NEKVALITNÍ NAFTA, JSEM ZAMÍŘIL DO ČESKÉ RAFINÉRSKÉ. ODPOVĚDI JSEM SE NEDOČKAL, ZDE TOTIŽ ŠPATNÁ NAFTA NEVZNIKÁ ...
Zní to trochu jako špatný reklamní slogan, ale, ve zkratce řečeno, procesy výroby, a hlavně kontroly jakosti neumožňují, aby se na trh z rafinérií v Kralupech nad Vltavou či v Litvínově dostala nafta nevyhovující parametrům daných normou ČSN EN 590. Pro některé své velké zákazníky, jako je například Benzina, a. s., pak dokonce přímo Česká rafinérská, a. s., provádí povýrobní aditivaci pohonných hmot na nadstandardní jakost.
Krakování zlepšuje efektivitu
Výlet do rafinérie v Kralupech byl pro technického fanatika mého formátu především esteticky působivou podívanou. Neskutečně obrovské skladovací tanky pojmou až 24 tisíc krychlových metrů surovin či pohonných hmot. Dozvídám se, že z ekologických důvodů mají takzvané plovoucí střechy.
Zajímavé technické dílo těsní po celém obvodu a klesá či stoupá s hladinou v tanku. Zabraňuje tak nejen úniku výparů do ovzduší, ale i samotnému jejich vzniku.
Kromě ekologie to má i velký bezpečnostní význam, protože požárů třeba od blesku či statickým elektrickým výbojem zažehnutých výparů již v historii petrochemického průmyslu několik bylo.
Nejpůsobivější je ta nejnovější technologická část kralupské rafinérie, a to jednotka fl uidního katalytického krakování (FCC). Zjednodušeně řečeno se v ní těžší frakce z atmosférické a vakuové destilace ropy (mající blízko k mazutu) přeměřují na světlé ropné produkty, mezi něž patří benzín i nafta. Rafinérie tak dokáže maximum objemu zpracovávané ropy zužitkovat na produkty žádané dnešním trhem, aniž by jí zbývaly produkty, o které zájem není. Před spuštěním FCC rafinérii přebýval mazut, což je tmavý destilační produkt použitelný nanejvýš pro spalování v průmyslových kotelnách. Ač kraková jednotka produkuje celé spektrum světlých paliv, fl uidní katalytické krakování v Kralupech vyrábí více benzínu, zatímco takzvané hydrokrakování, jež Česká rafinérská, a.s., používá v Litvínově, je spíše výhodné pro výrobu nafty. Krakové produkty si oba výrobní závody mohou mezi sebou v rámci zefektivnění předávat.
Špatná nafta nejprojde
Procházka areálem rafinérie byla sice pro mě poutavější než výlet s přítelkyní do Českého ráje, ale přesto to pro mou reportáž nejzajímavější čeká v laboratořích, kde provádějí výstupní kontrolu produktů.
Z každé šarže nafty, což je jeden obsah mísicího tanku, je odebrán vzorek. Kontrolováno je 20 parametrů váno uvedených v samostatné samomaximálně tabulce, pro životnost vstřikovacích zařízení a motorů obecně je důležité zejména cetanové číslo, dále hodnoty mazivosti, obsahu vody, popela a nečistot. Ekologickým požadavkem současnosti je obsah síry, jenž s hodnotou maximálně 50 mg/kg je dnes několiksetkrát nižší, než bývalo celá léta obvyklé. Nízkosirnost nafty však prospívá i motorům, zejména životnosti motorového oleje a filtrů pevných částic, které dnes pod podlahou našich vozů čistí spaliny stále častěji.
Výsledkem provedených zkoušek je protokol - atest výstupní kontroly.
Na jeho konci musí být strohá věta: Kvalita vyhovuje požadavkům ČSN EN 590:2004. Zajímavé je, že atest generuje automatizovaný systém, a pokud některý z parametrů nevyhovuje specifi-kaci, obsluha nemůže dosáhnout vystavení souhlasného protokolu.
Laboratoře České rafinérské jsou certifikovány podle normy ISO 9001:2000 firmou Lloyds Register Quality Assurance. Když nafta neprojde výstupní kontrolou, dá se obvykle „opravit“. Cetanové číslo lze zvýšit nitráty, filtrovatelnost depresanty, mazivost mazivostními přísadami.
Výhradní dodavatel Benziny
Že závadná nafta neopustí brány rafinérie, a to autem, vlakem ani produktovodem, mi začíná být jasné. Přesto z praxe vím, že špatná nafta, jíž po odebrání z nádrže porouchaného vozidla naměříme mazivost HFRR třeba 600 místo maximálně povolených 460 m, se prostě na území R občas vyskytne. Když je nafta z České rafinérské kvalitní, kde se tedy bere ta špatná, o níž tak často mluvíme v souvislosti s různými závadami? Napadá mě, že jedině nepoctivostí dopravců, kteří prostě někde odlijou naftu a zbylý objem doplní nějakou levnější podobnou kapalinou (v horším případě vodou), či touhou po rychlém zisku ze strany majitelů a nájemců čerpacích stanic. Ti by třeba mohli na svých čerpacích stanicích jako naftu prodávat cokoliv jí podobného, co však lze koupit bez vysoké spotřební daně na pohonné hmoty. Například extralehký topný či transformátorový olej.
Sledovali jsme proto cestu nafty výdejní lávky v kralupské rafinérii na čerpací stanici společnosti Benzina. Jak vidíte v přiloženém minifotoseriálu, zde prostě není příležitost k podvodům. Kromě technických předpokladů (spodní plnění kamiónů), propracovaných kontrolních mechanismů (plombování kamiónů i tanků, evidence plomb, sledování pohybu kamiónů pomocí GPS) sehrává svou kladnou roli rovněž jednoduchý a transparentní vztah výrobce, dopravce a prodejce. Benzina, a. s., totiž nakupuje naftu výhradně od českých rafinérií (kromě zmíněných ještě z Parama Pardubice) a je vyloučeno, že by třeba některý z nájemců čerpacích stanic nakoupil naftu pocházející z pochybných zdrojů, která sice může být ekonomicky výhodná, ale s neprověřenu jakostí. O dopravu nafty na čerpací stanice se starají cisterny společnosti Petrotrans, což je dceřiná společnost Benziny. Benzina se v otázce kvality pohonných hmot může spolehnout na neprůstřelnou výstupní kontrolu svých výhradních dodavatelů stejně jako na další zlepšování jejich parametrů povýrobní aditivací. Vyšší jakost produktů značí marketingový název Diesel Top Q na totemech či výdejních stojanech. O významu aditivace pohonných hmot mluvíme na jiném místě tohoto čísla.
Ti velcí za to nemohou
Jako patriot mám radost, že pohonné hmoty v síti Benziny jsou zaručené a nadstandardní jakosti, nicméně i jiné velké společnosti dnes už zaručují nejvyšší úroveň jakosti nafty a její povýrobní aditivaci - jmenovitě třeba OMV a Shell. Benzina je však mezi nimi výjimečná zaměřením na jediného dodavatele a absencí různých skladů a stáčíren v distribuci pohonných hmot, protože tato místa zvyšují riziko různých podvodů či jen ohrožení jakosti. Osobně jsem nyní přesvědčen, že na frekventovaných čerpacích stanicích velkých značek se nafta, která by poškodila vstřikovací zařízení, vyskytnout nemůže, že vinny jsou malé čerpací stanice bez potřebných auditů, systémů řízení jakosti a schopností prověřit si nakupované palivo, které bývá často neznámého původu.
***
PEČEŤ KVALITY MOTOROVÝCH PALIV
Každá čerpací stanice v Čechách může využít možnosti nezávislého auditu jakosti prodávaných pohonných hmot. Čerpací stanice Benzina jsou držiteli pečeti kvality motorových paliv vydávané Ústavem paliv a maziv, a. s. Ten minimálně šestkrát do roka provádí namátkový odběr vzorků a po jejich vyhodnocení určuje, zda má daná čerpací stanice právo používat „pečeť kvality“.
PROČ NE TOPNÝ OLEJ
Extralehký topný olej byl vždy produkt prakticky identický s naftou, takže jeho prodej na čerpacích stanicích a používání jako palivo pro vznětové motory sice znamenaly daňový únik, ale v principu nebyly pro samotné auto nebezpečné. Nyní, v době nízkosirné nafty, má však nafta velmi nízkou mazivost, klidně přes 600 m zkouškou HFRR, takže musí být již v rafinérii aditivována mazivostní přísadou. Podobné to může být s cetanovým číslem a s filtrovatelností. Již sama rafinérie zkrátka pro dosažení požadovaných vlastností nafty používá řadu aditiv, které v lehkém topném oleji nejsou. Pozor, to není řeč o povýrobní aditivaci pohonných hmot na nadstandardní jakost, kterou rafinérie na výdejních lávkách provádí pro své velké odběratele. Do nafty a benzínů jim dávkuje jimi dodaná aditiva, což marketing často zužitkuje pro vytvoření originálních obchodních názvů takto upravených pohonných hmot.
Nafta z České rafinérské je zaručeně bezvadná, ale není na trhu jediná
CO CHVÍLI SE PŘI SVÉ PRÁCI SETKÁVÁM SE VSTŘIKOVACÍMI ZAŘÍZENÍMI I CELÝMI MOTORY POŠKOZENÝMI NEKVALITNÍ NAFTOU. TEDY NAFTOU NEODPOVÍDAJÍCÍ NORMĚ ČSN EN590. S OTÁZKOU, JAK MŮŽE VZNIKNOUT NEKVALITNÍ NAFTA, JSEM ZAMÍŘIL DO ČESKÉ RAFINÉRSKÉ. ODPOVĚDI JSEM SE NEDOČKAL, ZDE TOTIŽ ŠPATNÁ NAFTA NEVZNIKÁ ...
Zní to trochu jako špatný reklamní slogan, ale, ve zkratce řečeno, procesy výroby, a hlavně kontroly jakosti neumožňují, aby se na trh z rafinérií v Kralupech nad Vltavou či v Litvínově dostala nafta nevyhovující parametrům daných normou ČSN EN 590. Pro některé své velké zákazníky, jako je například Benzina, a. s., pak dokonce přímo Česká rafinérská, a. s., provádí povýrobní aditivaci pohonných hmot na nadstandardní jakost.
Krakování zlepšuje efektivitu
Výlet do rafinérie v Kralupech byl pro technického fanatika mého formátu především esteticky působivou podívanou. Neskutečně obrovské skladovací tanky pojmou až 24 tisíc krychlových metrů surovin či pohonných hmot. Dozvídám se, že z ekologických důvodů mají takzvané plovoucí střechy.
Zajímavé technické dílo těsní po celém obvodu a klesá či stoupá s hladinou v tanku. Zabraňuje tak nejen úniku výparů do ovzduší, ale i samotnému jejich vzniku.
Kromě ekologie to má i velký bezpečnostní význam, protože požárů třeba od blesku či statickým elektrickým výbojem zažehnutých výparů již v historii petrochemického průmyslu několik bylo.
Nejpůsobivější je ta nejnovější technologická část kralupské rafinérie, a to jednotka fl uidního katalytického krakování (FCC). Zjednodušeně řečeno se v ní těžší frakce z atmosférické a vakuové destilace ropy (mající blízko k mazutu) přeměřují na světlé ropné produkty, mezi něž patří benzín i nafta. Rafinérie tak dokáže maximum objemu zpracovávané ropy zužitkovat na produkty žádané dnešním trhem, aniž by jí zbývaly produkty, o které zájem není. Před spuštěním FCC rafinérii přebýval mazut, což je tmavý destilační produkt použitelný nanejvýš pro spalování v průmyslových kotelnách. Ač kraková jednotka produkuje celé spektrum světlých paliv, fl uidní katalytické krakování v Kralupech vyrábí více benzínu, zatímco takzvané hydrokrakování, jež Česká rafinérská, a.s., používá v Litvínově, je spíše výhodné pro výrobu nafty. Krakové produkty si oba výrobní závody mohou mezi sebou v rámci zefektivnění předávat.
Špatná nafta nejprojde
Procházka areálem rafinérie byla sice pro mě poutavější než výlet s přítelkyní do Českého ráje, ale přesto to pro mou reportáž nejzajímavější čeká v laboratořích, kde provádějí výstupní kontrolu produktů.
Z každé šarže nafty, což je jeden obsah mísicího tanku, je odebrán vzorek. Kontrolováno je 20 parametrů váno uvedených v samostatné samomaximálně tabulce, pro životnost vstřikovacích zařízení a motorů obecně je důležité zejména cetanové číslo, dále hodnoty mazivosti, obsahu vody, popela a nečistot. Ekologickým požadavkem současnosti je obsah síry, jenž s hodnotou maximálně 50 mg/kg je dnes několiksetkrát nižší, než bývalo celá léta obvyklé. Nízkosirnost nafty však prospívá i motorům, zejména životnosti motorového oleje a filtrů pevných částic, které dnes pod podlahou našich vozů čistí spaliny stále častěji.
Výsledkem provedených zkoušek je protokol - atest výstupní kontroly.
Na jeho konci musí být strohá věta: Kvalita vyhovuje požadavkům ČSN EN 590:2004. Zajímavé je, že atest generuje automatizovaný systém, a pokud některý z parametrů nevyhovuje specifi-kaci, obsluha nemůže dosáhnout vystavení souhlasného protokolu.
Laboratoře České rafinérské jsou certifikovány podle normy ISO 9001:2000 firmou Lloyds Register Quality Assurance. Když nafta neprojde výstupní kontrolou, dá se obvykle „opravit“. Cetanové číslo lze zvýšit nitráty, filtrovatelnost depresanty, mazivost mazivostními přísadami.
Výhradní dodavatel Benziny
Že závadná nafta neopustí brány rafinérie, a to autem, vlakem ani produktovodem, mi začíná být jasné. Přesto z praxe vím, že špatná nafta, jíž po odebrání z nádrže porouchaného vozidla naměříme mazivost HFRR třeba 600 místo maximálně povolených 460 m, se prostě na území R občas vyskytne. Když je nafta z České rafinérské kvalitní, kde se tedy bere ta špatná, o níž tak často mluvíme v souvislosti s různými závadami? Napadá mě, že jedině nepoctivostí dopravců, kteří prostě někde odlijou naftu a zbylý objem doplní nějakou levnější podobnou kapalinou (v horším případě vodou), či touhou po rychlém zisku ze strany majitelů a nájemců čerpacích stanic. Ti by třeba mohli na svých čerpacích stanicích jako naftu prodávat cokoliv jí podobného, co však lze koupit bez vysoké spotřební daně na pohonné hmoty. Například extralehký topný či transformátorový olej.
Sledovali jsme proto cestu nafty výdejní lávky v kralupské rafinérii na čerpací stanici společnosti Benzina. Jak vidíte v přiloženém minifotoseriálu, zde prostě není příležitost k podvodům. Kromě technických předpokladů (spodní plnění kamiónů), propracovaných kontrolních mechanismů (plombování kamiónů i tanků, evidence plomb, sledování pohybu kamiónů pomocí GPS) sehrává svou kladnou roli rovněž jednoduchý a transparentní vztah výrobce, dopravce a prodejce. Benzina, a. s., totiž nakupuje naftu výhradně od českých rafinérií (kromě zmíněných ještě z Parama Pardubice) a je vyloučeno, že by třeba některý z nájemců čerpacích stanic nakoupil naftu pocházející z pochybných zdrojů, která sice může být ekonomicky výhodná, ale s neprověřenu jakostí. O dopravu nafty na čerpací stanice se starají cisterny společnosti Petrotrans, což je dceřiná společnost Benziny. Benzina se v otázce kvality pohonných hmot může spolehnout na neprůstřelnou výstupní kontrolu svých výhradních dodavatelů stejně jako na další zlepšování jejich parametrů povýrobní aditivací. Vyšší jakost produktů značí marketingový název Diesel Top Q na totemech či výdejních stojanech. O významu aditivace pohonných hmot mluvíme na jiném místě tohoto čísla.
Ti velcí za to nemohou
Jako patriot mám radost, že pohonné hmoty v síti Benziny jsou zaručené a nadstandardní jakosti, nicméně i jiné velké společnosti dnes už zaručují nejvyšší úroveň jakosti nafty a její povýrobní aditivaci - jmenovitě třeba OMV a Shell. Benzina je však mezi nimi výjimečná zaměřením na jediného dodavatele a absencí různých skladů a stáčíren v distribuci pohonných hmot, protože tato místa zvyšují riziko různých podvodů či jen ohrožení jakosti. Osobně jsem nyní přesvědčen, že na frekventovaných čerpacích stanicích velkých značek se nafta, která by poškodila vstřikovací zařízení, vyskytnout nemůže, že vinny jsou malé čerpací stanice bez potřebných auditů, systémů řízení jakosti a schopností prověřit si nakupované palivo, které bývá často neznámého původu.
***
PEČEŤ KVALITY MOTOROVÝCH PALIV
Každá čerpací stanice v Čechách může využít možnosti nezávislého auditu jakosti prodávaných pohonných hmot. Čerpací stanice Benzina jsou držiteli pečeti kvality motorových paliv vydávané Ústavem paliv a maziv, a. s. Ten minimálně šestkrát do roka provádí namátkový odběr vzorků a po jejich vyhodnocení určuje, zda má daná čerpací stanice právo používat „pečeť kvality“.
PROČ NE TOPNÝ OLEJ
Extralehký topný olej byl vždy produkt prakticky identický s naftou, takže jeho prodej na čerpacích stanicích a používání jako palivo pro vznětové motory sice znamenaly daňový únik, ale v principu nebyly pro samotné auto nebezpečné. Nyní, v době nízkosirné nafty, má však nafta velmi nízkou mazivost, klidně přes 600 m zkouškou HFRR, takže musí být již v rafinérii aditivována mazivostní přísadou. Podobné to může být s cetanovým číslem a s filtrovatelností. Již sama rafinérie zkrátka pro dosažení požadovaných vlastností nafty používá řadu aditiv, které v lehkém topném oleji nejsou. Pozor, to není řeč o povýrobní aditivaci pohonných hmot na nadstandardní jakost, kterou rafinérie na výdejních lávkách provádí pro své velké odběratele. Do nafty a benzínů jim dávkuje jimi dodaná aditiva, což marketing často zužitkuje pro vytvoření originálních obchodních názvů takto upravených pohonných hmot.
Alfetta GTV 2.0 L
156 2.5 V6 ("baby GTA" projekt pro syna)
156 2.5 V6 ("baby GTA" projekt pro syna)
- kejml
- Štamgast
- Příspěvky: 998
- Registrován: 18.8.2007, sob 14:43
- Bydliště: Prahá
- Kontaktovat uživatele:
U tohoto článku chybí poznámka "komerční presentace". Ve slušných médiích se to tiskne jiným fontem, než je redakční obsah 
Já tankuju v Tesku a v Globusu, protože jsou nejlevnější.
A nikdy nebudu tankovat u Benziny, protože sponsorovala sešívky. A to se nezapomíná.
http://www.dobrapumpa.cz/cs/obsah/cerpa ... ti-kvality

Já tankuju v Tesku a v Globusu, protože jsou nejlevnější.
A nikdy nebudu tankovat u Benziny, protože sponsorovala sešívky. A to se nezapomíná.
http://www.dobrapumpa.cz/cs/obsah/cerpa ... ti-kvality
0.125 carburatore
www.Zlatnické řemeslo.cz - Zakázková výroba zlatých šperků
Výhody pro Alfisti.cz
www.Zlatnické řemeslo.cz - Zakázková výroba zlatých šperků
Výhody pro Alfisti.cz
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti