Tak se taky vyjádřím
Řeknu to takhle. Nikdy menší hmotnost neznamená špatnou věc pro jízdní vlastnosti. Když vezmu závodní vůz, třeba Ferrari 430 Challenge GT, tak jezdec jezdí celý den tréninky sám s nějakým nastavením. Zajíždí takové a takové časy. Dá se tam sedačka spolujezdce, do té si sedne spolujezdec a jezdí půl hoďky. Časy jsou skoro o 3 sekundy na kolo pomalejší. A to ten spolujezdec i ze sedačkou vážil 100 Kg. Takže 100 kg navíc, udělá 2,8 sekundy na kolo horší čas. A to ne jen u toho Ferrari, podobné to je i u Seat Leon Supercopa, Octavia cupu i BMW 1 Challenge. Prostě každé kilo navíc je špatně, do nedávna jsem si myslel že to ví každý
Co se týče koncepce, tady bych byl hodně opratný. Hlavně u vyznavačů klasiky motor ve předu pohon zadku. Dnes už jsou předohraby tak vymáklé, že ten zadohrab je na tom buď stejně, nebo trochu hůř ( beru rychlost projetí zatáčky a ne zábavu, pro efekt a zábavu vyhrává zadohrab ). To je ozkoušené a v pořádku. Viz WTCC, předohrab Seat, Chevrolet a dříve Alfa, se bez problémů drželi BMW a dokonce jim i naklépavali a ne málo. Octavia na Octavia Cup, versus BMW 1 Challenge. Octavia má 220 PS a hmotnost 1130 Kg, BMW 1 má 285 PS a hmotnost 1150 Kg. Na rovince BMW 1 dává octavii hrozně, ale na brzdách a v zatáčce to už tak není. Octavia závodní čas na kolo v Mostě lepší o 1 sekundu na kolo, ve stejnej den, za stejných podmínek a se stejným pilotem a podobně to dopadlo i v Brně. A to má Octavia o 65 koní méně. Ale BMW má všechno v předu a pohon zadku. Zadek se tak brutálně odlehčuje, i když se udělá nastavení tlumičů takové, aby se to poltačilo. Prostě na brzdách zadek nemá přilnavost, logick se nadnáší a na výjezdech už je to lepší ale pořád to není ono.
Takže dle mého, zadohrab a předohrab jsou na stejné úrovni co se rychlosti projetí zatáčky týče a rychlosti celkově. Předohrab je víc přesnější na řízení a se zadohrabem se lépe chytá Apex zatáčky. Mít předohrab neznamená mít za každou cenu nedotáčivost. Ja se svým autí jak mám teď nastaven podvozek vlítnu do zatáčky, před zatáčkou si lehce nadhodím zadek, aniž bych ztratil na rychlosti, nasměruju předek na Apex a celou zatáčku jedu mírným, téměř neznatelným driftíkem zadní nápravy a ne nedotáčivě. Samozřejmě když vlítnu rychle třeba na kruháč mokrej, tak předek se chvilku hrne, než se chytne a než se utrhne zadek. Po utrhnutí zadečku je to cajk.
A takovou nedotáčivost máte i u zadokolky. Pokud s ní vlítnu na kruháč, tak nejprve se hrne předek, než pod plynem donutím zadek vybočit. A nebo to odstananím stejně jak u té předokolky, že auto v nájezdu do zatáčky nadhodím a nechám driftíkovat mírně zadek auta a volantem jen korigovat.
Takže výhody zadohrab:
- Je to mnohem lepší na blbnutí a na efekt a na zábavu
- ve vracákách a prudkých zatáčkách, lepší adheze oproti předohrabu
- klasika
Nevýhody zadohrab:
- vetší šance nezvládnutí vozu při náhlém ustřelení
- horší adheze v rychlejch zatáčkách, na brzdách a na nerovnostech ( na závodním okruhu například přejezdy obrubáků ).
Takže celkově za tento článek:
Je lepší na zábavu a na rychlost projetého okruhu nebo zatáčky težší auto? jenoznačně ne, víc váhy znamená vetší problém jak při akceleraci, brždění, i při průjezdu zatáček.
Co je lepší? Předohrab nebo zadohrab?
Je to téměř stejné. Za nějakých okolností je lepší zadohrab, za některých předohrab. Tady je to vyrovnané a u žádné z koncepcí se nedá jasně určit, co je lepší a co rychlejší. Jsou vyrovnaný