
(jestli to má být v jiné části fóra, tak to přesuňte. Nic jsem nenašel)
Dnes jsem měl zapůjčenou zajímavou alternativu střední třídy a vzhledem k proporcím, zaměření i ceně, konkurenta pro AR159. Jelikož nemám zkušenost s jinou než mojí tzn. výbava High, můžu srovnat jen to.
Jednalo se o Lexus IS 220D, který se začal vyrábět, stejně jako 159ka v roce 2006 a vyrábí se doposud. Těch společných vlastností (bohužel kromě výroby) je více. Vypadá stále velmi dobře, není to žádný nafouklý obr, má sportovní šmrnc, kilogramovou nadváhu a vysokou cenu.
Konkrétně jsem měl 3 roky starý naftový čtyřválec 2.2 litru se 130kW, filtrem pevných částic, v (asi) nejvyšší výbavě, za někdejších nemalých 1,2mil. Tachometr ukazoval cca 35.000km
Z venku nemám moc co dodat, auto se mi líbí, bez výhrad. (Alfa je ale samozřejmě hezčí)

V interiéru hned zaujmou fantastická, komplet elektrická kožená křesla s vyhříváním i odvětráváním. Nemají nijak extra velké boční vedení, ale jinak je to královské posezení a to nemluvě o tom, jak nádherně vypadají. Bez diskuze Bod IS – 1:1
Neméně mě nadchla dost nepodstatná věc a to zpracování stropu. Luxusní, super jemný materiál, který bych snad chtěl mít i doma na polštáři

Interiér je mix pěkných a příšerných věcí i materiálů. Spousta kvalitního měkkého plastu a kůže, a v tom je vražený obstojně vypadající, za to katastrofálně laciný šedostříbrný plast, který se hýbe a šíleně skřípe. K tomu je tam pár dalších laciných doplňků ve špatné imitaci dřeva. Středový tunel se po opření nohou posune snad o půl centimetru, stejně tak výplň dveří s podivně hluboko a daleko umístěným ovladači oken. Když je boční okno v pohybu, tak křupne jak kdyby bylo přimrzlé, v dojezdu bouchne (to dělá teda 159 taky), navíc se s jedoucím oknem prohýbá i výplň dveří. Při zavírání dveří se madlo kroutí a vrže, alespoň že dovření má důstojný zvuk. To neplatí pro kufr, který nevalně plechově žuchne.
Na palubní desce je také bezvadný průhledný plast s archaickými hodinami. Celé mi to připomnělo Aiwa-HiFi léta páně 1995.
Ještě nesmím zapomenout na řadící páku, kterou si půjčili zřejmě z Kadetta. Místa není v interiéru mnoho, hlavně co se týče zadních cestujících. Sedadla jsou sice i pro ně vynikající, ale nohy si už kam dát není. (159 v bledě modrém). Bod 159 2:1
Volant má docela tenký věnec a jeho nastavení je čistě elektrické. Přijde mi však, že i v nejbližší poloze byl moc daleko a nízko.
Ovladače jdou pěkně ale tlačítek je trochu moc a intuitivita není zrovna příkladná. Velký displej sice nemá extra pěknou grafiku, ale za to je dotykový (Alfo styď se). Při zařazené zpátečce se aktivuje couvací kamera, která si mou důvěru rozhodně nezískala, navíc často na obrazovce chyběl zelený nákres auta, takže jsem vůbec nevěděl kam jedu. Přes vysokou hranu kufru není nic vidět a jako bonus se sklopí zrcátka na obrubníky, takže není vidět lautr nic. Za mě peklo, ale je možné, že si na to člověk časem zvykne. Ještě k zrcátkům. Jsou sice velká, ale s podivnými skly ve kterých se špatně sleduje provoz. Bod asi nikdo. 2:1
Startování je tlačítkem, bez nutnosti někam dávat klíč. Motor naskočí tiše a hladce. Celkově odhlučnění je velmi dobré, jak od podvozku, tak od motoru. Běží opravdu sametově, zvuk má i vzhledem k objemu tak napůl cesty mezi 4 a 5 válcem. Líbí. Bod IS 2:2
Jízdní vlastnosti by měly patřit k tomu lepšímu avšak proti 159 je řízení tupé a jakoby opožděné za reakcí řidiče. Řazení šlo hladce i když z převodovky lezou divné zvuky. Práce se spojkou je dílem zvyku, osobně mi moc nevyhovovala, zabírala až příliš nahoře.
Brzdy se dobře dávkují a neméně kvalitně brzdí... aspoň něco. Bod 159 3:2
Komfort je však ukázkový, auto na 17“ slušně drží stopu (někdy se trošku zavlnilo – možná špatné pneu Bridgestone) a současně krásně filtruje nerovnosti. Od podvozku nejdou žádné nežádoucí rány. Přesto, že palubka je vrzací, za jízdy se téměř neozývá a ani nikde jinde není nadmíra pazvuků. Malý bod pro IS 3:3
A borec na konec. Motor. Jak jsem psal, jde krásně tiše, avšak i nadstandardních 130kW má s 1660kg! těžkým vozem dost práce. V nízkých otáčkách ho enormě dusí filtr pevných částic (to známe), až kolem 1800ot. se probere, u 2000 přijde kopanec jak vrata a teprve poté vyrazí. Převody jsou hodně dlouhé (jednička ukrutně krátká) a tak šestka je pouze na dálnici, jinak se motor dusí. I 1500ot. je pro něj málo a vydává dunivý zvuk neochoty jet. V pásmu 2000-4500 jede celkem solidně i když bych opravdu čekal více. Filtr a hmotnost to však zazdí. Spotřeba prý bývá kolem 6,5 litru. Já tedy jezdil skoro za 9… ale v rámci testování to nic asi nevypovídá. Tady asi opět bez bodů. 3:3
Škoda. Moc pěkné auto je sestřeleno tristními chybami v materiálech a udušeným motorem. Celkem chápu, proč v této kategorii každý skončí u A4, 3er nebo Céčka… stejně jako se 159...
Sakra, to jsem se rozepsal

Foto z nového, fototechnilogiemi se chlubícího, leč špatně fotícího mobilu

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5woLFrOC-YI[/video]