Pozitiva:
- fakt to jede - jezdil jsem s tím s defacto vybitou baterkou (e-dojezd to ukazovalo do 3km) a když dáte plný plyn, tak po kratší prodlevě se to fakt nadechne a jede to +/- jako Giulia 2.0T 200 PS, snad i líp.... samozřejmě jsem to neměřil, jsou to pocity, ale jako fakt to jede. Převodovka zcela bez výhrad, nevím, že řadí, chuť používat pádla fakt nemám (podle mě tam jsou zbytečně)
- trakce - taky překvapení (ten FWD Superb hrabe furt) - dával jsem na dvojku plný plyn na pěkně popršených kostkách a nehráblo to, trakce parádní.
- podvozek - 19" zimní kola - za mě zcela bez výhrad. Přesně jak bych od Alfy chtěl - bez bouchání, ale pěkně tuhý ale ne prkenný. Schválně jsem ty díry a zvlněné krajnice vymetal a naprostá spokojenost. Nechci přehánět ale oproti Stelviu na 19" mi to nepřišlo nijak zásadně horší. Vlasntosti na suchém asfaltu v zatáčkách jsem neměl jak vyzkoušet, ale asi to nějak adekvátně sedět bude, nevím proč by nemělo. Nevím jestli to nemá vylepšený podvozek proti běžným verzím, přišlo mi to hodně dobrý….
- papírově je to těžké auto, ale za volantem jsem to nijak necítil
- řízení - taky v poho. Volant je notoricky známý a pocitově fajn. V "D" to asi ještě nějak ztuhne ale i v "N" jsem se v tom cítil dobře. Na poměry třídy si myslím že dobrý
- zvuk motoru - příjemný, hezky utlumený, ale při nějakém blbnutí to tak akorát slyšíte aby to k tomu stylu jízdy ladilo
- systém "DNA" - celkem chytře namapovaný na typ auta. Tzn - "A" je full electric mód, "N" je hybrid co po sundání nohy z plynu plachtí (tzn. vypne fosilní motor), "D" drží otáčky výš, při sundání nohy z plynu rekuperuje, tzn. zpomaluje rychleji než v "N" (v "N" to samozřejmě taky rekuperuje, ale až poté co polechtáte brzdu)
Negativa:
- nemůžete si sami vybrat, jestli chcete aby auto rekuperovalo nebo plachtilo. Staré PHEV to uměly snad všechny (u Superbu velmi snadno ťuknutím do řadící páky která má jednu nearetovanou polohu a za jízdy si pořád můžete přepínat mezi rekuperací a plachtěním). Když teda pojedete z dlouhého prudkého kopce, buď budete na "N" pořád lehce přibržďovat a tím rekuperovat, nebo to musíte přepnout do "D".... Ve městě je ale "D" nepoužitelné, to bude sice rekuperovat, ale jinak zbytečně žrát, protože drží otáčky vysoko
- má to tlačítko tuhosti tlumičů jako "lepší" Giulie (taky uprostřed ovladače DNA), ale z nějakého důvodu je aktivní jen v režimu "D". Nechápu, proč bych si na běžnou "hybridní" jízdu nemohl přitvrdit tlumiče.... prostě to ale nejde no.
- měl jsem málo šťávy v baterce ale to by nemělo mít takový vliv, prostě mi to přišlo čistě v E-módu hodně líne. Mnohem línější než ten Superb. Přitom čistě elektrických koní to má stejně. Jako ve městě to asi bude jedno, ale já na tu elektriku často jezdím i po okreskách a tam nevim nevim. Neměl jsem možnost vyzkoušet to pořádně....
- za mě velký problém je, že i v čistě elektrickém režimu si to prý občas pomůže benzínem. To by mi fakt vadilo - prostě jsem zvyklý že když jedu na elektriku, tak pokud to neprošlápnu na podlahu (kickdown) tak fakt to benzín nepustí. Jestli si tohle auto častěji benzínem pomáhá tak je to špatně. Když mám PHEV auto a mám to třeba 20km do práce, tak to chci celé jet na elektriku a tím šetřit benzín i studené starty motoru. Superb to zvládá parádně.... zase - neměl jsem plně nabitou baterku a potřeboval bych víc času to vyzkoušet.
- infotaiment je velmi svižný, ale protože je to PHEV tak to má tři prdele fíčur, funkcí a nastavení, není pro prostě jak Stelvio auto typu "sednout a jezdit", ale musíte si s tím trošku pohrát než si to nastavíte k obrazu svému. Ale zas je fajn že si můžete na homepage infotaimentu dát vlastní tlačítka s funkcemi dle vlastní volby
- sedačky samy o sobě byly fajn ale ty páčky kterýma se nastavují působily neuvěřitelně volným a chatrným dojmem. Třeba konkrétní kus nebo styl používání, ale bál jsem se, že mi zůstanou v ruce
- kurt je malý, prý se s tím žít dá.... určitě bych si dal síť za zadní hlavové opěrky, abych to mohl plnit až nahoru po střechu
- nádrž prý 30 litrů… (ano…. 30…)
Takhle letmým dojmem to na mě působí tak, že oni tu PHEV verzi udělali, aby se co nejvíc blížila svezení benzínovým 2.0T, který tam z ekologických důvodů dát nemohli. Jede to skvěle, váhu to maskuje. Máte výhodu podstatně nižší dlouhodobé spotřeby, samozřejmě nevýhodu nějaké té hmotnosti a složitosti celého ústrojí. Obávám se ale, že Alfista by asi stejně raději chtěl ten dvoulitr, co?
Naopak běžný uživatel, nealfista, bude možná chtít aby to víc fungovalo jako elektromobil, byť s krátkým dojezdem. A tady zas nebude spokojený s tím, že si to pomáhá benzínem a že čistě na elektriku je to líné.
Zdá se mi, že to auto trošku cílí mimo terč…. Přitom já bych ho klidně bral – naučil bych se s tím jezdit jako s EV a zároveň si občas užil to pěkné svezení. Ale kolik takových lidí je? Myslím že né dost, aby si to na sebe vydělalo….
Zas na druhou stranu – kámoš to nafásl jako služebák, neplatil to, jen s tím jezdí a je fakt spokojený. Tak možná jako fleet kára do firem co chtějí být „zelené“ to může fungovat…. Běžný uživatel (tedy ani alfista ani zájemce o EV) s tím třeba bude spokojený. Nevím.
No a samozřejmě pro všechny je problém cena, která je šílená…. Navíc dle toho mýho kámoše, který pracuje pro Stellantis, se obecně ojeté PHEV auta prodávají naprosto šíleně a nikdo to nechce. Čili propad hodnoty bude obrovský a pokud to nechcete na celou životnost auta, tak je třeba s tím počítat.
Apropó – auto je v zelené Montreal, má to jeden řidič a za pár měsíců bude s 20tkm na prodej