Teplota vody na sestivalcich Alfa je celkem oblibeny a mnohokrat diskutovany tema. Pokud jsem se kdy docetl, vetsinou se doslo k zaveru ze pokud Alfa jezdi "studena" tj. nekde na 70-80 stupnich podle budiku, je spatnej termostat. Coz nechci vyvracet ale chtel bych uvest nekolik mych zkusenosti ohledne teto tematiky.
Kazdej vsimavej jedinec kterymu jsem kdy auto pujcil, se vzdycky zacal po chvilce divit proc teplota nedrzi ale proc se hejbe. Obvykle to skoncilo zertama na kvalitu italskejch vozu a jejich termostatu, a se slovy ze to by se v jeho nemeckym, japonskym, francouzskym nebo kdovi jakym aute nikdy nestalo.
Pravdou je ze "chodici" teplota je u soucasnych aut, pokud jeste vubec maji budik, netradicni a vsude prevlada "ztoporena" devadesatka po celou dobu jizdy. Naopak u starych aut teplota logicky "chodila" podle aktualniho zatizeni, rychlosti jizdy a venkovni teploty. Popravde receno mi vrtalo hlavou jak to ze u starych aut (a jeste nedavno vyrabenych "Arese" sestivalcu od Alfy) teplota nedrzi ale "pracuje", zatimco u novych se nehne. Nebylo mi totiz jasny kde se udal ten prekotny vyvoj v chlazeni motoru, jehoz vlastni koncepce je uz leta stejna na technicke urovni regulace napousteni zasobniku vody na splachovacim zachode (vyrobci termostatu prominou).
O elektrice toho moc nevim, ale o technice prece jenom neco jo, a o to vetsi bylo moje podezreni na to ze by tak jednoducha vecicka jako je termostat, se svoji ne zrovna nejrychlejsi a ani ne zcela linearni regulaci, byla schopna uregulovat temer konstantni teplotu. Za dalsi dneska bezne pouzivany jeden ventilator ma obvykle dve rychlosti, s tim ze ta prvni spina obvykle kolem 90-92 stupnu a je sotva slysitelna (bezi napriklad pri zapnuti klimy), ta druha pak kolem 97-98 stupnu a ta uz lehce slyset je. Jak je teda mozny ze v kolone ventilator bezi na max. ale rucicka porad ukazuje 90? Coz byla moje osobni zkusenost z mnoha novych aut. Tady sem tusil nakou boudu...
U myho GTV teplota samozrejme chodila a faktem je ten ze auto se pomalu hralo. Nicmene i tak jezdilo mezi 70-90 stupni. Behem rozborky zborky pred pred lonskou sezonou (ktera se ponekud protahla-ta rozborka, ne sezona) jsem nakonec vymenil termostat, chladic a vicko expanzky. Termostat proto ze ne uplne doviral coz zpusobovalo to pomalejsi zahrivani. Chladic protoze byl olezlej a medeny plisky vylamany. A rikal sem si kdyz uz to je venku a zrovna objednavam dily z UK, tak uz me tech 100 liber za novej nezabije a abych to v pulce lete rozebiral znova, protoze uz to v kolonach vari diky zarostlymu chladici, nebo ze to tece, na to nemam cas ani nervy. No a vicko proto, ze jsem si loni omylem ulomil to kolinko pro tu "odfukovaci" hadicku. A krom toho taky proto, ze vicko ma celkem dulezitou funkci a sice takovou ze drzi tlak v okruhu cimz zvysuje bod varu vody takze proc ho po letech nevymenit. Prece jenom unava dopada nejenom na lidi. Bylo za nejaky drobny tak jsem ho k objednavce prihodil taky. Jak termostat tak vicko jsem bral original, tam bych si druhovyrobu nelajsnul. Chladic sem vzal hlinik VALEO (aspon nejaky ty gramy dolu...

A jak to teda tedka jezdi? Vicemene porad stejne... Vysledek je takovej, ze auto se tedka zahreje relativne rychle a zacina topit uz po nekolika stech metrech, haleluja. Ale teplota pri jizde dal "chodi", a rekl bych ze ne jinak nez chodila predtim. V horku v kolone vyleze k 90ti stupnum, spusti se sahara a jde zase dolu, na dalnici pak pri pohodovy jizde pada dolu neco k 70-75ti stupnum. Jeste k tomu relativne rychlymu zahrivani - samozrejme nejde porovnavat konstrukcne 30 let starej 6-ti valec se skoro 12ti litry chladici kapaliny a 6ti litry oleje s ultra-modernima nahonenejma malorazkovejma ctyrvalcema co maji 5 litru chladiva a 3 litry oleje... Ale je to jen par minut a voda bezi na pracovni teplote (kde je olej je dalsi otazka, ale o tom zas nekdy jindy).
Kdyz jsem teplotu sledoval na diagnostice (AlfaDiag), teplota samozrejme taky kolisala, ale ukazovalo mi to vyssi teplotu nez byla na budiku. Radove o 8-10 stupnu. Takze teplota v realu oproti budiku chodila od 80ti stupnu normalne nahoru k tem 98smi stupnum kdy se prave poustel druhy stupen sahar. To uz mi zacalo davat smysl.
Takze u Alfy budik lehce keca diky cemuz teplota na nem nejde moc pres 90. Vysvetleni ktery me napadlo je takovy, ze bezna teplota vetsi nez 90 na budiku by strasila nezkusenyho "provozovatele" kterej by si mohl myslet ze se voda v aute vari pri 100°C. Ale to je moje teorie, a jakkoliv se mi muze zdat schudna, muze byt taky uplne zcestna. Kazdopadne v realu tak teplota chodi mezi 80ti stupni na dalnici az ke 100 stupnum v kolone. Oboje to jsou hodnoty ktery bych povazoval za prijatelny a hlavne daleko vic uveritelny co se tyce moznosti termostatu regulovat teplotu.
Takze zbyvalo prijit na kloub tem devadesati stupnim v modernich autech. Cirou nahodou jsem nedavno zkusil diagnostiku i do myho druhyho italskyho ponika (Fiat Stilo) kterej ma Bosch elektroniku stejne jako GTV ale na rozdil od GTV ukazuje moderni "90ti stupnovou" hodnotu porad. Je to mlady auto, cca 3 roky, co slape jak hodinky takze jako referencni vuz pro porovnani s 10ti letym wagenem postacujici. AlfaDiag kupodivu fungoval takze po zbezny kontrole zakladnich komponent (s motorem vrnicim na volnobeh) sem zkusil teplotu a ejhle, na diagnostice pres 96 stupnu (pozde vecer bylo venku kolem 8°C). A na budiku porad 90. Mel sem namireno do garaze tak sem si rekl ze se jeste pojedu projet at to promerim za jizdy. Skakani ve vecerni Praze neni tak tragicky takze podle rychlosti 0-50km/h teplota litala nekde mezi 86-94 stupni. Az potud ok. Pak sem najel na dalnici a jel tak lazo plazo na Rudnou. Teplota zacala rapidne klesat az padla na 80 stupnu (tj. na hodnoty z GTV). Na budiku se rucicka samozrejme nehla a stale ukazovala hrdych 90 stupnu...
Pro me z toho plyne zaver ze hlavni vyvoj z hlediska chlazeni se odehral v budikach, teplota motoru chodi tak jak vzdycky chodila. Rika se ze "moderni" auta ukazujou prumernou teplotu coz vice mene sedi. Zkratka maji charakteristiku ze od 75 do 110°C stupnu ukazujou hezkou 90tku a prehrati poznate az kdyz vam jde para z pod kapoty. Coz se nedavno stalo mymu kolegovy s Hondou (spatny konakt na cidlu ventilatoru). Proto se mi zda lepsi teplomer ktery ukazuje realny stav nez nejaky "prumer", protoze mate vice casu reagovat. V opacnem pripade si myslim ze staci dve kontrolky. Modra jako studeny motor, cervena jako prehrato, coz uz pouziva nejedno auto. A vyrobce muze usetrit nejaky to euro za budik.