Ještě odbočka --jsem línej to vypisovat celý znova--tohle je částečně z vlákna čidlo mazání 3.2 JTS..
...........................
Základové oleje se dělí do tříd
a pro zjednodušení se dá říct, že čím vyšší skupina, tím vyšší kvalitativní hladina /není to tak jednoduché, protože kvalitně aditivovaný minerál III.může být i lepší než mizerně aditivovaná synthetika/ ale jako v kuchyni, z dobrý suroviny uvaříš špičkový
jídlo, z mizerný max. průměrný..
Je známé rozdělení základových olejů--pojmenuju je zjednodušeně , těch emulzí ve skupině 4
a 5 je víc, no tyhle jsou charakteristické.
.
Prostě berte na vědomí, že oleje jsou kšeft jako každej jinej--a najít smysluplnou a kvalitní náhradu znamená se v tom trochu pohrabat a určitě si položit základní otázku
PROČ CHCI NÁHRADU ?
Na 99% chci prostě ušetřit pár stovek a v diskuzi si to prostě chci jen zdůvodnit..
Jen málokterý výrobce po soudním sporu Castrolu označuje nálepkou synthetika oleje třídy
báze 4a 5 a přitom drží cenu pod 200kč za litr..výjimkou jsou některé emulze AGIP
Uživatelé jsou různého druhu..bavoraczech je typický nově příchozí--nic ve zlém, v tom nicku je ozvěna produkce poněkud jiné značky a taky s tím spojená diametrálně odlišná filozofie. aby to bylo jasné,.proti produkci jiných výrobců nemám averzi ..
Některé volby "od pasu" stran oleje by chtěly doplnit klasickým zvoláním po 20tis provozu
"A PŘECE SE TOĆÍ "
Nezbývá než opakovat pořád dokola....
Nikdo nedá víc než musí, a výkonové specifikace se snaží splnit výrobce s co nejmenšími náklady..jestli je to optimální řešení je úplně jiná povídka....
ČILI TY BÁZE
minerální skupina
1.minerální
2.hydrokrakované minerály s visk indexen do cca 105/nejvetší množství olejů je z této báze/
3 hydrokrakované minerály / VHVI/ s visk indexem do cca 130
synthetická skupina
4 PAO /Polyalfaolefiny/-výborné nízkoteplotní vlastnosti
5 estery / ale i polyetery, polyglykoly/
Polopaticky --jeden z výrobců dostal nápad, jak za DRAHO prodávat v podstatě kvalitně aditivované minerální oleje--tím poměr prodejní a výrobní ceny je famozní.
CO KDYBYCHOM OLEJE S BÁZÍ ZE SKUPINY 2 nebo 3 označili za SYNTHETIKÉ..
Nic synthetického na nich sice není, no z komerčního hlediska je cenově budu moct šoupnout do regálu vyšší cenový hladiny.
ZDÁ SE VÁM TO JAKO PRASÁRNA a PODPÁSOVKA?
stalo se
Zhruba před 12-ti lety? došlo k soudnímu sporu o možnost označit hydrokrakované minerální báze jako "SYNTHETICÉ OLEJE"
TENLE SOUDNÍ SPOR VEDL CASTROL a VYHRÁL
Je to čiště komerční záležitost, protože potom nejde poznat, jestli je ve flašce olej se základem z minerálu modifikovaného krakováním a nebo POCTIVÁ SYNTHETIKA.
a
Přesně od této doby, kdy je možné HC oleje označovat jako synthetické , je tím pádem dneska na trhu v podstatě SYNTHETIKA kam SE PODIVÁŠ
A za pár kaček
Používám do Alf zásadně oleje s bází skupiny 4 a 5 a to má na mysli výrobce svým konkrétním doporučením --doporučením konkrétního maziva u většiny své produkce.....
Čili rozhodně teda SYNTHETIKU ,jasně ale teda tu OPRAVDU SYNTHETICKOU..
A to není samozřejmě pouze Selenia bla bla bla..jasně , ale cena kvalitních vhodných emulzí jiných výrobců není výrazně nižší--až na některé výrobky AGIP.., jedna z mála firem, co prodává PAO+ester za míň než 200kč..a volit jinou stejně drahou emulzi nebo podle nálepky doufat, že je dokonce lepší

je optimismus--
a prakticky už znamená se v technických listech opravdu pohrabat a ne pouze přečíst nálepku na flašce ..
O nikom dalším kromě AGIPU nevím..--ty ostatní levné "synthetiky" jsou přímo řečeno prostě HC se vším, co to obnáší--a tím se do těchto olejů nijak nenavážím, no u většiny italské motorářské produkce je lepší se jim vyhnout..
V současné komerčně tvrdé době je tendence přejít na HC základ místo drahých PAO+ester základů očividná--
Viz příklad tradičně PAO olejů Mobil 1 a řady Mobil 1 New Life..to
TOUHA SPOTŘEBITELU PO LEVNÉM OLEJI OZNAČENÉM JAKO SYNTHETIKA ŽENE
i tradiční výrobce KE KOMPROMISUM...
I oleje jsou jen kšeft a kvalita je sice krásná, no pokud zůstane v regálu a zákazníci vykoupí nejlevnější zboží konkurence, které lze sehnat, musí i tradiční výrobce přehodnotit politiku...
Za některé emulze, které vzdorují těmto hlediskům a komerčnímu tahu na zlevnění báze proto AGIPU opravdu díky...
..........................
Když mohu volit do diesela diesel olej, určitě to využiju, protože aditivace je trochu jiná než u univerzálu pro benál, kterej přirozeně namaže dneska i diesel--otázka optimálního proběhu je ale potom na stole, nejedná se jen o alkalické předpětí ale taky o odolnost na přítomnost sazí a křivku optimální mazivosti..v závislosti na proběhu
Procesy spalování a hlavně splodiny jsou u benzínu a nafty diametrálně odlišné
.............
Je výsměchem osudu, že první směsnou "esterovou" bázi připravil před víc než 100lety právě Castrol,který úspěšně ustabilizoval ricíňák a smíchal s minerální bází a dokonce použitý ricinový olej = Castor oil dal firmě přesmyčkou jméno....
V té době se roztápěly vany v zimě ohněm a Castrolácká "ricinová esterová směsná báze" byla tekutá do -30stC ...
ale to je už dávno, dneska je to spíš povídka na téma předražený HC oleje..
Pokud se diskuze na webu věnovaném italským "autům pro radost"--což Alfy z principu jsou --- smrskne na to, jak ušetřit pár stovek za olej, je to zcestný hledisko, jdoucí proti filozofii výrobce....
Na to jsou jiná fora věnovaná autům, která povýšily toto hledisko "minimálních provozních nákladů" na styl a úhel hodnocení "kvality auta"..
......vždycky platilo--italský motor ti odpustí že mu dáváš do těla, pohyb okolo červený není tajná exkurze do "zakázané oblasti", ale neodpustí ti rozhodně LEVNÝ PODŘADNÝ OLEJE.