Naopak,--já jsem jen citoval tvojí citaci nicku --hand-ktm-AR :-) , taky mě ty věty chytly za oko...:-)
No otázka je, co je to "lepší viskozita" ?Neznamená rozhodně že "řidší" je vždy lepší..
.právě na Selenii 10w-60, Motulu 20w-60, Agipu racing 10w-60 je vidět , díky vysokýmu číslu kinematický viskozity ve 100 stC , že strategie výrobce agregátu TS je jiná.Jinak kdyby řidší byl vždy lepší 0w-30, 5w-30,5w-40 byly na tom určitě co se týká nízký viskozity líp. Ale i Impreza v zátěži jezdí hodně často na 10w-60..
Není to tím, že by výrobce agregátu nemohl úpostavit motor na mazání jinou viskozitní třídou. Má svůj důvod a uživateli nezbývá, než ten fakt doporučeného maziva jednoduše respektovat.
Řazení olejů do viskozitních skupin je dost orientační..mnoho moderních emulzí je obtížné zařadit.třeba .5w-50, 5w-60, atd vysoké viskozitní indexy--ty oleje jsou velmi specifické..
20w-60 Motul 300V má HTHS 7.17 čili tloušťka filmu bude taková, že si neumím představit podmínky, kdy by došlo k přetržení.
Přitom od 40stC chování viskozitou jako 10w-60, ale HTHS v podstatě DVOJNÁSOBNÉ. /oproti 3,7 Selenie 10w-60/
oproti tomu
MOL Dynamic Racing 5w-60
--40stC kinematická viskozita 152 /oproti cca 85-90 běžný 5-ky/, v podstatě se v běžném provozu krátce po startu blíží
klasice 10w- 60 a je také hustší než klasická 10w-40 která ve 40stC má cca 90-95
---100stC kinematická viskozita 23,2 v provozním stavu --totožná s 10w-60
---viskozitní index 182
teplota tuhnutí -45stC
---HTHS bohužel nezjištěno /to jediné mi dělá trochu vrásku..proto po něm zatím v zimě nešahám, ale složením báze dle Alfiho je to kvalita../ opravdu vysoce rozsahová emulze -při viskozitním indexu 182 - Alfi silver 166 píše , že se jedná o emulzi PAO+ester./
Takže pokud někdo obhajuje 5*-ku v zimě , tahle má hlavu a patu i v TS-ku, zvlášť pokud parkuje promrzlý na parkovišti a skáče pár kiláků denně.Přitom ohřátý na běžnou provozní teplotu je tento olej viskozitně totožný s 10w-60, jen neznalost HTHS neumožňuje odhadnout, jak se bude chovat v přehřátém stavu.
Má ho Alfi v nabídce na své stránce.za hodně rozumnou cenu, Čili kdo trvá na 5-ce v zimě kvůli nízkému bodu tuhnutí,a "vršek" ho prakticky v zimě moc nezajímá mohl by v ní najít dost ideální emulzi.
http://www.znackoveoleje.cz/znackoveole ... E-5W-60-1l
aby bylo jasné, jak velký má vliv báze na vlastnosti mrkneme na zajímavou emulzi
Motul 300V 20W-50
zdá se, že je to na zimu do TS motoru úplná blbost
Ale protože je to esterová trisyntetika je číselná charakteristika překvapivá
Teplota tuhnutí -39stC /opravdu je to tak, je to pro esterovou technologii Motulu charakteristické/
40stC kinematická 170
100stC kinematická 23
HTHS 6,2
Takže kdo ho dá do TS-ka zase takovej problém si nenapáchá.
--------------------------------------
Motul 300V 15W-60
Teplota tuhnutí -39stC
40stC kinematická viskozita 154
100stC kinematická viskozita 23,5
HTHS neznám
Čili pokud jí srovnáme s MOL 5W-60 , je hodnota kinematický viskozity pro 40stC prakticky totožná ve 100stC se shoduje.
-----------------------------------------------
Běžnej minerál Mobil Super 1000 X1
15W-40
40stC kinematická viskozita 107
100stC kinematická viskozita 14,4
bod tuhnutí -30
Takže je o hodně řidší než syntetika ester typu 10W-60..Bod tuhnutí přes to, že je to minerál není žádná hrůza, no vlastnosti filmu v zátěži jsou přes moderní aditivaci poplatné BÁZI--ve vysokých otáčkách to nejde okecat.
-------------------
Mobil 1 Peak Life 5W-50
40stC kinematická 104
100stC kinematická 17,5
teplota tuhnutí -54stC
HTHS 4,1
Bohužel, zdá se , že už se jedná o technologii HC--doba esteru je pryč.
---------------------------------------------------------------
Millers oils Premium XF Longlife 5W-50
CHARAKTERISTIKA:
SAE viskozita: 5w50
Hustota při 15°C: 0.849
Kinematická viskozita při 100°C: 18.6cSt
Kinematická viskozita při 40°C: 112.5cSt
Viskozitní index: 186
Bod skápnutí: < -30°C
Bod vzplanutí: > 200 °C
Viskozita při studeném startu -30°C (CCS): 6,600cP max
Čili teplota tuhnutí je výš než u Motulu 300V esteru 20W-50 o cca 10 stC...bohužel také asi HC báze a aditivace typu low SAPS
pro E-4 a vyšší
Je teda důležitý NEŘÍDIT SE VULGÁRNÍM ZAŘAZENÍM DO VISKOZITNÍCH TŘÍD ALE UVÁŽIT FAKTICKÝ VLASTNOSTI VČETNĚ SLOŽENÍ
BÁZE. Ta má na vlastnosti oleje ve vysokých teplotách při provozu TS-ka v létě vliv dost ukrutnej.