Seriovy GTA:
V roce 1992 na základě modelu 155 Q4 Sportiva 92 vznikla homologační série 711 kusů AR 155 GTA. Jendalo se o tzv. „evoluční sérii“ podle tehdejších pravidel FIA (10 % homologovaných vozů pro sk. N, přičemž tehdy bylo ještě homologační minimum 5.000 identických exemplářů). AR 155 GTA dostala karoserii s pohyblivými díly z hliníkového plechu, byla rozšířena na 1784 mm, dostala větší kola kvůli nové brzdové soustavě Brembo, vpředu se čtyřpístkovými a vzadu s dvoupístkovými pevnými třmeny, dostala zcela přepracovanou zadní nápravu s odlišnou kinematikou, motor dostal upravenou hlavu válců s ostřejším časováním, kompresní poměr 7,7:1, kované písty, odlehčený klikový mechanismus a turbodmychadlo řady T5 s větší komorou. Alfa Romeo GTA v sériovém provedení měla 286 koní a byla odlehčena na 1360 kg, dynamické hodnoty bohužel nejsou nikde oficiálně uváděny (podle měření zrychlení 0–100 km/h za 5,5 s, 0–1000 m za 24,6 s a max. rychlost 243 km/h). Plnokrevná závodní verze ale dostala navíc vertikální mezichladič stlačeného vzduchu s ostřikem vodou z Delty Integrale sk. A, šestistupňovou sekvenční převodovku (ano, stále hovoříme o autě sk. N4?!) s dvoukotoučovou suchou spojkou, přední diferenciál s 40% uzávěrkou a zadní se 70% uzávěrkou lamelové konstrukce. Mezinápravový diferenciál vycházel ze sériového provedení, tlak ve viskózní spoojce byl však regulován čerpadlem v závislosti na řídící jednotce Marelli IAW 90.
Alfa Romeo 155 GTA je pravým klenotem mezi sportovními sedany, bohužel tomu odpovídá též její cena na trhu ojetých vozidel. Obrovský technický náskok, který v seriálu C.I.V.T. Alfa Romeo modelem 155 GTA vb roce 1993 předvedla, vedl k okamžitému zákazu a změně předpisů šampionátu. Ostatně průměrná rychlost na jedno kolo v Imole vyšší téměř o 10 km/h oproti konkurenčnímu BMW M3 hovoří celkem jasně. Nakonec, ani po 13 letech neztratila nic ze své atraktivnosti – stačí jen omrknout časy Roberta DiGiuseppe v seriálu automobilů do vrchu.
Je to z clanku tady na webu.
