No tak počkat. Nejdřív si to teda ujasněme, jak to je a není. Co ty si představuješ pod pojmem ZTP? Když pominu Zdravotně Těžce Postiženého, tak by to měl být Základní Technický Popis. To jsou vlastně jen popisy daného typu vozidla, ale nic to neříká o tom daném konkrétním autě. Když se kouknu, najdu si že existuje nějáká AR 159, že existuje verze 2.4 JZD, kterou mám právě na ME a vidím, že existuje v provedení s a bez DPF. Jak poznám, že ta konkrétní ho měla nebo neměla z výroby? Napíchnutí na jednotku nic neřeší, protože pokud se to udělá pořádně, tak se auto bude hlásit jako verze bez DPF. Emisní Schválení taky nic neřeší, protože tam se dočteš jen to, že auto je Euro 4 a platí pro něj takové a makové hodnoty a do těch se zdravý motor i bez DPF s přehledem vejde. Takže opět to neřeší nic. To, jestli DPF auto z výroby mělo nebo ne je schopen říct pouze a jen výrobce, nicméně to by musel spolupracovat. K VIN není žádný klíč, který by řekl, že auto (ne)má DPF. Navíc, ono samo ministerstvo přiznalo, že v tom maj pěknej bordel:
Celkově máme v evidenci přes 300 000 základních technických popisů (ZTP) schválených typů vozidel. Např. pro typ Škoda Favorit jich je 190 a pro účely přehledů je před dalším zpracováváním slučujeme dohromady.
Podle nejpodrobnějšího členění tedy máme 31 300 typů vozidel, z toho na 14 617 typech je pouze jedno jediné vozidlo. Na dalších více nežli 1 800 typech jsou vozidla dvě. Tedy více nežli polovina typů obsahuje méně než 3 vozidla. Na druhou stranu tyto typy obsahují více nežli 95 % všech chyb a nesmyslů, ať již zásadních technických, nebo jen formálních. (Pokud neuvažujeme druh a kategorii vozidla, máme cca 22 300 typů, z toho téměř 13 000 má méně než 3 vozidla a 10 153 typů jen jedno jediné vozidlo.)
Ve výsledku si myslím, že u aut, jako je 159 to nebude takový problém, protože to není Octávka a nikdo je pořádně nezná. Navíc jich tady ani tolik nejezdí. Ale jak říkám... nechme se překvapit, co nám budoucnost přinese.