Proč Niva jo, a proč ne ..
prostě není to SUV ve smyslu určitého pohodlí, koncepcí je to fakt pracák blížší offroadům, /to třeba zmíněný Duster je proti ní celkem pohodička, ale zavěšením zase tak max na polňačku a pozor na křížení--předváděčky nebrat moc vážně--Duster je SUV, které podědilo část podvozku z N.- X-trailu , no pořád má jen jednoduchý spodní rameno a McP vepředu, čili je to fakt spíš do města, polňačky z toho udělaj šrot dost rychle, tohle zavěšení a kastle nemají žádný rezervy při torzní námaze--křížení náprav je zabiják těhle aut....dokud to jede dopředu, ještě to jde, výjezd ze záhrabu nebo dokonce tereního hrnce bez redukce na krátkou jedničku bez síly motoru je otázka rychlýho odpisu spojky a zkřížení kastle..
Ono je to u terenních nebo rádoby terenních aut bohužel vždycky o přesné volbě danýho kompromisu--k čemu to přesně má sloužit..Pro maminu do města stačí cokoli,Duster, samonosná komerce 4x4 od NIssanu , podle vkusu, na rozumnou polnačku jde vzít i většina těhle SUV,pokud to není příliš torzně namáhaný, ale do opravdovýho marastu a nevyhnutelnýho dencodenního ježdění v terenu je potřeba pořád ještě rám..--na nižší stupeň torzní námahy stačí i integrovanej, /ameriky ..Cherokee, G.CHerokee,/ no když se to rozstřelí, a to se v terenu stává často, že to dostane nečekaný konce vo strom a tak,v podstatě z toho pořádný auto už nikdo neposkládá--auto s rámem je v tomhle smyslu nezničitelný--pokud to dostane opravdovou mordu, a rám už nejde srovnat--/což se stává opravdu hodně zřídka/,prohodí se rám a kastle je jen bouda od kočárku..v rámu je zavěšení, motor, nádrž,převodovka i redukce..v kastli jen sedadla , palubka,a kufr a nějaký plasty+ nějaký to sklo.. kastle je na rámu na silentech, rám má přesně definovanou torzní tuhost --, která absorbuje to peklo terenu, a kastle na silentech připíchlá k rámu, to má slušně filtrovaný..
Nosnej rám jde v pohodě v případě potřeby spravit čili vařit, posílit, předělat, skalní offroad příznivci nazvedávaj kvůli větší křížitelnosti atd..Je to jednoduchý, osvědčený řešení starý desítky a desítky let..
Bohužel--většinou je něco za něco..
Pokud jsou k tomu obě nápravy pevný a třeba ještě i listový pera, je to sice v terénu pokud to má špery nezastavitelný auto, no na silnici v podstatě lepší traktor../třeba DEFender /, většinou se tomu určení blíží i interier..
-------------
Takovej DEF je pro normálního smrtelníka otřesnej, s křivou palubkou, pevnou nápravou vepředu i vzadu hopsá na listových perech, ,netopí,/i když ty poslední o trochu víc/ fouká tam, sváry ruční na hliníku,/:-(/ v zatáčce to neznalej díky podvozku klidně vezme na boudu..v terénu hoodně dobrej, no svezení prostě na lavici z autobusu, ale v opravdové zátěži se i DEF posledních let dost sere a díly jsou kapitola sama pro sebe..rozhodně v zátěži leze do peněz.Ale zase díky koncepci oddělené kastle jde udržovat pojízdnej prakticky neomezeně dlouho--dneska už i u DEFA klasiku /uzávěry /na podvozku nahradila elektronika a třeba ta je právě zrovna zdrojem některých DEF-potíží..
Nissan paTrol--klasika, pevná vepředu, vzadu,špéry, naprosto nerozbitná kasle s rámem, odcházejí tomu ev. naftový čerpadla.+..dify prod opravdovou zátěží i špéry, ale nejde z toho ani po dlouhých létech v nejtěžších podmínkách udělat rozhrkanou žvejkačku.
Land-cruiser--dnes asi ideální kombinace zátěžového auta a pohodlí, snáší opravdovej ceres, přední-- v posledních modelech-- už zavěšení nezávislý, vzadu pevná, mezinápravová špera, inteligence pro blbý na podvozku v terenu, stačí točit volantem, auto už zbytek pořeší samo.
Když se něco posere/kupa elektroniky,převodovka, dify, tak to stojí za to--ale pro běžnýho smrtelníka to není celkem tema..--ideální pro ženskou, která nechce nic vědět a nic řešit.a 80procent jezdí město, zbytek občas chalupa ...poslední verze už jsou moc elektronický i pro fandu offroadu, skalní příznivci za poslední opravdovej LC považujou starou 80, dál už jsou to spíš SUV --ve smyslu spartánské 80 -.a vybavením interieru.
Toyota je držák a při normálních podmínkách se naprosto nesere.., přílišná elektronika + luxusní provedení posledních modelů odrazuje skalní příznivce offroadu.pro zábavu , kdy dostává opravdu zabrat.--je těžký "zatopit "luxusní auto v blátě--působí to jako rouhání....
Osobně si nechávám do bláta starou Fronteru B... skalní offroadpříznivci zapálený spíš pro sport řeknou že to není pravověrnej offroad-no pro mě je i terén bohužel místem práce, ne hry,co se všechno dá na čtyřech kolech :-) a tak se tam musím dostat i po tý silnici..a to v podmínkách týhle země je vždycky ta větší porce kiláků--.a tady je Frontera pořád výbornej kompromis--Frontera B byla totiž první rozumem zvoleným kompromisem k polidštění offroadu ,který dostal název SUV --myšleno v tom původním, ne dnešním smyslu chápání SUV jako samonosky s nezávislým zavěšením..
-teda měla přední zavěšení robusní lichoběžník--dost slušně dimenzovanej do opravdu těžkých podmínek., zadek pevná náprava na pětiprvku + pevnej rám , redukční převodovku,na zadku samosvor,nikoli permanent 4x4, za jízdy z palubky přiřaditelnej předek do 100km, s absencí mezinápraváku --což znamená--kde nic není, nemá se co zkurvit a jede tím pádem v terenu na prokluzu natvrdku jako se zavřenou mezinápravovou šperou..50:50,/nejde tím pádem taky "roztrhnout"/ čili koncepce co má i řada jiných vysloveně pracovních aut do nepohody---,Toyota Hilux, stará Navara atd..
..za druhý je to auto, který se nebojí vzít nikdo do opravdovýho marasru a na druhou stranu pokud se pose.re, nevykrvácíte..motor seženete v pohodě za dvacet třicet, a zadní pevnou nápravu i s difem a ložiskama v dobrým stavu za deset..pětiprvek vzadu na pevný nápravě a pružiny z toho dělaj dost slušný auto i na silnici+vepředu torzky na lichoběžníku si nechaj hodně líbit--
Suma sumarum, provoz
silnice...-jedete na lichoběžníku vepředu s torzkou,ani gumy 265/70 nejsou cejtit,naprosto netahá jako některý městský SUV s McP když to obujete na agresivnější gumy, přitom nativně jedete na zadohrabu se samosvorem a díky tomu to můžete do zatáček posílat i na AT /MT jen pokud máte na to ko.le :-)/gumách stylem na kterej jí naprosto nikdo nešatcuje.., a očekává, že se nutně otočíte na boudu, ty úplně poslední už měly ESP, ale předposlední to byla kopa srandy :-) --s Trolem , DEFEM byste už byli dávno na boudě, tam je to jízda naprosto jinýho druhu, nežev. kontrolovaný driftování s Frontou.Pokud přitom chcete opravdu "offroad natvrdku", je potřeba na zadek přihodit k samosvoru ještě špéru.., případně i dopředu--pak je to v terenu tank jak se patří..
Terén .....-u pokud nejezdíte vysloveně limitní offroad , třeba sportovně ,není šance i díky absenci mezinápraváku a pevnýmu rámu s pevnou nápravou vzadu a redukční převodovkou , případně dodělanou špérou vpředu vzadu dostat Frontu do kolen ..
Na rozdíl od Defa ale můžete ujet 400kiláků po silnici tam a zpátky a projet těch pár kiláků tvrdým terenem a bez pocitu sebetrýznění vystoupit z auta večer bez berlí.
Ofrouďáci -teda ty skalní vyznavači tohoto sportu --vás samotřejmě budou posílat do .., no člověk si musí spočítat, jestli mu to kodrcání napříč republikou na pevný nápravách vepředu i vzadu a listových perech a sedačce z autobusu na DEFU za to stojí..:-)
Čili tohle auto si ještě pamatuje co je jednoduchost a rám, na druhou stranu se kamarádí se silnicí jako zadohrab se samosvorem.
podvozek rozhodně není neovladatelná lemra
http://www.youtube.com/watch?v=Idk-mCU-ntY
z terénu se nepo.ere
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... 7EBes&NR=1
Ameriky..no to je kapitola sama o sobě, co trochu mluví proti nim je spotřeba benzínovejch 4-litrů, který jim nejvíc slušej,jinak je to široká škála od skoro SUV až po" tvrdku na pevnejch nápravách.."--do opravdovýho terénu ,od některejch modelů odrazuje pouze integrovanej rám /u CH. i GCH /který po bouračce nesrovná ani pánbůh,rámovanej Wrangler zase je čistokrevnej off.ale na silnici to není ořechový.čili musí se zvolit a opravdu cíleně..vhodnej kompromis -ale celkem se i tady vybere ke spokojenosti..
..
Levné modely na samonosce.
třeba Duster /novej/ je fajn, no je to vlastně strašně kompromisní auto,je na něm málo tuhýho masa,/s tím souvisí i váha + motorizace / je to auto, který má opodstatnění do města a na rozbitou okresku.Jeden důvod pro něj sice mluví-cena , tou oslovil, ruku na levou stranu hrudníku-ale -než novej Duster do poloterenu a zátěže,možná radši rozumně jetý auto /zívačkou ve městě od ženský/ naprosto jinýho ražení./pokud to má teda už zažít terén/.Do města a do mírného terénu jsou ty volby "levných vychytávek"bez rizik.v..třeba pro člověka, co denně nejezdí bláto--,
rozumná alternativa ? třeba
NIssan Pathfinder, /Předposlední verze, ta aktuální poslední už nemá rám/to je naprosto jinej svět, pokud to má být relativně čisté auto, nebude se to navíc vůbec "sr.át"--podvozek tohohle N-Pathfindera je úplně jiná píseň i když Duster se podvozkem od Nissanu ohání/má totiž r -á-m/a v terénu tím pádem snese dost bez postupné degradace kastle torzní zátěž ,a je současně ..bez velkých kompromisů z hlediska jízdních vlastností pohodlnej i na silnici.,-- interier odpovídá současnosti.
Za cenu novýho Dusteru prostě pát let starý auto který není ze staniolu ...
Nový auto do bláta kupuje jen skalní optimista--za půl roku dostane tohle auto totiž takovou nakládačku, jakou u slečny ve městě neschytá za 5 let..