Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
mycaku nebud na nej tak zly, on to asi nechape ze u jednoho auta tam je napsany 10:1 a u druhyho se stejnym motorem 9.5:1
mimochodem abych byl uplne presny ohledne te moji 155, tak sice jsem do auta nesel, ale vyhrabal jsem starou STK z Italie, tam sou kuci poctivy a pisou tam ze pri prohlidce na predni naprave namerili 796 a na zadni 540, cili krasnych 1336kg, tot dukaz misto slipu
mimochodem abych byl uplne presny ohledne te moji 155, tak sice jsem do auta nesel, ale vyhrabal jsem starou STK z Italie, tam sou kuci poctivy a pisou tam ze pri prohlidce na predni naprave namerili 796 a na zadni 540, cili krasnych 1336kg, tot dukaz misto slipu
ex Alfa Romeo 155 2.0 TS 16V Super
- .myc155
- Štamgast
- Příspěvky: 925
- Registrován: 5.9.2007, stř 07:24
- Bydliště: 8ЯИ0
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
HonzaR: ale tak snad si o me nemyslis, ze bych te tu s tim otravoval a byl linej si projit ePer.
Me se prave zda, ze jsou vsechny ty jednotlive dily stejne, tak jsem doufal, ze nam s pomoci sve moudre knihy podas nejake logicke(!) vysvetleni.
Bo takhle by se mohlo zdat, ze kniha obsahuje akorat blaboly, i kdyby byla signovana samotnym Sergiem.
Me se prave zda, ze jsou vsechny ty jednotlive dily stejne, tak jsem doufal, ze nam s pomoci sve moudre knihy podas nejake logicke(!) vysvetleni.
Bo takhle by se mohlo zdat, ze kniha obsahuje akorat blaboly, i kdyby byla signovana samotnym Sergiem.
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
Ale--přece---
Kompresní poměr je danej celou skládačkou--výškou zdvihu, ojniční délkou, výškou pístu včetně tvaru atd..
Tak je to teda nutný celý popořadě projít a nic nevynechat ---když se chceš dobrat relevantního výsledku..
.. z gruntu a rutinním způsobem..je to normální postup..eper a vypiš si to..pro oba porovnávaný modely..
--čísla bloků,
--čísla klik
-- čísla ojnic,
-- čísla pístů,
-- čísla hlav,
-- číslo origo těsnění pod hlavou
ale fakt začni už těma blokama --a udělej to rutinně celý od začátku :-)
V eperu se občas dovíš netušený zajímavosti....:-)
-- a pak to porovnej ...
, pokud se nebudou všechny eper-čísla shodovat , pro oba modely, je jasný "kde ten rozdíl v kompresi vzniká"
Co vypadá naprosto stejně není vždy stejný, pokud je eper-číslo jiný..
Pokud to budeš dělal, tak to sem když tak pak přehoď--mě taky zajímá spolehlivost inormace, --prostě nemáš nikde žádnou jistotu, tak nějaká ta kontrola se může vždycky hodit--ale zase ---..teď momentálně už kvůli tomu nebudu další hoďku prolejzat epér. :-)
...............................
prte: tě chápu-ale -zjednodušuješ..
e dobře vím co myslíš,:-) ale ty motory "nejsou do detailu stejný" minimálně v porovnávaným parametru,, pokud se neshodují eper čísla všech dílů, který na danej parametr, kterej tě zajímá, mají konstrukční rozměrovej vliv..
Kompresní poměr je danej celou skládačkou--výškou zdvihu, ojniční délkou, výškou pístu včetně tvaru atd..
Tak je to teda nutný celý popořadě projít a nic nevynechat ---když se chceš dobrat relevantního výsledku..
.. z gruntu a rutinním způsobem..je to normální postup..eper a vypiš si to..pro oba porovnávaný modely..
--čísla bloků,
--čísla klik
-- čísla ojnic,
-- čísla pístů,
-- čísla hlav,
-- číslo origo těsnění pod hlavou
ale fakt začni už těma blokama --a udělej to rutinně celý od začátku :-)
V eperu se občas dovíš netušený zajímavosti....:-)
-- a pak to porovnej ...
, pokud se nebudou všechny eper-čísla shodovat , pro oba modely, je jasný "kde ten rozdíl v kompresi vzniká"
Co vypadá naprosto stejně není vždy stejný, pokud je eper-číslo jiný..
Pokud to budeš dělal, tak to sem když tak pak přehoď--mě taky zajímá spolehlivost inormace, --prostě nemáš nikde žádnou jistotu, tak nějaká ta kontrola se může vždycky hodit--ale zase ---..teď momentálně už kvůli tomu nebudu další hoďku prolejzat epér. :-)
...............................
prte: tě chápu-ale -zjednodušuješ..
e dobře vím co myslíš,:-) ale ty motory "nejsou do detailu stejný" minimálně v porovnávaným parametru,, pokud se neshodují eper čísla všech dílů, který na danej parametr, kterej tě zajímá, mají konstrukční rozměrovej vliv..
Naposledy upravil(a) HonzaR dne 10.4.2013, stř 22:55, celkem upraveno 1 x.
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
prte--jde jen o to, porovnávat hrušky s hruškama a jabka s jabkama..
Suchá hmotnost, hmotnost s náplňěma, pohotovostní, provozní...automobilky s tím dost čarujou..
Nejjednodušší porovnání na stejnou váhu najet s GTV 2.0 TS a 155 2.0 TS..
Jinak jsou to jen orientační údaje, který není jak ověřit, protože dost často podle vyhlášky jedný země chlápek na STK o voze a v jiný zemi o koze..
Takhle chápu váhový rozdíly zjištěný z jednoho zdroje jako celkem relativně spolehlivý,zvlášť pokud ta inormace je získaná ve spolupráci s původním zdrojem..čili automobilkou.." protože to všechno v tom košíku nakonec budou žampiony a nebudou mezi nima třeba nějaký i meruňky..
Suchá hmotnost, hmotnost s náplňěma, pohotovostní, provozní...automobilky s tím dost čarujou..
Nejjednodušší porovnání na stejnou váhu najet s GTV 2.0 TS a 155 2.0 TS..
Jinak jsou to jen orientační údaje, který není jak ověřit, protože dost často podle vyhlášky jedný země chlápek na STK o voze a v jiný zemi o koze..
Takhle chápu váhový rozdíly zjištěný z jednoho zdroje jako celkem relativně spolehlivý,zvlášť pokud ta inormace je získaná ve spolupráci s původním zdrojem..čili automobilkou.." protože to všechno v tom košíku nakonec budou žampiony a nebudou mezi nima třeba nějaký i meruňky..
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
nn, ty zeslozitujes, napsat rovnou srozumitelne ze do toho mohli cpat jiny dily tak je klid
vsak ja to beru, ja vim ze co udaj o vaze 155 tak jine cislo... nasel sem tedy aspon jedno realny cislo z realneho mereni
vsak ja to beru, ja vim ze co udaj o vaze 155 tak jine cislo... nasel sem tedy aspon jedno realny cislo z realneho mereni
ex Alfa Romeo 155 2.0 TS 16V Super
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
simli ste si, ze Hondzik uz zde nereaguje? Nechcs to, Kubo, hodit nekam, kde to bude uzitecny*?
1° Coppa Alfa Romeo
5° 50 Miglia 11.8.2018 - nejlepší je v nejlepším skončit
12° Crashtovic veselé vánoce 9.12.2022
5° 50 Miglia 11.8.2018 - nejlepší je v nejlepším skončit
12° Crashtovic veselé vánoce 9.12.2022
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
myc155: Tak odpověď jsi právě dostal--
a z toho" pokračování " je vidět, že asi budeš docela línej --
/si taky něco -co chceš vědět- zjistit sám., když jsi dostal návod..-- teď nemůžeš říct, že nevíš kudy na to :-)
..tak hurá do toho, když tě to tolik trápí.. :-)--nebo myslíš, že teď někdo otevře eper a bude tu jen na tvoje " smutný hlesnutí" hoďku cvakat? -bojím se, pokud nemáš aspoň trojky koz.y, ....asi neuspěješ---
Čili tu "detektivní akci" čekáme teď právě od tebe--
tak nebuď skoupej a nezapomeň se o výsledek nezištně rozdělit -tady někde na foru--
a z toho" pokračování " je vidět, že asi budeš docela línej --
/si taky něco -co chceš vědět- zjistit sám., když jsi dostal návod..-- teď nemůžeš říct, že nevíš kudy na to :-)
..tak hurá do toho, když tě to tolik trápí.. :-)--nebo myslíš, že teď někdo otevře eper a bude tu jen na tvoje " smutný hlesnutí" hoďku cvakat? -bojím se, pokud nemáš aspoň trojky koz.y, ....asi neuspěješ---
Čili tu "detektivní akci" čekáme teď právě od tebe--
tak nebuď skoupej a nezapomeň se o výsledek nezištně rozdělit -tady někde na foru--
Naposledy upravil(a) HonzaR dne 11.4.2013, čtv 21:19, celkem upraveno 1 x.
- hondzik
- SemTuFurt
- Příspěvky: 3209
- Registrován: 25.8.2008, pon 23:38
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
se nám to tady trochu zamotává co...
Vím že to není k tématu, ale dneska to jedu přihlásit, natankoval jsem plnou a koupil voňavej stromeček
Vím že to není k tématu, ale dneska to jedu přihlásit, natankoval jsem plnou a koupil voňavej stromeček
Alfa Romeo 75 TS
Alfa Romeo 155 V6 Engstler
Alfa Romeo 156 V6 Rosso Proteo
Alfa Romeo 155 V6 Engstler
Alfa Romeo 156 V6 Rosso Proteo
- Ladin 164V6
- SemTuFurt
- Příspěvky: 5892
- Registrován: 15.1.2008, úte 15:52
- Bydliště: Karlovy Vary
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
Hele v ty tvy "ofiko" brozure je ale fakt chyba, 164 V6 ma 1310kg leda ve snu... Mam jaksi oficialnejsi info z origo katalogu... Takze bych nebral ani ty ostatni informace z ty "knihy" jako verohodny.
Zkuste najit ty udaje o vaze s popiskem DIN, pak to bude porovnatelny...
http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/164_mot_96.htm
Zkuste najit ty udaje o vaze s popiskem DIN, pak to bude porovnatelny...
http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/164_mot_96.htm
AR 164 3.0 24V Super 171kW Nero601 92' (Zombie - la machina arrogante)
Bmw 3er M3 3.2 Convertible Alpinweiss3 98'
Bmw 3er M3d2 SportWagon TitanSilber '06
Renault Kangoo 1.2 16V '08 :D
Vždycky všechno OFF...
Bmw 3er M3 3.2 Convertible Alpinweiss3 98'
Bmw 3er M3d2 SportWagon TitanSilber '06
Renault Kangoo 1.2 16V '08 :D
Vždycky všechno OFF...
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
Ladin:asi nebudu línej na tu váhu časem zajet--..
Jinak ta diskuze naprosto ztrácí smysl..
Fakt jde o to jestli, je porovnávána provozní, suchá, pohotovostní..ale když jsou porovnávaný všechny váhy ze stejný party..rozdíl je řádově stejnej..takže hmortnostní rozdíly by měly
sedět..
Hele 164 V6 12V jsem "boural" flexkou--ty 4-ry plastový dveře je úspora značná..
a ztužení kastle 0-nic. vzadu jsem posiloval nápravnici z třílitra carbonem--ta má přece tak možná 10kilo?--víc ne--je to staniol--a ramínka jsou lehoučký výlisky --vzadu dohromady nemá co vážit--nápravnice z GTV ja váha značná--válí se mi tu komplet zadní zavěšení z GTV v kupě..na 164 tyhle věci prostě nejsou...--vepředu ramínko+ person--, vzadu je lehký zavěšení person..
Hele tohle není žádnej tank
Jinak ta diskuze naprosto ztrácí smysl..
Fakt jde o to jestli, je porovnávána provozní, suchá, pohotovostní..ale když jsou porovnávaný všechny váhy ze stejný party..rozdíl je řádově stejnej..takže hmortnostní rozdíly by měly
sedět..
Hele 164 V6 12V jsem "boural" flexkou--ty 4-ry plastový dveře je úspora značná..
a ztužení kastle 0-nic. vzadu jsem posiloval nápravnici z třílitra carbonem--ta má přece tak možná 10kilo?--víc ne--je to staniol--a ramínka jsou lehoučký výlisky --vzadu dohromady nemá co vážit--nápravnice z GTV ja váha značná--válí se mi tu komplet zadní zavěšení z GTV v kupě..na 164 tyhle věci prostě nejsou...--vepředu ramínko+ person--, vzadu je lehký zavěšení person..
Hele tohle není žádnej tank
Naposledy upravil(a) HonzaR dne 11.4.2013, čtv 21:20, celkem upraveno 1 x.
- .myc155
- Štamgast
- Příspěvky: 925
- Registrován: 5.9.2007, stř 07:24
- Bydliště: 8ЯИ0
- Kontaktovat uživatele:
HonzaR: tak nevim. Podle tve vetne skladby, misty prokladane morseovkou* asi mivas potize s psanym textem, ale me (vesmes jednoradkove) prispevky by jsi prelouskat mohl. Zkusim tedy psat pomaleji:
Nekde tam daleko nahore uz jsme resili, ze jsem jednotlive dily s ePerem pochopitelne konfrontoval, z cehoz prave vyplyva jista zahadnost* tvych udaju.
Nekde tam daleko nahore uz jsme resili, ze jsem jednotlive dily s ePerem pochopitelne konfrontoval, z cehoz prave vyplyva jista zahadnost* tvych udaju.
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
Tak už sem prosím tebe ty čísla nasypej..
.zatím z tebe nevypadlo nic než keci--
/píšu bohužel z telefonu a opravovat to kvůli tobě rozhodně nehodlám..:-)/
..A ber to tak, že jestli to sem nehodíš--reagovat na tebe přestávám--všechno má svoje meze..
.zatím z tebe nevypadlo nic než keci--
/píšu bohužel z telefonu a opravovat to kvůli tobě rozhodně nehodlám..:-)/
..A ber to tak, že jestli to sem nehodíš--reagovat na tebe přestávám--všechno má svoje meze..
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
Slímo--ušetři mě svýho přiblblýho borcování--zatím jsem tu od tebe nečetl cokoli věcnýho, nic.....
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
Až na ty problémy s váhou a nejasnostma kolem dílů v motorech V6 ti to Hondziku jezdí dobře?
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V (vepředu lopata, vzadu prkno) Ex.
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America (nero) Ex.
Alfa Romeo 166 2.5 V6 (taková fialová) Ex.
Maserati čtyřidveře 4.2 Sport GTS (nero)
Rychle a stylově
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America (nero) Ex.
Alfa Romeo 166 2.5 V6 (taková fialová) Ex.
Maserati čtyřidveře 4.2 Sport GTS (nero)
Rychle a stylově
- .myc155
- Štamgast
- Příspěvky: 925
- Registrován: 5.9.2007, stř 07:24
- Bydliště: 8ЯИ0
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
...to mi asi bude stacitHonzaR píše:..A ber to tak, že jestli to sem nehodíš--reagovat na tebe přestávám--všechno má svoje meze..
- Slíma
- Pozorovatel
- Příspěvky: 375
- Registrován: 14.3.2008, pát 22:39
- Bydliště: BRNO (převážně)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
to uz jsem zjistil, ze si tady nic neprectesHonzaR píše:Slímo--ušetři mě svýho přiblblýho borcování--zatím jsem tu od tebe nečetl cokoli věcnýho, nic.....
a neobtezuj me, tobe jsem nic nepsal, ani se te na nic neptal - diky
mozek je sám o sobě hologram
hmatatelný svět je jen druhotná skutečnost a co je "tam venku" je jen změt..
hmatatelný svět je jen druhotná skutečnost a co je "tam venku" je jen změt..
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
myc155:
To doufám....otravuj si jinde..nikdo ti tu servis dělat nebude..smiř se s tím..
fora nejsou od toho, abys někoho protáčel ..
.. případně si skoč ke cvokaři--symptomy poruchy osobnosti se dají celkem slušně korigovat..:-)
To doufám....otravuj si jinde..nikdo ti tu servis dělat nebude..smiř se s tím..
fora nejsou od toho, abys někoho protáčel ..
.. případně si skoč ke cvokaři--symptomy poruchy osobnosti se dají celkem slušně korigovat..:-)
- .myc155
- Štamgast
- Příspěvky: 925
- Registrován: 5.9.2007, stř 07:24
- Bydliště: 8ЯИ0
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
nevim, jestli slusne, ale bojovat se s tim skutecne da. Shodou okolnosti jsem ted na toto tema studoval nejaky vyzkum na national geographic (to je takovy casopis o deni ruzne na zemekouli a aktualnich vyzkumech -kazdopadne vychazi v tistene forme, takze informace jsou tutove* )HonzaR píše:.. případně si skoč ke cvokaři--symptomy poruchy osobnosti se dají celkem slušně korigovat..:-)
prevence je rozepsana sice az na konci clanku, ale ja ho sem radeji natapetuju cely, bo vim, ze to tak mas rad
enjoy:
http://www.national-geographic.cz/detai ... dci-39473/National Geographic píše: Proč si hloupí lidé myslí, že jsou nejchytřejší? Vlastní neobjektivita je potvrzena vědci
Proč je myšlení lidí zatemňováno absolutní vírou ve správnost jejich názorů? Proč si lidé neschopní myslí, že jsou nadmíru schopní? Podléháme Dunning-Kruger efektu.
„Problém současného světa je, že hlupáci jsou si skálopevně jistí, ale lidé inteligentní jsou plní pochybností.” Bertrand Russell, matematik, nositel Nobelovy ceny, vyslovil tuto myšlenku před více než půlstoletím, avšak platnost jeho slov se od té doby nezměnila. Důkaz nám o tom přináší vědecký výzkum Davida Dunninga a Justina Krugera z Cornell University, odhalující jev označovaný jako Dunning-Kruger efekt (dále jen „DK efekt“).
Neviditelný zloděj
Výzkum byl inspirován kuriózním případem „citrónového zloděje“ McArthura Wheelera z Pittsburghu, který ve dne a bez jakéhokoli maskování vyloupil dvě banky. Když jej během krátkého času na základě kamerových záznamů policie dopadla, byl svým zadržením velice šokován. Říkal: „Přece jsem si potřel obličej džusem!“
Wheeler trpěl hluboce zavádějící představou, že pokud si potře tvář (a dokonce i oči) citronovou šťávou, stane se pro videokamery neviditelným. Pro nás zcela nesmyslná hypotéza se pro něho stala nevyvratitelnou pravdou.
Naše představy o fungování světa jsou označovány jako mentální modely. Wheelerův absurdní mentální model citronové neviditelnosti je pouze extrémním případem častého jevu, při kterém lidé mají ve svých hlavách více či méně „ujeté“ mentální modely. Takoví lidé svým modelům nekriticky a neochvějně věří a činí na základě nich svá rozhodnutí. Dunning s Krugerem se rozhodli tento fenomén blíže zkoumat.
Hypotéza: Hloupost člověku zabraňuje uvědomit si, že je hloupý
Výzkumníky zaujal zjevný rozdíl mezi skutečnými schopnostmi člověka a tím, jak on sám své schopnosti vidí. Formulovali hypotézu, že člověk, který je neschopný (ve výzkumu označovaný jako nekompetentní), trpí dvěma druhy obtíží:
• Vzhledem ke své neschopnosti činí nesprávná rozhodnutí. Například jde pomazaný citronovou šťávou vykrást banku.
• To, že činí nesprávná rozhodnutí, si nekompetentní člověk není schopen uvědomit. Wheelera o jeho nekompetentnosti nepřesvědčily ani kamerové záznamy. Sám je označoval za podvrh.
Jádro výzkumu: Hlupák je přesvědčen, že je chytrý
Prokázat tuto hypotézu měli testovaní vysokoškolští studenti. Nejprve měli vyplnit test měřící jejich schopností v určité oblasti (logické schopnosti, gramatika, humor). Poté pak hodnotili svou schopnost rozeznat správné řešení, tedy odhadnout, jak jsou v této oblasti dobří.
Po konfrontaci s výsledky experimentu nenastala změna
V druhé části experimentu měli studenti možnost prozkoumat výsledky testů ostatních a poté měli opět provést sebehodnocení. Výzkum ukázal dvě věci:
• Po srovnání s ostatními ti schopní poznali, že jsou na tom lépe, než očekávali, a podle toho upravili své hodnocení. Jejich původně podhodnocené výsledky lze zdůvodnit tím, že pokud člověku připadá nějaký úkol jednoduchý, má pocit, že pro ostatní bude jednoduchý také.
• Neschopní po kontaktu s realitou své sebehodnocení nezměnili. Nebyli schopni rozpoznat, že schopnosti ostatních jsou lepší než ty jejich.
• Nejméně schopní lidé své schopnosti přeceňují nejvíce. Nejslabší čtvrtina studentů, která měla průměrný percentil jen 12, odhadovala své schopnosti průměrně na percentil 62.
• Naopak ti nejschopnější mají tendenci své schopnosti podceňovat.Vzdělávání jako cesta k vlastní objektivitě
Pomocí dalších testů autoři experimentu zjistili, že k přesnějšímu hodnocení sebe sama i druhých osob můžeme dojít pouze tréninkem. Jinými slovy, pokud se zlepší schopnosti člověka, pak takový člověk dokáže rozpoznat svou původní neschopnost.
Závěr studie: Lidé, kteří neví, neví, že neví
Z výzkumu vyplynulo, že:
• Neschopní mají tendenci přeceňovat své vlastní schopnosti.
• Neschopní nedokážou rozpoznat schopnosti jiných.
• Neschopní po konfrontaci s realitou nezmění své hodnocení.
• Jediná cesta jak DK překonat, je v rozvoji dovedností formou vzdělávání a tréninku.
Vlastnost lidského mozku
To, že by se v případě DK efektu mohlo jednat o obrannou reakci lidského mozku, ukazuje stav zvaný anosognosia. Ten se objevuje u pacientů, kteří ztratí ruku či nohu. Takový člověk si stále myslí, že tuto končetinu má a nelze mu vysvětlit opak. Dokonce se objevily i situace, kdy slepému člověku nebylo možné vysvětlit, že je slepý. Jeho mozek každou informaci ukazující na vlastní neschopnost blokoval již na podvědomé úrovni. Je tedy možné, že mozek stejným způsobem blokuje i informace, ukazující nesprávnost vlastních mentálních modelů.
Jak proti DK efektu bojovat
Potkali jste extrémně trapného člověka, který si myslel, bůhví jak není vtipný? Začetli jste se někdy do debat na nějaké internetové diskusi a viděli do očí bijící nesmyslné argumenty? Poslouchali jste někdy typickou hospodskou politickou debatu? Tvrdil vám někdo, že člověk může přežít 6 let bez jídla, či že pití ranní moči je léčivé? Znáte lidi kteří bezmezně věří svým, pro vás nesmyslným, mentálním modelům?
Každý z nás se s lidmi trpícími DK pravidelně setkává. I když tušíte, že se daný „expert“ ve svých názorech mýlí, nelze ho logickými argumenty přesvědčit o opaku. Výzkumy naznačují, že tento efekt je naprosto běžný. V různých oblastech jím může trpět každý z nás. Jak se tedy nestat obětí vlastního DK?
1| Nezaujímejte stanoviska k věcem, o kterých máte málo znalostí
Nedostatek informací či informace zkreslené médii jsou nebezpečná věc. Pokud budete zaujímat postoj k otázkám, o kterých máte málo ověřených informací, podstupujete riziko Dunning-Kruger efektu. Hledejte proto objektivní pravdu v co možná nejkvalitnějších zdrojích, jako jsou například vědecké výzkumy.
2 | Nemějte dogmata
Jak by řekl klasik: „Jediné dogma, které mám, je, že nemám dogmata.“ Tímto citátem je autorem naznačena jedna z efektivních prevencí proti DK. I pokud v něco skálopevně věříte, zkuste si připustit, že to možná není pravda. Vždy přiznejte možnost existence vašeho DK. Kdyby si toto připustil například Adolf Hitler či Anders Breivik, nemusely jejich činy zajít tak daleko.
3| Vzdělávejte se a hledejte zpětnou vazbu
Začněte aktivně zpochybňovat svou intuici a subjektivní názor. Vyhledávejte pravdu a objektivní zpětnou vazbu. Takové zpětné vazbě věřte raději více, než vašemu subjektivnímu názoru. Základem boje s DK však vždy zůstane vzdělávání.
Filozofický závěr k zamyšlení
Pravda a objektivita jsou jedny z nejdůležitějších hodnot pro růst a fungování lidské společnosti. Dunning-Kruger efekt je jejich nepřítelem, protože objektivitu zatemňuje přímo v našich hlavách. Hlavním rizikem je, že tento fenomén dokáže být také společensky nakažlivý. Nenechejme se jím polapit.
- zde.
- SemTuFurt
- Příspěvky: 4371
- Registrován: 26.2.2010, pát 15:43
- Bydliště: Všude možně
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
To ti zase poradil HonzaZZR, co?.myc155 píše:nevim, jestli slusne, ale bojovat se s tim skutecne da. Shodou okolnosti jsem ted na toto tema studoval nejaky vyzkum na national geographic (to je takovy casopis o deni ruzne na zemekouli a aktualnich vyzkumech -kazdopadne vychazi v tistene forme, takze informace jsou tutove* )HonzaR píše:.. případně si skoč ke cvokaři--symptomy poruchy osobnosti se dají celkem slušně korigovat..:-)
prevence je rozepsana sice az na konci clanku, ale ja ho sem radeji natapetuju cely, bo vim, ze to tak mas rad
enjoy:http://www.national-geographic.cz/detai ... dci-39473/National Geographic píše: Proč si hloupí lidé myslí, že jsou nejchytřejší? Vlastní neobjektivita je potvrzena vědci
Proč je myšlení lidí zatemňováno absolutní vírou ve správnost jejich názorů? Proč si lidé neschopní myslí, že jsou nadmíru schopní? Podléháme Dunning-Kruger efektu.
„Problém současného světa je, že hlupáci jsou si skálopevně jistí, ale lidé inteligentní jsou plní pochybností.” Bertrand Russell, matematik, nositel Nobelovy ceny, vyslovil tuto myšlenku před více než půlstoletím, avšak platnost jeho slov se od té doby nezměnila. Důkaz nám o tom přináší vědecký výzkum Davida Dunninga a Justina Krugera z Cornell University, odhalující jev označovaný jako Dunning-Kruger efekt (dále jen „DK efekt“).
Neviditelný zloděj
Výzkum byl inspirován kuriózním případem „citrónového zloděje“ McArthura Wheelera z Pittsburghu, který ve dne a bez jakéhokoli maskování vyloupil dvě banky. Když jej během krátkého času na základě kamerových záznamů policie dopadla, byl svým zadržením velice šokován. Říkal: „Přece jsem si potřel obličej džusem!“
Wheeler trpěl hluboce zavádějící představou, že pokud si potře tvář (a dokonce i oči) citronovou šťávou, stane se pro videokamery neviditelným. Pro nás zcela nesmyslná hypotéza se pro něho stala nevyvratitelnou pravdou.
Naše představy o fungování světa jsou označovány jako mentální modely. Wheelerův absurdní mentální model citronové neviditelnosti je pouze extrémním případem častého jevu, při kterém lidé mají ve svých hlavách více či méně „ujeté“ mentální modely. Takoví lidé svým modelům nekriticky a neochvějně věří a činí na základě nich svá rozhodnutí. Dunning s Krugerem se rozhodli tento fenomén blíže zkoumat.
Hypotéza: Hloupost člověku zabraňuje uvědomit si, že je hloupý
Výzkumníky zaujal zjevný rozdíl mezi skutečnými schopnostmi člověka a tím, jak on sám své schopnosti vidí. Formulovali hypotézu, že člověk, který je neschopný (ve výzkumu označovaný jako nekompetentní), trpí dvěma druhy obtíží:
• Vzhledem ke své neschopnosti činí nesprávná rozhodnutí. Například jde pomazaný citronovou šťávou vykrást banku.
• To, že činí nesprávná rozhodnutí, si nekompetentní člověk není schopen uvědomit. Wheelera o jeho nekompetentnosti nepřesvědčily ani kamerové záznamy. Sám je označoval za podvrh.
Jádro výzkumu: Hlupák je přesvědčen, že je chytrý
Prokázat tuto hypotézu měli testovaní vysokoškolští studenti. Nejprve měli vyplnit test měřící jejich schopností v určité oblasti (logické schopnosti, gramatika, humor). Poté pak hodnotili svou schopnost rozeznat správné řešení, tedy odhadnout, jak jsou v této oblasti dobří.
Po konfrontaci s výsledky experimentu nenastala změna
V druhé části experimentu měli studenti možnost prozkoumat výsledky testů ostatních a poté měli opět provést sebehodnocení. Výzkum ukázal dvě věci:
• Po srovnání s ostatními ti schopní poznali, že jsou na tom lépe, než očekávali, a podle toho upravili své hodnocení. Jejich původně podhodnocené výsledky lze zdůvodnit tím, že pokud člověku připadá nějaký úkol jednoduchý, má pocit, že pro ostatní bude jednoduchý také.
• Neschopní po kontaktu s realitou své sebehodnocení nezměnili. Nebyli schopni rozpoznat, že schopnosti ostatních jsou lepší než ty jejich.
• Nejméně schopní lidé své schopnosti přeceňují nejvíce. Nejslabší čtvrtina studentů, která měla průměrný percentil jen 12, odhadovala své schopnosti průměrně na percentil 62.
• Naopak ti nejschopnější mají tendenci své schopnosti podceňovat.Vzdělávání jako cesta k vlastní objektivitě
Pomocí dalších testů autoři experimentu zjistili, že k přesnějšímu hodnocení sebe sama i druhých osob můžeme dojít pouze tréninkem. Jinými slovy, pokud se zlepší schopnosti člověka, pak takový člověk dokáže rozpoznat svou původní neschopnost.
Závěr studie: Lidé, kteří neví, neví, že neví
Z výzkumu vyplynulo, že:
• Neschopní mají tendenci přeceňovat své vlastní schopnosti.
• Neschopní nedokážou rozpoznat schopnosti jiných.
• Neschopní po konfrontaci s realitou nezmění své hodnocení.
• Jediná cesta jak DK překonat, je v rozvoji dovedností formou vzdělávání a tréninku.
Vlastnost lidského mozku
To, že by se v případě DK efektu mohlo jednat o obrannou reakci lidského mozku, ukazuje stav zvaný anosognosia. Ten se objevuje u pacientů, kteří ztratí ruku či nohu. Takový člověk si stále myslí, že tuto končetinu má a nelze mu vysvětlit opak. Dokonce se objevily i situace, kdy slepému člověku nebylo možné vysvětlit, že je slepý. Jeho mozek každou informaci ukazující na vlastní neschopnost blokoval již na podvědomé úrovni. Je tedy možné, že mozek stejným způsobem blokuje i informace, ukazující nesprávnost vlastních mentálních modelů.
Jak proti DK efektu bojovat
Potkali jste extrémně trapného člověka, který si myslel, bůhví jak není vtipný? Začetli jste se někdy do debat na nějaké internetové diskusi a viděli do očí bijící nesmyslné argumenty? Poslouchali jste někdy typickou hospodskou politickou debatu? Tvrdil vám někdo, že člověk může přežít 6 let bez jídla, či že pití ranní moči je léčivé? Znáte lidi kteří bezmezně věří svým, pro vás nesmyslným, mentálním modelům?
Každý z nás se s lidmi trpícími DK pravidelně setkává. I když tušíte, že se daný „expert“ ve svých názorech mýlí, nelze ho logickými argumenty přesvědčit o opaku. Výzkumy naznačují, že tento efekt je naprosto běžný. V různých oblastech jím může trpět každý z nás. Jak se tedy nestat obětí vlastního DK?
1| Nezaujímejte stanoviska k věcem, o kterých máte málo znalostí
Nedostatek informací či informace zkreslené médii jsou nebezpečná věc. Pokud budete zaujímat postoj k otázkám, o kterých máte málo ověřených informací, podstupujete riziko Dunning-Kruger efektu. Hledejte proto objektivní pravdu v co možná nejkvalitnějších zdrojích, jako jsou například vědecké výzkumy.
2 | Nemějte dogmata
Jak by řekl klasik: „Jediné dogma, které mám, je, že nemám dogmata.“ Tímto citátem je autorem naznačena jedna z efektivních prevencí proti DK. I pokud v něco skálopevně věříte, zkuste si připustit, že to možná není pravda. Vždy přiznejte možnost existence vašeho DK. Kdyby si toto připustil například Adolf Hitler či Anders Breivik, nemusely jejich činy zajít tak daleko.
3| Vzdělávejte se a hledejte zpětnou vazbu
Začněte aktivně zpochybňovat svou intuici a subjektivní názor. Vyhledávejte pravdu a objektivní zpětnou vazbu. Takové zpětné vazbě věřte raději více, než vašemu subjektivnímu názoru. Základem boje s DK však vždy zůstane vzdělávání.
Filozofický závěr k zamyšlení
Pravda a objektivita jsou jedny z nejdůležitějších hodnot pro růst a fungování lidské společnosti. Dunning-Kruger efekt je jejich nepřítelem, protože objektivitu zatemňuje přímo v našich hlavách. Hlavním rizikem je, že tento fenomén dokáže být také společensky nakažlivý. Nenechejme se jím polapit.
33
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
Pořád vedle--
Kde jsou ty tvý čísla z eperu?--o čem tu teda vedeš diskuzi..nikdo nebude běhat v tvý myšlenkový lince, protože tu dupeš nožičkou--dialog je o něčem jiném
Prudíš ..dobrá..mě nevytočíš
Pokud jsi "v oboru psychiatrie doma ",-a zdá se že to tu přehazováním těhle pitomostí "s pocitem převahy" nimoděk rádoby naznačuješ --bohužel jinak než si myslíš..-- jen se potvrzuje -trefně -starej vtip-
-rozdíl mezi magorem a psychiatrem?!......doktor má klíče"..
Kde jsou ty tvý čísla z eperu?--o čem tu teda vedeš diskuzi..nikdo nebude běhat v tvý myšlenkový lince, protože tu dupeš nožičkou--dialog je o něčem jiném
Prudíš ..dobrá..mě nevytočíš
Pokud jsi "v oboru psychiatrie doma ",-a zdá se že to tu přehazováním těhle pitomostí "s pocitem převahy" nimoděk rádoby naznačuješ --bohužel jinak než si myslíš..-- jen se potvrzuje -trefně -starej vtip-
-rozdíl mezi magorem a psychiatrem?!......doktor má klíče"..
Naposledy upravil(a) HonzaR dne 11.4.2013, čtv 12:16, celkem upraveno 2 x.
- hondzik
- SemTuFurt
- Příspěvky: 3209
- Registrován: 25.8.2008, pon 23:38
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
Jen tak na okraj- jezdí to dobře, už si zvykám, značka na inspektorátu taky fešná- XPX X916. Ale nebudu vám trhat vlákno
Alfa Romeo 75 TS
Alfa Romeo 155 V6 Engstler
Alfa Romeo 156 V6 Rosso Proteo
Alfa Romeo 155 V6 Engstler
Alfa Romeo 156 V6 Rosso Proteo
- Slíma
- Pozorovatel
- Příspěvky: 375
- Registrován: 14.3.2008, pát 22:39
- Bydliště: BRNO (převážně)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
ROFL, zes ho jeste nevidel
mozek je sám o sobě hologram
hmatatelný svět je jen druhotná skutečnost a co je "tam venku" je jen změt..
hmatatelný svět je jen druhotná skutečnost a co je "tam venku" je jen změt..
- Pivrnec911
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2733
- Registrován: 22.12.2009, úte 18:05
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: Hondzik - GTV 916 2,0TS (1998)
Giulietta 1300 80´
75 1.8IE 89´
75 2.0TS S 88´+2.0TS 89´
156 2.0TS SP2 98´
156 2.5V6 SP 00´,2.5V6 98´
156 GTA Q2 03´
166 3.0 V6 24V 98´ Super´
GTV 3.0 V6 24 01 Q2´
Spider 916 3.0 V6 24V´ 01´
Spider 916 2.0 16V 96´+ 00´
Ex mnoho a mnoho...
75 1.8IE 89´
75 2.0TS S 88´+2.0TS 89´
156 2.0TS SP2 98´
156 2.5V6 SP 00´,2.5V6 98´
156 GTA Q2 03´
166 3.0 V6 24V 98´ Super´
GTV 3.0 V6 24 01 Q2´
Spider 916 3.0 V6 24V´ 01´
Spider 916 2.0 16V 96´+ 00´
Ex mnoho a mnoho...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host