Jelikož jsem v sobotu dokončil repasi zadní nápravy, zkusím sepsat nějaký stručný návod, jak případně na to a na co se připravit. Popíšu, jak jsem to dělal já, to ovšem naznamená, že by to nešlo jinak a třeba i lépe…
Před zahájením samotné rozborky je vhodné sundat brzdiče a kotouče a demontovat torzní stabilizátor z podélných ramen.
Začal jsem tím asi nejhorším – odpojení příčných ramen od těhlice a tlumiče. Povolení matice není problém, ale vyražení šroubu ano. Problém je, že šroub mezi úchyty v těhlici prochází volným prostorem a má tudíž možnost oreznout, tím navýšit svůj průřez a téměř znemožnit pohyb téměř lícovanými dírami. Nejvíc se mi osvědčilo šroubem otáčet (což od jisté chvíle už samo o sobě nepůjde) a zároveň ho vytloukat. Při tom všude promazávat nějakým olejem typu RX70, WD40 apod. Zároveň
doporučuji obě příčná ramena k sobě stáhnout například truhlářskou svěrkou – dost se tím uleví silentblokům v ramenech a i ten šroub jde pak lépe.
Poté rozebrat spojení těhlice s podélným ramenem (bez potíží) a je možné tlumič i s těhlicí vymontovat z vozu. Tlumič drží v hrnci na třech šroubech a je k nim přístup (nic extra) z kufru po odhrnutí kobercových výplní. Je vhodné si tlumič během povolování podložit, je docela těžký. Pro oddělení tlumiče od těhlice je nutné vyndat ještě jeden šroub (vrchní kratší), který mě osobně dělal mnohem větší problémy. Jelikož je z fabriky zcela nelogicky namontován opačně, tak při jeho vytahování celkem překáží snímač ABS. O jeho demontáž se ani nepokoušet! Šroub nakonec kolem snímače projde, ale musí se hodně ohnout kabel. Ale jde to! Postup stejný jako u spodního šroubu, otáčet a mlátit…
Výměna manžet a dorazů v tlumičích je snad jasná a netřeba popisovat, to samé případná výměna ložiska a silentbloku v těhlici.
Celou tuhle proceduru provést na obou stranách vozu.
Následuje odpojeni brzdových trubic ze zátěžového regulátoru. Vhodné řádně okartáčovat a prolít zase nějakým uvolňovacím olejem. Pozor zejména u přívodních trubek vedoucích v kuse až od pumpy ABS. Jejich výměnu si neumím představit… Trubky ke kolům vyměnit není problém, sám jsem jednu měnil. Po odpojení trubek už nic nebrání demontáži nápravnice. Drží na krajích po třech šroubech. I s příčnými rameny a regulátorem je celkem těžká, takže ideálně nejprve podložit, nejlépe heverem. Po demontáži z vozu zbývá odpojit příčná ramena. Zase dlouhé šrouby. Zde ale kupodivu nebyl žádný problém, poněvadž šrouby procházejí v nápravnici trubkou…Zbývá demontovat podélná ramena. Šroub, který prochází držákem a silentblokem je opět zcela nelogicky umístěn tak, že ho nelze vysunout, tudíž je třeba demontovat celý držák od karoserie – tři šrouby. Venku pak jednoduše rozpojit.
Odsud už záleží na každém, co vlastně chce s nápravou dělat. Samozřejmě například jen výměna silentbloků za Powerflexy ušetří demontáž nápravnice a rozpojování příčných ramen apod. Já se vydal cestou generální opravy, takže ještě vypíšu povrchové úpravy, které jsem zvolil.
Podélná a příčná ramena – bílý zinek – stejně jako originál
Čepy příčných ramen – žlutý zinek – stejně jako originál
Pákoví regulátoru – žlutý zinek – stejně jako originál
Příchytky ABS kabelů – žlutý zinek – stejně jako originál
Stabilizátor – obroušeno, černý Hammereit
Nápravnice – opískováno, pozinkováno, černý matný komaxit
Postup pro montáž nápravy zpět je opačný...
Před rozebírkou
doporučuji si všechno fotit, zvláště zákeřné je pak zpětně poskládat podložky (různých tlouštěk) pod příčná ramena a to jak na straně nápravnice, tak u těhlic.
