kouzelný slovíčko "zachování všech standartních fcí" ..tudiž jsi:
a) "omezen" elektronikou ... seriové elektroniky sice upravíš potřebám motoru, ale ne v takovým rozsahu bez zásahu do firmware.. např. rozsah otáček/rozlišení map neodkážeš změnit což je třeba nutnost pro vyšší otáčky - v coupe mam palivový mapy 16x16 a zapalovací 10x16 na seriový elektronice 16 bodů od 700 po 5900 ot/min což je při max otáčkách 8000 problém.. rozšířením map, nebo změnou "breakpintu" z 5900 na 7500 bych získal určitě několik koní navíc ..ale seriová řj to neumí..nebo umí, ale je jednodušší překopat elektroniku a dát plněprogramovatelnou než dlouhý dny rozebírat binární soubory a přepočítávat je...Jednoduchej příklad známýho s celkem poladěným puntem 1.2 16v.. Na seriové řj s chipem měl lehce přes 100PS/???? a od 7000 výkon značně upadal -i přesto že měl vačky které kolem 7500 měli mít Pmax, na plněprogramovatelné ecu se zcela změnil průběh - v celém pásmu měl o více jak 10PS více v některých místech Mk až o 30Nm vyšší a maximální výkon 120PS s tím, že za 6500 křivka prudce neopadávala ale díky namapování až do 8000 byla skoro lineární
b) s "a" souvisí emise..seriová řj je naladěna jen a jen na emise...výkon je pro výrobce v dnešní době na 2 místě... s tím nic neuděláš krom dlouhýho laborování s binárníma souborama, nebo to komplet zahodit a dát něco plněprogramovatelnýho, co s enezajímá o emise
c) životnost - přecijen auta do kterých tento motor je nejsou dle fotek auta na víkendový blbnutí na okruhu a nájezdem 5000km max ročně,ale očividně i na denní ježdění.. z toho se odvíjí i výkon, jeho průběh a spíše se šlo cestou většího objemu než radikální vačky, KP a vysoké otáčky
c) cena:
písty - 6x 5000 + sada kroužků ... dejme tomu 35000,-
vložky - odhadem 8-10000,-
vačky - dělané z kulatiny cca 30000,- , (přebrus ~ 500,- palec+ tepelná úprava)
což je zatím 75000,- dále počítej tak 20000,- za vývoj sw na míru danému motoru a jseš na 95000,-
Když k tomu připočteš práci a další matroš (rozebrání, složení, mikrometráž kritickejch dílů, nějaké obrábění - rozvrtání bloku na vyvrtávačce pro větší vložky, srovnání ploch ) cca 100 hodin po 300-400,-/hod jseš na dané ceně.. a výkon. Ten se odvijí dle vaček, KP a zásahů do hlavy a sacího potrubí.. zde jsou asi hodně konzervativní vačky a minimum zásahů do hlavy.. jinak by asi narostly i hodiny ( soutěžního TAZe 1500 mi známej upravoval cca 200hodin a byl to "jen" OHV 4válec o objemu 1433ccm) za uvedenou cenu by šlo i s lepšíma vačkama bejt někde vejš, ale na úor jinejch parametrů motoru (volnoběh, emise OK-legálně, průběh Mk...)
samozřejmě hodně pak udělá i použitej vejfuk... zde byla asi serie.. tudíš až na větší objem motoru zcela "legální" auto...
a že samotnej vejfuk přidá víc - něvěřte tomu.. hodně lidí bylo na brzdě zklamáno... bez doladění SW to moc PSů nezvedne (tak 2-3PS) jen motor líp "dejchá" a líp se tak vytáčí... po odladění řj to těch 15PS může i bejt, na upraveným motoru i více ale řádný odladění nemáš zadara:)
V anglii byl např. případ PUGa 205 s motorem Gutman, kterej měl místo slibovaných 150PS skoro seriovej výkon 120PS .. zakopanej pes byl v seriovým výfuku - původní na kterej ten motor byl odladěn předchozí majitel sundal a prodal zvlášť, po "otevření" výfuku tam ten výkon 150PS byl.....