Příspěvek
od rb-digital.sk » 23.12.2016, pát 00:31
nedá mi nezareagovať, aj keď trošku technickejšie, ale budem sa snažiť o jednoduché vysvetlenie
na meranie výkonu používame valcovú skúšobňu MAHA LPS3000 s dvoma valcovými jednotkami umožňujúcimi meranie vozidiel s pohonom 4x4
oba valcové moduly obsahujú retardéry, ktoré umožňujú aj rôzne simulačné režimy záťaže, ktoré sme nakoniec využívali aj pri procese ladenia auta v tomto vlákne
retardéry sa využívajú aj pri procese merania výkonu tak, že vytvárajú automaticky riadenú záťaž
samotný proces merania výkonu je plne automatizovaný a skladá sa z viacerých prvkov:
v prípade, že meraný automobil podporuje normu OBD otáčky motora sú zaznamenávane pomocou nej, v našom prípade sme OBD zásuvku využívali na logovanie údajov počas merania, takže prvý krok v našom prípade bola synchronizácia otáčok motora a rýchlosti otáčania sa valcov
(to znamená, že zaradený prevodový stupeň na ktorom sa vykonáva meranie, nastavili sa otáčky motora na 3000ot./min a bola spustená synchronizácia)
synchronizácia otáčok nemá vplyv na výsledok merania výkonu, má vplyv na prepočet hodnoty krútiaceho momentu
ďalší krok je samotné meranie výkonu na kolesách
meranie výkonu sa začína zhruba pri rýchlosti 50km/h, pri meraní tohto auta bol použitý 4. prevodový stupeň
po stlačení plynového pedálu začnú narastať otáčky motora a merací systém začne vytvárať protisilu pomocou retardérov
pri meraní na tomto type brzdy sa riadiaci systém merania výkonu snaží udržiavať konštanté zrýchľovanie motora, aby meranie bolo čo najviac objektívne
(pozn. nejedná sa teda o čisto dynamický dej, ako napr. na brzdách motocom bez retardéru, kde meranie trvá 5-10sekúnd)
štandardná dĺžka merania sa pohybuje okolo 20-25 sekúnd
podľa údajov o zrýchlení a množstva vytvorenej protisily je vypočítaný výkon na kolese
po dosiahnutí max. želaných otáčok motora nastáva dobehová skúška
to znamená, že v momente kedy motor dosiahne max. otáčky, vyšliapne sa spojka, a kolesá začnú samé dobiehať až kým sa nezastavia
z toho ako rýchlo sa kolesa zastavia je vypočítavaný stratový výkon (do tohto stratového výkonu sú zarátane valivé straty pneumatík a zotrvačnosť kolies ako celku), opäť sa jedná o automatizovaný proces, takže nie je možné obsluhou brzdy do toho akýmkoľvek spôsobom zasahovať
súčtom týchto dvoch parametrov - výkon na kolese a stratový výkon je daný výkon motora
brzda si tento výkon meria vzhľadom na rýchlosť otáčania sa valcov, a keďže nás zaujíma krivka krútiaceho momentu, tá vznike ako prepočet rýchlosti otáčania valcov v km/h a daného pomeru, ktorý sme nastavili v prvom kroku merania
čiže z tohto je zrejmé, že proces merania výkonu je do maximálnej možnej miery automatizovaný, a nie je možné do neho vstupovať zadávaním fixných parametrov (možno ako je to zvykon u výrobcov iných zariadení na meranie výkonu)
čo sa týka výkonu na kolese, v amerike je bežné, že sa tento údaj používa na porovnávacie účely,ale to má svoje chyby
výkon na kolese pri meraní výkonu je do značnej miery ovplyvnený hlavne použitým prevodovým stupňom
keby bolo toto auto merané na 3. prev. stupni mali by sme výkon motora na kolese kľudne vyšší aj o 30ps, ale výsledný výkon motora by bol rovnaký, práve kvôli automatizovanému meraniu dobehových strát
tak isto iné straty bude mať koleso R13 s pneumatikou 165/55R17 na plechovom disku, a iné straty bude mať koleso s runflat pneu 235/55 R19, a ešte k tomu vrátane alu s vysokou hmotnosťou
všetky merania sú výsledkom automatizovaného procesu
čo sa týka atmosferického tlaku, daná hodnota je v týchto končinách úplne bežná, porovnateľné hodnoty som získal z viacerých senzorov, či už je to senzor na brzde
alebo na meteostanici, ktorú som konštruoval s použitím kombinovaného bosch čidla, alebo či už hodnotu napr. zo senzoru tlaku vzduchu z riadiacej jednotky motora vyčítanú pomocou diagnostiky
hodnoty sa pohybujú v štandardne pohybujú rozmedzí 960-969mBar, ale mali sme dni kedy bol tlak menší ako 960.
V Poprade je napr. bežný atmosferický tlak okolo 930mBar.
Čo sa týka atmosferického tlaku mám prehľad kvôli tomu, že mnoho procesov v riadiacej jednotke motora je práve závislých od neho, takže pri úpravách musím dohliadať aj na tento parameter.
K teplote môžem povedať len toľko, že špičková teplota z čidla teploty stlačeného vzduchu po konci merania prekročila 70st C.
Opäť v prípade údajov o atmosferickom tlaku ide o čidlá, ktoré sa do započítavania výsledného korigovaného výkonu aplikujú automaticky, bez toho aby obsluha mala akúkoľvek možnosť do toho vstúpiť (opäť na rozdiel od iných meracích systémov, kde do toho môže obsluha vstupovať)
to, že niekto pri úpravách nepoužíva brzdu je každého vec, my sme na ladenie tohto motora využívali brzdu skoro celý deň aby vznikol čo najlepší možný softvér, čoho výsledkom bolo prezentované meranie, preto ma aj trochu mrzí, že sa tu konšpiruje o hodnotách, ktoré z realitou nemajú veľa spoločného
do prílohy vkladám screenshot zo stránky in-pocasie, ktorý vznikol v čase tvorby tohto príspevku
-
Přílohy
-
![meteo.png (186.17 KiB) Zobrazeno 4308 x meteo.png](./download/file.php?id=51763&t=1&sid=5e55a0401b44ea25d2ffaa262c4dcc6c)