
Alfa 75-převodovka
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Alfa 75-převodovka
Časem bych snad připravil postup jak rozebrat popř. opravit špatně řadící převodovku. Práce právě probíhají a zvolij jsem trošku radikálnější postupy. Zatím nemám hotovo, takže celá věc může skončit fiaskem. Byl by tady o to zájem ? Na obrázku je malá ochutnávka: Elektroerozí odlehčená kola.


Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Takže začnu to sem sázet. Předesílám, že hlavním zdrojem informací(a dílů) pro mě byl Rossogtv, Strawberry 156 a weby www.alfabb.com a www.alfagtv6.com. Takže díky
Začíná to klasicky. Po koupi 75-ky mi jde mizerně řadit dvojka a to jak nahoru, tak dolů. Všude se píše, že jsou KO synchrony. K tomu abych převodovku sám rozdělal mě svým příspěvkem přiměl Strawberry 156 s tím, že poradil jak poskládat řadící objímky a synchrony. Takže jsem sehnal starší převodovku s tím, že se do ní podívám, popř. poskládám jednu slušnou. Rozebírat jde převodovka velmi dobře, je vidět, že ideově vznikla v době kdy se počítalo s tím, že ji musí rozebrat i neškolený personál bez přípravků. Takže se sundá spojka se setrvákem, krytka gufera,generátor pulzů pro rychloměr. Základ je ze tří dílů.Po vyšroubování několika šroubů a matic odělíte ty tři časti od sebe (vypadne při tom kolečko zpátečky) a máte prostřední díl s hřídelema,řadícíma táhlama. Nic se samo nerozpadne. Asi tohle :

Jednotlivý páry kol jsou označeny. Jak objímky řadí rychlosti je žlutě. Z obrázku je patrno, že v záběru je trojka.

Začíná to klasicky. Po koupi 75-ky mi jde mizerně řadit dvojka a to jak nahoru, tak dolů. Všude se píše, že jsou KO synchrony. K tomu abych převodovku sám rozdělal mě svým příspěvkem přiměl Strawberry 156 s tím, že poradil jak poskládat řadící objímky a synchrony. Takže jsem sehnal starší převodovku s tím, že se do ní podívám, popř. poskládám jednu slušnou. Rozebírat jde převodovka velmi dobře, je vidět, že ideově vznikla v době kdy se počítalo s tím, že ji musí rozebrat i neškolený personál bez přípravků. Takže se sundá spojka se setrvákem, krytka gufera,generátor pulzů pro rychloměr. Základ je ze tří dílů.Po vyšroubování několika šroubů a matic odělíte ty tři časti od sebe (vypadne při tom kolečko zpátečky) a máte prostřední díl s hřídelema,řadícíma táhlama. Nic se samo nerozpadne. Asi tohle :

Jednotlivý páry kol jsou označeny. Jak objímky řadí rychlosti je žlutě. Z obrázku je patrno, že v záběru je trojka.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Demontáž pokračuje.Žluté a černé šipky. Vytáhnou se řadící hřídele. Je dobré si pamatovat jak tam byly. Když se rozdělají tři čtyřhrané šrouby(černé šipky) je pod nima pružinka a kulička. Pod dvouma je ještě z druhý strany kolíček (pozor vypadne v nejmíň vhodnej okamžik)


Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Dále se upraveným sekáčkem podebere zajištění matic na koncíh hřídelů a matice se povolí a sejmou,pak se hřídele vyjmou a dál se budem zabejvat jenom hlavní hřídelí kde jsou přesuvný objímky.

Všechno se sudná,až nám zůstanou jenom kola s čelníma ozubama (synchrony a brzdící kaménky jsou zajištěny ségrovkou) a přesuvné objímky s vnitřním ozubem. Řazení probíhá tak, že přesuvná objímka se dotkne synchronu, rozepře brzdící kamýnky a roztočí popř. brzdí celý kolo. Samotná synchronizace (vyrovnání rychlosti) probíhá mezi objímkou a synchronem. Následně čelní ozub v objímce zajede do čelního ozubu v kole a tím je zařazeno. Pokud rychlosti objímky a kola nejsou stejné je šlyšet známej zvuk a nejen to. Náběhy co usnadňují řazení se vzájemně opotřebovávají a stav se dále zhoršuje. Foto součástek synchronizace jedničky.

Ostatní rychlosti. Synchron je rozříznutej kroužek


Všechno se sudná,až nám zůstanou jenom kola s čelníma ozubama (synchrony a brzdící kaménky jsou zajištěny ségrovkou) a přesuvné objímky s vnitřním ozubem. Řazení probíhá tak, že přesuvná objímka se dotkne synchronu, rozepře brzdící kamýnky a roztočí popř. brzdí celý kolo. Samotná synchronizace (vyrovnání rychlosti) probíhá mezi objímkou a synchronem. Následně čelní ozub v objímce zajede do čelního ozubu v kole a tím je zařazeno. Pokud rychlosti objímky a kola nejsou stejné je šlyšet známej zvuk a nejen to. Náběhy co usnadňují řazení se vzájemně opotřebovávají a stav se dále zhoršuje. Foto součástek synchronizace jedničky.

Ostatní rychlosti. Synchron je rozříznutej kroužek

Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Špatné řazení tudíž způsobuje nejen synchron, ale i opotřebená přesuvná objímka a čelní ozub nalisovaný na kole. Nejvíce namáhané součástky má dvojka, trojka. Naopak čtyřka a pětka bývají OK. Je to proto, že čtyřka a pětka má velmi podobné otáčky jako motor a tudíž synchron nemusí tolik brzdit, popř. roztáčet. Navíc kola čtyřky a pětky jsou malá a tudíž lehká a mají malou setrvačnost.
Opotřebený synchron v místě brzdícího kaménku (dvojka)

Pokud není o kamýnek ojetej jde ještě otočit. Na tomle obrázku je vidět jak je synchron opotřebej od objímky.

Pokud nemá vyjetou drážku uvnitř (na obrázku výše) jde otočit a znovu použít. Já měl použitelný pouze z čtyřky a pětky.
Novej synchron

Teď objímky. Opotřebená :


Objímka co řadila pětku a zpátečku má jednu stranu nevyužitou. Tudíž je jako nová.


Teď čelní ozuby na kolech. Ozub jak pravil rossogtv krásným slovem hin.


Ozuby OK.

Opotřebený synchron v místě brzdícího kaménku (dvojka)

Pokud není o kamýnek ojetej jde ještě otočit. Na tomle obrázku je vidět jak je synchron opotřebej od objímky.

Pokud nemá vyjetou drážku uvnitř (na obrázku výše) jde otočit a znovu použít. Já měl použitelný pouze z čtyřky a pětky.
Novej synchron

Teď objímky. Opotřebená :


Objímka co řadila pětku a zpátečku má jednu stranu nevyužitou. Tudíž je jako nová.


Teď čelní ozuby na kolech. Ozub jak pravil rossogtv krásným slovem hin.


Ozuby OK.

Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Čelní zuby jsou na všech kolech kromě jedničky stejné. Jsou na kole nalisované a sundání je trošku oříšek. Postup je sundat ségrovku, vyjmout kamýnky a synchron a znova ségrovku nasadit, Pak se použije kulatina průměr 45 a třípackovej stahovák. Viz. obrázek.




Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Teď nouzový řešení když nejsou díly. Přesuvná objímka co řadila 1-2 prohodit za objímku co řadila 5-ku a zpátečku. Stranou co řadila zpátečku dát na stranu dvojky tou co řadila pětku na jedničku. Objímku 1-2 dát stranou co řadila jedničku na stranu co bude řadit pětku. Objímku 3-4 pouze otočit. Tudíž co řadilo trojku bude řadit čtyřku. Čelní ozuby nechat tak jak jsou jinak rošádou dosáhneme toho, že bude škrtat i pětka.
Synchrony:
5 na 2
2 na 5
3 na 1
1 na 4
4 na 3
Samozřejmost je synchrony otočit. Tudíž tou stranou co na něj najížděla objímka a je odrbanej přijde potom k čelnímu ozubu kola.
Starší převodovka se hodí, bo jde požít většinou objímka 5/Z, čelní ozub z čtyřky a pětky a synchrony ze čtyřky a pětky. Takže hodně štěstí.
Synchrony:
5 na 2
2 na 5
3 na 1
1 na 4
4 na 3
Samozřejmost je synchrony otočit. Tudíž tou stranou co na něj najížděla objímka a je odrbanej přijde potom k čelnímu ozubu kola.
Starší převodovka se hodí, bo jde požít většinou objímka 5/Z, čelní ozub z čtyřky a pětky a synchrony ze čtyřky a pětky. Takže hodně štěstí.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Foto elektroerozí odlehčenejch kol je v úvodu. Má to za úkol redukovat rotující hmoty a tudíž ulehčit práci synchronu. Inspirace na www.alfabb.com, trošku upraveno. Není se čeho bát jelikož všechnu sílu přenáší čelní ozub a ten je mnohem subtilnější než kolo. Kola mají na povrchu tvrdost až 60 HRC tudíž nejdou vrtat. Cena za odjiskření je bohužel šílená a pro "normální" smrtelníky to nemá smysl. Možná by šlo vrchní zušlechtěnou vrstvu odsoustružit plátkem na kalený mat. a potom to vyvrtat.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Dík za poklonu. Jak adept na repase ? Jako pro někoho. Klidně, ale počkal bych, až jak mi převodovka bude řadit. Navíc, když nebude z čeho skládat.. Na Rossovi jsem vyloudil poslední tři synchrony . Zkoušel jsem je sice vyrábět, ale chybí mi odvaha je použít. Rosso je asi zkusí. Uvidíme.Petan píše:Supr práce RV ... , takže jsi další adept na repase?
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Ano tak jsem to myslel... a jak je to s novýma dílama do převodovky? dá se něco sehnat ...
Alfa Romeo 156 2,5 V6 1998 SP 2 ex
Alfa Romeo 156 2,5 V6 2004ex
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America r.v. 1987ex
FIAT Punto, 1.1 i 1995 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 1998 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 2006 ex
Alfa Romeo 166 3.0 V6 1998
Alfa Romeo 156 2,5 V6 2004ex
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America r.v. 1987ex
FIAT Punto, 1.1 i 1995 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 1998 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 2006 ex
Alfa Romeo 166 3.0 V6 1998
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
No s dílama se to má tak, že nejde sehnat skoro nic. Gufera,jdou sehnat podobný,ložiska do hřídelů ke kolům jsou standart. Tím to s dílama končí. Řadící objímky a synchrony snad někde v zahraničí, tam kde se specializujou na starý Alfy. Čelní ozuby ke kolům nešly sehnat nikdy, Alfa prodávala jenom celý kolo. Pokud narazíte na starší převodovku,kde nikdo nedělal podobný rošády, jde většinou použít jedna objímka,čelní ozub z 4-ky a 5-ky a synchrony taky.Jinak objímka i ozub by vyrobit šly, ale za šílený peníze. Synchron jde vyrobit poměrně snadno,problémem je materiál(nějaká litina potažená molybdenem nebo co to je). Važte si svých funkčních převodovek a nejezděte moc dlouho s KO synchronama, protože potom půjde většina dílů už jenom do šrotu.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
http://www.haeckner-shop.com/
abych se nechlubil cizím peřím, tak tohle jsou odkazy, které poskytl Raddik...
a když se mrknete do katalogu dílů na "Getriebe", tak tam jsou synchrony i na ty naše káry, což je super, takže RV mohl by jsi to spočítat a hodit sem předběžnou cenu...pak bychom si to mohli objednat po dohodě všichni a uhrát ještě slevu ...
další linky na kterých jsem zatím nebyl
http://www.classicalfa.com/
http://www.haeckner-shop.com/
http://www.highwoodalfa.com
http://www.ebspares.co.uk/giulia_gt.htm
abych se nechlubil cizím peřím, tak tohle jsou odkazy, které poskytl Raddik...
a když se mrknete do katalogu dílů na "Getriebe", tak tam jsou synchrony i na ty naše káry, což je super, takže RV mohl by jsi to spočítat a hodit sem předběžnou cenu...pak bychom si to mohli objednat po dohodě všichni a uhrát ještě slevu ...
další linky na kterých jsem zatím nebyl
http://www.classicalfa.com/
http://www.haeckner-shop.com/
http://www.highwoodalfa.com
http://www.ebspares.co.uk/giulia_gt.htm
Alfa Romeo 156 2,5 V6 1998 SP 2 ex
Alfa Romeo 156 2,5 V6 2004ex
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America r.v. 1987ex
FIAT Punto, 1.1 i 1995 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 1998 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 2006 ex
Alfa Romeo 166 3.0 V6 1998
Alfa Romeo 156 2,5 V6 2004ex
Alfa Romeo 75 3.0 V6 America r.v. 1987ex
FIAT Punto, 1.1 i 1995 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 1998 ex
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 2006 ex
Alfa Romeo 166 3.0 V6 1998
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Takže dneska jsem Alfu poprvé projel s repasovanou převodovkou a zadníma brzdama, opravenou palivovou nádrží.
všechno funguje jak má, nikde nic neteče apod. Takže hurá na prahy. Návod na repas převodovky výše popsaný je tudíž funkční.

Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Hele RV147, vymezoval jsi i vůle anebo nebylo třeba? Teďka jak mám auto rozblitý na kusy mě docela láká vzít jedním vrzem i tu převodovku, ale má to cenu pokud nemám žádné náhradní díly? Prvně asi budu muset sehnat jednu, dvě převodovky na kanibalizaci dílů...
AR 155 1.8TS 8V
ex AR 75 2.0TS
LADA Niva 1.7 i.e. Praktik 1997
ex AR 75 2.0TS
LADA Niva 1.7 i.e. Praktik 1997
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
No, je potřeba si před rozebráním co nejpřesněji změřit polohu hřídele kde je hruška co leze do talíře. To by mělo bejt zhruba stejný jako před rozebráním a to jsem dělal, možná jsem to dal o 0.1mm víc do záběru jako kompenzaci opotřebení. Dál je potřeba vystředit řadící vidlice,což by asi na funkci nemělo mít až takovej vliv, ale pak by třeba trojka byla z neutrálu kousek a čtyřka půl kilometru. Jinak Ti vřele dporučuju alespoň částečnou repasi udělat, protože když to necháš, budou na vyhození řadící objímky a už nepůjdou dát ani na 5-ku. Další věcí je v jakým stavu jsou kluzný futra v kolech a hřídele. U rossagtv jsem viděl i tohle v dezolátním stavu. Jinak nezoufej Kůrkyn mi psal, že synchrony dokáže sehnat. Jejich kat. číslo jsem sem někde dával. Když Ti cokoli nebude jasný ptej se.
Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
To by bylo fajn, tak já tu převodovku nakonec kuchnu na Nový rok, vlastně pokud jsou ozuby a objímky OK tak stačí poměnit jen ty synchrony že. Radši se ptám protože převodovka z auta je poněkud jiná adventure než na MZ150 a Simsonovi... Ustavení vydliček znám z eMZety... pokud se to udělá špatně žerou se kola a vydličky a mohou i padat kvalty.
AR 155 1.8TS 8V
ex AR 75 2.0TS
LADA Niva 1.7 i.e. Praktik 1997
ex AR 75 2.0TS
LADA Niva 1.7 i.e. Praktik 1997
- RV147
- SemTuFurt
- Příspěvky: 2138
- Registrován: 30.11.2007, pát 21:26
- Bydliště: Pardubicko
- Kontaktovat uživatele:
Oproti MZ 150 apod. mi to snad přijde i jednodužší. Tak se to po demontáži rozpadne, tady dokud nerozděláš matice hřídele drží po kupě. No nepočítej, že budou objímky OK, budou se muset alespoň proházet. Určitě ale i ozuby na dvojce a trojce. Ty se musí stáhnout stahovákem a já měl dva jiný z pětky a čtyřky. Pokud je jenom prohážíš bude Ti to hůř řadit čtyřku a pětku. Ty špičky ozubů se totiž odrbou jako první a pak i když tam dáš novej synchron bude to škvrčet. Až to rozděláš dojeď si s kolama za Rossemgtv on Ti poví co je hin. Nebo nafoť detaily podobný jako výše a já Ti řeknu taky co je hin. 

Alfa Romeo 147-3dv. 1.9JTD16V-powered by Sarkan
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Alfa Romeo 75 2.0 TS
Chevrolet Corvette C6
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti