Ahoj,
tak dneska proběhlo dlouho očekávané proměření Hampiho QVčka širokopásmovou lambdou. Obětí se stala moje Bosch LSU 4.9 spolu s controllerem Spartan2 od 14point7.com. Jako zobrazovadlo sloužil malej samo-domo bastl s Arduinem a OLED displayem, protože jsem zjistil že budík je k prdu, má jenom čárky a ne přesné hodnoty...
Pokus poměrně zkomplikovala dnešní vychřice rozsáhlým výpadkem proudu, do kterého se zapojila i naše chata s dílnou. Sami si říkáte, co je na tom za problém, no to je tak, když si necháte na sloupovém zvedáku auto z minulého dne. Ano, sice se dá spustit ručně, ale bohužel kliku někdo ztratil a klíčem bychom to spouštěli ještě dneska. Naštěstí nás zachránil kousek betonu v přilehlé garáži, kde jsme provedli ruční vyheverování a instalaci.
Každopádně jaké jsou výsledky? Bohužel jsme při všech testech museli použít pouze širokopásmovou lambdu, protože na výfuku není rozumné místo, kam navařit přírubu pro další lambdu, aby se tam vešly obě. Takže aby byla vidět jak jednotka reguluje, zapojili jsme výstup "úzkopásmové simulace" z controlleru do jednotky. A nestačili jsme se divit, auto šlapalo jako hodinky. Na volnoběh hned po nastartování bylo cítit, že z výfuku jde opravdu čistá pára a i chod se lehce zklidnil. Na displayi pak bylo vidět klasické cyklování lambda regulace mezi 14.6 a 15.5 AFR, teda přesně jak to má být. A i po rozjetí se nic nezměnilo - do cca 3000 RPM jednotka stále regulovala pomocí lambdy na stechiometrickou směs, poté přešla na openloop režim, kdy bere hodnoty z mapy. Od cca 3500 RPM do 6000 RPM bylo AFR celkem přesně 13.8 - 13.5, na závěr pak mezi 6000 RPM a 7000 RPM stouplo na 12.5. Z mého pohledu teda všechno v pořádku...
Poté jsme ještě v rámci pokusu zkusili, jak se bude systém chovat, když controller od jednotky odpojíme (a budeme tak simulovat provoz bez lambda-sondy). Chování v openloop režimu (od cca 3500 RPM) se v souladu s očekáváním nezměnilo, jednotka držela 13.8 až 13.5 AFR, zatímco v nižších otáčkách, kde předtím byla vidět regulace podle lambdy, jednotka tentokrát držela přesně 14.7 AFR, pravděpodobně podle mapy. Takže všechno OK.
Jaký je závěr? Asi musí být něco opravdu špatného v samotných lambdách nebo možná ve vstupu z lambdy do jednotky. Čísla co jsme pozorovali my neměla (alespoň podle mého odhadu) chybu, takže z elektronického a mechanického hlediska je Hampiho auto v suprovém stavu, minimálně co se systému řízení směsi týká...
Krátký záznam z měření můžete zkouknout tady:
https://www.youtube.com/watch?v=8TqqsVTgblk - bohužel je použitá obnovovací frekvence displaye neslučitelná s natáčením, takže musíte čísla trochu odhadovat. V realitě to bylo vidět perfektně - pro představu fotka zde:
http://bkralik.cz/afr.jpg
A omlouvám se za slohovku, jen jsem z dnešního dne ještě plný dojmů
