Oskenovat ne, použít vymoženost elektronického archivu ano
Opravdoví sportovci?
Třídveřové automobily Alfa Romeo 147 a Honda Civic zaujmou spíše sportovně založené řidiče. Jak si stojí při srovnání sil?
Třídveřové hatchbacky nejsou tak populární jako pětidveřové modely. Vypadají ale sportovně, a pokud nabídnou dobré jízdní vlastnosti i svižné motory, potěší nejednoho mladšího řidiče. Právě u těch totiž tyto karosářské verze bodují.
Do srovnávacího testu jsme postavili právě takové vozy – Alfu Romeo 147 a Hondu Civic. Pokud budeme hodnotit dílenské zpracování, získá si naši přízeň japonec. Design ale mluví jasně pro itala. Karoserie vozu vypadá výborně a totéž platí o tvarech palubní desky. Honda má jednodušší tvary a její interiér působí lacinějším dojmem.
Design a zpracování Bod pro alfu, skóre
Alfa Romeo 147 Honda Civic
1 : 0
Prostor pro cestující vpředu je u obou vozů dobrý, vzadu nabídne více honda. Ta má navrch i v přístupu k zadním sedadlům. Přední sedačky lze jak u alfy, tak u hondy odsunout jedním tahem. Stejně snadno se vrátí zpět. Vstupní prostor je ale o trochu lepší u civiku.
Přední sedadla hodnotíme lépe u „stočtyřicetsedmičky“. Zde mají výraznější tvarování a o něco lépe drží v zatáčkách těla cestujících. Ale ani japonský automobil na tom není špatně. Kladné body sbírá i v porovnání zavazadelníků. Nabídne totiž prostor pro náklad o objemu 370 litrů, zatímco alfa romeo poskytne jen 280 litrů.
Komfort odpružení by měl být dobrý, ať už bude řeč o japonci či italovi. Jenže alfa je znatelně citlivější na příčné nerovnosti a nepřidají jí ani vůle na přední nápravě. Jízda po méně kvalitní silnici je tedy o poznání méně pohodlná než v hondě. Zde k příjemnému cestování přispívá i lepší odhlučnění pohonné jednotky. Po výše vyřčeném tedy nepřekvapí, že ji hodnotíme jako pohodlnější a prostornější.
Prostor a pohodlí Bod pro hondu, skóre
Alfa Romeo 147 Honda Civic
1 : 1
Pod kapotou alfy se ukrývá šestnáctistovka ve verzi Eco. Jde o agregát disponující výkonem 77 kW (běžné provedení 1.6 16V má 88 kW). Motor se snahou nepřetrhne a rozumně reaguje až tehdy, pokud otáčky překročí čtyřtisícovou hranici. Kombinovaná spotřeba 8,1 litru také neoslní.
Hondu pohání čtrnáctistovka pracující s výkonem 66 kW. Přestože jde papírově o slabší vůz, na sešlápnutí plynu reagoval lépe. Také zde motor okolo 4000 ot./min ještě ožíval. I po tuto hranici ale byl o něco ochotnější. Navíc má znatelně příznivější kombinovanou spotřebu 6,4 litru na 100 kilometrů jízdy. Navzdory papírovým předpokladům se tedy v této disciplíně ukázal v lepším světle civic.
Motor a zpřevodování Bod pro hondu, skóre
Alfa Romeo 147 Honda Civic
1 : 2
Po stránce jízdních vlastností patří oba automobily k nejlepším ve třídě. Držení stopy v zatáčkách a při vyhýbacím manévru je velmi dobré, chování vozů i na nekvalitní vozovce jisté. Souboj naší dvojice ale značně ovlivnil rozdílný stav automobilů. Alfa se potýká s vůlemi v čepech, ale i silentblocích přední nápravy. Nepřidává jí ani těžko se pohybující řadicí páka.
Civic těží z výborného stavu. Vůle na podvozku nejsou, řazení se ukazuje jako přesné a bezproblémové. Proto jsme se za jeho volantem cítili znatelně lépe.
Jízda Bod pro hondu, skóre
Alfa Romeo 147 Honda Civic
1 : 3
Alfa Romeo 147 má za sebou podle počítadla ujeté vzdálenosti 108 000 kilometrů. Autobazar si ji cení na 109 500 Kč. Honda Civic zatím ujela 88 000 km a prodejce za ni požaduje shodnou částku.
Obě vozidla mají ve výbavě čtyři airbagy, klimatizaci, ABS, elektricky ovládaná okna a zrcátka nebo centrální zamykání. Samozřejmostí je posilovač řízení. Nejde tedy o žádné verze „Junior“. Jsou si rovny jak cenou, tak výbavou, proto jsme se rozhodli za tuto disciplínu bod neudělit.
Cena a výbava Nebodováno, skóre
Alfa Romeo 147 Honda Civic
1 : 3
Hodnocení poruchovosti je v tomto duelu opravdu velmi snadné. Stačí nahlédnout do statistik německé STK-TÜV. „Stočtyřicetsedmička“ a Civic předposlední generace figurují ve věkových skupinách vozidel ve stáří 2–3 roky a 4–5 let. V obou patří Alfa Romeo 147 k výrazně podprůměrně spolehlivým automobilům, zatímco Hondu Civic najdeme mezi nadprůměrně spolehlivými vozidly.
Spolehlivost Bod pro hondu, skóre
Alfa Romeo 147 Honda Civic
1 : 4
Situace není o mnoho složitější ani při porovnávání bezpečnosti. Jasným vodítkem jsou výsledky nezávislých bariérových zkoušek Euro NCAP. Automobily absolvovaly test v roce 2001. Ital vybojoval za ochranu posádky při nárazu jen tři hvězdičky z pěti možných. Japonec získal o jednu více, což už znamená solidní výsledek.
Právem si tedy zaslouží další bod i v poslední soutěžní disciplíně. Stvrzuje tak převahu v celém duelu a stanovuje pro alfu romeo nelichotivý závěrečný výsledek.
Bezpečnost Bod pro hondu, výsledek
Alfa Romeo 147 Honda Civic
1 : 5
***
Názor odborníka Alfa Italské vozy mají obecně horší pověst a pro Alfu Romeo to platí dvojnásob. Automobily této značky uchvátí líbivými tvary, ale jejich odolnost vůči opotřebení není největší. Právě proto doporučuji při výběru alfy velkou ostražitost, i když nízké ceny často vypadají lákavě. Ke kladům modelu 147 patří velmi dobré jízdní vlastnosti, zdařilá sedadla a nabídka prostoru vpředu. Vzadu je ho ale méně a také zavazadelník je v rámci třídy pod průměrem. Před koupí vozu dobře prověřte pohonnou jednotku. Pozor na nepravidelný chod, vysokou spotřebu motorového oleje nebo jeho únik. U dieselů se občas vyskytují problémy se vstřikovači a také zatuhlá regulace turba. Zavěšení předních kol má nezřídka vůle, někdy zlobí elektronika. Pokud chcete koupit alfu romeo a nemáte s ní zkušenosti, pak doporučuji přizvat k prohlídce vozu mechanika, který vozy této značky zná. Vyžadují totiž specifický servis. Důležité je zejména používání správných olejů, jinak hrozí poškození agregátu. Při dobrém výběru však můžete získat živý a designově opravdu povedený vůz. A jízdní vlastnosti vás uchvátí. Civic Japonské automobily mají velmi dobrou pověst, pokud jde o spolehlivost. Předchozí generace Civiku nepatří k designérským výstřelkům, své zákazníky si ale najde. Ti oceňují především nadprůměrné jízdní vlastnosti a dobrou prostornost. Druhou stranu mince reprezentuje omezená nabídka náhradních dílů z druhovýroby a nevelká síť značkových servisů. Z pohonných jednotek představují jasně lepší volbu zdařilé benzinové agregáty. Do této generace Hondy Civic se totiž montoval turbodiesel od Isuzu, který hodnotím jen jako průměrný, zatímco všechny zážehové pohonné jednotky patří k nejlepším ve třídě. Povedený vznětový motor Honda se dostal do Civiku také, ale až do jeho poslední generace. Občas se můžete setkat s vůlemi na přední nápravě, nepříjemné jsou zvlněné brzdové kotouče, které se vyskytují hlavně u silnějších motorizací. Diesely mají někdy potíže s turbodmychadly, nezřídka se mlží světlomety. Asi největší problém vás může potkat s převodovkou. Proto se vyhněte vozům, kde je řazení hlučnější. Celkově jde o kvalitní vůz, který si dobře drží cenu.
Luboš Vorlík, manažer autobazaru Auto Diskont Názor profesionála Alfa Alfu Romeo jsme v bazarové rubrice už dlouho neměli. Model 147 přitom považuji za designově velmi zdařilý a navíc se nabízí za příznivé ceny. Zkoušený vůz mi padl do oka hned. Vypadá velice dobře, ale vzhled není vše. Na podvozku jsou vůle a při přejezdu nerovností jsem o nich vždy věděl. Radost mi nedělalo ani řazení. Pohyb páky dopředu i dozadu byl bezproblémový, ale při pohybu do stran drhla. Z jedničky na dvojku tedy šla perfektně, z dvojky na trojku už ne. Motor atletické výkony nepodává. Musím přiznat, že jsem v tomto směru čekal daleko více. Vyhovovat může jen klidným řidičům. Kdo chce jezdit svižně, měl by hledat silnější agregát. Stačilo by sáhnout po výkonnější šestnáctistovce, která nabídne 88 kW. Pokud má auto skutečně odjeto udávaných 108 000 kilometrů, je po mechanické stránce slabší. To je ale případ většiny vozů této značky. Stav karoserie přitom hodnotím jako výborný. Nedivil bych se, kdyby byl vůz garážovaný. Civic Honda měla vždy povedené zážehové motory a předposlední generace Civiku není výjimkou. Živá čtrnáctistovka mě tedy nepřekvapila. Agregát se chová pro Hondu zcela typicky a okolo 4000 otáček znatelně ožívá. Nárůst hlučnosti přitom ani zdaleka není takový. Na objem 1,4 litru je pohonná jednotka opravdu čilá, a pokud ji držíte ve vyšších otáčkách, umožňuje překvapivě sportovní jízdu. Potěšilo mě také řazení u volantu. Toto řešení dovoluje rychlejší změnu převodového stupně než klasické umístění řadicí páky. Ta se přitom ve svých drahách pohybuje snadno a přesně. Podvozek zajistí dostatek komfortu i výborné jízdní vlastnosti. V zatáčkách auto velmi dobře sedí. Špatně si nevede ani na nerovné dlažbě. Uchvátily mě špičkové brzdy s ostrým nástupem. Musel jsem si na ně ale chvilku zvykat. Žádné vůle na nápravách jsem neodhalil a ani interiér není nadměrně opotřebený. Přičtu-li dobře vypadající a zachovalou karoserii, vidím testovaný civic jako zajímavou nabídku. Ujetých 88 000 kilometrů se na vozidle projevilo jen minimálně.
Jindřich Kottek, autokrosový veterán Názor redaktora Alfa Romeo se mi moc líbí. Pokud je v dobrém stavu, je doslova radost ji řídit. Přesto bych o ní ani chvilku neuvažoval. Civic třeba není tak líbivý, ale jízdní vlastnosti má výborné a za jeho volantem se rozhodně nudit nebudete. Vyšší spolehlivost slibuje nižší náklady a navíc je tu i rozdíl v bezpečnosti mluvící pro hondu.
Milan Jirouš, Svět motorů
Alfa 2600 Sprint * Alfa 2000 Spider * Alfetta GT * 75 1.6 IE * 164 2.0 V6 TB * projekt AR51 Matta *Giulia Veloce
ex: 147 JTD, 147 2.0TS, 147 GTA, 156 2.4 MJET a hromada fiatů, jedna Lancia a jeden trabant