Harous: tady se musím omluvit, protože jsem ten tvůj příspěvek přečetl až po reakci na integrale.

To ale nic nemění na tom, že výkon motoru se dá spočítat jako součin momentu a otáček. Samozřejmě je k tomu potřeba přinásobit ještě nějakou konstantu, ale ta je tam jen kvůli tomu, aby nám to vyšlo v nějakých jednotkách. Tady v kW, kdybychom upřednostnili koně, tak bude jiná. Na tom ale nezáleží. Jde o principiální pochopení toho, co vlastně ten výkon tvoří. Pokud se shodneme na tom, že ho tvoří dvě veličiny a to otáčky a točivý moment (integrale přijde stejně až někdy za týden, tak u toho můžeme zatím zůstat

). Tak zjistíme, že pro jeho zvýšení existují v zásadě dvě cesty. A to zvýšením momentu, tedy objemu motoru, či jeho přeplňováním a nebo zvýšením otáček, respektive posunutí použitelné hodnoty momentu do oblasti vyšších otáček. Tedy v první řadě podčtvercová konstrukce válce a počertech rychlé ventily a zapalování

Ta první varianta má tu nevýhodu, že enormně zvyšuje zatížení převodového ústrojí, tedy spíše spojky. Ta druhá zase negativně ovlivňuje životnost motoru a díky potřebě většího počtu válců a kvalitnějšího materiálu, v neposlední řadě i jeho cenu. Píšu to tady proto, že se tu hodně diskutuje o nové GTA a hlavně o motoru, který by měla mít. Pokud by tedy měla být důstojnou konkurentkou M3, jak tu všichni doufají, tak tam přeplňovaný JTS být prostě nemůže. M3 má totiž max výkon až někde v 8300 otáčkách. A když vezmu v úvahu, že max. moment má již při 3900 otáčkách, tak nezbývá než smeknout, protože použitelný rozsah otáček je neuvěřitelný.
