Zdravím ve spolek,
je trochu času a chuť, tak i když už ji mám více jak měsíc, tož jsem se rozhodl založit své Alfě vlákno a trochu vám ji zde představit. Dovolím si s lehkou korekcí, samozřejmě s ohledem na zdejší komunitu, v podstatě okopírovat text, který jsem dával klukům na Subarufanclub, pač řadu z nich zkušenosti s autem také zajímají....
Asi bych měl začít tím, jak jsem se ke Stelviu vlastně dostal... Do založení rodiny pro mne byla auta dopravní prostředky, které mají tak nějak dvě kola navíc

Ano, jsem odjakživa motorkář a tak to i vždy zůstane. S rodinou ovšem toho času na mašinu je méně a méně, takže jsem začal "blbnout" i s auty. To je tedy konkrétně od r. 2014, od té doby jsem vyměnil už čtyři nová auta. Jsem tělem i duší Subarista, ale v listopadu loňského roku jsem prodal svého Forestera XT, kterého jsem si dovezl ze severní Evropy. Povoz to byl až neskutečně skvělý, leč se mi od začátku úplně zrovna nelíbil. Ač u předchozích aut nikdy nebyl prodej dopředu plánovaný, vždy se to nějak semlelo. XTčko jako jediné však bylo hned na začátku kupované s tím, že možná půjde pryč a je to tak 50 na 50. No, nakonec zůstalo ze všech aut nejdéle

Jeho prodej jsem postavil na tom, že buď jej někdo zaplatí a nebo zůstane doma. No a on někdo se našel a zaplatil to. A upřímně musím přiznat, že já jsem na to psychicky nebyl vlastně připraven, protože když jsem v tom autě seděl, vždy jsem měl rohlík od ucha k uchu. Tak moc bylo dobré... Zda to byla chyba jej prodat či nee, to stále s jistotou nevím a ukáže to až delší čas. Ale stalo se a XTčko šlo do světa. Nevěděl jsem, zda kupovat opět nové auto za nemalé peníze a nebo ne. Spíš jsem si říkal, že si dám pauzu, vyměním už 10 let starou mašinu, se kterou jsem sjel 31 zemí Evropy a peníze využijeme jinak... Když ale však vidím, kam to EU tady směřuje, tak jsem si řekl, že za chvíli už pořádné auto ani koupit nepůjde. Dyk u Subaru to už tak je vlastně včil. Takže Subo už bohužel nee, musím hold jinde. No a zase uvidím, budu spokojen nebo ne, prodat to můžu přece vždy a s mým přístupem nákup/prodej a péči o vůz, bych na tom zase třeba i nemusel tratit. Takže jsem hledal, co bych, kde bych. No, celkem mě to i bavilo, byla možnost si toho dost vyzkoušet, ale bylo mi smutno z toho, že bych měl opustit své milované Plejády

Postupně jsem byl v Mazdě, Toyotě, Cupře/Seatu, BMW, Land Roveru….. Ale pořád to nebylo ono a když, tak mi to pořád přišlo, že bych nepořídil nic lepšího než jsem měl, spíš naopak a navíc za ještě o dost větší peníze. Až jednou přišla myšlenka na Alfu. Měl jsem možnost se jen krátce svézt, ale snad už po 30 sekundách jízdy jsem věděl, že to je to, co hledám

Stačilo otočit volant doleva, doprava, nechat pár krát přeřadit převodovku, zvolna vytočit; byť ještě surový; motor, zkusit brzdy a bylo vymalováno

Abych to shrnul, tak od listopadu do února jsem hledal, tápal, v únoru se svezl v Alfě a věděl

Nějaké otazníky samozřejmě byly, pátral jsem po spolehlivosti, ale snad to vypadá, že tohle by neměl být úplně kámen úrazu. Teda aspoň doufám! Další věc byly samozřejmě finance, jelikož to je auto zase cenově ještě trochu výš. Už už jsem měl rozjednané auto z Německa, ale přišla do toho korona, karanténa a skokový nárůst €. Všichni víme, jaká byla situace, že. Takže v tu chvíli jsem věděl, že tentokrát za současné situace je jedinou cestou si dovézt auto nikoliv ze Skandinávie, Pobaltí či Německa, nýbrž z Polska. Zlotůvka šla sice taky nahoru, ale zdaleka ne tak jak Euro či jiné měny, např. Švédská koruna. Alfa tam má docela tradici, je to vcelku velký trh…. S různými Poláky jsem jednal dlouhé měsíce, až v červnu měli národní akci, během které jsem to celé finálně upekl. Jelikož kačky hrály roli, tak to samo zase nemůže být auto absolutně dle mých představ, jaké bych si sám nakonfiguroval v konfigurátoru. Bohužel, ale tohle je prostě moje strategie, tak musím počítat s ústupky. Ale nakonec se mi podařilo udělat jak silnější 280 koňovku, tak pádla a jakž takž akceptovatelnou barvu. Auto bez pádel bych nechtěl, jinak obecně výbavu jsem moc neřešil, holátko to rozhodně není; no, je tam řekněme nějaký ten výbavový přešlap, ale pro mě jsou priority docela někde jinde. Jsou tam i nějaké ty věci, nad kterýma český inženýr kroutí hlavou, jak že to ten italský inženýr vlastně myslel, ale to vy jistě znáte. Nebo už vám to možná ani nepřijde

Já jsem ovšem tak nějak tušil do čeho jdu, měl jsem v minulosti dvě italské motorky, takže trošku vím, co od Itala můžu čekat. Jelikož jsem fakt punťa, tak mi tam vadily některé věci, které by se u nového vozu neměly stávat a které bohužel kazily radost z nového vozu

Ale tak nějak jakžtakž se to podařilo s dealerem dořešit. Dali i nějakou symbolickou kompenzaci a na dva dny zapůjčení Giulie, kterou jsem měl možnost otestovat a trochu i provětrat. No teď už jen doufám, že to bude dělat jen a jen radost, jak se sluší a patří, no hlavně ať se to nesype. Jak mě to bude srát, tak to pošlu zase pryč, ale pak už fakt nevím, co bych vyzkoušel. Byl jsem už totiž snad fakt všude

Subaru je hluboko v srdci, ale bohužel, zas.aný Brusel!!! Ze současné nabídky by přicházel v úvahu jen Outback. I o tom jsem uvažoval, ale ta atmo dvaapůlka je vše, jen ne dostatečně výkonná motorizace. Tímto neříkám, že u toho jednou možná stejně neskončím, pač se nám v září bude v rodině měnit situace a jestli to tak bude nastálo, tak budeme mít daleko větší km nájezd než teď. A zároveň paradoxně nebude nutné mít dvě auta. Takže pokud to bude trvalý stav, což zatím nevíme, tak možná bude rozumné se trochu začít dívat i na spotřebu, což jsem doteď vůbec neřešil. Takže uvidíme, co a jak do budoucna bude. Tak teď už k autu samotnému:
Je to silnější benzínová verze u toho přeplňovaného dvoulitru, čili 280 koní, 400 krouťák. Je to verze B-Tech ve stříbrné barvě Silverstone Grey s černými doplňky. Je to samozřejmě Q4, primárně hnaná zadní náprava s připojitelným předkem, podélně uložený motor. Auto je na platformě Giorgio, stejně jako Giulie. Vyvážení auta předek/zadek je 50% na 50%, hodně hliníku a také i carbon….. No, ty vše vy jistě znáte.....
+
Podvozek, auto je parádně tuhé, přičemž ne nepohodlné. Ostré velmi strmé a přesné řízení, projíždět kruháči je prostě radost. V tomhle nemá konkurenci. Stelvio absolutně klame rozměry, pocitově to je malá hbitá motokára! Motoricky to asi nemá ani smysl moc velebit, to je snad jasné, byť zatím zajíždím a mám najeto nula nula prd. Interiér orientovaný na řidiče, vše vás krásně obklopuje, máte na dosah, ergonomie OK, až na jednu věc (viz mínusy). ZF 8 stupňová převodovka pro podélně uložené motory je prostě boží. Řadí krásně měkoučce, je docela i rychlá, byť by mi nevadilo kdyby byla ještě rychlejší, ale oproti jiným autům to je často nebe a dudy (především vůči 9 stupňové převodovce v LR Discovery Sport). Nejlepší ze všeho na celém autě jsou parádní kovová pádla. Bez nich bych to auto nechtěl a jsem rád, že jsem na nich trval. Pro mě, jednoznačně nejdůležitější prvek výbavy. Navíc jsou fakt luxusní, žádné jiné "běžné" auto je nemá tak parádní. Ono jaksi kupovat Alfu bez nich, mi přijde dost ujeté. Ale u toho Stelvia, jakožto SUVčka, to ještě jakž takž dokážu pochopit, že to konfigurují i bez nich. Byť já bych to bez nich fakt nechtěl. Musím teda přimhouřit, no skoro zavřít obě oči, ale dokážu to ještě pochopit. Ale to, že prodávají bez pádel i Giulie, to mi hlava fakt nebere. To je snad obdobné, jakožto by to prodávali se třemi koly. Takže když to shrnu, celkovým zásadním plusem auta jsou neskutečné jízdní vlastnosti s ohledem na danou kategorii a praktičnost vozu.
-
Jak je samotná převodovka parádní, tak vyjma nejostřejšího režimu „D“ se pohybuje v až nezdravě nízkých otáčkách. Tohle je však věc softwaru, stejně jako „I“ režim u Subaru. Je to úlitba emisím, i když si myslím, že ve finále by o pár stovek otáček výš bylo lepší nejen s ohledem pro motor, ale i spotřebu. Jak už jsem psal, jsou tam i nějaké ty italské věci (např. nejdou vyklopit stěrače při mytí, vadí kapota) apod. Pak klasika u Alfy, je tam docela malý rejd a je třeba s tím počítat. Je tam bohužel i ta jedna ergonomická chybka (i když na koncernové vozy to rozhodně nemá); a sice není stavitelná hlavová opěrka a dle našeho (a především ženy) názoru je nakloněna nepřirozeně vpřed. Vyjma výhledu vzad, který je nic moc a je dán stavbou/dizajnem karoserie, výhled z vozu není špatný. Ale samozřejmě se Subaru (které je v tomhle ohledu top), se to srovnávat moc nedá. To by byl nerovný boj! Takže to vlastně ani není mínus, to jen abych vyvážil ty plusy

Jak se zmiňuje ve většině testech, nejde bohužel vypnout protiprokluz. Trochu mě štve hlasité pípání auta (alarmu) při odemykání a zamykaní. Nějak jsem nikde nenašel, zda by to nešlo ztlumit. Ještě k těm brzdám, přijdou mi necitlivé při dojíždění je takový trhaný pocit, jakoby byly křivé kotouče. Dealer říkal, že to jsou pneumatiky speciálně dodávané pro AR, které jsou extrémně tuhé. Že když je vyměním, ten pocit bude ta tam. No těžko říct. Pro mne osobně jsou mínusem rozměry, konkrétně šířka. Mám totiž malou garáž, stavěnou na staré Škodulenky, max. Žiguly a limituje mě především úzký vjezd, kdy to mám fakt na knap…. Takže, kdybych to měl objektivně (

) opět shrnout, největším zásadním a nezanedbatelným mínusem auta je fakt, že to není Subaru!
Vidím, že jsem se docela rozepsal, takže to zatím snad bude muset stačit. Pokud by někoho zajímalo srovnání s Giulií nebo i Foresterem XT, až bude zas trochu času, není problém se rozepsat i na toto téma....
Tož toliko z mého opožděného hlášení, nechť Vám to vše jezdí. A mějte se fajn.