Tak si trošku vysvetlíme, o čo ide. Ventil blow-off je zariadenie, ktoré pri činnosti vydáva zvuk, ako keď praskne tlaková hadica na vzduch. Tento ventil sa začal používať s príchodom prepĺňaných zážihových motorov. Je to ochrana turbodúchadla a zároveň napomáha minimalizovať takzvanú turbodieru, čo znamená, že zlepšuje reakciu motora na zošliapnutie plynového pedálu. Ventil sa umiestňuje medzi turbodúchadlo a škrtiacu klapku. Tým, čo sú už mimo, napoviem najčastejšie poradie rozmiestnenia hlavných častí motora: vzduchový filter – snímač množstva nasávaného vzduchu (pri novších autách) – sacia časť turbodúchadla – ventil blow-off – škrtiaca klapka – sací ventil motora. Pri jazde pod plynom je v sacom potrubí od turbodúchadla pretlak a ventil je zatvorený. Pri prudkom ubratí plynu sa škrtiaca klapka motora zatvorí a vznikne nasledujúci stav: medzi valcami a škrtiacou klapkou vzniká podtlak a z druhej strany, medzi turbodúchadlom a škrtiacou klapkou, naopak pretlak. Podtlakom sa nebudeme zaoberať, ten je v tomto režime normálny. Problém je práve s pretlakom medzi turbom a zatvorenou škrtiacou klapkou. Zjednodušene si môžete prestaviť tento tok vzduchu od turba ku škrtiacej klapke ako potok alebo vlnu. Ak túto vlnu zastavíte, odrazí sa od prekážky (zatvorenej škrtiacej klapky) a ide späť k turbu. Odrazená „vlna“ následne zabrzdí lopatky turbodúchadla a zníži jeho otáčky. Okrem zníženia otáčok aj značne zaťažuje ložiská turba. Zníženie otáčok má za následok tzv. turbodieru, ktorá sa prejavuje tak, že po stlačení plynu sa napr 1, 2 aj 3 sekundy (podľa veľkosti turba) nič nedeje. Čím väčšie turbo, tým väčšia diera. Na ochranu proti tomuto efektu sa do systému umiestňuje ventil blow-off, ktorý tomu zamedzuje. Pozrime sa teda na jeho funkciu. Na svoju činnosť najčastejšie využíva podtlaky a pretlaky v motore. Konkrétne povedané, pri zatvorenej škrtiacej klapke vznikne v sacom potrubí za klapkou podtlak a pretlak pred ňou. Súčinnosť pretlaku a podtlaku vytvorí protitlak na pružinu membrány, ktorá potom prepustí pretlak von. Pri vypustení pretlaku počujeme práve charakteristický sykavý zvuk. Ak zvuk nepočujete, nemusíte hneď utekať k ušnému doktorovi. Môžete mať tichú verziu, ktorá púšťa vzduch späť do sania (napr. Škoda Octavia 1,8T). Tiež však môže byť ventil zaseknutý a nefunkčný. Myslím, že na ozrejmenie základného fungovania to stačí. Teraz sa môžeme venovať kombinácii ventilu blow-off a vznetového motora. Zdatnejším by teraz už malo byť jasné, že pre naftiaky je toto zariadenie zbytočné z jednoduchého dôvodu – vznetové motory totiž nemajú škrtiacu klapku. V saní tu teda nevzniká podtlak a tlaková vlna sa nemá odkiaľ odraziť. Lenže „pretekárov“ na turbodieseloch pribúda a aj oni chcú odfukovať ako ich kolegovia s „benziňákmi“. Komerčne čulí jedinci preto začali vymýšľať zariadenia aj pre nich. Situáciu možno riešiť tlakovou fľašou a odpúšťať tlak v správnu chvíľu. Prípadne si zadovážiť „dômyselné“ zariadenie, ktoré to zabezpečí za vás. Kúpiť ho môžete v tých „najlepších“ tuningových firmách, kde nie je dôležitý zmysel veci, ale obrat. Teda vlastne skoro všade. :-) Toto zariadenie sa montuje opäť medzi turbo a motor, ibaže nemáme klapku. Pri jazde v turbodieselovom motore nevznikne podtlak, preto je tento zázrak problém ovládať. Tu nastupuje elektronika na rôznom stupni vývoja. Tá zabezpečí otvorenie ventilu cez elektromagnetický ventil a vypustí vzduch s nulovým efektom. Iste sa nájdu majstri, ktorí povedia, že zariadenie má svoj význam. A majú aj pravdu, ale ich efekt je v podstate zanedbateľný. Ak by bol relevantný, po vyše 20 rokoch komerčnej produkcie motorov TDI by ho začali používať už aj v prvovýrobe, tak ako u benzínových áut. Kedy teda má spojenie blow-off a TDI zmysel? Ukážme si to na príklade. Idete napr. 200 km/hod.

Ciao a dufam ze ste si to rozmysleli
