Myslím, že oba se bavíte o Kammově kružnici. Ta udává závislost boční a podélné síly ve styku pneumatiky s vozovkou. viz. google
Honza R. píše:Jdou proti sobě odstředvá síla a přilnavá síla. Zatímco přilnavá síla je konstantní a je dána vlastnostmi pneumatik (za předpokladu ideálního neměnného povrchu vozovky), odstředivá síla roste s druhou mocninou rychlosti vynásobenou hmotností.
Ony ty přilnavé síly nejsou bůhvíjaké a já třeba jsem naučený projíždět ostřejší zatáčky bez plynu. Před zatáčkou si přibrzdím a do zatáčky najíždím a projíždím ji setrvačností, na plyn šlápnu až na výjezdu ze zatáčky. Takže při takto projeté zatáčce se přenos točivého momentu z kol na vozovku vůbec neuplatňuje a pneumatiky se v ten okamžik perou jen s odstředivou silou.
Čtyřkolka bude v mírné výhodě jen při projíždění zatáček pod plynem, ale to se zase snižuje přilnavost o to více, o co více šlapeš na plyn.
No, ale pokud nevyšlápneš spojku, tak pořád musíš počítat s brzdným točivým momentem od motoru (Srovnej průjezd na trojku a na pětku zatáčkou bez plynu, nebo podřazení na ledu v zatáčce). Výhoda čtyřkolky je právě ve víceméně rovnoměrném rozložení momentu (i brzdného) na všechny čtyři kola. Samozřejmě záleží na uspořádání.
Nejlepší jak porovnávat dvě auta co se týče zatáček, je používat naměřené hodnoty bočního zrychlení.
Ve zmiňovaném testu top gearu, kde Alfa byla poslední (500 abarth předposlední) je na konci velmi pěkná tabulka s naměřenými hodnotami zrychlení (zpomalení) a tam mito nedopadlo vůbec špatně. A je také vidět, že v těchto hodnotách nejsou mezi testovanými vozy moc velké rozdíly. A to byl výkonnostní rozdíl i 200 koní.
Jinak souhlasím, že testy na kolo, jsou dost neprůkazné a i statisticky nevypovídající.
Ale důkladné srovnání aut na úrovni technické laboratoře nikdo nedělá. Nikdo to totiž číst moc nechce.
