Příspěvek
od Petr147 » 30.7.2014, stř 07:21
Kontaktoval jsem nakonec jednoho člověka, co na něj bylo hodně dobrych referencí ohledně servisu klimatizace:
Dobrý den,
předem chci říci, že z časových důvodů již opravy nedělám. Nyní k vašim dotazům:
v podstatě byl servis udělán v pořádku, to že je olej v kompresoru je opravdu jen pro to aby se neroztočil nasucho a u nového okruhu je naplněn předepsaným množstvím pro celý okruh. Olej se váže na chladivo a běhá v celém okruhu. Nejen, že má samozřejmě mazací funkci jak v kompresoru tak například ve ventilu, tak i plní těsnící funkci u gumových částí okruhu. Proto se stává, že když se auto, respektive klimatizace dlouho nepoužívá (zimní období a nebo například to stojí dlouho v bazaru) tak chladivo uteče. Olej steče a otevřou se mikropory a tím chladivo, které je 4x řidší než vzduch unikne. Pokud tedy vyteklo nepatrné množství nic zásadního se neděje a olej byl doplněn při plnění okruhu společně s odsátým olejem. Proplachování okruhu se dělá několika metodami, ale upřímě nejsou účinné a jsou finančně nákladné. Výměnu filtr/dehydrátoru bych doporučil, nejen že by se měl cca po 3 letech měnit (v česku se to prakticky nedělá), ale pokud byl okruh opravou kompresoru otevřen delší dobu, bude dehydratační činnost filtru již nefunkční. Klimatizační olej je velice hydroskopický, váže na sebe vzdušnou vlhkost.
Já osobně při opravách tohoto tipu jsem vždy olej z kompresoru vylil (tedy to co šlo bez rozebírání), vždy po rozpojení okruhu jsem okruh utěsnil například hadrem a nebo igelitovým sáčkem a zagumičkoval. Při zpětné montáži jsem do kompresoru nalil stejné množství oleje nového, které jsem z něj předtím vylil, rukou jsem jej protočil pomalu, aby se olej dostal na pístovou část, odtěsnil jsem okruh a napojil vše zpět. Samozřejmostí je výměna těsnění na připojení kompresoru. Tímto postupem jsem si zajistil, že se do okruhu nedostala vzdušná vlhkost.
Olejová náplň u nového okruhu je cca 250ml a jak jsem psal olej se v jednotlivých částech usazuje a to přibližně takto: 15% kompresor, 10% výparník (chladič v palubce), 25% kondenzátor (chladič v motoru) a 20% filtr. Ostatní olej stále koluje v okruhu. Pokud se některý z těchto dílů mění je potřeba s tím počítat při zpětném plnění a dát tam o tato procenta více oleje....
S pozdravem
Michal Pospíšil