No že se budeš návštěnou olejů cz podobným způsobem ohrazovat jsem čekal--tak doufám , že budeš konkrétně argumentovat i dál..
Motto: chci tam nalejt něco jinýho než říká výrobce.Četl jsem konstrukci předpisu pro klasifikaci olejů co se viskozity týká.Čili jsem logicky "chytrák", výrobce tuhle desítky let starou metodu klasifikace olejů asi vůbec nečetl .Proto neví co tam patří.Kdo říká ať tam dám co píše výrobce je teda logicky proto debil.
Čili na záčátek si to co se stanovisek týká jen ujasníme--já tady obhajuju stanovisko výrobce agregátu, nikoliv nějakej svůj "korekční přechytralej objevnej názor" kterej by se lišil od doporučení výrobce.
Naopak--co se tebe týká,--snažíš se tu vybudit automaticky dojem, že "ŘIDŠÍ než stanovil výrobce TS-ka --podle tvé filozofie s nižší teplotou co se čerpatelnosti týká -je obecně logicky lepší volbou maziva do TS-ka .Nejsi první, proto tu tohle vlákno máme--abychom obhajovali názor výrobce agregátu--to je pro tohle forum typické. Nejchoulostivější agregát z produkce Alfa a tady se zpochybňuje jako výraz názoru doporučený mazivo.
Čili --JÁDRO TOHOTO VLÁKNA JE TOTIŽ TOHLE. a nechápu lidi, který tady bez vazby na vlastní zkušenost obhajujou něco jinýho, než výrobce agregátu doporučuje.Kdyby majitel TS-ka prostě nalil Selenii 20k 10W-40, případně Selenii racing 10W-60, není tohle vlákno vůbec nutný.Jenže většina diskutujících obhajuje obrácenou pozici--PROČ TO NEUDĚLAT. A budou se cejtit natolik pevný v kramflecích na to, aby bez znalosti reálného teplotního režimu v TS-ku někomu něco doporučovali. Nevím, kde k tomu berou sebevědomi.:-)Já radím jen--dejte tam, co tam patří, výrobce ví co dělá, je to ve shodě s manuálem. Jsem proto- samozřejmě- pitomec, s tím automaticky počítám--logika diskuze je tedy naprosto jasná--a můžeme pokračovat.
--------------------------------------------------
To co tvrdíš je dokola opakovaná "jakoby pravda". Ale u Alfy bohužel není ověřená praxi.
Proč jen jakoby pravda..to jsou reklamní obecné keci o zaolejování..proč keci--no protože ty "dobře zaolejovaný TS-ka" co lítaly na 5w-40 HC typu maj při 130 tis klasicky orvaný vačky. A jestli někde, tak právě na vačkách se tyhle řeči v reálu ověřej. U TS-ka s touhle filozofií nepochodíš.
Pokud otevřeš vršek motoru ,kterej celoročně běhal na 10W-60, esterovýho typu, bude mít vačky OK.
Při dvojnásobným nájezdu kiláků. Tolik praxe.
Je něco jako viskozita oleje na krabici--to je ideální číslo, který má emulze, která ještě neprošla motorem.
To použití "viskozitnější emulze" respektuje fakt, že použitím se mění i viskozita oleje .Po prvních po pár km od nalití
/100km :-)/viskozita oleje třeba xW-40 klesne o řádově o 15-20% .Po pouhém nalití a ujetí 100km.Můžeš si to vyzkoušet.Nebo máš dojem , že i krátce použitý olej má stejnou viskozitu jako ten nepoužitý v kanystru v regálu? Následně další pokles viskozity způsobuje v zimě ještě ředění benzínem při provozu "nastudeno"- krajní ještě možnou hranicí je nějakých 4% . Pokud se olej neroztopí a neprohřeje, ta kondenzace v oleji je reálný fakt.čili další postupný pokles k tomu skokovému po nalití je tady.
Používáme tabulku SAE J300- pro stanovení mezní čerpatelnosti.Mezní čerpatelnost "nově nalitého oleje" 20W- bude podle ní zcela jistě -20stC.
Po pár tisících je i z tý 20ky při ředění benzínem při studeným zimním provozu co -houstne snad?
4% benzínu v oleji znamenají už katastrofální pokles viskozity v teplém stavu třeba u oleje5W-40, o4 jednotky kinematický viskozity.
Čili možná další důvod , proč nepoužívat 5W-40 v Alfě-ostatně kterej ani výrobce agregátu nedoporučuje.Alfy TS jsou jaksi "nabenzínovaný", rozhodně nespalují řízeně v úsporným režimu "chudou vrstvenou směs".Fakt ředění benzínem?Při opakovaným příměstském poskakování nic, co by v zimě nemohlo u vystydlý Alfy nastat.
Myslíš že v městským režimu na studeno klesne teplota pod -25 stC a víc?-kolik takových dnů v roce máme?
Zato naředěná 5W-40 ka benzínem od poskakování může mít fatální důsledky v ohřátým stavu při náhodné delší svižné cestě "ven"--než se to "vyvaří" může už být pozdě.
Takže použití 5W-50,5W-60,10W-50 ,10W-60 i v zimě má svojí logiku.Tam degradace ředěním není tak destruktivní jako u řidších emulzí.Ty 5ky s koncem 50,60 se tedy přímo nabízí.
Psal jsem v minulém příspěvku snad něco jiného? Myslím že jsem přímo poukázal na emulzi typu MOL 5W-60 která i po naředění pořád stíhá..čerpatelnost je bez diskuze. Ale ani esterová
20W-50 není průser, v zimním režimu se při poskakování ve městě se naředí dost rychle, začátkem zimy -30 bude jen velmi těžko.
----------------------------------------------------------------------------------------
Text VŠCHT-Reichertův test mazivosti úvod
1 Úvod
Hodnocení maziv chemicko-fyzikálními metodami nám jen nepřímo poukazuje na jejich
kvalitu z hlediska mazivosti, resp. únosnosti mazacího filmu.
Mazivost obecně stoupá s vyšší
viskozitou a hustotou, ale tato závislost není pravidlem. Mazivost kapaliny závisí především
na jejím chemickém složení.
Většina testovacích strojních metod byla vyvinuta se záměrem, co nejlépe simulovat
podmínky reálného zatížení. Přes velký počet testerů využívaných při vývoji maziv poskytují
definitivní poznatky až praktické provozní zkoušky a dlouhodobé testy v reálných
podmínkách.
2 Přístroje simulující reálný třecí kontakt atd, atd.
..................................................................................................................
Nevím teda, proč bych měl podceňovat MOTOROVÉ ZKOUŠKY VÝROBCE, který se věnuje testování agregátu, zná podmínky vycházející z konstrukce a stanoví konkrétní typ maziva.Vyjádří to pomocí vlastní oborové normy.Ostřik pístu v TS-ku nechlazenou 5W-40 HC?..jen protože že má nižší teplotu čerpatelnosti za studena? , a co na tom , že bohužel není přítomen chladič oleje, a u některých modelů/většiny modelů/ i budík teploty a tlaku maziva...když na to přijde , od pasu se dá plácat skoro všechno.
..
Příklad:Pokud někdo testuje motor PD-VW a zjistí, že kritickým prvkem konstrukce je vačka, vyjádří nároky pomocí normy 505.01.
Pokud použiješ levnou 5W-40,z Lidla, která jí jen málo kdy plní,/má většinou jen 505.00/ po 100 tácech je konstrukcí přetížená vačka na kaši.
---------------------------------------------------------
Divíš se ještě - po všech těch příspěvcích o přehřívání olejové náplně v TS-ku- , proč dokola melu o esterových BÁZÍCH jako základu limitujícím některé klíčové vlastnosti maziva do TS-ka? I po chemické stránce ve smyslu tepelné degradace limitující ?Myslíš že je MAZIVO JAKO MAZIVO ?--že stačí číslo čerpatelnosti pro vyjádření i nějaké automaticky vyšší kvality MAZIVOSTI nebo i tepelné odolnosti ?--že řidší je logicky mazivostně tedy lepší..?
Obecně platí totiž většinou opak.
Nakonec-Proč tvrdit něco v rozporu s doporučením výrobce, když praktické zkušenosti co se životnosti týká dávají výrobci agregátu za pravdu.Zase jen kvůli holým číslům čerpatelnosti tu chce někdo obhajovat "řídkou" -při běžné provozní teplotě a především při jejím překročení bez rezervy viskozity "nahoře" -HC 5w-40ku? Kolikátý už?
Bavíme se tu o praktických provozních podmínkách emulzí, o trhání filmu , viskozitních parametrech při provozu ve vysokých teplotách při použití maziva v TS-ku. Nakonec cílem pro "odborné" obhajování "řidkých emulzí" v reálu není především nějaká VYŠŠÍ MAZIVOST odvozená podivnou logikou snad z nižšího čísla čerpatelnosti zastudena.To možná funguje v prodejní reklamě.
Řidší emulze jsou pro výrobce omezené normami důležité pro EMISNÍ NÁROKY--NE prioritně pro MAZIVOST.
--čili jde hlavně o nižší čísla popelových zbytků x norma a strategie Unie směrem k lowSAPS aditivaci.Myslíš že oleje lowSAPS automaticky lépe mažou?Omyl. U většiny výrobců se dosahuje úrovně low SAPS SNIŽENIM objemu KRITICKÝCH VÝKONOVÝCH ADITIV.
Prostě tyhle emulze mimo jiné i šetří zařízení výfuků, odpovědná za snižování emisí.u konstrukcí E-4 a výš.Filtry pevných částic atd.
O olejích LL nemá cenu rozvádět diskuzi...sám Černý doporučuje, pokud to jde klasiku emulze a nezkrácený intervaly.
Prosím,začerstva posilněn článkem o" konstrukci obecných viskozitních olejových norem" dej sem ještě odkaz na jakoukoli rozumnou 5W-40 s kinematickou viskozitou ve 100stC okolo 16 ve shodě se svým praktickým doporučením
Rád bych si tvoje doporučení vzal opravdu k srdci.
Že nemůžeš teď hned pět takových najít? No to cháou--budeš mít totiž velkej problém najít i jednu.:-)
bohužel--je to od tebe doporučení pouze od monitoru , viskozita emulzí tě asi nikdy opravdu nezajímala-Doporučuješ sice ve shodě s normou, ale v rozporu s reálnou praxí, protože DNEŠNÍ 5w-40 má typicky nižší kinematickou ve 100stC než 16 a na tohle číslo nedosahuje./A naopak - hodnota "tuhnutí" moderní 20W-50 je klidně u MOtulu -39stC./Těch 16-ti ve 100 stC nedosahuje dnes ani běžná 10W-40.Proto se tu bavíme o 10W-60 esteru s typickou hodnotou 23,mluvíme o emulzích 5W-stC50-s typickou hodnotou cca 17a víc atd.
Právě pro ten zdánlivě malý rozdíl v kinematický viskozitě v provozní teplotě .čili ve 100stC.
Chce to fakt číst ty materiálový listy.
Výrobce patrně neví co je tebou poznaná "tribotechnická pravda o mazivech co se teorie zaolejování TS-ka týká"--prosím v rámci osvěty nezapomeň i někam do Fiatu napsat , že jsou naprostý vo.lové, že podle tebe jsou maziva 5W-40 logicky celkově pro TS-ko lepší. :-)
Tady má Alfisilver166 se slušnou pověstí v tomhle foru pár "nevyráběných 5W-50", některé jsou fakt levné, a argument "cena" je mimo
http://www.znackoveoleje.cz/znackoveole ... tAodWicARQ
tady je něco od konkurence:
http://motorove-oleje.eu/oleje-maziva/h ... _order=ASC
http://www.opieoils.co.uk/p-68893-motul ... e-oil.aspx
Stačí těhle 12? Další jsou ve výpisech mat.listů
/Kolikátý že už předsedo ?/
------------------------------------------------------------------
Oleje Q8 --běžnej průměr, žádnej zázrak
5W40 FORMULA EXCEL
ACEA A3/B3/B4, API SL/CF BMW Special Oil, MB 229.1, VW 500.00,505.00, 505.01
Absolutní hustota, 15°C, kg/m³ 850
Kin. viskozita při 40°C, mm2/s 86,3
Kin.viskozita při 100°C, mm2/s
13,8
Viskozitní index 164
Zdánlivá viskozita, -30°C, mPa.s 5900
Bod vzplanutí, °C 202
Bod tuhnutí, °C -42
Mezní teplota čerpatelnosti °C -35
10W40 FORMULA ADVANCED
ACEA A3-02 B3-98 Issue 2 API SL/CF BMW Special Oil MB 229.1 VW- 500.00, 505.00 (01/97)
Absolutní hustota, 15°C, kg/m3 874
Kin. viskozita při 40°C, mm2/s 97,9
Kin. viskozita při 100°C, mm2/s
14,0
Viskozitní index 147
Zdánlivá viskozita, -25°C, mPa.s 6410
Bod vzplanutí, °C 202
Bod tuhnutí, °C -33
Mezní teplota čerpatelnosti °C -30,2
10W50 FORMULA F1
ACEA A3-02, API SL/CD Porche GL, BMW Special Oil, MB 229.1, VW 500.00,505.00, 505.01
Absolutní hustota, 15°C, kg/m3 857
Kin. viskozita při 40°C, mm2/s 131,4
Kin. viskozita při 100°C, mm2/s
18,8
Viskozitní index 162
Zdánlivá viskozita, -25°C, mPa.s 6310
Bod vzplanutí, °C 204
Bod tuhnutí, °C -36
Mezní teplota čerpatelnosti °C -32,2
15w40 FORMULA PLUS
ACEA A2/B2, API SJ/CF Mercedes MB 229.1, VW 501.01, 505.00
Absolutní hustota, 15°C, kg/m3 884
Kin. viskozita při 40°C, mm2/s 107,7
Kin. viskozita při 100°C, mm2/s
14,2
Viskozitní index 134
Zdánlivá viskozita, -25°C, mPa.s 6700
Bod vzplanutí, °C 202
Bod tuhnutí, °C -27
Mezní teplota čerpatelnosti °C -26,5
5W30 FORMULA TECHNO
ACEA A1/A5/B1, API SJ/CF Ford WSS-M2C 912-A1, ILSAC GF-2
Absolutní hustota, 15°C kg/m3 865
Kin. viskozita při 40°C, mm2/s 55,6
Kin. viskozita při 100°C, mm2/s
9,8
Viskozitní index 163
Zdánlivá viskozita při –30 °C, mPa.s 5100
Bod vzplanutí, °C 214
Bod tuhnutí, °C -46
Mezní teplota čerpatelnosti °C -36
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Total Quartz :
TOTAL QUARTZ 7000 10W/40
ACEA A3/B4 API SL/CF
PSA Peugeot a Citroen , MB 229.1, VW 505.00/500.00
Viskozita při 100°C, mm2/s
14,5
Viskozitní index 152
Bod tuhnutí °C -39
Kinematická viskozita při 40 °C 97,7
Bod vzplanutí °C 226
TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W/30
ACEA A5/B5/C2
PSA LOW SAP
Viskozita při 100°C, mm2/s
10,6
Viskozitní index 157
Bod tuhnutí °C -36
TBN mg KOH/g 63,5
Bod vzplanutí °C 234
TOTAL QUARTZ FUTURE 9000 5W/30
ACEA A5/B5 API SL/CF
PSA
Viskozita při 100°C, mm2/s
10
Viskozitní index 160
Bod tuhnutí °C -36
Kinematická viskozita při 40 °C 58
-----------------------------------------------------------------------------
motorkový speciály 10W-40
MOTUL 7100 Ester 10W/40
API SL/SJ/SG/SH, JASO MA
Hustota při 20°C, kg/m3 0,861
Viskosita při 40°C, 90.25 mm²/s
Viskosita při 100°C,
13.48 mm²/s
Viskositní index 151
Bod tuhnutí °C, -36
Bod vzplanutí °C, 228
TBN 8.2 mgKOH/g
MOTUL 5100 Ester 10W/40
API SL/SJ/SG/SH, JASO MA
Hustota při 20°C, kg/m3 0,871
Viskozita při 40°C, 91.8 mm²/s
Viskozita při 100°C,
13.9 mm²/s
Viskozitní index 154
Bod tuhnutí °C, -33
Bod vzplanutí °C, 218
TBN 8,2 mgKOH/g
MOBIL 1 RACING 4T 10W/40
API SJ, JASO MA
Viskozita při 40°C, 86 mm²/s
Viskozita při 100°C,
13.8 mm²/s
Viskozitní index 164
Bod tuhnutí °C, -54
Bod vzplanutí °C, 253
MOBIL EXTRA 4T 10W/40
API SJ, JASO MA
Viskozita při 40°C, 98 mm²/s
Viskozita při 100°C,
14,4 mm²/s
Viskozitní index 157
Bod tuhnutí °C, -30
Bod vzplanutí °C, nad 200
-------------------------------------------------------
Vysoce výkonné triesterové oleje s nanotechnologií
Millers oils CFS NT 5w40
Hustota při 15°C: 0.860
Kinematická viskozita při 100°C:
14.0cSt
Kinematická viskozita při 40°C: 81.7cSt
Viskozitní index: 177
HTHS: 4.00mPa.s
TBN: 11.6
API SM
ACEA A3/B4
Millers oils CFS NT 10w50
Hustota při 15°C: 0.868
Kinematická viskozita při 100°C:
19.8cSt
Kinematická viskozita při 40°C: 131.5cSt
Viskozitní index: 173
HTHS: 4.95
TBN: 11.0
API SM
ACEA A3/B4
Millers oils CFS NT 10w60
Hustota při 15°C: 0.870
Kinematická viskozita při 100°C:
24.4cSt
Kinematická viskozita při 40°C: 170.8cSt
Viskozitní index: 175
HTHS: 5.86mPa.s
TBN: 11.4
API SM
ACEA A3/B4
-----------------------------------------------------------------------------
Orlen
5W50 Platinum Max Power
API SL/CF
Viskozita při 100°C, mm2/s
19
Viskozitní index 172
Bod tuhnutí °C -36
TBN mg KOH/g 9,6
Bod vzplanutí °C 216
10W60 Platinum Rally Sport
API SL/CF
Viskozita při 100°C, mm2/s
22,3
Viskozitní index 170
Bod tuhnutí °C -49
TBN mg KOH/g 10
Bod vzplanutí °C 236
Zajímavá je teplota tuhnutí pomalu- 50stC