Chyba škrtící klapky - P0221

Odpovědět
Petřičák

Příspěvky: 10
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 14.8.2025, čtv 17:50

Zdravím vespolek, máte někdo zkušenosti se závadou škrtící klapky a možnostmi oprav? Podle toho, co se mi podařilo dohledat na internetu je chronický problém všech elektronických klapek vyběhání (vydření) odporové dráhy a následné špatné odečty polohy klapky pro ECU. Teoreticky by to mělo být řešitelné výměnou snímače za bezdotykový, v případě BOSCH 0280750462 (EPER 55210971) jde ale o integrované řešení a snímač samotný k dispozici není. Podle tipu na jednom fóru věnovaném Volvům jsem našel odkaz na ecude.cz, kde podobné repase dělají. Vyplnil jsem poptávku a přišla mi promptní odpověď, že tyhle klapky bohužel nerepasují. Nejspíš mi nezbyde než koupit novou klapku abych auto zase zprovoznil, v garáži se mi teď každopádně válí už dva vadné kusy a pokud by bylo možné je smysluplně zachránit, jdu do toho. Za každý konstruktivní nápad předem díky!

Kubas
Administrátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19080
Registrován: 9.6.2007, sob 09:43
Bydliště: Zlín

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Kubas » 14.8.2025, čtv 23:29

TBi mam ale zatim jsem nastesti nic takoveho neresil....
Spider 2000 (1975), 90 V6 QO (1984), Giulia Super 2000 Track car project (1975) + nějaké ty Giulie v rodině :-)

Tanguero
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1165
Registrován: 27.2.2010, sob 11:41
Bydliště: Veselí n.M.

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Tanguero » 18.8.2025, pon 10:16

Jak se tato chyba projevuje?
AR 159 SW 1.75 TBI Ti
ex AR 159 SW 1.9 16V JTD

Hampice
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 9131
Registrován: 7.11.2009, sob 05:48
Bydliště: Jesenice (Praha-západ)

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Hampice » 18.8.2025, pon 14:22

Silně pochybuju, že TBi má kontaktní škrtící klapku...
Alfa Romeo 164 QV (1992)
Alfa Romeo Giulia 2.0T Super (2018)

Wanderer
Uživatelský avatar

Příspěvky: 67
Registrován: 22.5.2024, stř 20:22
Bydliště: Beskydy

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Wanderer » 18.8.2025, pon 19:14

Tanguero píše: 18.8.2025, pon 10:16 Jak se tato chyba projevuje?
:smt023 Přesně, dohledal si na internetu problém, ale je něco čitelného v diagnostice např v měření polohy ? První bych zkusil změřit multimetrem, jestli není chyba v kabeláží nebo uzemnění, někdo píše že kabeláž od pedálu... _Q4_ Co čtu, tak klapka má 2 potenciometry : According to the signal received from the accelerator pedal potentiometer, the injection control unit controls the throttle opening by means of a direct current motor built into the throttle body.
Throttle opening takes place from 0° to 80°, i.e. including idle speed adjustment.
The throttle body is fitted with two potentiometers in such a way that one controls the other and vice versa.
If both potentiometers should fail or in the case of a power cut, the control unit reduces drive torque on the basis of the position of the accelerator
pedal:
- with the pedal fully depressed, it cuts off fuel to one or more pistons until a maximum speed of 2500 rpm is reached
- in intermediate positions, it cuts off the supply to one or more pistons until a speed of less than 1200 rpm is reached.

Chce to zjistit, jestli v diagu máš spojení
e3591b24-d85d-4560-b1f8-08c9d3a6f201.jpg
6c0d1531-b282-4ece-bbdd-141a96b61488.jpg

Kdyby to byla ta součástka co se dá koupit jen s celou klapkou - napiš mail matus.huc@gmail.com , vždy má po ruce takové "integrované" díly z TBi :pivko
Screenshot - 18_8.jpg
AR 156 1.9 JTD 81 kW - 2001 Navždy v srdci
AR 159 1.75 TBi 147 kW - 2009 Elegante
AR GT 1.9 JTD110 kW - 2007 Lady's Coupé

Petřičák

Příspěvky: 10
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 19.8.2025, úte 05:44

Zdarec chlapi, díky moc za snahu o pomoc a užitečné tipy. Jak už jsem psal, nechtěl jsem nechat Alfici dlouho odstavenou a tak mi má během dneška dorazit nová originální klapka Bosch. To ale neznamená, že jsem snahu o záchranu těch dvou současných vzdal. Obě jsem měl rozebrané a jako základ je kompletně vyčistil. Obě mají odporové dráhy v místě dotyku jezdců důkladně vyleštěné, souhlasím ale s tím, že to ještě nemusí být špatně. Pro jistotu přetřeno isopropylalkoholem bez výsledku. V neděli večer jsem na jedné zkoušel přiohnout jezdce do strany na nepoškozené části dráhy což se projevilo změnou chybové hlášky P0221 => P1221, neboli chyba dráhy 1. Rozdíl je poměrně značný, motor škube a pokuckává i po zahřátí (což předtím nedělal), takže jsem se jej snažil trápit co nejmíň. Uznávám, měl jsem zkoušet ohýbat jezdce jeden po druhém a následně zkontrolovat diagnostikou, pak bych se asi dozvěděl víc. Polohu šktící klapky mi diagnostika logovat umí a i tady si sypu popel na hlavu, že mě vůbec nenapadlo jej spustit a přitom plyn několikrát řádně prošlápnout. S touto závadou se setkávám už delší dobu, originální klapku z fabriky jsem nahradil použitou z Bazoše, protože v tu dobu jak na potvoru byly nové kusy na všech běžných eshopech s díly vyprodané. Od té doby byl více méně klid až do minulého týdne, kdy se druhá klapka bez varování natrvalo odporoučela cca po 20 tkm. Na plynový pedál si ECU dosud nijak nestěžovala a proto bych ji po těchto zkušenostech ani nepodezíral. Pár let zpátky jsem měnil snímač pod brzdovým pedálem kus za kus za originál od dealera. Po rozebrání starého jsem taky nenašel nic jiného než ojetý potenciometr co náhodně vyhazoval závady. Tehdy jsem ale ještě neměl diagnostiku, natož abych si odečty zapisoval.

Než do Alfice zamontuju novou klapku, zkusím si nalogovat data co dává ta, co je tam teď a hodím sem výsledek. O koupi multimetru jsem už několikrát uvažoval, ale zatím ho nemám. Hrabal jsem se hlavně v mechanice a elektronika pro mě byla tak trochu španělská vesnice, takže schéma pinů prozatím nevyužiju.

Ještě jednou díky moc vám všem! :diky

Wanderer
Uživatelský avatar

Příspěvky: 67
Registrován: 22.5.2024, stř 20:22
Bydliště: Beskydy

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Wanderer » 19.8.2025, úte 10:11

Jo, není vůbec zač, ve finale je hlavní netrápit motor, poradil sis, multimetr je jednoduchá levná věc, stačí pár videí a jen kopírovat, co člověk dělá.. ale taky ho použiju, až když vidím bludy na diagnostice. Když už zbýva jen kabeláž nebo nový díl.
A Nemusí se nová klapka naprogramovat nahodou ? Pak jsou tu ty samo učící funkce.... Viděl jsem dost případů kontrolek motoru po nové, jednou to bylo dokonce špatnou výrobou.. tak hlavně ať to dobře dopadne
AR 156 1.9 JTD 81 kW - 2001 Navždy v srdci
AR 159 1.75 TBi 147 kW - 2009 Elegante
AR GT 1.9 JTD110 kW - 2007 Lady's Coupé

Petřičák

Příspěvky: 10
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 19.8.2025, úte 12:28

Díky, sám jsem zvědavý, čeho se nakonec doberu. Nejsem přehnaně šetrný člověk, ale nerad vyhazuju díly, které po mechanické i elektrické stránce vypadají v pořádku a nejspíš je popravil plošný spoj s potenciometry. V dnešní době kurvítek a plánované životnosti by mě nic takového nepřekvapilo, na druhou stranu taky nemám rád divoké teorie bez jediného důkazu.

Wanderer
Uživatelský avatar

Příspěvky: 67
Registrován: 22.5.2024, stř 20:22
Bydliště: Beskydy

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Wanderer » 19.8.2025, úte 21:57

Petřičák píše: 19.8.2025, úte 12:28 Díky, sám jsem zvědavý, čeho se nakonec doberu. Nejsem přehnaně šetrný člověk, ale nerad vyhazuju díly, které po mechanické i elektrické stránce vypadají v pořádku a nejspíš je popravil plošný spoj s potenciometry. V dnešní době kurvítek a plánované životnosti by mě nic takového nepřekvapilo, na druhou stranu taky nemám rád divoké teorie bez jediného důkazu.
Souhlas, ale taky někdy prostě koupím elektrickou součástku rovnou a schválně co to udělá :D Jednou jsem právě měl jen odpor co nevodil ale útrata 3k... Teď spíš diagnostikuju, probírám s jedním portugalcem na ytb (alfa romeo? No problem)... Ten to dělá úžasně, po stopách...
A kolik máš prosimtě najeto ? Jsem zvědavý člověk a TBi mám 227k teď...
AR 156 1.9 JTD 81 kW - 2001 Navždy v srdci
AR 159 1.75 TBi 147 kW - 2009 Elegante
AR GT 1.9 JTD110 kW - 2007 Lady's Coupé

Petřičák

Příspěvky: 10
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 19.8.2025, úte 23:33

Wanderer píše: 19.8.2025, úte 21:57 Souhlas, ale taky někdy prostě koupím elektrickou součástku rovnou a schválně co to udělá :D Jednou jsem právě měl jen odpor co nevodil ale útrata 3k... Teď spíš diagnostikuju, probírám s jedním portugalcem na ytb (alfa romeo? No problem)... Ten to dělá úžasně, po stopách...
A kolik máš prosimtě najeto ? Jsem zvědavý člověk a TBi mám 227k teď...
Když vezmu, jakou shodou náhod jsem se k Alfě Romeo dostal, tak si říkám, že možná začnu věřit na osud. Před deseti lety jsem měl začít jezdit za prací z Brna do Vídně a od firmy nafasoval služební interceptor Fabia I HTP. Dodnes mám někde schovanou pokutu od rakouského policajta, co mi na konci dálnice změřil vyšší rychlost než to auto mělo v techničáku. :D Tehdy jsem se svěřil své kamarádce (ahoj Moni), že chci auto co mě nebude moc stát, ale bude radost ho řídit. A ona na to: "A co takhle Alfa?". Já si vybavil, jak jsem na střední škole obdivoval 156tku táty jedné mé tehdejší spolužačky a v bazarech byly k mání za 50 tKč. Tak se mi doma zabydlela stříbrná 156 1.8 Twin spark a dodnes mě mrzí, že jsem ji poslal do světa, když se naskytla možnost koupit sedan 159 TBi Rosso Competizione s TI paketem a českým původem. Mám tu značku rád, líbí se mi její technika, filozofie a fandím i Stellantisu, byť v poslední době to s nimi jde z kopce. Se 156 jsem mohl nalítat okolo 100 kkm, přesně nevím, tehdy jsem si nevedl evidenci. Ze 159 se stala "regulérní manželka", kupoval jsem ji tuším v roce 2017 s 210 kkm, teď tam svítí 369202 km. Tu vášeň pro zkoumání problémů dobře znám. Živil jsem se jako programátor (byť jen skriptovacích jazyků). Netuším jak teď, ale za mých časů u mobilního operátora byla spousta starého softwaru o který původní autor nejevil zájem, ale bylo třeba jej udržovat v chodu. Bez reverzního inženýringu se člověk nepohnul z místa.

Wanderer
Uživatelský avatar

Příspěvky: 67
Registrován: 22.5.2024, stř 20:22
Bydliště: Beskydy

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Wanderer » 20.8.2025, stř 21:12

Petřičák píše: 19.8.2025, úte 23:33
Wanderer píše: 19.8.2025, úte 21:57 Souhlas, ale taky někdy prostě koupím elektrickou součástku rovnou a schválně co to udělá :D Jednou jsem právě měl jen odpor co nevodil ale útrata 3k... Teď spíš diagnostikuju, probírám s jedním portugalcem na ytb (alfa romeo? No problem)... Ten to dělá úžasně, po stopách...
A kolik máš prosimtě najeto ? Jsem zvědavý člověk a TBi mám 227k teď...
Když vezmu, jakou shodou náhod jsem se k Alfě Romeo dostal, tak si říkám, že možná začnu věřit na osud. Před deseti lety jsem měl začít jezdit za prací z Brna do Vídně a od firmy nafasoval služební interceptor Fabia I HTP. Dodnes mám někde schovanou pokutu od rakouského policajta, co mi na konci dálnice změřil vyšší rychlost než to auto mělo v techničáku. :D Tehdy jsem se svěřil své kamarádce (ahoj Moni), že chci auto co mě nebude moc stát, ale bude radost ho řídit. A ona na to: "A co takhle Alfa?". Já si vybavil, jak jsem na střední škole obdivoval 156tku táty jedné mé tehdejší spolužačky a v bazarech byly k mání za 50 tKč. Tak se mi doma zabydlela stříbrná 156 1.8 Twin spark a dodnes mě mrzí, že jsem ji poslal do světa, když se naskytla možnost koupit sedan 159 TBi Rosso Competizione s TI paketem a českým původem. Mám tu značku rád, líbí se mi její technika, filozofie a fandím i Stellantisu, byť v poslední době to s nimi jde z kopce. Se 156 jsem mohl nalítat okolo 100 kkm, přesně nevím, tehdy jsem si nevedl evidenci. Ze 159 se stala "regulérní manželka", kupoval jsem ji tuším v roce 2017 s 210 kkm, teď tam svítí 369202 km. Tu vášeň pro zkoumání problémů dobře znám. Živil jsem se jako programátor (byť jen skriptovacích jazyků). Netuším jak teď, ale za mých časů u mobilního operátora byla spousta starého softwaru o který původní autor nejevil zájem, ale bylo třeba jej udržovat v chodu. Bez reverzního inženýringu se člověk nepohnul z místa.
Tak to má být, Alfa je životní styl a vášeň a.vs.s Fabiu HTP jsem taky měl, taky jsem to valil. že to nikdo nečekal jak to dokáže jet se se 100okt :D Taky bych si rád vyzkoušel nějaký Twin spark třeba na gtv, ale to už rovnou busso :D kdyby tak byl prostor... No a ten nájezd na TBI je super :) nějaký GO problém si neměl ?
AR 156 1.9 JTD 81 kW - 2001 Navždy v srdci
AR 159 1.75 TBi 147 kW - 2009 Elegante
AR GT 1.9 JTD110 kW - 2007 Lady's Coupé

Petřičák

Příspěvky: 10
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 21.8.2025, čtv 00:54

Ve 280 tkm odešlo turbo, baštilo to zhruba litr oleje na 1000 km. Ale to byla s největší pravděpodobností moje vina, protože to bylo moje první přeplňované auto a na doporučení o dochlazování oleje jsem moc nedbal. Bylo to drahé ponaučení, tak se teď snažím být důslednější. Jinak by měl být motor původní. Říkal jsem si, že časem zkusím sundat sání a mrknout v jakém stavu jsou sací ventily. Na YouTube jsem viděl maníka co je čistil tuším rozemletýma ořechovýma skořápkama běžným kompresorem a odsával vysavačem. Měl dole i klínový řemen, aby si mohl pootočit klikou, zavřít postupně na všech válcích ventily a nedostalo se to dovnitř. Pod sáním jsou vstřiky, tak by možná taky stály za kontrolu. V kabině mi odešel ventilátor, tipuju ubroušené uhlíky. Když jsem viděl rozborku palubní desky, tak jsem se toho docela zděsil, ale mělo by se tam snad dát dostat i zespodu přes tapecírung pod přihrádkou spolujezdce.

Wanderer
Uživatelský avatar

Příspěvky: 67
Registrován: 22.5.2024, stř 20:22
Bydliště: Beskydy

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Wanderer » 21.8.2025, čtv 01:27

Petřičák píše: 21.8.2025, čtv 00:54 Ve 280 tkm odešlo turbo, baštilo to zhruba litr oleje na 1000 km. Ale to byla s největší pravděpodobností moje vina, protože to bylo moje první přeplňované auto a na doporučení o dochlazování oleje jsem moc nedbal. Bylo to drahé ponaučení, tak se teď snažím být důslednější. Jinak by měl být motor původní. Říkal jsem si, že časem zkusím sundat sání a mrknout v jakém stavu jsou sací ventily. Na YouTube jsem viděl maníka co je čistil tuším rozemletýma ořechovýma skořápkama běžným kompresorem a odsával vysavačem. Měl dole i klínový řemen, aby si mohl pootočit klikou, zavřít postupně na všech válcích ventily a nedostalo se to dovnitř. Pod sáním jsou vstřiky, tak by možná taky stály za kontrolu. V kabině mi odešel ventilátor, tipuju ubroušené uhlíky. Když jsem viděl rozborku palubní desky, tak jsem se toho docela zděsil, ale mělo by se tam snad dát dostat i zespodu přes tapecírung pod přihrádkou spolujezdce.
No možná budeš mít v carbonové vrstvě ventilů zbytky starého turba :D Třeba ti carbon pomohl ochránit válce, na videu to jde vidět.
Řemen nemusíš sundat pro pootočení ne ? ve finále točíš klikovkou protože chceš pootočit vačkami a nerozhodit časování.. pokud to dobře chápu... ... ale ještě čekám na odpoveď, jestli je to třeba dotočit na původní značku, ale co jsem se dočetl, motor by si to mohl dle nastavovacích senzorů vyrovnat ? nooo raděj čekám na odpoveď :smt024
s tím sáním mám úplně stejný plán :D zrovna mám zítra čas, už dorazilo těsnění, jediné co mě brání je sehnat dobrý nylonový kartáč (nebo sk pasky :D) na akučku, endoskop kašlu, zrcátko nebo stojka s nohama ve zduchu bude stačit :D jinak carbonu co tam bude, nato jsem zvědavý hodně, co jsem viděl, tak napenetrovat WD a pak carb cleaner případně bezchlorový čistič brzd je nejlepsi budget combo... teď mám nově OCT tak to chci dořešit natrvalo.... Ještě vlastně vakuový čerpadlo přetěsním a přelepím prasklinu na jednom ze hřbetů separatoru, než budou premie a objednám funglovku no :D Vtřiky mě kupodivu nezlobí, hodnoty a odezva nádhera, ale jsem si jistý, že prosakuje benal podle smradu oleje... Klasická věc, teď začínám slyšet na studeno ložiska převodovky, pomalu ale jistě, pomalu se začíná hýbat při pouštění spojky, když pomalu, tak skoro vůbec... Co ty a převodovka, musel si mít už repas ne ?
AR 156 1.9 JTD 81 kW - 2001 Navždy v srdci
AR 159 1.75 TBi 147 kW - 2009 Elegante
AR GT 1.9 JTD110 kW - 2007 Lady's Coupé

Petřičák

Příspěvky: 10
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 21.8.2025, čtv 14:11

Zajímavý postřeh. Na první dobrou jsem měl za to, že ten šestihran z kliky je zakrytý kladkou, na které běhá klínový řemen a drží ji tam čtyři šrouby na torx. Když teď nad tím ale tak přemýšlím, matně se mi vybavuje, že ta kladka má kulatý výřez a šestihran jde skrz. Takže točit s tím asi půjde, ale bude tam větší odpor. Já s klikou točil zatím jen když jsem dělal rozvody a na to musí jít klínový řemen dolů tak jako tak. Co se rozvodů týče, můj postřeh je, že o-kroužek na vodní pumpě je poddimenzovaný a i fungl nový prosakuje. Takže jsem si dal repete a zlehka tomu pomohl silikonem. Co jsem koukal, dospěli k tomu stejnému závěru i soudruzi ve Spojeném království.
Ten plastový separátor nahoře na motoru je zajímavá věcička. Když jsem ho měl dole, přišlo mi podle váhy, že je v tom poměrně hodně oleje. Několikrát jsem to čistil a drhnul z toho karbon a když jsem to vzal do ruky, vždycky z něj odněkud šel olej, ale kupodivu napohled relativně čistý, světlý. Měnil jsem tam membránu, byť zbytečně, fabrická byla OK, jen dosedací plocha zalepená karbonem a tak to netěsnilo. Stačilo pořádně očistit. Pak přišlo na řadu nové těsnění pod separátor, tak snad to konečně vyřeší olej na svíčkách. Kdybych si ten separátor nedávno nepocintal olejem při dolévání, byl vcelku čistý. Žádné praskliny jsem si nevšiml, ale má to spoustu záhybů kde se taková věc může schovat.
Benzín se do oleje umí dostat i když vstřiky těsní. Já na ně dosud nesahal a problémy s nimi nebyly, ale jestli se některý nepočůrává, to netuším.
Převodovka je taktéž původní, zatím jediný problém s ní byl, když jsem ji brutálně přelil olejem potom, co jsem všude četl jak se to sype... :D Svoje tam ale může dělat i způsob jízdy, já se na dálnici dostanu minimálně a na běžných silnicích jezdím prakticky pořád na čtyřku, pětku a šestku řadím minimálně.

Odpovědět

Zpět na „TBi“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Vlado a 1 host