Ant Anstead postavil repliku monopostu Alfetta 158

Monoposty Alfa Romeo Tipo 158 (1950) a Tipo 159 (1951) jsou notoricky známými závodními vozy. V roce 1950 byl zorganizován první ročník seriálu závodů Formule 1 tak, jak jej známe dodnes. Alfa Romeo jej s vozem Tipo 158 vyhrála. O rok později úspěch zopakovala s modifikací Tipo 159. V sezóně 1950 dokonce Alfetty (italská zdrobnělina od slova Alfa) vyhrály všechny závody sezóny a utvořily tím rekord, který doposud nebyl překonán.

 

Detailní technický popis vozu si nechme na jindy, každopádně Alfetty byly nesmírně výkonné – z hořčíkového řadového osmiválce s objemem pouhého 1,5 litru dokázaly vydolovat výkon přes 400 koní. Samozřejmě, brutální přeplňování bylo nezbytností. Motor byl vpředu, převodovka u zadní nápravy – právě proto se jméno Alfetta použilo i pro sedan ze sedmdesátých let – ten totiž toto „transaxle“ uspořádání využíval také.

Ant Anstead se rozhodl, že si postaví repliku takového vozu a úkolu se zhostil fantastickým způsobem, postup konstrukce vozu můžeme sledovat v jednotlivých videích níže. Výsledek nejen že vypadá jako originál, ale Anstead zároveň využil mnoho dílů pocházejících od Alfy Romeo, čímž učinil vůz mnohem více autentickým.

Ansteadova Alfetta má dvoulitrový motor a převodovku z Alfy Spider (Tipo 105/115), dále používá její diferenciál s omezenou svorností a také palubní přístroje. Podvozek využívá klasickou alfáckou koncepci typickou pro padesátá a šedesátá léta – přední náprava s dvojitými lichoběžníky, zadní tuhá.

Výsledek je tedy nejen poctou Alfettě z prvních sezon Formule 1, ale také všem Giuliettám, Giuliím a Spiderům z dob pozdějších.

Nezbývá než smeknout klobouk a při sledování Antovy práce se dobře bavit.

Kubas (1. 1. 2021)

Videa